تحقیق بررسی جایگاه تربیتی دختران در دین اسلام

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق بررسی جایگاه تربیتی دختران در دین اسلام

تعداد صفحات :۸۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

همه ساله گروهی از کودکان به علت آشنا نبودن مادران به فنون تربیت و قوانین طبیعت و ساختمان جسم و روان و خلقت او تلف می شوند.

مسأله پژوهش عبارت است از: بررسی جایگاه تربیتی دختران در دین اسلام که با توجه به اینکه روش های حاکم بر تعلیم و تربیت دختران به صورت یک سویه ، مکانیکی و غیرفعال است باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد .

برای پاسخ به سؤالات پژوهش از روش توصیفی و کتابخانه ای استفاده شده است که با استناد از قرآن کریم و سنت شریف نبوی و همچنین احادیث و روایات تحقیقات و مطالعات انجام شده است .

یافته های تحقیق با توجه به پرسش ها عبارتند از :

 ۱- دختران از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند.جایگاه آنان در نهاد خانواده ، اجتماع، مدرسه و … دارای ویژگی های خاصی می باشد . اسلام تربیت دختران را نسبت به پسران خاص می داند و برنامه دینی  و اخلاقی  دختران را مقدم بر دیگر برنامه ها می داند . یافته بدست آمده در این پژوهش مبنی بر این است که هیچکدام از ادیان مانند دین اسلام اینچنین دختران را منزلت نداده است و به نظر پژوهشگر دختران باید ارزش خود را بدانند و درخصوص بدست آوردن آگاهی های دینی جهت ارتقاء بینش تربیتی صحیح کوشا باشند .

۲-در رابطه با تفاوت قوانین حقوقی بین دختران و پسران ما می دانیم دختران از لحاظ جسمی و روانی تفاوت های ویژ ه ای با پسران دارند . دختران در حقوق با پسران برابرند ولی مشابه نیستند با توجه به پژوهش مورد نظر می توان درخصوص حقوق دختران بررسی های دیگری صورت گیرد . از جمله در نظر گرفتن روش های آموزشی متفاوت برای دختران در مراکز آموزشی می تواند آنها را با حقوق حقه ی خود آشنا سازد.

۳-با مطالعه ی وضعیت پیشین دختران و مقایسه ی آن با وضعیت کنونی درمی یابیم که دختران در زمینه های سیاسی ، اجتماعی فرهنگی فعالیت های زیادی را در سطح جامعه انجام داده اند . دختران امکان کسب مهارت وتجربه های عملی را پیدا کرده اند و توانسته اند نوآوری های بسیاری در موقعیت های علمی از خود بروز دهند.

به برکت اسلام تحولی عظیم در نفوس زنان جامعه به وجود آمده است . دختران امروز باید با حفظ عفت و نجابت خود به فعالیت های خود در اجتماع ادامه دهند و گرنه در سالهای آتی
زیان های جبران ناپذیری  به قشر دختران وارد خواهد شد که همچون کالای تبلیغاتی از او استفاده خواهد شد.

۴- راه کارهای متعددی به رسیدن دختران به آن شرایط ایده آلی که اسلام ترسیم نموده وجود دارد که پرورش فکر و خرد و روان و همچنین آموزه های دینی و اخلاقی و پرورش دختران از نظر فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی نیز تأثیر گذار خواهد بود.

حال برای انجام این راهکار نیاز به یک متربی دانا و توانا با بینش اسلامی وجود دارد و این امرمیسر نخواهد بود مگر با اعمال روش های تربیتی صحیح که از سوی مسئولین تعلیم و تربیت باید درنظر گرفته شود .

۵- آموزش والدین در رابطه با چگونگی تربیت صحیح دختران از دیگر موارد مهم می باشد .نیازهای والدین از دختران و به طور متقابل دختران از سوی والدین باید درنظرگرفته شود . و با توجه به مطالعات انجام شده به نظر می رسد که نیازهای دختران با توجه به روند پیشرفت جامعه از تحول و تغییر خواسته های آنان نسبت به گذشته خبر می دهد . والدین باید وقت خود را نسبت به این مسأله معطوف دارند .

واژه های کلیدی: جایگاه، تربیت، دین اسلام، قانون، دختران

فهرست مطالب

چکیده
فصل اول:کلیات پژوهش
مقدمه   ۲
بیان مسئله   ۴
ضرورت و اهمیت تحقیق   ۶
اهداف تحقیق   ۶
سوالات تحقیق   ۷
تعریف واژه ها و اصطلاحات   ۷
تعریف جایگاه   ۷
مفهوم تربیت   ۷
تعریف دین اسلام   ۸
تعریف قانون   ۹
مفهوم فقهی   ۹
مفهوم حقوقی   ۹
تعریف دختران   ۹
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مقدمه   ۱۱
منزلت دختران در اسلام   ۱۳
سیمای دختران در قرآن    ۱۳
فضیلت دختران در آینه ی روایات   ۱۷
وجود دختر برکت می آورد   ۱۷
دختر نشانه ی سعادت خانواده   ۱۷
ثواب تربیت دختر   ۱۷
ثواب سرپرستی دختران   ۱۸
ثواب شاد کردن دختر   ۱۸
پاداش تربیت دختر   ۱۸
دختران حسنات اند   ۱۸
خداوند به دختران مهربان تر است   ۱۹
۱- برای زدودن جهل ذاتی   ۱۹
۲- برای تداوم حیات   ۱۹
۳- برای رعایت بینش اسلام   ۱۹
۴- برای ادای حقوق   ۱۹
۵- برای حیات اجتماعی   ۱۹
۶- برای زندگی خانوادگی   ۱۹
۷- برای تربیت نسل   ۱۹
۸- برای حیات سیاسی   ۲۰
دختران بهترین فرزندان    ۲۰
دختر سپر آتش جهنم   ۲۱
بهترین دختران   ۲۱
تقدم دختران در هدیه دادن   ۲۱
مقام دختر در نگاه امام خمینی (ره)   ۲۱
ارزش دختر از دیدگاه اسلام   ۲۲
اسلام و فرزند دختر   ۲۲
طرز تفکر اسلام درباره ی دختران   ۲۳
عدم نقص   ۲۳
عدم ضعف   ۲۳
عدم مذمت   ۲۴
وجود خیر واحسان   ۲۴
عنایات اسلام درباره ی دختران   ۲۴
نجات او از قهر پدران   ۲۴
احترام به دختر   ۲۴
توجه به تربیت دختر   ۲۵
اعطای امنیت اقتصادی   ۲۵
استقلال دختران   ۲۵
تشویق به حمایت از دختران   ۲۶
اهمیت دختران   ۲۶
توصیه های اسلامی درباره دختران   ۲۶
کفه عنایت   ۲۷
درتربیت دختران   ۲۷
دو جنسی بودن تربیت   ۲۷
دلایل دو جنسی بودن تربیت   ۲۷
اسلام و دو گونگی تربیت   ۲۹
دختر و حق تربیت   ۳۰
ضرورت و اهمیت تربیت دختران   ۳۱
۱- از لحاظ ادای حق    ۳۱
۲- از لحاظ خود فرد   ۳۱
۳- از لحاظ عضویت جامعه   ۳۲
۴- از جهت پرورش نسل    ۳۲
۵- در جنبه اصلاح جامعه   ۳۲
۶- از لحاظ فرهنگی   ۳۳
زیان عدم توجه به تربیت دختران   ۳۳
اصولی در تربیت دختران   ۳۴
در جنبه پذیرش   ۳۴
در جنبه پرورش   ۳۵
رعایت شوون   ۳۵
توجه به اخلاق و عاطفه   ۳۶
اعطای اطلاعات لازم   ۳۶
در جنبه شرعی   ۳۷
در سازندگی و هدایت   ۳۷
مساله روابط و ارتباطات دختران   ۳۷
حد و مرز آن   ۳۸
ضرورت آگاهی برای دختران   ۳۹
به گفته«لومبروزو»   ۴۰
ضوابطی برای روابط    ۴۰
۱- مراقبت در محیط اجتماعی   ۴۱
۲- مراقبت در آمد و شد و خلوتها   ۴۱
۳- در معاشرتها   ۴۱
معاشرتها در سنین بلوغ   ۴۲
عوارض بی قیدی در روابط و مراقبت   ۴۳
تربیت و سازندگی دختران   ۴۴
غرض ما در سازندگی    ۴۴
۱- در آموزش وظایف خاص زن   ۴۵
۲- وظیفه در برابر جنس او   ۴۶
۳- در رشد و عزت نفس او   ۴۷
۴- در آموزش موضعگیری ها   ۴۷
۵- در مطالعات و سرگرمی ها   ۴۸
تربیت و بازسازی دختران   ۴۸
امکان باز سازی    ۴۹
شناخت علل   ۴۹
طریق درمان و اصلاح دختران   ۵۰
۱- آگاهی    ۵۰
۲- ایمان و عقیده   ۵۰
۳- استفاده از پند و اندرز   ۵۰
۴- استفاده از ملاحظات   ۵۱
۵- قهر و ملامت   ۵۱
۶-تهدید و اخطار   ۵۲
۷- تنبیه   ۵۲
۸- طرق دیگر   ۵۲
تداوم بازسازی    ۵۳
هشدارها   ۵۳
اهمیت روابط در تربیت دختران   ۵۴
رابطه با پدر   ۵۵
تربیت و مصالح فرزندان   ۵۵
کار پدر در تربیت   ۵۶
حرمت گذاری پدر   ۵۶
رعایت عدالت   ۵۷
جنبه الگوئی پدر   ۵۷
در رابطه با همسر   ۵۸
در ابراز عاطفه   ۵۹
در اجرای انضباط   ۵۹
پدران مستعفی   ۶۰
لغزش های پدر   ۶۰
نکته ها   ۶۱
رابطه مادر با دختر   ۶۲
نقش و نفوذ مادر   ۶۲
نقش اخلاقی او   ۶۳
نقش معنوی مادر   ۶۳
رفتار و اخلاق مادر   ۶۴
روابطش با همسر   ۶۴
مادر و موضع گیری ها   ۶۵
در آموزش ها   ۶۶
در محبت و نوازش   ۶۶
مادر و اسرار دختر   ۶۷
چند نکته   ۶۷
فصل سوم: روش پژوهش
روش شناسی تحقیق   ۷۰
مقدمه   ۷۰
جامعه و نمونه پژوهش   ۷۰
روش اجرای پژوهش   ۷۱
ابزار اندازه گیری و نحوه اجرای آن   ۷۱
طرح پژوهش   ۷۲
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه   ۷۴
الف) تحلیل توصیفی    ۷۴
ب) تحلیل استنباطی   ۷۵
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مسأله، روش و یافته ها به صورت خلاصه   ۷۷
پیشنهادات محقق   ۷۸
الف) برای پژوهش گران آتی   ۷۹
ب) برای دست اندرکاران امر تربیت   ۸۰
محدودیت ها در تحقیق   ۸۱
الف) محدودیت های در اختیار پژوهش گر   ۸۲
ب) محدودیت های خارج از اختیار پژوهش گر   ۸۳
منابع  ۸۵

منابع و مآخذ:

۱-         قرآن کریم

۲-         نهج الفصاحه

۳-         نهج البلاغه

۴-         باقری، خسرو ،نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ، ۱۳۸۷ ، چاپ دهم ، تهران ، انتشارات مدرسه

۵-         باترا ، پرومود ،راههای ساده برای تربیت دختر خردمند ، ۱۳۸۲، تهران ، کتابسرای تندیس .

۶-         بهشتی ، احمد ، مسائل و مشکلات تربیتی ، ۱۳۸۳، تهران، نشرو چاپ سازمان تبلیغات اسلامی .

۷-         بهشتی ، احمد ، تربیت کودک در جهان امروز ، ۱۳۸۷، قم، بوستان کتاب قم.

۸-         تقوی، سیدرضا ، زن در نگاه اسلام ، ۱۳۶۹، تهران ، سازمان تبلیغات اسلامی .

۹-         حجتی ، محمد باقر ، اسلام و تعلیم وتربیت ، ۱۳۷۵،چاپ یازدهم ، تهران ، دفتر نشروفرهنگ اسلامی .

۱۰-    حر عاملی ، محمد بن حسن ، وسایل الشیعه ، ۱۹۸۶ق.م ، بیروت ، داراحیاء التراث العربی

۱۱-    خمینی ،روح اله ، زن از دیدگاه امام خمینی ، ۱۳۶۰،تهران ، نهضت زنان مسلمان .

۱۲-    دویچ هلن ،روانکاوری دختران، ۱۳۵۵،تهران ، انتشارات رز، ترجمه ایرج پور باقر

۱۳-    درانی ،فرزانه ، حقوق اجتماعی زن در ایران ،۱۳۸۳، تهران ،نشر نخستین

۱۴-    شعاری نژاد، علی اکبر ، روان شناسی رشد ، ۱۳۷۳،تهران ،اطلاعات .

۱۵-    شریعتمداری ،علی ، روان شناسی تربیتی ، ۱۳۶۷، تهران ، مشهد.

۱۶-    صداقت ، علی اکبر، زنان در تاریخ اسلام ،۱۳۶۰،قم انتشارات ناصر.

۱۷-    طیبی ، حسن ، وسائل الشیعه، ( بی تا) ، تهران ، منشورات الاعلمی .

۱۸-    طبرسی ، فضل بن الحسین ، مجمع البیان ، ۱۳۶۱،تهران ،دانشگاه تهران .

۱۹-    علامه مجلسی ، محمد باقر ، بحارالانوار ، ۱۳۶۴، تهران ، دارالکتب الاسلامیه .

۲۰-    علامه طباطبایی ، حسین ، تفسیرالمیزان ،۱۳۶۰

۲۱-    قاسمی ، محمد علی ، راه وروش داشتن فرزند صالح و سالم، ۱۳۸۵،قم ، انتشارات حضور

۲۲-    قائمی ، علی، زمینه تربیت ، ۱۳۷۰تهران ، انتشارات امیری.

۲۳-    قائمی ، علی ، تربیت و سازندگی ،۱۳۷۰،تهران ، انتشارات امیری

۲۴-    قائمی ،علی ، سازندگی و تربیت دختران ، ۱۳۷۱،تهران ، انجمن اولیاء مربیان.

۲۵-    قائمی ، علی،پرورش مذهبی کودک ،۱۳۵۸،قم ،ارشاد

۲۶-    قائمی ، علی ،نقش مادر در تربیت ، ۱۳۷۰،تهران، امیری .

۲۷-    قائمی ، علی ، خانواده و تربیت کودک ،۱۳۶۴، تهران ، امیری .

۲۸-    قائمی، علی ، اسلام و تربیت دختران ،۱۳۶۲، تهران ، انتشارات امیری .

۲۹-    کلینی ، محمد بن یعقوب ، اصول کافی ،۱۳۶۶،تهران ، اهل بیت (ع).

۳۰-    گنجی ، حمزه ،روان شناسی تفاوت های فردی ، ۱۳۷۱،تهران ، بعثت .

۳۱-    تمبروزو ،جنیا، روان شناسی زن ،۱۳۶۲،انتشارات دانش ، ترجمه پری حسام.

۳۲-    مطهری ،مرتضی ، مقام زن  ، ۱۳۸۲، چاپ  پانزدهم ، تهران، دانشگاه امام صادق (ع)

۳۳-    مطهری ، مرتضی، تعلیم وتربیت در اسلام ،۱۳۶۴،تهران انتشارات الزهرا(س)

۳۴-    مطهری ،مرتضی ،نظام حقوق زن در اسلام، ۱۳۷۰، انتشارات صدر .

۳۵-    محمدی نیا ،اسدا… ، بهشت جوانان ، ۱۳۸۰،قم ،سبط اکبر .

۳۶-    مکارم شیرازی ، ناصر ،تفسیر نمونه ،۱۳۸۶،تهران ،دارالکتب الاسلامیه .

۳۷-    مصطفوی ، جواد ،مقام زن در قرآن و نهج البلاغه ، ۱۳۷۹،تهران ، بنیاد نهج البلاغه.

۳۸-    مکنون ،ثریا، بررسی تاریخی منزلت زن از دیدگاه اسلام ،۱۳۷۴، تهران ،سازمان تبلیغات اسلامی .

۳۹-    موسوی خراسانی ، حسن ،مقام و منزلت زن ، ۱۳۸۰،شیراز ،نوید شیراز

۴۰-    مظاهری ، حسین ، تربیت فرزند از نظر اسلام، ۱۳۷۸، قم ،روحانی

 پایان نامه ها

۴۱-   ایروانی ، شهین ، جایگاه تربیتی زن در اسلام، کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس

۴۲-   محسنی ،اکرم ،نقش تربیتی زن از دیدگاه اسلام،کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی

۴۳-   حکیمان ،معصومه ، بررسی مبانی تعلیم و تربیت اسلامی ،کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی .

مقدمه

در برهه ای از زمان به سر می بریم که از سوی دین ستیزان و کسانی که دین و دینداری را بزرگترین مانع در برابر امیال شیطانی و منافع مادی خویش می دانند، با طرح پروژه ی تقدس زدایی مانند: جدایی دین از سیاست، مشروعیت بخشیدن به پلورالیزم دینی،  با شبه آفرینی و سکولار نمودن مفاهیم ارزشی و حیاتی، همچون ایجاد تردید و خدشه وارد نمودن به مسأله بسیار مهم و مقدس ولایت فقیه که متضمن استمرار خط انبیاء و سعادت جوامع انسانی است، قصاص که به صراحت قرآن، مایه ی حیات و امنیت فردی و اجتماعی انسان ها است، به عنوان حکم خشونت آمیز مطرح نمودن، و یا شهادت سالار شهیدان را نتیجه ی خشونت جداد بر شمردن و همه ی اینها بیانگر وجود یک توطئه ی خزنده ی فرهنگی برای خارج کردن پایانه های احکام نظری و عملی اسلام از صحنه ی زندگی جامعه ی بشری است.

در چنین شرایطی بر اهل قلم و اندیشمندان متعهد و متدین که مرزبانان معارف الهی اند، فرض است که در برابر مجسمه ی شبه افکنان که دانسته یا ندانسته ارکان دین خدا را هدف قرار داده اند، قلم هدایت اندیشه ها از نیام برکشیده و برای رفع غبار به شهادت از چهره ی گوهر دین و اذهان و افکار مردم به ویژه نسل جوان از هیچ کوششی دریغ نکنند.

البته این امر زمانی تحقق می یابد که شبه زدایی های منطقی و صحیح در قالب متد ها و روش های نوین جوان پسند تهیه و عرضه گردد(قائمی، علی.۱۳۷۱).

به رغم گذشت قرن ها از عصر جاهلیت و بی خبری مردم در بعضی جوامع باستانی، جای تعجب و تأسف است که بگوییم در عصر اتم و در اوج تکنولوژی و مدرنیسم و با وجود
پیشرفت های شگرف در فرهنگ ها و تمدن ها هنوز شاهد برخی بینش ها و تفکرات خرافی نسبت به نوزادان دختر هستیم.

اگر نگوییم که دختران مورد بی توجهی و گاه بی مهری برخی پدران قرار می گیرند اما یک نکته مسلم است و آن این که کم نیستند پدران و مادرانی که فرزند پسر را ترجیح می دهند و دختر را مورد کم مهری و کم توجهی قرار می دهند.

دختر و پسر هر دو انسانند و فضیلت و برتری هر انسان به مراتب انسانیت او بستگی دارد. هر کس در کسب کمالات انسانی به نقطه ی مطلوبی رسیده باشد در حقیقت چنین کسی می تواند انسان برتر جانشین خدا در زمین باشد.طرز تفکر دیگری که اکنون برخی روشنفکران و دگر اندیشان غربزده، هویت باختگان و یا مغرضان در پی اشاعه ی آن هستند، این است که اسلام را مخالف آزادی فعالیت زنان و دختران معرفی نمایند و بگویند: حقوق زنان و دختران در اسلام مورد غفلت قرار گرفته و ارزش آنان کمتر از مردان انگاشته شده است. هر چند هر انسان منصفی با اندکی آشنایی با معارف اسلام، بی پایگی این ادعاهای موهوم را در می یابد، روزی که دست توانا و هنرمند خالق هستی بر خاک نقش آفرینی کرد و آدم ابولبشر به عالم ناسوتی آورد و او را خلیفه ی خود خواند همسرش را نیز آفرید تا مایه ی آرامش و سکون وی باشد و در قلب هایشان مودت و رحمت را جایگزین ساخت و بدین سان اولین خانواده در تاریخ بشریت بر پایه ی مهر و الفت بنا گردید. از آن روز تا عصر حاضر که میلیاردها زن و مرد از نژادها و مذاهب و جوامع مختلف، به سبک ها و شیوه های گوناگون در این عالم زندگی می کنند و پیشرفت های عظیم بشر در صنعت و فن آوری و علوم و ارتباطات، بسیاری از موازنات طبیعت بر هم زده است، روابط زن و مرد دوران های مختلفی را پشت سر گذاشته است. مطالعه ی سیر تاریخی تحولات و تغییرات در جایگاه هر یک از زن و مرد نسبت به دیگری و رقابت در کسب برتری هر جنس بر جنس مخالف مسلما حاوی نکاتی جالب و درس آموز برای نسل امروز خواهد بود تا بدانند آنچه که امروز زن و مرد به اصطلاح متمدن بدان دست یافته اند پس از طی چه مراحلی صورت پذیرفته است و هر یک ار آنها تا چه اندازه ای به جایگاه واقعی و در خور شأن خود نزدیک و یا از آن دور شده اند.

بررسی نظر دین مبین اسلام بر منزلت اجتماعی دختران در دورانهای بیش از اسلام بهتر می توان دریافت که آنچه اسلام به عنوان کامل ترین آیین آسمانی و دستور زندگانی برای بشر سرگردان به ارمغان آورده است، تنها راهی است که می تواند انسان را به منزلگاه نهایی رهنمون کند. منزلگاهی که آزادی، عشق،ایمان، اخلاق، و تمام ارزش ها را یکجا در خود دارد.

ندای ملکوتی و آسمانی « اِنی جاعلٌ فیِ الاَرضِ خَلِیفَته » و بسیاری از آیات دیگر که سخن از شأن والای انسان در نظام آفرینش را مطرح کرده است، بدون شک متوجه جنس زن یا مرد به طور خاص نیست، بلکه در طی مراتب والای کمال انسان، آنچه موجب موفقیت و قرب بیشتر به آستان مقدس ربوبی و حیات طیبه مطلوب می باشد پروا پیشگی و عمل صالح است و هر کس به انجام وظیفه ی الهی و انسانی خویش پایبند تر باشد به مقصد نزدیک تر است. خداوند در قرآن کریم
می فرماید:

« مَن عَمِلَ صالِحاً مِن ذَکِرَ أو اُنثی و هُوَ مُؤمِنُ فَلَنُحیِیَنَهُ حَیاهً طَیبَهً »

یعنی : هر کس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدا به جای آورد، ما او را در زندگانی خوش و با سعادت می گردانیم و اجری بسیار بهتر از عمل نیکی که انجام داده، به او عطا می کنیم.

 

۱-۱ بیان مسئله :

در تربیت دختران نکات و لطایفی است که هر ولی و مربی مسئولی باید بدان توجه کند به ویژه در تربیت اسلامی آنان که اصل تفاوت بر تربیت بر مبنای جنسیت است، و روزی باید راهی طریقی شود که در آن دو گونه تربیت را با دو گروه از ویژگی های زیستی، فطری و عاطفی عرضه کند نظامی برای تربیت پسران و نظامی دیگر برای دختران ما در این بحث توجه جدید و بیشتری به تربیت دختران و ساختن آینده ی آنان عرضه خواهیم داشت (قائمی، علی.۱۳۶۲).

گمان بر این است که اگر بخواهیم جامعه سر و سامان داشته و به سوی رشد و حرکت باشد چاره ای نیست جز این که به تربیت دختران بپردازیم و حتی امر تربیت آنان را بر پسران مقدم داریم.

این نسل است که باید افراد شریف، متعهد، مؤمن، آگاه و خدمتگزار به جامعه بسازند و تحویل دهد رهبران جامعه، متفکران، مخترعان، افراد پاک و مسئول، مردان و زنان شایسته و عفیف دامن زنها  برخاسته اند و این امر قابل تحقق نبوده و نیست، جز در تربیت اولیه شان و اعطای آن چیزی که می خواهیم از آنان بازگیریم.

برای پدران و مادران آگاه، طبقه حکمران مسؤول و پرورشکاران متعهد راهی جهت سازندگی و هدایت جامعه نیست جز راه تربیت و به پیروی این نسل و به کار انداختن قدرت فکری آنها در طریق خیر و صلاح و ایجاد رشد و مهارت و آگاهی عملی در این طبقه  و در این امر باید سریعاً اقدام و تأکید کرد.

این نکته ی هشدار دهنده و دردآوری است همه ساله گروهی از کودکان به علت آشنا نبودن مادران به فنون تربیتی  و قوانین طبیعت و ساختمان جسم و روان و خلقت او تلف می شوند، در حالی که در حالت حیوانات چنین وضعیتی نیست و یا رقم آمار تلفات آن کمتر است. این امر بدان خاطر است که حیوان در سایه ی هدایت الهی اش به پیش می رود و بشر باید بر اساس تعالیم الهی نسل خود را بسازد و به عمل آورد و طبیعی است که مسامحه و غفلتها و جهل ها زمینه ساز چنین شرایطی است. صدمه این امر بیشتر از آن جهت است که برخی از والدین و مربیان از دو جنسی بودن تربیت و فنون مربوط به تربیت دختران آگاهی ندارند.

اگر در جامعه ای فساد است ، انحطاط است ، لغزش و انحراف است، سیر رو به زوال ملکات و فضایل است ، بخشی از آن بدان خاطراست که دختران دیروز همسران خوب، مادران مؤمن و آگاه وسنگردارانی وفادار تربیت نشده اند.

و اگر بخواهیم در جامعه ای رشد و حرکت باشد، شرافت و نجابت حکومت کند، باید به دنبال مادران و دختران رویم و از آنها بخواهیم که چنین اهدافی را در خود پدید آورند و تثبیت نمایند. به گفته « فوریر » « تغییر در یک دوره تاریخی همیشه به وسیله ی پیشرفت و ترقی زنان تعیین می شود» مادران نا آگاه فرزندانی زنده به دنیا می آورند، با فطرتی خدا آشنا و گرایش به خیر و حسن، ولی به علت جهل و غفلت عامل مرگ روانی آنها می شوند و یا فطرتشان را در زیر توده هایی از خاکستر های گوناگون قرار می دهند.

این امر بدان خاطر است که به تربیت صحیح و اسلامیشان توجهی نشده است و راه نجات بازهم در بازگشت از وضع موجود به وضع مطلوب است. بنابراین مسئله در پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تربیتی دختران در دین اسلام است.

 

۱-۲ ضرورت و اهمیت تحقیق:

اگر دختران در جامعه اصلاح شوند می توان امید داشت که نقش فوق العاده در بنیاد های یک جامعه ی متحرک داشته باشند و هدیه ای به بشریت عرضه کنند.تربیت درست زمینه ساز وقار و آرامش زن است و این در شرایط سیاسی جامعه فوق العاده مؤثراست. به گفته آقای ایرانشهر:(اگر ازمن بپرسند که راهی برای تاسیس صلح بین المللی هست یا نه، می گویم هست و آن راه، تربیت زنان عالم است، به شرطی که همه زنان عالم به یک نحو صحیح تربیت شوند).

 

۱-۳ اهداف تحقیق :

بیان جایگاه تربیتی دختران در دین اسلام از مهمترین اهدافی است که در تحقیق دنبال می شود و این جایگاه ویژه را می توان با استفاده از روایات کلام ائمه استنباط نمود.

در این تحقیق هدف جلب توجه والدین و مربیان به امر تربیت دختران و جایگاه آنان می باشد که همانا این دختران هستند که سازندگان واقعی جامعه و نسل آینده می باشند و سعادت یا انحطاط جامعه ای به نحوه تربیت و رشد امروزشان وابسته است. اهداف این پ‍‍ژوهش عبارتند از:

۱-   بررسی جایگاه دختران در دین اسلام.

۲-    راه گشائی برای بررسی جنبه های مختلف تربیتی در دین اسلام.

۳-    ارائه راه کارهای مناسب برای تربیت بهینه ی دختران بر اساس دیدگاه اسلامی.

۱-۴ سؤالات تحقیق :

۱-جایگاه دختران در دین اسلام چگونه است؟

۲- ارزش شخصیت و تمام و کمال رشد دختران در چه چیزی است ؟

۳- والدین از دختران خود چه توقعاتی باید داشته باشند و حدود روابطشان یا آنها چگونه باشد؟

۴-ادله تفاوت قوانین حقوقی و فقهی بین دختران و پسران چه می باشد ؟

۵- بین منظری که اسلام برای دختران ترسیم نموده  و شرایط کنونی چه تفاوت هایی احساس می گردد ؟

۶- چه راه کارهایی در جهت وصول دختران به شرایط ایده آلی که اسلام ترسیم نموده وجود دارد ؟

۱-۵ تعریف واژه ها و اصطلاحات :

۱-۵-۱ تعریف جایگاه:

– جایگاه از نظر لغوی به معنای محل توقف، محل، مقام، موقعیت می باشد.

– جایگاه به مقام و محلی گفته می شود که بسیاری از مسائل بیرونی در تعیین آن نقش دارند و گاهاً جایگاه بسیاری افراد در مراتب اجتماعی بی تناسب با توانایی های آنان است.

– در مورد مفهوم جایگاه این مفهوم دارای خصلت عینی و ساختاری است که گویای مقام و موقعیت و جایگاه هر یک از عناصر و عوامل متعلق به حوزه های مختلف می باشد.

۱-۵-۲ مفهوم تربیت :

– تربیت از نظر لغوی به معنای پروردن، پروراندن، آداب و اخلاق را به کسی آموختن، تهذیب کردن، توجیه نمودن سیاست و رهبری کردن و تغذیه دادن است .

– تربیت عبارت است از فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت مطلوب.

– تربیت به معنای ایجاد تغییرات مطلوب در انسان و به عبارت دیگر و بهتر تحولات ثمر بخش در محیط زندگی انسان به منظور ساختن و شکوفایی استعدادهای آدمی و یا تربیت عبارت است از پروردن قوای جسمی و روحی انسان برای وصول به کمال مطلوب و انتقال طرز تفکر و احساس و عمل یک جامعه آیندگان.

از دیدگاه دکتر باقری به رغم دامنه ی محدودی که کلمه ی تربیت از(رب و) داشت، ماده ی (رب ب) و استعمال و مشتقات آن در ارتباط با انسان، فراخنای وسیعی از آیات قرآن را در بر گرفته است.

رب ب (که در صورت مضاعف،رب) می شود و عنصر معنایی دارد، مالکیت و تدبیر پس رب به معنای مالک مدبر است، یعنی هم صاحب است و تصرف در مایملک از آن او و هم تنظیم و تدبیر مایملک در اختیار او است.

در المفردات، رب در معنای مصدری معادل تربیت گرفته شده است، یعنی گرداندن و پروراندن پی در پی چیزی تا حد نهایت است.

۱-۵-۳ تعریف دین اسلام :

-دین در لغت به معنای مختلف از جمله عادت، روش، قهر و غلبه و ریاست و فرمانبرداری آمده است.

– دین به معنای وسیع آن عبارت است از شناختن خدا و دانستن وظایف آدمی در برابر او و انجام آنها و دانستن تکالیف شخص نسبت به وجود خود و همنوعان خود است.

– دین به معنای حکم و داوری کردن، فرمانبرداری، کیش و شریعت می باشد.

فقط تعریف دین اسلام است که جامع تمام ادیان الهی است و به عبارت دیگر کامل ترین مرتبه از دین الهی به شمار می رود و آن عبارت است از مجموعه ی معارف، احکام و دستورالعمل هایی که منشأ الهی دارد و برای هدایت انسان و وصول به سعادت دنیایی و آخرتی به دست بشر می رسد.

منظور از اسلام، موارد مطرح شده در  ثقل اکبر(قرآن کریم) و ثقل اصغر( روایات مستند بدست آمده از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین (ع) می باشد).

۱-۵-۴ تعریف قانون:

–       قانون در کتب لغت به معنای رسم، قاعده، روش،آیین می باشد.

–       قانون امری است کلی که بر همه جزئیاتش منطبق می گردد و احکام جزئیات از آن شناخته می شود.

–       قاعده ای است که مقامات صلاحیت دار آن را وضع و ابلاغ می کنند.

آنچه از اصول تعیین شده و جاری در جامعه که به صورت قراردادی و یا غیر قراردادی علاوه بر تعیین و تبیین نیازمندی ها به شرح توانمندی های جامعه پرداخته وموجب ایجاد تعادل و توازن ما بین نیازمندیها و توانمندیهای موجود در جامعه می گردد.

۱-۵-۵ مفهوم فقهی:

–        فقه به معنای دانستن یا فهمیدن است در معجم المقاییس اللغه می خوانیم فقه دلالت
می کند بر ادراک چیزی و علم نسبت به آن.

–        در مجمع البحرین آمده است که معنای فقه فراتر از مطلق دانستن است و منظور از فقه علم و دانستنی است که همراه با دقت نظر و استنباط باشد.

–        فقه به معنای علم و آگاهی دقیق نسبت به علوم دین و احکام دینی می باشد.

۱-۵-۶ مفهوم حقوقی:

–        حقوق جمع حق یعنی راستی ها، بهره ها، مواجب، اموال

–        امتیاز و قدرتی که یک فرد در مقابل دیگران در زندگی اجتماعی دارد و از آن می تواند استفاده کند مثل حق آزادی، حق مالکیت، حق رأی.

–        حقوق مجموعه قواعد الزامی حاکم بر روابط افراد جامعه می باشد.

۱-۵-۷ تعریف دختران:

– دختر(دت)، فرزند مادینه انسان، بنت، ابنه.

–  دختر مقابل پسر که فرزند نرینه ی آدمی است.

۲-۱ مقدمه:

اسلام بیش از همه مکاتب و فلسفه ها درباره زن نظر داده و از او حمایت کرده است. این مسئله صرفا ادعا نیست. نگاهی ولو اجمالی در منابع اسلام و در مباحث مربوط به زنان دعوی ما را ثابت می کند. این خطاست که بعضی ها گفته اند اسلام دین مردان است.اسلام دین انسان هاست و در آن زن و مرد مطرح نیست.

در بعضی از خانواده ها شوق داشتن پسر بیشتر از دختر است و بدین نظر دختران را به دیده تحقیر می نگرند. اما این امر بر اساس یک سابقه ی تاریخی و از جهاتی دارای ریشه های اقتصادی و اجتماعی است. بازمانده ای از افکار جاهلیت راجع به پسر و دختر است نه نظر اسلام در مورد زن.

اسلام از همان آغاز با این افکار پوچ و بی اساس مبارزه کرده و دختران را همانند پسران را مورد حمایت قرار داده است. اسلام زن را موجودی ناقص نمی داند که مثلا یک دنده از مرد کمتر داشته باشد بلکه موجودی تام الخلته اش می شناسد.

اسلام دختر را چون گلی در خانه مایه رحمت، زیبایی و احسان خداوند می داند مایه رحمت الهی است و در بزرگی و زندگی عامل پناه شوهر است و سبب سکون او تجسم و لبخند او رمزی از رمزهای الهی و مهر خداوندی است و حاکی از صدق و صفای اوست که آرامش بخش است.

اسلام به والدین دستور داد به فرزندان خود احترام کنید و عنایت خود را بیش تر به دختر معطوف می دارد.

پیامبر بزرگوار اسلام ختم المرسلین حضرت محمد(ص) می فرماید: (آنکس که صاحب ارزش و احترام و فردی محترم است به زن احترام می کند و تنها فرد پست و لئیم است که به زن اهانت روا می دارد.)

اسلام به تعلیم و تربیت دختران همت گماشت و تربیت او را به عنوان حقی ذکر کرد. اسلام زنان را مستقل کرد و از حالت تملک بودن رهایی شان داد و برای زنان حق مالکیت قائل شد. به زن حق رای داد و آزادش گذاشت که خود بتواند سرنوشت خود را تعیین کند. فردی که به خواستگاریش آمد مورد ارزیابی قرار دهد اگر خواست پاسخ مثبت به او بدهد و اگر نخواست پاسخ منفی و کسی حق ندارد او را به ازدواج مجبور کند.

از نظر اسلام وظیفه والدین نسبت به کودکان دختر، دشوارتر از پسران است چون انحراف از قانون فطرت و آیین صحیح، خانواده و بقای نسل شریف را در معرض خطر قرار می دهند. از این رو تعلیم و تربیت دختران باید دقیق تر انجام گیرد تا نهال وجودشان از راه فطرت منحرف نشود، بویژه هنگامی که تمایلات جنسی آنان شکفته می شود به حکم لطافت طبع ممکن است در معرض ناپاکی و بی عفتی قرار گیرند.

از آنجایی که دختران و پسران هر دو انسان محسوب می شوند و متعلق به یک نوع از موجودات هستند قاعدتا شیوه های تعلیم و تربیت(اعم از تربیت مذهبی یا غیر مذهبی) مشترکند.) البته ملاحظاتی ممکن است به ظهور برسد که بعضی از این شیوه ها را اختصاصی هم بکند. این عوامل می تواند جنسی، تاریخی و اجتماعی باشد. مثلا فرض کنید در جنبه جنسی با توجه به ساختار تقریبا متفاوت روانی و انگیزشی و هیجانی دختران نسبت به پسران، ایجاب می کند که بعضی از شیوه های تربیتی هم اختصاصی شود. مثلا اعتماد به نفس که یکی از ابعاد تربیتی است نیاز آن در دختران دارای قوت بیشتری است. چون اگر یک موجودی از احساسات قوی تری برخوردار باشد، دارای حساسیت بیشتری بوده و در نتیجه نیازش برای استواری و اعتماد به نفس هم بیشتر خواهد بود. در این صورت ما می توانیم بگوئیم که در تربیت دختران یکی از اموری که در اولویت خاص قرار می گیرد، رشد مضاعف اعتماد به نفس است. البته این امر بدان معنا نیست که پسرها به اعتماد به نفس نیاز ندارند. با توجه به اینکه سن بلوغ در دختران زودتر رخ می دهد به این ترتیب لازم است که ما زمینه های بیشتر قوی تر و زودتر در آنان فراهم کنیم. دختران در سنین نوجوانی به دلیل قوی تر بودن عواطف در آنان نیاز به ثبات شخصیت بیشتری برای محافظت از خود دارند.

اگر والدین در جریان تربیتی خود نسبت به فرزندان به صورت یکسویه عمل کنند و نظرهای خود را با روش های اجباری یا امتناع به دختر یا پسرشان اعمال کنند، این نوع تربیت یک نوع تربیت متزلزلی خواهد بود و الگو پذیری فرزندان دوام چندانی نخواهد آورد. چرا که وقتی جوانان با مشکلات جدید دیگری در تربیت مواجه می شوند، الگوی خانوادگی خود را کنار می گذارند و چه بسا شما می بینید که در مسئله حجاب، اگر حجاب مادر برای دختر یک الگوی فقط شکلی و تقلیدی باشد، بعد از اینکه او با توجه به شرایط سنی، ارتباطات اجتماعی اش گسترده تر می شود و اشکال دیگر حجاب را ملاحظه می کند که افراد در آن شکل ها راحت تر هستند و ارتباطشان قوی تر است آن را انتخاب می کنند و این الگوی تقلیدی دوام چندان
نمی یابد.

پس به این ترتیب در مجموع می توان گفت انتظار می رود که پاره ای از شیوه ها و اصول تربیتی خاص دختران در جامعه نیاز به تدوین و بحث و طرح در جامعه دارد که به دقت و مطالعه محققان در روابط اجتماعی- خانوادگی و بازشناسی و خنثی کردن روابط ناعادلانه بستگی دارد. ولی لزوما نبایستی منجر به ستمی معکوس نسبت به جنس مذکر گردد.

۲-۲ منزلت دختران دراسلام

۲-۲-۱ سیمای دختران در قرآن

قرآن کریم، معجزه ی جاودانی حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی ( ص) ضمن اشاره به این اوضاع رقت بار ، بارها عمل پلید و زشت دختر کشی را مورد مذمت قرار داده و از آن جنایات هولناک پرده بر می بردارد.مثلا در سوره تکویر پس از بیان نشانه های روز قیامت

می فرماید:

« وَ اِذُ المَوؤُدَهُ سُئِلَت بِأیَ ذَنبٍ قُتِلَت »

یعنی : در روز قیامت از زنده به گور شدن دختران سؤال خواهد شد که :به چه گناهی کشته
شده اند؟(تکویر/۸)

این مطلب روشن است که مقصود آیه از دختر ، دختر مسلمان نیست. چون این عمل وقیح زمانی معمول بود که مردم از مکتب اسلام آگاهی نداشتند. بلکه آنچه از نظر قرآن کریم محکوم است بی عاطفه بودن و سنگ دلی پدران است. زیرا در برخورداری از نعم الهی همچون امنیت و آرامش و حق زندگی فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان نیست، هرچند اسلام سعادت دنیوی و اخروی انسان را تضمین نموده است و اسلام آوردن هر مرد و زن ، او را بر مردان و زنان کافر برتری می بخشد. در آیه ی دیگری ، به نگرش اعراب جاهلی به دختران اشاره کرده،
می فرماید:

« و إذَا بُشَرَ أحَدُ هُم یا الاُ نثی ظَلَ وَجهُهُ مُسوَداً وَ هُوَ کَظِیمٌ »

یعنی: هنگامی که به یکی از مشرکین مژده ی تولد دختری داده می شد، از شدت ناراحتی و غضب، رخسارش سیاه می گردید و او ( در حالی که سخت دلتنگ می شد) خشم خود را فرو
می برد.(نحل/۵۸)

آثار این باورها و رسوم جاهلی حتی پس از اسلام نیز در بعضی از تازه مسلمانان به چشم
می خورد . در روایتی وارد شده که مردی در حضور پیامبر اکرم بود، وقتی خبر تولد فرزندش را به او دادند، رسول خدا (ص) دید که چهره ی او دگرگون شد.فرمود:چه اتفاقی افتاده که تو را چنین متغیر کرده؟

عرض کرد: خیر است. پیامبر فرمود: بگو چه شده است ؟ عرض کرد: به من خبر داده اند که زنم دختر بدنیا آورده است، پیامبر فرمود: او بر روی زمین و زیر آسمان زندگی می کند و خداوند روزی را می دهد. او یک ریحانه است، او را ببوس و به او محبت کن. پس آن حضرت رو به اصحاب کرد و فرمود:

« هرکس یک دختر داشته باشد، آن دختر برای او حجابی از آتش جهنم است و و هرکس دو دختر داشته باشد، بهشتی است و هرکس سه دختر داشته باشد، جهاد و هر چیز ناگوار از او برداشته می شود و هرکس چهار دختر داشته باشد، پس ای بندگان خدا ! او را یاری کنید و به او قرض دهید و به او رحم کنید.»(شیخ حر عاملی،محمد.۱۳۷۴)

در آیات دیگری، خداوند ضمن بر خورداشتن مردم از کشتن فرزندان، وعده ی روزی دادن آنان را بیان می دارد. و اعراب جاهل را که از ترس فقر و تنگ دستی ، فرزندان خود را با دست خود به قتل می رساندند، مورد ملامت قرار می دهد:

« وَلا تَقتُلُو أو لا دَکُم خَشیهَ اِملاقٍ نَحنُ نَرزُقُکُم وَ إیاهُم »

هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل نرسانید که ما رازق شما و آنها هستیم.(اسراء/۳۰)

منزلت دختران در سیره و سخن پیامبر اکرم (ص)

در روزگاری که سایه ی جهل بی سوادی جهان را در ظلمت خود فرو برده بود، قتل و غارت و تجاوز در جامعه ی عرب تبدیل به یک ارزش و افتخار شده بود، خشونت و سنگ دلی جایی برای مهر و عطوفت در دلها باقی نگذاشته بود و انسانیت در پرتگاهی از آتش قرار گرفته بود، در این حال خداوند متعال پیامبر را مبعوث کرد « رَحمَهٌ لِلعالمین » بود.

او آمد تا انسانیت را از هلاکت و سقوط نجات دهد.

او آمد با گل هایی معطر از محبت و رأفت در دست.

او آمد تا تمام حقوق تضییع شده را به صاحبانشان باز گرداند و به ندای مظلومیت زنان و دختران پاسخ او با افکار پلید کسانی که دختر داشتن را ننگ و عار می شمردن ، مبارزه کردو چنین اندیشه ای را محکوم نمود.پیامبر اکرم (ص) این رسالت را به دو شکل انجام داد:

الف_تبلیغ کلامی : رسول اکرم (ص) مردم را از تبعیض قائل شدن بین دختران و پسران نهی کرد و آنان را به مراعات عدالت بین فرزندان دعوت نمود. بدین سان، آن حضرت با کلام خویش جایگاه و مقام دختر را در جامعه متذکر گردید بی مهری کردن به دختران را مورد نکوهش قرار داد.

ب_سیره ی عملی :پیامبر اسلام (ص)، علاوه بر دعوت زبانی ،در سیره و عمل نیز مردم را به محبت و مودت نسبت به دختران دعوت نمود. در جامعه ای که مردم داشتن دختر را ننگ می دانستند پیامبر (ص) خم می شد و دست دخترش فاطمه ی زهرا (س) را می بوسید و
می فرمود « فِداع أبُوع» یعنی پدرش فدای او باد.(دهقان،احمد.۱۳۸۰)

تعظیم و تکریم پیامبر(ص) نسبت به حضرت فاطمه (س) تأثیر شگرفی بر اذهان اعراب گذاشت.آنها می دیدن که وقتی پیامبر (ص) قصد سفر می کرد، حضرت زهرا (س) آخرین کسی بود که پیامبر از او خداحافظی  می کرد و در بازگشت از سفر هم پیش از هرکسی دیگر به دیدار وی می شتافت و می فرمود:

« بوی بهشت را از دخترم فاطمه استشمام می کنم » و با این روش یگانه دختر خویش را مورد مهر و محبت قرار می داد.

اگرچه یکی از انگیزه های مهم پیامبر اکرم (ص) از این تکریم بی نظیر حضرت زهرا (س) شناساندن عظمت و منزلت رفیع اهل بیت و عطرت طاهرین(ع) در میان مردم و یادآور این نکته بود که سلسله ی امامت و ولایت حقه ی اسلامی از طریق ذریه ی آن حضرت امتداد خواهد یافت، اما به یقین انگیزه ی دیگر آن حضرت این بود که به تمامی بشریت در تمامی تاریخ ثابت کند که زنان و دختران از نظر اسلام از کرامت و شرافت ویژه ای برخوردارند.

کار دیگری که آن حضرت در باب دفاع از حقوق زنان انجام داد، این بود که با زنان بیوه و
بی سرپرست ازدواج کرد تا در جامعه ی بشری به دیده ی حقارت به آنها نگریسته نشود.

البته برخی از همسران آن حضرت نیز از دختران سرشناس قبایل بودند و این وصلت ها با انگیزه ی جذب قبایل مختلف به اسلام انجام می شد.(کلینی،محمد.۱۳۶۶)

پیامبر گرامی اسلام در چهارده قرن پیش و تنها به فاصله ی کمی از روزگار جاهلیت ، کامل ترین و متعالی ترین نمونه ی جامعه ی مدنی را در تمام جهان بنا نهاد. جامعه ای که در آن ، زن جایگاه واقعی خویش را بدست آورد و از زیر بار نگاه های حقارت آمیز خارج گردید.

دین اسلام دختران و زنان را مانند مردان به عنوان خلیفه ا… در زمین و دارای جایگاه بلند انسانیت معرفی کرده است. انسانی که ایفاگر نقش یک مادر در برابر فرزندان و یک همسر در برابر شوهر و یک زن در اجتماع خویش می باشد و در مقابل فرزندان به او با دیده احترام می نگرند و شوهر او را دوست دارد و جامعه او را یک انسان و دارای تمام حقوق اجتماعی و قانونی می داند.

سردمداران و منادیان دروغین حقوق بشر که امروزه فریاد آنان در دفاع از زنان گوش فلک را کر کرده است و اسلام را متهم به تبعیض بین مرد و زن می نمایند، طی همایش های مختلف می خواهند به این نتیجه برسند که آیا زن انسان است یا خیر؟

از آنجا که قرآن کریم از جاهلیت قبل از اسلام به عنوان «جاهلیت اولی » یاد می کند پس بسیار مناسب است دوران کنونی را یک جاهلیت جدید بنامیم. زیرا اگر در جاهلیت اولی وجود دختر را مایه ی ننگ می دانستند، امروزه نیز زنان و دختران در کشور های به اصطلاح مترقی و متمدن صرفا به عنوان وسیله  اشباع غریزه ی جنسی و همچنین وسیله ی تبلیغ کالاهای اقتصادی و بهره کشی در کارهایی قرار می گیرند که انسان از بیان آن شرم دارد.(شیخ الاسلام،سید جعفر.۱۳۷۵)

به عبارت دیگر اگر جاهلیت اولی وجود ظاهری زن را دفن می کرد ، جاهلیت جدید نیز شخصیت انسانی و گوهر عفت و حیای زن را مدفون هوس های خود ساخته می کند.

 

۲-۳ فضیلت دختران در آینه ی روایات:

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.