عنوان :
تعداد صفحات :۸۳
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
عوامل رشد و بالندگی انسان عناصر و عواملی را که برای رشد و تعالی انسان مطرح است از نگاه قرآن و نهجالبلاغه مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله موارد رشد و بالندگی عبارتند از:
علم و تفکر علم و دانش، تفکر و تعقل یکی از عوامل سازنده انسان به شمار می رود، قرآن کریم برای علم و آگاهی ارزش بسیاری قایل است در ارزش علم و دانش همین بس که نخستین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شده است سخن از علم به میان آمده است اگر کسی علم و آگاهی نداشته باشد نمی تواند تکلیف الهی را بشناسد تا به اطاعت صحیح از آنها تن دردهد. کسی که از دانش تهی باشد از کجا می تواند به هدف حیات خویش دست یابد تا در آن مسیر گام بردارد خود قرآن علت سقوط بسیاری از تبهکاران را عدم تعقل می داند. «و قالوا لَو کُنّا نسمع او نَعْقِل ما کُنّا فی اصحابِ السَّعیر» «و گفتند: اگر ما به سخنان آنان گوش می دادیم یا تعقل می کردیم هرگز از یاران دوزخ نبودیم»آیه فوق از زبان دوزخیان نقل می کند که ایشان در پاسخ به فرشتگان میگویند اگر ما در دنیا دعوت رسولان را گوش داده بودیم و به آنها عمل می کردیم و یا پیامها و فرامینها و حق بودن خود رسولان را درست تعقل کرده بودیم هرگز از زمره گمراهان و دوزخیان نبودیم.
یکی از عوامل اصلی در پیشرفت یک جامعه خودباوری است بر این اساس اگر یک جامعه بخواهد مسیر پیشرفت و تعالی را طی کند و به حدی از تکامل ، پیشرفت و ترقی دست یابد ، می بایست یکایک افراد آن جامعه به توانمندیهای بالقوه خود اعتقاد و ایمان داشته باشند و با تمام وجود در پی به بالفعل رساندن این توانمندیهای درونی خود باشند . لذا نا امیدی ، عدم اعتماد به نفس و عدم ایمان به توانمندیهای درونی مانعی بر پیشرفت و تعالی یک جامعه است .
اجرای خوب برنامه ها نیز عامل پشرفت کشور بوده و در گروی اداره امور و مدیریت صحیح و اثربخش است . بنابراین، مجریان برنامه نیز باید مطابق برنامه توسعه تحول یابند (واحدهای اجرایی وزارتخانهها)، بنابراین قبل از شروع برنامه باید ارزیابی کرد که آیا نظام اداری قادر به اجرای برنامه هست یا نه و آیا رفتار، ساختار و زیرساخت نظام اداری امکان اجرای برنامه را فراهم میسازد، آیا بوروکراسی حاکم مانع اجرای برنامه توسعه نیست، آیا میتوان به اجرای برنامه خوشبین بود، محیط بیرونی سازمانهای دولتی چگونه محیطی است، دیدگاه شهروندان و حمایت آنها و بخش خصوصی به چه میزان است.
بنابراین، ابعاد برنامه که شامل مطالعه، تدوین و اجراست از یک طرف و مجریان از طرف دیگر موفقیت برنامه را تعیین میکنند. شاید تا به امروز خطاهایی که بیشتر مورد تاکید بوده است. ابعاد مطالعاتی، تدوین و اجرا باشد، اما خود مجریان کم اهمیت تلقی شدهاند. زیرا برنامه ماهیت اجباری داشته و نیروهای برنامه نیز هیچ گونه خلاقیت و نوآوری نداشتهاند و دخالت آنها در حد اجبار برای اجرا و رفع تکلیف بوده است. در نهایت اینکه تغییرات در نظام اداری و مدیریت تا به امروز در قالب ویژگیهای موردنیاز دولت کارآفرین نبوده است و افراد نیز عمدتاً محافظهکار بار آمدهاند .
پس، الگوی توسعه برمبنای کارآفرینی میتواند نقاط ضعف سیستمهای دولتی را به مرور زمان حل کند، زیرا خود این تغییر. یک تغییر ماهیتی است و به زمان کافی نیاز دارد. اگر هدف توسعه انسانی پرورش قابلیتهای انسانی است و رکود در منابع منجر به رکود توسعه میشود، منابع انسانی در سیستمهای دولتی با وجود بوروکراسی و سیاستهای محدودکننده دچار رکود میشود و این رکود سایر منابع توسعه را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. دادن شعار توسعه و نوشتن برنامه توسعه در طی برنامههای اول، دوم و سوم توسعه از دیدگاه توسعه انسانی دارای تعارض بوده است، زیرا سیستم دولت سیستمی یکپارچه، محدود کننده و مملو از قوانین و مقرراتی است که توسعه انسانی را به ارمغان نمیآورد .
واژه های کلیدی: پیشرفت کشور، توسعه، نقش دولت، توسعه اجتماعی
مقدمه ۵
نقش مذهب درپیشرفت ۶
تشریح راه حل ۶
عوامل رشد و بالندگی ازنگاه نهج البلاغه و قرآن ۸
موانع رشد و بالندگی از نظر قرآن ۱۰
نقش اهل قلم در پیشرفت وتعالی جامعه ۱۱
اصحاب قلم، رسالتها و وظایف، موانع و مشکلات ۱۱
پیشرفت کشور از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۳
تاثیر معلمان کشور بر پیشرفت و تعالی جامعه از نظر رهبر معظم انقلاب ۱۴
فرهنگ، اساس توسعه ۱۵
توسعه از دیدگاه امام خمینی(ره) ۱۸
جامعیت مفهوم توسعه ۱۸
رشد اقتصادی وموانع آن ۲۳
میراث مشترک ۲۴
مشکلات مشترک ۲۶
نگاهی به آینده ۳۰
خودباوری عامل پیشرفت یک جامعه ۳۱
نقش علم و ایمان در پیشرفت فرد و جامعه ۳۲
توسعه اجتماعی و چالشهای پیش رو ۳۴
استقلال توسعه اجتماعی از توسعه اقتصادی ۳۵
عوامل و موانع پیشرفت از نظر رییس جمهور محترم جناب آقای احمدی نژاد ۴۴
توسعه ایرانی ۴۵
جایگاه مدیریت در جامعه اسلامی ۵۱
انواع آسیب های مدیریتی در کشور ۵۳
توسعه پایدار و کارآفرینی در دولت ۶۵
سرمایه اجتماعی ۶۵
توسعه انسانی ۶۶
نقش دولت ۶۸
الگوی توسعه از طریق کارآفرینی ۶۹
کارآفرینی در دولت ۷۰
کارآفرینی و نقش دولت در اقتصاد ۷۲
سازمان کارآفرین و کارگزاران کارآفرین ۷۴
اقدامهای انجام شده در سال دوم برنامه سوم توسعه ۷۸
نتیجهگیری ۸۰
پی نوشت ها ۸۲
منابع ۸۳
ایران امروز گرچه در مسیر رشدو شکوفایی گام برمیدارد اما باید توجه داشت که شکوفایی هر کشور و ملتی در گرو تلاش جوانان و نوجوانان و در اصل باورهای اعتقادی آنهاست . پس آنچه را که باید از ریشه محکم ساخت ،اساس و اصول باورهای جوانان است .
آنچه که به وضوح رخ می نماید این است که عقاید مذهبی هر فرد بر افکار او وافکارش بر گفتار وی و گفتارش بر افکار وی تاثیر میگذارد و در نتیجه کردار وی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت آنچنان که امروز می بینیم جهان غرب از طریق رسانه های عمومی چون اینترنت ،ماهواره و … دقیقا عقاید و باورهای مذهبی جوانان کشور را هدف قرار داده .چرا که گویا آنان سریع تر متوجه شده اند که برای نابودی هر ملت باید از ریشه جوانانش را خشکاند .حال به این موضوع می پردازیم که چگونه جهان غرب می تواند ما را از طریق تضعیف هویت مذهبی مان از پیشرفت علمی بازدارد ،چه عواملی و شرایطی تسریع کننده ی این هجوم و حشیانه و واضح اند؟و مهم تر آنکه چگونه و از چه طریق میتوان جوانان را از آماج حملات بی رحمانه و سیاستمدارانه ی جهان غرب حفظ کرد. تحقیق و دراصل پاسخ ما به پرسش ریاست جمهوری ،مبتنی بر علائق نوجوانان و جوانان امروز و گرایشات دینی و مذهبی ،همچنین عوامل دور کننده ی آنها از پیشرفت و حتی علاقه مندی به این جهت است . در اصل در مسیر پاسخ به این سوال و در مسیر رسیدن به کلیدهایی برای بازگشایی این درهای بسته ما با پرسش و پاسخ های متعددی از جوانان اطلاعاتی بدست آورده و با مطالعه ی آثاری چند از استادان مذهبی ،علمی و تاریخی چون استاد اصغر طاهر زاده ،استاد شهید مرتضی مطهری ،دکتر علی شریعتی و با بهره گیری از تفسیر المیزان به اهتمام استاد بزرگ علامه طباطبائی و سایر منابعی که در پایان تحقیق ذکر شده اند توانسته ایم پاسخی مناسب و مطابق با نظر بسیاری از جوانان هم وطنمان را در چندین صفحه گرد آوری کنم.امید است با بررسی این پرسش و تحلیل راه کارهای ارائه شده اسلامی حقیقی و ایرانی جاوید را نظاره گر باشیم.
مذهب یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت و برداشتن موانع و سدها در مسیر این هدف است حال به چندین نکته در این باب اشاره میکنیم.
ایجاد اتحاد و پیوستگی و تحکیم بنیاد خانواده .
ایجاد کنفرانس های مذهبی سیاسی و حضور پیدا کردن شخصیت های مطرح سیاسی ،اجتماعی و پاسخ به پرسش های جوانان در مورد فعالیت های سیاسی کشور .
ایجاد برنامه های تلویزیونی تاریخی ،سیاسی و اجتماعی و سپس طراحی مسابقاتی مبنی بر اطلاعات داده شده در این برنامه ها و سپس معرفی افراد برتر .
الگو گیری از فیلم های اروپایی در مورد القا کردن خودباوری و نشان دادن تاثیر والای مذهب در پیشرفت و تعالی یک کشور .
اولین و مهمترین موضوع تحکیم خانواده است چرا که خانواده مبنای شکل گیری هرگونه اخلاق و ارزش فردی و اجتماعی است. پس اگر فردی در خانواده به گونگه ای تربیت شود که وطن و پیشرفت آن برای وی یکی از مهمترین ارزش ها تلقی شود به طور حتم هنگام ورود به جامعه فردی خواهد شد که والاترین هدفش خدمت به جامعه است اما مشکل عمده و بزرک ایران امروز خانواده هاست .هر چند خانواده ها بر اساس ارزش های دینی سعی در تربیت فرزندان شایسته ای دارند اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که خانواده ای که از طرف دولت در رفاه اقتصادی کامل قرار میگیرد حامی دولت و کشور و وطن خواهد بود و این نه تنها به تداوم حکومت و دولت می انجامد بلکه کشور رو به پیشرفت و ترقی گام بر میدارد . پس دولت باید در اولین گام محاصره های اقتصادی و تورم را از بین ببرد به گونه ای که تمام خانواده های ایرانی ماهیانه از دولت به تعداد افراد خانوار مایحتاج زندگی را در حدی متناسب دریافت کند .به عبارتی میتوان برنامه را با اختصاص دادن سرانه ای به عنوان سرانه ی خانوارها در جامعه و دولت اجرا کرد و از راه تامین خانواده ها از نظر بزرگترین مشکل یعنی مشکل اقتصادی از آنها خواست تا حامی دولت و کشور باشند و در پیشرفت علمی کشور بکوشند.
از پیامدهای تامین مالی خانواده ها از طرف دولت به صورت ماهیانه و جدا از مستمری میتوان به چندین مورد اشاره کرد:
۱- با تامین نیاز اقتصادی ،رشوه خواری، کم کاری، عدم ارائه خدمات مناسب و تمامی اختلالات اداری در کشور کاهش یافته و مردم با میل و رغبت برای پیشرفت کشور تلاش میکنند.
۲- غرب گرایی و توجه به جهان غرب کاهش می یابد و تمرکز مردم برای پیشرفت و تکیه بر استعداد های خودی خواهد بود .
۳- فرار مغزها که شایع ترین و مهمترین عامل عقب ماندن و کند پیشروی کردن ایران امروز است از بین رفته و جوانان شایسته ایرانی برای خدمت به کشور میکشوند.
با توجه به پیامد های این عمل در صورت اجرای چنین طرحی در مدت زمان کوتاهی پیشرفت بی سابقه ای را شاهد خواهیم بود.
عوامل رشد و بالندگی انسان عناصر و عواملی را که برای رشد و تعالی انسان مطرح است از نگاه قرآن و نهجالبلاغه مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله موارد رشد و بالندگی عبارتند از:
علم و تفکر علم و دانش، تفکر و تعقل یکی از عوامل سازنده انسان به شمار می رود، قرآن کریم برای علم و آگاهی ارزش بسیاری قایل است در ارزش علم و دانش همین بس که نخستین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شده است سخن از علم به میان آمده است اگر کسی علم و آگاهی نداشته باشد نمی تواند تکلیف الهی را بشناسد تا به اطاعت صحیح از آنها تن دردهد. کسی که از دانش تهی باشد از کجا می تواند به هدف حیات خویش دست یابد تا در آن مسیر گام بردارد خود قرآن علت سقوط بسیاری از تبهکاران را عدم تعقل می داند. «و قالوا لَو کُنّا نسمع او نَعْقِل ما کُنّا فی اصحابِ السَّعیر» «و گفتند: اگر ما به سخنان آنان گوش می دادیم یا تعقل می کردیم هرگز از یاران دوزخ نبودیم»آیه فوق از زبان دوزخیان نقل می کند که ایشان در پاسخ به فرشتگان میگویند اگر ما در دنیا دعوت رسولان را گوش داده بودیم و به آنها عمل می کردیم و یا پیامها و فرامینها و حق بودن خود رسولان را درست تعقل کرده بودیم هرگز از زمره گمراهان و دوزخیان نبودیم.
پلیدی و زشتی را خداوند مربوط به عدم تعقل و اندیشه می داند، و افرادی که نمی اندیشند قرآن پلید می داند.
«و یَجعل الرِّجْسَ علی الذَّین لایعقلون»
«و پلیدی را برای کسانی که تعقل نمی کنند قرار می دهد» انگیزه قرآن از دعوت انسان به مطالعه و تفکر و آگاهی سطحی نیست که منشأ اثری نباشد بلکه دعوتش اینست که انسان هدفداری خلقت را دریابد که جهان بیهوده خلق نشده است، دریابد که جهان دارای خالقی است او ناظر به تمام اعمال و رفتار انسان است.
ایمان و خداباوری: منظور از ایمان و خداباوری عبارت از اعتقاد قلبی به خدا و فرامین او همراه با تسلیم در برابرش، ایمان غیر از علم است چرا که قرآن از کافرانی سخن می گوید که با وجود علم و آگاهی به سوی کفر گرایش داشتند از جمله باید از شیطان نام برد که خدا را می شناخت به معاد هم اعتقاد داشت و می دانست که انبیاء از سوی خدا مبعوث شدهاند ولی با این وجود قرآن او را کافر می داند. «اَبی و اسْتَکْبَر و کانَ من الکافرین» (ابا کرد و کبر ورزید و از کافران بود.)
یا فرعون و اطرافیان وی علم به وجود و علم به رسالت موسی داشتند ولی در برابر آن حضرت موضعگیری خصمانه می کردند حضرت موسی در خطاب به فرعون می گوید: تو می دانستی آنچه به من نازل شده از سوی خدای آسمانها و زمین است.
«لقد عَلِمَتُ ما انزل هولاءِ اِلّا ربُّ السموات و الارض» به تحقیق شما می دانستید (آنچه ارائه شد) از جانب خداوند آسمان و زمین نازل شده است.
«من کان یرید العِزَّه فِللهِ العِزَّهَ جمعیاًالیه یَصْعَد الکَلِم و العمل الصالح یَرفَعُه» کسی که خواهان عزت است (باید از خدا بخواهد) چرا که تمام عزت برای خداست، سخنان پاکیزه به سوی او صعود می کند و عمل صالح را بالا می برد.
آیا در قرآن نیز به این مسئله اشاره ای شده است یا خیر. البته باید قبل از آن به این نکته اشاره داشت که انسانی رشد دنیوی کاملی خواهد داشت که رشد معنوی کاملتری دارد .
آیات قرآن در رابطه با انسان رشد نیافته
مهم ترین مانع انسان برای رشد وبالندگی اعراض از یاد خداست که مانعی برای رسیدن انسان به مقام قرب ومنزلت های والای معنوی وکمالات خداوندی است(اعراف ۱۷۶ و۱۷۵ )
پیروی از شیطان واطاعت وهمراهی با وی ویا پیروی از هوای نفس
تجاوز گری (مطففین آیه ۱۵ و ۱۲)
دنیا طلبی (اعراف ۱۷۶ )
شرک (زمر آیه ۳)
گناه (مطففین آیه ۱۵ )
اما به عنوان جمع بندی مطالب تمامی موضوعات بررسی شده را در چند سطر خلاصه میکنیم.
۱-اولین موضوع برای پیشرفت هر کشوری خودباوری است و خودباوری یکی از پیامدهای مثبت دین داری و خداباوری است.
۲-در درجه ی دوم ایجاد امکانات و دادن خدمات مورد نیاز جوانان برای تحقیق ،پژوهش و علم آموزی و در نتیجه جلوگیری از فرار مغزها است
۳-تامین مالی تمامی خانواده ها و به خصوص تامین همه جانبه ی جوانان مخترع و پژوهشگر
۴-دادن امتیازات خاص به افرادی که در مسائل سیاسی و اقتصادی و مذهبی حائز رتبه های برتر مسابقات تلویزیونی شده اند.
۵-آگاهی بخشیدن به جوانان و نوجوانان از اسلام واقعی و حقیقی
۶- آگاهی بخشیدن به جوانان در مورد تاریخ ایران طی مسابقات تاریخی
۷-ساخت سری فیلم های تلویزیونی مبنی بر ساده زیستن و نشان دادن نقش خداباوری در سالم زیستن و پیشرفت انسان و تکامل وی در همه ی جهت
۸- مبارزه با ساخت فیلم های تجملگرای فعلی و دور از دین و مذهب و سنت ایرانی و متمایل به فرهنگ غرب
اهالی قلم به عنوان نوعی از راهبران فکر میبایست مروج اندیشههای نو در جامعه باشند. اندیشههایی که باعث بالندگی و ایجاد حرکت به سوی تعالی، رشد و در مسیر پیشرفت و ترقی جامعه باشد، نه اینکه سکون و کمتحرکی جامعه را در پی داشته باشد. اصحاب قلم میبایست شرافت قلم خود را به هیچ چیز جز آنچه مورد رضای حق تعالی است قرار ندهند. یکی از رسالتهای اهالی قلم بیان واقعیات به منظور رفع نواقص و کمبودها و نیز ایجاد انگیزه برای بروز و شکوفا شدن استعدادهای بالقوهی افراد جامعه میباشد. رسالت دیگر این فرهیختگان هموار کردن راه ورود فعالان دلسوز و متعهد در کلیهی عرصههای خدمتگزاری و فعالیت در کشور به منظور پیشرفت سریع جامعه میباشد. همچنین میبایست اضافه نمود از مهمترین وظایف و مسؤولیتهای این قشر ارزشمند جامعه، آمادهسازی بستر لازم جهت انتخاب آگاهانهی مردم و افکار عمومی برای مواجهه نمودن مردم با مسائل و شکلات و اتخاذ تصمیمات در مواقع مقتضی میباشد. حال که در خصوص وظایف و رسالتهای این قشر مطالبی بیان گردید، یکی از مشکلات که به نظر میرسد ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد محدود شدن اهالی قلم در دوران خفقان ستمشاهی میباشد که در آن هیچ زمینهی فکری به جز مداحان و ثناگویان تاج و تخت، حق بروز و ظهور استعدادها و تفکرات خود را در جامعه نداشتند، به نحوی که اگر ایران، امروزه به عنوان کشوری پیشرفته و توسعهیافته شناخته نمیشود شاید به جرأت بتوان گفت بیتوجهی و بیاعتنایی به اهالی قلم و فرهیختگان در زمان خفقان شاهنشاهی یکی از دلایل عمدهی آن میباشد. امروزه که به برکت نظام مقدس اسلامی زمینهی رشد و توسعهی فرهنگی و اجتماعی جامعه مهیاست رسالت و وظیفه متولیان و مسؤولین جامعه در توجه جدیتر به اهالی قلم و فرهیختگان امری کاملاً ضروری و واجب است که این توجه میبایست با دو رویکرد (حل مشکلات نرمافزاری و سختافزاری ایشان همراه باشد. مشکلات نرمافزاری اصحاب قلم برمیگردد به ویژگیهای شخص نویسنده، اینکه چه مقدار از فضای علمی و وجاهت در میان جامعه برخوردار است و به طور کلی به کاراکتر اهل قلم برمیگردد و مشکلات سختافزاری این قشر بیشتر در زمینهی نشر اندیشه است و معضلات فنی و هزینههای مادی که دامنگیر اهل قلم میباشد.)
توجه جدی مقام معظم رهبری به فرهیختگان در عرصههای مختلف علم و ادب در کشور و دیدارهای حضوری ایشان با نامآوران و صاحبنظران علم و ادب و اهل قلم نشاندهندهی اهمیت و نقش روشنفکران جامعه در نزد معظمله میباشد. در دیدارهایی که رهبر انقلاب با فرهیختگان جامعه دارند در حضور ایشان مسائل و مشکلات و تنگناهای موجود در جامعه مطر میشود. حال که مقام معظم رهبری به اعتلا و رشد فرهنگی و رفع موانع موجود بر سر راه فرهیختگان جامعه علاقهمندند و در جهت نیل به آن اهتمام جدی دارند سایر مسؤولین و متولیان نیز میبایست با سعهی صدر، مشکلات اهالی قلم و خردمندان را در ابعاد مختلف دقیقاً بررسی و در جهت رفع آن اقدام نمایند و اگر اصحاب قلم در جهت دلسوزی و حس میهندوستی به بیان واقعیات و مشکلات جامعه میپردازند تاب تحمل انتقادهای آن را داشته و در جهت رفع موانع فرا روی ایشان گام بردارند. به امید آن روز که ایران سربلند ما همواره در مسیر پیشرفت، توسعه و تعالی باشد.
آیتالله خامنهای با اشاره به پیشرفتهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و علمی بهت آور ملت ایران در ۲۷ سال گذشته و قرار گرفتن ایران از لحاظ رشد علمی در درجات اول دنیا تأکید کردند: البته این به معنای نادیده گرفتن عقبماندگیهای تاریخی نیست ولی سرعت حرکت علمی در ایران شتاب زیادی گرفته به گونهای که امروز پیچیدهترین فنآوریها به دست توانای دانشمند جوان ایرانی طراحی و ساخته می شود.
مقام معظم رهبری در بیان علت طرح لزوم بازشناسی الگوی پیشرفت کشور خاطرنشان کردند: هدف از تعریف شفاف و ضابطهمند از مدل پیشرفت، ایجاد یک باور همگانی در میان نخبگان و عامه مردم درخصوص ضرورت تعیین الگوی صحیح توسعه است.
ایشان در همین زمینه افزودند: غربیها در تبلیغات خود، اینگونه القاء کرده اند که توسعه و پیشرفت مساوی با غربی شدن است و متأسفانه برخی از کارگزاران و نخبگان کشور نیز مدل پیشرفت را صرفاً یک مدل غربی می دانند که این مسئلهای غلط و خطرناک است.
ایشان شکستن این طلسم را یک وظیفه مهم برشمردند و تصریح کردند: به طور قاطع میگویم الگوی غرب برای توسعه یک الگوی ناموفق است زیرا با وجود دستیابی کشورهای غربی به ثروت و قدرت، ارزشهای انسانی و معنویت در این جوامع از بین رفتهاند.
حضرت آیت الله خامنه ای جامعه معلمان کشور را جامعه ای دلپذیر، پاکدامن، متعهد، کوشا و صبور خواندند و با اشاره به تلاش دشمن برای تأثیرگذاری برقشرهای مهم مردم افزودند: همان گونه که در پیام سال جدید گفته شد دشمنان ملت ایران امسال سه هدف اساسی، یعنی جلوگیری از پیشرفت علمی، ایجاد عقب ماندگی اقتصادی و تفرقه افکنی درصفوف متحد مردم را پیگیری می کنند و معلمان به علت اهمیت و حساسیت این شغل، همچون ۲۷ سال اخیر یکی از اهداف اصلی این توطئه ها هستند اما جامعه معلمان همچون گذشته، مثل کوه در مقابل امواج فشار و توطئه ایستاده است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به حرکت رو به پیشرفت علمی – سیاسی – اقتصادی و دفاعی کشور خاطرنشان کردند: دیکتاتورهای جهان با توجه به پیشرفت روزافزون ایران و تأثیرپذیری محسوس ملتهای مسلمان از نفوذ معنوی و آرمانی انقلاب اسلامی، همه تلاش و امکانات خود را برای متوقف کردن ملت ایران به کار گرفته اند، اما ملت و مسئولان نظام با تکیه بر «عقل، شجاعت و احساس مسئولیت جمعی» و با توکل بر خدا این راه افتخارآفرین را ادامه می دهند.
یکی از مباحث مهمی که در جامعه باید مورد توجه قرارگیرد، توسعه فرهنگی و بحث فرهنگ است. با توجه به اینکه درماه خرداد و پانزدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) قرارداریم، دیدگاه های حضرت امام را در مورد ضرورت طرح مسئله توسعه و فرهنگ، جامعیت مفهوم توسعه و فرهنگ اساس توسعه با هم می خوانیم:
در دهه های اخیر، دانشمندان و صاحبنظران مسائل اجتماعی و فرهنگی، توسعه را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای کشورهای جهان سوم دانسته اند و رسانه های گروهی این کشورها، آیینه اندیشه های توسعه گردیده است. انعکاس گسترده اندیشه های توسعه، در رسانه های جمعی و مطبوعات ضمن آن که نشان دهنده اهمیت طرح موضوع توسعه است، ضرورت همگانی کردن اندیشه ها را نیز آشکار می سازد. اما همگانی شدن اندیشه های توسعه، درکشورهای جهان سوم می تواند دارای کارکرد مثبت یا منفی باشد، کارکرد مثبت آن، بسیج مردم برای سازندگی است و کارکرد منفی آن، انحراف افکار عمومی و وابستگی و گسیختگی فرهنگی و اجتماعی ناشی از اندیشه ها و نظریه های غیربومی و استعماری ناظر به توسعه می باشد. غالب نظریه های توسعه، در دهه هفتاد میلادی ازطرف دانشمندان غربی و یا وابسته به غرب ارائه شده است، در نتیجه برخی نظریه های توسعه، عقب ماندگی و وابستگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای جهان سوم به آمریکا و چند قطب صنعتی دیگر را به دنبال داشته و گاهی نیز آشکارا ارزشهای معارض با نظام ارزشی جهان سوم را تبلیغ کرده است.
الگوی نوسازی، یعنی اندیشه کسانی که دوگانگی جامعه سنتی و جامعه مدرن را مطرح ساخته اند، نمونه بارز نظریه هایی است که آشکارا در جهت نفی هویت فرهنگی ملت های جهان سوم تلاش می کردند. نظریه دوگانگی جامعه سنتی و مدرن که اصطلاحاً به دیدگاه نوسازی موسوم است، قائل به دگرگونی کامل جامعه سنتی (ماقبل مدرن) به جامعه هایی با انواع فناوری، سازمان اجتماعی و فرهنگ مربوط به آن است. فرض بر این است که تمام جوامع، در مرحله سنتی شبیه به هم بوده اند و بالاخره این جوامع، همان دگرگونی هایی که در غرب اتفاق افتاده است، را از سر خواهندگذراند و به صورت جوامع مدرن درخواهندآمد. و این گذر، ازطریق اشاعه فرهنگ، فناوری و نظام ارزش های سرمایه داری و یا گسترش نظام های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از نوع غربی به وجود می آید.
دانیل لرنر، رستو، مک کله لند، رایزمن و کسانی که نظریه خود را مبتنی بر تناقض میان سنت و صنعت مدرن ارائه کرده اند، درنهایت، غربی شدن را تنها راه توسعه قلمداد کرده اند. اما حتی اگر نظریه ها نتیجه تحقیقات و روش های علمی معتبر باشد، باز بیش از آن که موجب توسعه و پیشرفت کشورهای جهان سوم شوند، زنجیره وابستگی جهان سوم به آمریکا را تحکیم و تقویت می نمایند. متأسفانه غیربومی بودن و بیگانگی عالمان علوم اجتماعی و اقتصادی باعث گردیده که مفاهیم و ارزش های غیربومی و بیگانه با نظام ارزشی کشورهای جهان سوم دراین جوامع اشاعه، تبلیغ و درنهایت تحمیل گردد. از این رو کشورهای جهان سوم علاوه بر مشکل توسعه نیافتگی، با مسئله جدیدتری به نام توسعه اندیشه ها و نظریه های غربی و استعماری توسعه مواجه هستند.
برای مقابله با این مشکل، حداقل دو راه را می توان پیشنهاد و دنبال کرد:
الف. اتخاذ رویکردی انتقادی به نظریه های توسعه
ب. ارائه و تبلیغ دیدگاه ها و اندیشه های متفکران مذهبی، ملی، مردمی و بومی. این راه حل در واقع تمهیدی است که می تواند تا حدی ناسازگاری ها و عناصر ناسره اندیشه های غیربومی و بیگانه را آشکار کند، و توطئه های فکری و فرهنگی را خنثی سازد.
این نظریه ها و دیدگاه ها در جامعه، خودآگاهی فرهنگی ایجاد کرده و بینش انتقادی آنان را بیشتر می سازد.
دیدگاه های حضرت امام خمینی(ره) درباره فرهنگ و توسعه فرهنگی با توجه به ضرورتی که شرح آن گذشت، یکی از نیازهای اساسی جامعه امروز ماست. اما متأسفانه در سال های اخیر، پاره ای مطبوعات کشور با ترجمه و اقتباس از کتابها و مجلات غربی، بیش از گذشته به تبلیغ و اشاعه نظریه های غربی توسعه می پردازند و از دیدگاه های مذهبی، ملی و شخصیت های بزرگی چون امام خمینی(ره) غافل مانده اند.
حضرت امام خمینی(ره) با هوش و درایت کم نظیر و الهی، بینش عمیق و شناخت دقیق از مسائل انسانی،تجربه سالهای پرفراز و نشیب از تاریخ و وقایعی که در این سده در جهان و کشورهای اسلامی رخ داد و با الهام از تعالیم عالیه اسلام، به عنوان مرجع جهان اسلام و رهبری بزرگ، با بیانی بلیغ و شیوه ای حکیمانه، دردها، مسائل و مصائب کشورهای اسلامی را بیان می کرد و راه های نجات و حل مشکلات را توصیه می نمود. حضرت امام خمینی(ره) در مناسبت های گوناگون، ایده ها، خط مشی ها، اصول و سیاست های کلان کشور و امت اسلامی، بلکه مستضعفان جهان، را مطرح می فرمود و راه مجد و عظمت را به انسان های دربند می آموخت. این نوشتار بر آن است تا پاره ای دیدگاه های آن بزرگ مرد تاریخ را مطرح کرده و توضیح دهد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .