تحقیق عوامل مؤثر بر عملکرد مدیران آموزشی مراکز دانش آموزان عقب مانده ذهنی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق عوامل مؤثر بر عملکرد مدیران آموزشی مراکز دانش آموزان عقب مانده ذهنی

تعداد صفحات :۷۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

آموزش کودک عقب مانده ذهنی با آموزش کودک عادی تفاوت دارد . این تفاوت در آنجا نهفته است که درمورد کودک عقب مانده برمهارتهای ذهنی ونظری تاکید نمی شود وبیشتر بر رشد شخصیت و کفایت در زمینه های اجتماعی و شغلی تاکید می شود .

کودکان عقب مانده ذهنی در زمینه های نظری خواندن ، نوشتن ، حساب ، علوم ، علوم اجتماعی نمی توانند به درجات مهارت و دانش کودکان عادی دست یابند.

با وجود این می توانند بیاموزند که خود را با جامعه سازگار و متعادل کنند و در یک شغل ، که به مهارت نیاز نداشته باشد یا مناسب افراد نیمه ماهر باشد، شایستگی نشان دهند .

کمیسیون تعیین سیاستهای آموزشی و پرورش چهار هدف عمده آموزش و پرورش را به شرح ذیل بیان کرده است .

۱ ـ‌ هدفهای خودشناسی             ۲ـ  هدفهای روابط انسانی

۳ ـ‌ هدفهای کفایت اقتصادی       ۴ـ هدفهای مسئولیت اجتماعی

به طور کلی این اهداف هم برای کودکان عقب مانده و هم برای کودکان عادی به کار می روند .

امروزه در جهان ،‌عقیده بهداشت برای همه جنبه عمومیت یافته و به طور مکرر از شعارهای بهداشتی صحبت به میان آمده است اما متأسفانه ،‌عملاً با افزایش روز افزون بسیاری از انواع مشکلات بهداشتی از جمله عقب ماندگیهای ذهنی در جوامع مختلف مواجه هستیم .

موضوع عقب ماندگی های ذهنی در تمام ادوار تاریخ و در تمام جوامع و نیز در تمام طبقات مطرح بوده است اما انسان شناخت چندانی از آن نداشته است . اگر تعداد افراد عقب مانده ذهنی ۳%‌کل جمعیت هر جامعه را تشکیل دهد ،‌اهمیت موضوع به خوبی روشن خواهد شد .

بنابراین تحقیق حاضر به بررسی اینکه آیا عملکرد مدیران مراکز آموزشی بر پیشرفت دانش آموزان عقب مانده ذهنی تأثیر دارد ؟

جامعه آماری مورد پژوهش مدیران مدارس کودکان عقب مانده ذهنی، شهر تهران می باشد که شامل ۳۵ مدرسه پراکنده در ۱۹ منطقه آموزشی می باشد و این پژوهش بر روی ۳۵ نفر از مدیران مراکز آموزشی کودکان عقب مانده شهر تهران انجام گرفت.

در این پژوهش که از مناطق ۱۹ گانه آموزشی شهر تهران، ۳۵ مدرسه به طور تصادفی و خوشه ای انتخاب شد و مدیران این ۳۵ مدرسه، نمونه آماری این پژوهش بودند.

۳۵ مدیر انتخابی که به طور تصادفی مورد سنجش قرار گرفتند. از مناطق نوزده گانه شهر تهران انتخاب شدند.

واژه های کلیدی: عقب ماندگی ذهنی، مدیریت، سرپرستی، هدایت و انگیزش

فهرست مطالب

مقدمه   ۲
بیان مسئله   ۳
ضرورت پژوهش   ۵
هدف پژوهش   ۶
فرضیات پژوهش    ۷
روش پژوهش    ۷
کلید واژه ها   ۸
فصل دوم : پیشنیه و تاریخچه پژوهش
مفهوم مدیریت   ۱۴
مکتب ها و نظریه های مدیریت   ۱۵
مدیریت علمی   ۱۶
مدیریت علمی تیلور   ۱۸
مدیریت اداری   ۲۰
عناصر مدیریت   ۲۱
   برنامه ریزی   ۲۱
   سازماندهی   ۲۲
   هدایت و انگیزش   ۲۲
   نظارت و ارزشیابی   ۲۳
   هماهنگی   ۲۳
نظریه های کلاسیک مدیریت    ۲۴
محدودیتهای نظریه های کلاسیک   ۲۵
سیر تحولات نظریه های سازمان و مدیریت   ۲۶
طبقه بندی های  تاریخی نظریه های سازمان و مدیریت   ۲۷
اهمیت و ضرورت مدیریت   ۲۸
تعریف مدیریت آموزش و پرورش   ۳۰
تاریخچه برنامه ریزی آموزش و پرورش   ۳۱
اهمیت تدریس   ۳۳
تدریس و آموزش   ۳۵
تاریخچه عقب ماندگی ذهنی در جهان   ۳۶
تعریف عقب ماندگی ذهنی   ۳۹
   طبقه بندی طبق درجه  کم هوشی   ۴۲
   مونته سوری   ۴۳
   نظام آموزشی دکودر   ۴۵
   هدف ها و مقاصد   ۴۶
   سازمان دهی برنامه های آموزشی   ۴۷
   برنامه کلاسی پیش از رفتن به مدرسه   ۴۸
تاریخچه برنامه آموزش و پرورش عقب ماندگان ذهنی در ایران   ۵۰
نقش مادران و پدران کودکان استثنایی   ۵۲
چه کاری از دست مدیران و معلمان ساخته است ؟   ۵۳
نقش مدیران در بهسازی بهداشت روانی معلمان و دانش آموزان عقب مانده   ۵۵
بهداشت روانی   ۵۷
فصل سوم :‌ روش اجرای پژوهش
مقدمه   ۵۹
طرح تحقیق   ۵۹
جامعه آماری   ۶۰
ابزار تحقیق   ۶۰
روش اجرا   ۶۱
روش آماری   ۶۲
روش تجزیه و تحلیل داده ها   ۶۲
چگونگی گردآوری داده ها   ۶۳
محدودیت های  تحقیق   ۶۳
ارائه پیشنهادات مدیران در رابطه با موفقیت در کارشان   ۶۳
تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از ایران در این خصوص   ۶۴
فهرست منابع   ۶۹

فهرست منابع:

سلیمی اشکوری؛ هادی، (۱۳۷۰)، سمپوزیوم عقب ماندگی ذهنی، امیرکبیر، تهران.
شریفی درآمدی؛ پرویز، (۱۳۷۳)، آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی، عروج، تهران.
علاقه بند؛ علی، (۱۳۸۴)، مدیریت عمومی، نشر روان، تهران.
علاقه بند؛ علی، (۱۳۸۵)، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، روان، تهران.
الوانی؛ سید مهدی، (۱۳۸۳)، مدیریت عمومی ، نشر نی، تهران.
الوانی؛ سید مهدی، (۱۳۸۵)، مدیریت عمومی ، نشر نی، تهران.
اقتداری؛ علی محمد، (۱۳۷۲) ، سازمان و مدیریت، دانشگاه تهران.
عسگریان؛ مصطفی، (۱۳۷۲)، سازمان مدیریت آموزش و پرورش، امیر کبیر، تهران.
ماهر؛ فرهاد، (۱۳۸۰)، عقب ماندگی ذهنی، رشد ، دانشکده علوم تربیتی.

۱۰٫ جوادیان؛ مجتبی، (۱۳۷۲)، کودکان استثنایی، قدس رضوی، مشهد.

۱۱٫ جوادین؛ سید رضا، (۱۳۸۵)، مدیریت و اصول سرپرستی، نگاه دانش، دانشگاه تهران.

۱۲٫ مهدی زاده؛ مجید، (۱۳۸۲)، آموزش و پرورش کودکان عقب مانده، قدس رضوی، مشهد.

۱۳٫ نیوضات؛ یحیی، (۱۳۸۲)، مبانی برنامه ریزی آموزشی، ویرایش، تهران.

۱۴٫ پورظهیر؛ علی تقی، (۱۳۸۱)، مبانی و اصول آموزش و پرورش ، آگه، تهران.

۱۵٫ افروز؛ غلامعلی، (۱۳۷۰)، روان شناسی آموزش و پرورش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران.

۱۶٫ طالع؛ فاطمه، (۱۳۷۲)، بررسی عوامل موثر بررفتار مدیران مراکز آموزشی ک ع م ذ ، وزارت آموزش و پرورش.

۱۷٫ دبیریان؛ اکرم، (۱۳۷۰)، تاثیر آگا سازی والدین در خصوص کودکان عقب مانده ذهنی، دانشگاه علوم پزشکی فاطمیه قم.

مدیریت آموزش و شناخت سازمان تشکیلات وزارت آموزش و پرورش ، سال دوم تربیت معلم

مقدمه:

توجه به شناخت و آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی و عقب مانده ی ذهنی یعنی افرادی که به دلایل خاص جسمانی و ذهنی – روانی – عاطفی نمی توانند از برنامه های عادی آموزشی به نحو مطلوب بهره مند گردد .

از نشانه های پیشرفت و اصالت و قوت و غنای فرهنگ و نظام آموزش و پرورش هر جامعه است .

کوشش در جهت شناسایی و برنامه ریزی و ایجاد تسهیلات آموزشی هر چه بیشتر برای کودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی که عمدتاً به دلیل نیاز فوق العاده از اولویت خاصی برخوردارند ،‌گامی در تحقق اهداف مقدس انقلاب فرهنگی است .

مطابق ارقام و آمار بین المللی حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از کل دانش آموزان سنین مدرسه رو در هر جامعه ای به نحوی از انحاء نیاز به کل برنامه های آموزشی ویژه و خاص دارند ،‌در این رهگذر از جمله مسائل و مشکلات و موانع عمده کمبود قابل ملاحظه نیروی انسانی متعهد و متخصص و آشنا به اصول و روش های آموزش و پرورش استثنایی است ،‌در این میان نقش مدیران به عنوان الگو برای اولیا و مربیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا کارآیی و اثربخشی هر سازمان تا حد قابل ملاحظه ای به نحوه مدیریت و کاربرد صحیح و مؤثر منابع انسانی بستگی دارد . بنابراین مدیران مدارس کودکان عقب مانده ذهنی باید به دانش و بینش لازم جهت مواجه شدن و حل مشکلات این عامل پیچیده و حساس مجهز شوند .

بنابراین ما در این پژوهش به دنبال آن هستیم که عوامل مؤثر بر عملکرد مدیران در این مرکز آموزشی ع . م . ذ در شهر تهران را بیابیم و بررسی کنیم . ( سلیمی اشکوری ، هادی ، ۱۳۷۰ ، ص ۱۲ )

بیان مسئله:

امروزه در جهان ،‌عقیده بهداشت برای همه جنبه عمومیت یافته و به طور مکرر از شعارهای بهداشتی صحبت به میان آمده است اما متأسفانه ،‌عملاً با افزایش روز افزون بسیاری از انواع مشکلات بهداشتی از جمله عقب ماندگیهای ذهنی در جوامع مختلف مواجه هستیم .

موضوع عقب ماندگی های ذهنی در تمام ادوار تاریخ و در تمام جوامع و نیز در تمام طبقات مطرح بوده است اما انسان شناخت چندانی از آن نداشته است . اگر تعداد افراد عقب مانده ذهنی ۳%‌کل جمعیت هر جامعه را تشکیل دهد ،‌اهمیت موضوع به خوبی روشن خواهد شد .

بخصوص هنگامی که ملاحظه می شود در استان اصفهان با در نظر گرفتن جمعیت حدود ۴ میلیونی آن نزدیک به ۴۰۰ هزار فرد معلول جسمی و ذهنی وجود دارد .

در سال ۱۳۴۷ دفتری به نام آموزش کودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شد که این امر موجب توسعه مراکز و مدارس استثنائی در نقاط مختلف کشور گردید . این دفتر تا سال ۱۳۵۷ حدود ۸۰۰۰ دانش آموز (‌عقب مانده ذهنی ، نابینا ، ناشنوا ، ناسازگار و تیزهوش ) را تحت پوشش خود قرار داد .

اکنون در طی سال های گذشته توجه واقع بینانه ،‌خیر اندیشانه و عطوفت  اسلامی مسئولین ایران و همکاری سازمان های دولتی و …… با تلاش های شبانه روزی آنان ما را بر این داشته که این گونه به بیان مسئله مورد پژوهش خود بپردازیم :            بنابراین :

â آیا عملکرد مدیران مراکز آموزشی بر پیشرفت دانش آموزان عقب مانده ذهنی تأثیر دارد ؟

( شریفی درآمدی ، پرویز ،‌۱۳۷۳ ،‌ص ۱۶ )

 ضرورت پژوهش:

تا زمانی که کودک از لحاظ مغزی و بدنی در حد لازم رشد نکرده باشد و تا موقعی که از نظر کنش ذهنی به اندازه کافی تحول نیافته باشد ،‌در انجام فعالیت های حسی – حرکتی و درک مفاهیم عینی و انتزاعی ناتوان است . به همین دلیل متخصصین علوم تربیتی توصیه می کنند که باید فراگیری مهارت های کلیدی درسی از قبیل خواندن ،‌نوشتن و حساب کردن برای کودکان عادی از ابتدای سن هفت سالگی شروع می شود . بنابراین بایستی به کودکان عقب مانده ذهنی اجازه بدهیم در سن تقویمی بالاتری نسبت به کودکان عادی ،‌یادگیری مطالب و مواد درسی را آغاز کنند و یا مطابق با شرایط بدنی ،‌سن عقلی و سن تقویمی آنان در نوع و حجم برنامه های آموزشی تغییرات مفیدی ایجاد نمود تا به عملکردهای مناسب یادگیری منجر شود . همچنین عوامل دیگر در امر یادگیری آنها مثل تحول عاطفی ،‌سازش یافتگی فردی و اجتماعی ،‌آمادگی قبلی و ایجاد انگیزش ، تمرین و تکرار ، روش های تدریس و موقعیت یادگیری و ……. از عوامل بسیار مهمی هستند که مدیران آموزشی باید به آنها بپردازند . پس در نتیجه تأثیر عملکرد مدیران آموزشی ، در امر یادگیری و پیشرفت این کودکان حائز اهمیت است و باید به آن پرداخته شود .

( شریفی درآمدی ،‌پرویز ، ص ۱۴۲ ، ۱۴۳ )

هدف تحقیق:

هدف کلی :‌عوامل مؤثر بر عملکرد مدیران آموزشی مراکز دانش آموزان عقب مانده ذهنی است ،‌به عبارت دیگر دلیل انتخاب موضوع نقش و اهمیت ویژه ای است که عملکرد مدیریت در رابطه با کودکان استثنایی و عقب مانده ذهنی ایفا می کند .

اهداف جزئی :

۱ )‌بررسی تأثیر مسئولیت پذیری بر عملکرد مدیران مراکز کودکان عقب مانده ذهنی

۲ ‌)‌بررسی تأثیر قدرت و اخلاق سرپرستی بر عملکرد مدیران مراکز کودکان عقب مانده ذهنی

۳ )‌بررسی تأثیر برنامه ریزی و تنظیم آن بر عملکرد مدیران مراکز کودکان عقب مانده ذهنی

۴ )‌بررسی تأثیر قدرت تصمیم گیری بر عملکرد مدیران مراکز کودکان عقب مانده ذهنی

۵ )‌بررسی تأثیر نظارت و سرپرستی بر عملکرد مدیران مراکز کودکان عقب مانده ذهنی

۶ )‌ارائه پیشنهاد در زمینه عوامل مؤثر بر عملکرد مدیران مراکز کودکان عقب مانده ذهنی

روش تحقیق :

روش این پژوهش علمی ،‌مقایسه ای می باشد ‌،‌یعنی در این پژوهش محقق ناگزیر بود ،‌بر اساس روش مشخصی عده ای را در جهت مطالعه انتخاب نماید .

نمونه گیری ما در مطالعات ناگزیر هستیم از کل جامعه مورد مطالعه نمونه گیری نمائیم . (‌هومن ، ۱۳۷۴ )

روش تجزیه و تحلیل داده ها

بدلیل آن که هر کدام از گزینه های پرسشنامه عامل جداگانه ای را اندازه می گیرند و  نمی توان از آن یک نمره یا مجموعه ای از نمرات را به دست آورد از آزمون مجذور کای استفاده شد .

فرضیات تحقیق (‌۵ سؤال مطرح شود )

۱ )‌ آیا مسئولیت پذیری بر عملکرد مدیر در مراکز آموزشی کودکان عقب مانده ذهنی تأثیر دارد ؟

۲ ) آیا وجود قدرت و اخلاق سرپرستی بر عملکرد مدیر در مراکز آموزشی کودکان عقب مانده ذهنی تأثیر دارد ؟

۳ )‌آیا داشتن برنامه ریزی و تنظیم آن بر عملکرد مدیر در مراکز آموزشی کودکان عقب مانده ذهنی تأثیر دارد ؟

۴ )‌آیا قدرت تصمیم گیری بر عملکرد مدیر در مراکز آموزشی کودکان عقب مانده ذهنی تأثیر دارد ؟

۵ )‌آیا نظارت و سرپرستی بر عملکرد مدیر در مراکز آموزشی کودکان عقب مانده ذهنی تأثیر دارد ؟

تعریف عقب مانده ذهنی :

در این مورد تعریفی که بیشتر از همه مورد استفاده قرار می گیرد تعریفی است که توسط انجمن عقب ماندگی ذهنی آمریکا شده و بدین قرار می باشد :‌عقب ماندگی ذهنی عبارت است از اعمال هوش کمتر از حد متوسط که همراه با نقص رفتار انطباقی بوده و در دوران رشد به وجود می ‌آید .

توضیح : اعمال عمومی هوش توسط آزمون های هوش انفرادی تعیین می شود و اگر نتیجه حاصله ۷۰ و یا کمتر از آن باشد اصطلاح اعمال هوشی کمتر از حد متوسط به آن اطلاق می گردد . ( اشکوری ،‌هادی ،‌۱۳۷۰ ،‌ص ۳۱ )

تعریف عقب مانده ذهنی

این تعریف شامل سه مفهوم  کلی می باشد که بدین شرح است :

۱ ) پایین بودن کنش هوش عمومی : به گفته و مقیاس های وکسلر هوشبهر ۶۹ یا کمتر عقب مانده محسوب می شود .

۲ ) رفتار سازشی : اشاره دارد به توانایی فرد در عملکرد مستقل فردی و مسئولیت پذیری اجتماعی .

۳ ) دوران رشد و تحول : اشاره به اهمیت سال های حساس رشد و تحول از بدو تولد تا ۱۸ سالگی .( شریفی درآمدی ، پرویز ، ۱۳۷۳ ، ص ۱۹ )

انطباق :‌

درجه و حدی است که شخص می تواند مطابق معیارهای سنی و فرهنگی – رسیدگی ، یادگیری استقلال (‌بدون کمک به دیگران ) و مسئولیت اجتماعی از خود نشان داده و در صورت لزوم راه و روش دیگری متناسب با آن موقعیت اتخاذ نماید . به عبارت ساده تر رفتارهای انطباقی انتظاریست که دیگران از توانایی انجام اعمال مختلف یک شخص دارند . ( سلیمی اشکوری ، هادی ، ۱۳۷۰ ،‌ص ۲۷ )‌

مدیریت

منظور از مدیریت فعالیت و عملی است که در موقعیتی سازمان یافته ،‌برای هماهنگی و هدایت امور در جهات هدف های معینی صورت می گیرد . مدیریت علمی تلقی می شود که بر دانش و یافته های علمی ،‌توانایی هنری ،‌مهارت فنی و اخلاق اجتماعی مبتنی است . به عبارت دیگر ، کسی را مدیر می دانیم که بتواند در محیط کار خود به اقتضای موقعیت ،‌اصول و یافته های علمی و مهارت های فنی را هنرمندانه و با رعایت موازین اخلاقی به کار بندد ،‌ مشکلات را حل کند و هدفی را تحقق بخشد .(‌ علاقه بند ،‌علی ،‌۱۳۸۵ ،‌ص ۱۳ )‌

مدیریت یعنی هماهنگی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق و تکمیل هدف های سازمان .(‌ج . رونزویک ۱۹۷۴ )‌

مدیریت در حقیقت عبارتست از اتخاذ تصمیم برای پیشبرد امور . بنابراین مدیریت یعنی اخذ اطلاعات و تنظیم آنها به منظور انجام عمل لازم سازمانی .
( جی ، دبلیو ،‌فورستر ۱۹۶۲ )

مدیریت عینی هماهنگی همه امکانات و منابع از طریق عملیات برنامه ریزی ،‌سازماندهی ،‌هدایت و کنترل ، بطوریکه هدف های مشخصی تحقق پذیرد .( ال سپسک ۱۹۷۴ ) (‌مرکز تربیت معلم ، ۱۳۷۳ ، ص ۶ )

سرپرستی : از نظر لغوی در زبان انگلیسی سرپرست از  دو واژه بزرگ و گسترده ، بینایی یا قدرت تصور و یا قدرت دید تشکیل شده است . بنابر تعریف ،‌ سرپرست به کسی اطلاق می گردد که دیگران را هدایت و  اداره می کند و در سازمان بر خلاف سایر رده های مدیریتی افراد غیر مدیر را اداره می کند .

(‌مرتضوی ،‌۱۳۷۲ ،‌ص ۲۴ )‌

سرپرستی

â در متون فارسی سرپرست مترادف با سرور ،‌بزرگ و رئیس می باشد و سرپرستی به معنای مواظبت ، ریاست و سروری است . سرپرست نیز به کسی اطلاق می گردد که عهده دار مواظبت و  نگهداری اشخاص ،‌اشیاء و یا سازمان ها و مؤسسات را دارا می باشد . ( معین ،‌۱۳۷۱ )‌

سرپرستی

در فرهنگ آمریکایی از سرپرست به عنوان فرد پیشرو ،‌در آلمان از سرپرست به عنوان کارگر پیشرو و در انگلیس آن را تحت واژه مسئول به کار می برند .
( بتیل ،‌۱۹۸۵ ،‌۱ – ۳ )‌

خلاقیت :

خلاقیت به مفهوم به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است . اما نوآوری بیشتر به مفهوم به کارگیری ایده های نوین ناشی از خلاقیت است که می تواند یک محصول جدید ،خدمت  تازه ، یا راه حل جدیدی برای انجام کار باشد .(‌مدیریت و اصول پرستی ،دکتر رضا جوادین صفحه ۵۷ ‌)

خلاقیت ، پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر نوست و به قدرت ایجاد اندیشه های نو اشاره دارد .

همچنین نویسنده ای دیگر ،‌خلاقیت را ایجاد آنچه قبلاً وجود نداشته است
می داند . ‌(‌H.Knoot,1990,11‌)

کنترل :

کنترل فرآیندی است که مدیران از طریق آن تطابق عملیات انجام شده را با فعالیت های برنامه ریزی شده ،‌می سنجد . از این رو در برنامه ریزی فعالیت های یک سازمان جهت نیل به اهداف اساسی فرآیند کنترل بکار رفته . (‌استونر ، ۱۹۸۳ ،‌۵۹۲ )‌

 

فصل دوم

مفهوم مدیریت

مدیریت را به گونه های متفاوت تعریف کرده اند . صاحبنظری مدیریت را هنر انجام کار به وسیله دیگران توصیف کرده و بر نقش دیگران و قبول هدف از سوی دیگران تأکید ورزیده است . ( Mary P.Follett,1918‌)

گروهی مدیریت را علم و هنر هماهنگی کوشش ها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف معین توصیف کرده و گروهی دیگر آن را در قالب انجام وظایفی چون برنامه ریزی ،‌سازماندهی ، هماهنگی ، و …… بیان کرده اند . برای اولین بار گیوکیک این برداشت از مدیریت را در قالب واژه POSDCORB‌بیان کرد . (‌Luther,Gulick,1937‌)

یکی از علمای مدیریت و اقتصاد ،مدیریت را تصمیم گیری دانسته و این وظیفه را بهترین و اصیل ترین نقش مدیر قلمداد کرده است. (‌erbert,A.simon,1977)

مدیریت عبارت است از :

–        هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران ( فالت ، ۱۹۲۴ )

–        فراگرد تبدیل اطلاعات به عمل – این فرآگرد تغییر و تبدیل را  تصمیم گیری می نامیم . (‌فورستر ، ۱۹۶۲ ‌)

–        فراگرد هماهنگ سازی فعالیت فردی و گروهی در جهت هدف های گروهی (‌دانلی و همکاران ، ۱۹۷۱ ‌)

–        ایجاد محیطی مؤثر برای افراد که در گروه های رسمی سازمانی فعالیت می کنند . ( کونتز و اودانل ۱۹۷۲ )‌

–        هماهنگ سازی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدف ها (‌کاست و رزنرویگ ۱۹۷۴ )‌

–        فراگرد برنامه ریزی ، سازماندهی ،‌رهبری و نظارت کار اعضای سازمان و استفاده از همه منابع موجود سازمانی برای تحقق هدف های مورد نظر سازمان (‌استونر و همکاران ، ۱۹۹۵ )‌

تعریف عملی تعریفی است که مفهوم مدیریت را به چند ملاک مشاهده پذیر وابسته می سازد .

از این رو  اگر در موقعیتی ملاک های ۱ )‌فعالیت تنظیم و سازمان یافته ۲ )‌هدف ها ۳ )‌روابط میان منابع ۴ )‌انجام دادن کار به وسیله دیگران ۵ )‌ تصمیم گیری مشهود باشد می توان گفت که در آن موقعیت ، مدیریت اعمال می شود . (‌کلاندوکینگ ،‌۱۹۷۲ )‌

مکتب ها و نظریه های مدیریت

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مهارتهای مدیران آموزشی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.