تحقیق مطالعه رایج ترین ترس های دوران کودکی و هر گروه سنی و شناختن موضوعات ترس آور

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق مطالعه رایج ترین ترس های دوران کودکی و هر گروه سنی و شناختن موضوعات ترس آور

تعداد صفحات :۱۰۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از اهداف عمده آموزش و پرورش در هر کشوری تهیه برنامه ریزی مناسب برای دانش آموزان است. در این راستا توجه به نگرانیهای عاطفی دانش آموزان یکی از عواملی است که در تهیه برنامه ریزی مناسب درسی کمک کننده است.

یکی از مشکلات عمده ای که والدین با آن روبرو هستند، عدم آگاهی از چگونگی شیوه های تربیتی در برخورد با این نوع ترس هاست. والدین معمولاً از نتایج برخوردهای خود با کودکانشان بازخوردی دریافت می کنند که ممکن است ناصحیح و به طور منامناسب باشد که ناشی از شرایط سنی کودکان و یا عواملی چون ناسازگاری و عقب ماندگی ذهنی است.

در این زمینه نحوه برخورد والدینی که دارای کودکان ناسازگار هستند با این نوع ترس ها و روش های بکارگیری تربیتی آنان در برخورد با این مسائل حائز اهمیت است.

اهمیت و نقش نهاد خانوادگی به عنوان جایگاه کودک در خانواده و شیوه های تربیتی مناسب برای کودکان مهم است. زیرا شیوه های نامناسب قرین با منحرف کردن زمینه های رشد به هنجار، می تواند آنرا به سوی نابهنجاری سوق دهد.

جامعۀ آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پیش دبستانی و دبستانی (از اول تا پنجم) با دامنۀ سنی (۱۲-۵) سال در مدارس عادی و ناسازگار شهرستانهای تهران

نمونۀ آماری با روش تصادفی چند مرحله انتخاب گردید. شامل ۱۶۰ نفر از دانش آموزان شهرستانهای تهران می باشد که ۸۰ نفر عادی و ۸۰ نفر ناسازگار به تفکیک دختر و پسر در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ مشغول به تحصیل هستند.

برای اجرای این تحقیق ابتدا تعداد کودکان ناسازگار شهرستان های تهران مشخص شد. پس به صورت تصادفی ۴ مدرسه را انتخاب کرده به تفکیک دختر و پسر و همچنین دولتی و غیرانتفاعی ، که نمونه های انتخاب شده همگی از پایه های پیش دبستانی، اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم هستند.

واژه های کلیدی: ترس های تحولی، الگوهای (فرزند پروری)، راهبردهای رویارویی،شیوه تربیتی،

فهرست مطالب

فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
سؤالات پژوهش
اهمیت پژوهش
اهداف پژوهش
فرضیه های پژوهش
تعریف اصطلاحات
ترس های تحولی
الگوهای فرزندپروری
کودک ناسازگار
فصل دوم
ادبیات تحقیق
ترس
فوبیا
شباهت و تفاوت اضطراب با ترس
ویژگی های محرک
ویژگی های پاسخ
ترس به عنوان هسته اصلی هیجان
نظریه های مربوط به ترس
نظریه زیستی، اجتماعی
نظریه روانکاوی
نظریه ادراکی
نظریه رفتاری
نظریه عملکرد
علل ترس
عوامل بیولوژیکی
عوامل محیطی و یادگیری
انواع ترس های تحولی بر حسب دوره های رشد
ترس در نوزادی
ترس در یک سالگی
ترس در۲-۴ سالگی
ترس در ۵ سالگی
ترس دوره کودکی
ترس دوره نوجوانی
شیوه های رویارویی با ترس کودکان خود در والدین
دوران نوزادی
دوران ۵ سالگی و کودکی
دوران نوجوانی
ترس و سازگاری
شیوه های فرزندپروری
نقش خانواده
نظریه های روانشناختی در زمینه خانواده
نظریه روان تحلیلی
نظریه یادگیری اجتماعی
نظریه نقش
شیوه های فرزندپروری
الگوی شیفر
الگوی وینترباتوم
الگوی بامریند
ناسازگاری
علل ناسازگاری
عوامل بیولوژیکی
پویایی روانی
تأثیر خانواده در شکل گیری رفتار
تأثیر شیوه های تربیتی والدین در کودکان ناسازگار
روابط نادرست کودک و والدین
محافظت بیش از حد و ایجاد محدودیت
پذیرش بیش از حد کودک و آزادگذاری او
خواستهای غیرواقعی
انضباط نادرست
مروری بر مطالعات و تحقیقات پیشین
الف) تحقیقات مربوط به ترس
شدت و شیوع ترس
ترس های رایج
ب) تحقیقات مربوط به رفتار والدین (الگوهای فرزندپروری)
ج) ناسازگار
کودکان ناسازگار
والدین کودکان ناسازگار
فصل سوم
جامعه آماری
نمونه تحقیق
روش نمونه گیری
روش اجرای آزمون
وشها و فنون آماری
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری
فصل پنجم
نتایج بررسی پژوهش
محدودیت های پژوهش
فصل ششم
منابع فارسی
منابع خارجی
پرسشنامه

منابع فارسی

اتکیسنون، ریتال، اتکیسنون، ریجاردس، هیلگارد، ارنست (۱۹۸۳) زمینه روانشناسی، ترجمه براهنی، محمدتقی و گروه مترجمان (۱۳۶۷)، تهران انتشارات رشد

احدی، حسن، بنی جمال، شکوه السادات (۱۳۷۹). روانشناسی رشد، مفاهیم بنیادی و روانشناسی کودک، تهران: پردیس

ابراهیمی، داود (۱۳۶۴)، مسائل مهم روانشناسی کودکان عقب مانده و ناسازگار، تبریز: انتشارات نیما ،

آزاد، حسین، (۱۳۶۶) روانشناسی مرضی کودک، تهران: انتشارات پاژنگ

اسماعیلی، تاجیک (۱۳۶۷) بررسی رفتار انزواطلبی دانش آموزان دبستانی و رابطه آن با سلامت خانواده در مدارس پسرانه مناطق ۲۰ گانه تهران، پایان نامه فوق لیسانس، دانشگاه تربیت مدرس

اسفندیاری، غلامرضا (۱۳۷۳) ، بررسی و مقایسه شیوه های فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری و مادران کودکان بهنجار و تأثیر آموزشی مادران بر اختلالات رفتاری فرزندان، کارشناسی ارشد. تهران: انیستیتو روانشناسی تهران

برک، لورای (۲۰۰۱)، روانشناسی رشد (از لقاح تا کودکی). ترجمه سید محمدی، یحیی (۱۳۸۴)، نشر ارسباران

استانلی، تورنل ترجمه شهیدی، سلمان ۱۳۷۵ انتشارات سرشت سهامی

انجمن روانپزشکی آمریکا (۱۹۹۴) راههای تشخیص و آماری اختلالات روانی، نیکخو، محمدرضا و همکاران ۱۳۷۴ انتشارات سخن

خادمان، بهاره (۱۳۸۳) بررسی شیوه های فرزندپروری خانواده ها مادران نوجوان با اختلال نافرمان مقابله ای در شهر تهران. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

راو، کلارنس، ج (۱۹۹۱) ترجمه وهاب زاده منشی، جواد (۱۳۷۰) مباحث عمده در روانپزشکی، انتشارات انقلاب اسلامی

راس، آلن اُ . (۱۹۷۴). ترجمه جمال فر، سیاوش (۱۳۸۲)، روانشناسی شخصیت، نظریه ها و فرآیندها. تهران: نشر روان

زمانی، محسن (۱۳۸۳) بررسی و مقایسه تراز ترسهای تحولی در نوجوانان با افت تحصیل در تهران. کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

سیف نراقی، مریم، نادری، عزت ا… (۱۳۷۹) اختلالات رفتاری کودکان و روش های اصلاح و ترمیم آن انتشارات بدر

ساراسون، ایروین جی، ساراسون، باربارا (۱۹۸۷). ترجمه نجاریان ، بهمن (۱۳۷۸)، روانشناسی مرضی. تهران: حکمت

ساموئل، ویلیام، (۱۳۶۵) مطالعه و بررسی خانواده و والدین در بروز اختلالات. مجله  تازه های روانپزشکی

شرفی، محمدرضا (۱۳۶۷) با فرزندان خود چگونه رفتار کنیم. انتشارات دانشگاه تهران.

شعاری نژاد، علی اکبر (۱۳۶۴)، فرهنگ علوم رفتاری، تهران: انتشارات امیرکبیر

شیخ آبادی، عبدالله (۱۳۶۶). مبانی روانشناسی رشد، تهران: انتشارات چهر

شاملو، سعید (۱۳۵۰) بررسی رابطه پدران و مادران کودکان اسکیزوفرنیا، مجله های تازه های پزشکی، شماره ۵ سال دوم

شاملو، سعید (۱۳۶۴) بررسی بهداشت روانی کودکان ناسازگار، مجله های تازه های پزشکی

علیزده، حمید (۱۳۶۹) بررسی ترس و اضطراب ها در نوجوانان شهر تهران. مجله تربیت، پاییز ۶۹

علیزاده، حمید (۱۳۸۰). تکامل والدین – فرزند: تحول و آسیب شناسی، پژوهش های روانشناختی ۱۲۰  ۹۶-۸۲

کمیجانی، مهرناز (۱۳۸۲) نشانگان و سبب شناسی اختلال سلوک، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، آذر و دی ۱۳۸۲

کراتوچل، توماس آر. موریس، ریجارد جی (۱۹۸۲). ترجمه نائینان، محمدرضا (۱۳۷۸)، روانشناسی بالینی کودک و روشهای درمان گری، انتشارات رشد

کندرال، فیلیپ ، سی (۱۹۸۲)، ترجمه رضازادگان، مجید رضوانی، احمد (۱۳۸۲) اختلال های دوران کودکی، نشر شهید سعید محبی

کاپلان، ساروک (۱۹۹۱)، ترجمه پورافکاری، نصرت الله (۱۳۸۲). خلاصه ای از علوم روانپزشکی و علوم رفتاری انتشارات

قربانی روچی، منصوره (۱۳۸۲). شیوه های فرزندپروری در خانواده های دارای فرزندها و بدون اختلال نارسایی توجه افزون جنبشی، کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

ماسن، پاول هندی و دیگران (۱۹۸۲) ترجمه: یاسائی، مهشید (۱۳۷۲)، رشد و شخصیت کودک، نشر مرکز

میلانی فر، بهروز (۱۳۵۶)، روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، تهران: انتشارات مدرسه عالی پارس

میلانی فر، بهروز (۱۳۷۴)، روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، نشر قوس

میلانی فر، بهروز (۱۳۷۹)، روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، نشر قوس

منشی طوسی، محمدتقی (۱۳۸۰) اختلالات رفتاری کودکان، انتشارات آستان قدس رضوی

محمداسماعیل، ابهر (۱۳۷۹) بررسی و مقایسه شیوه های فرزند پروری مادران و کودکان دارای اختلالات افسردگی، اضطراب،  وسواس و مادران کودکان عادی، انتشار پژوهشکده کودکان استثنایی

مهرافروز، حجت ا… (۱۳۷۸)، بررسی رابطه (بین نگرش نسبت به شیوه های فرزندپروری مادران با مکان کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه چهارم (پایانه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم)

نائینیان، محمدرضا و همکاران (۱۳۷۴)، روانشناسی مرضی. نشر قوس

نلسون، ریتاردکس، ایزارائیل، آلن سی (۱۹۸۱) ترجمه منشی طوسی، تقی (۱۳۶۷). اختلالهای رفتاری کودک ، انتشارات: آستان قدس رضوی و چاپ (۱۳۷۵)

نوری، رضا (۱۳۶۶) بررسی و تحقیق پیرامون رفتار انزواطلبی و گوشه گیری دانش آموزان و ارتباط آن با ساخت خانواده، پایان نامه فوق لیسانس روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس

نوابی نژاد، شکوه (۱۳۷۹) رفتارهای بهنجار و نابهنجار، تهران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان

یاری، مهناز (۱۳۸۳)      اما فرزندپروری در خانواده های نوجوانان عادی و دارای اختلال سلوک.

منابع خارجی

Aerill , james R. (1982) Angerand Aggression – An Essay on Emotion. New york. Springer verlog.

Arthur, S. & Reber , J (1999) development with foars and stress.

Bandura , A & menlove , F (1980) factor determining vicarious.

Berk , laura. (1997). Child perelopment. Massachusetts: Allyn & Baco.

Bamber , J. H (1974) the fear of adolescents. Respomses to atear surry Schedule. The journal of Genetic psy chology. 130 , 229 , 238.

Burt , C. (1945) American Journal of the young delin guuent university of London press , London.

Baver, d. H (1970) on exploratory study of developmental chakges in childrens fear. Journal of child psy chology and psy chiatry 17 , 69-74.

Coobbel, Danial (1994) preschool and fears of the child.

Cooker , j. bamber . j. H (1976). Children and fear .

Draper, T. w & james. R. s (1985) preschool fear: longitudinal seguence and cohort changes. Child study journal. 15 , 143 , 155.

Dodge keneth (1997) the development of emotion.

Regulation and dysregulation. USA: Cambridge university press.

Dunlop , Francis (1995) the education and feeling of Emotion London: Allen and unwin.

Dong & yang. B & ollendick. T. H (1994) fears in Chinese children and a adolescents their Relation to anxiety and depression joural of child psychology and psychiatry and allied disciplines. 35. 351 – ۳۰۳

Eisenbery. Nancy (1995) the Relation of young children s fear.

Hardy , K. Reynolds, D. (1993). Child and factor s family?

Journal of clinical psychology.

Genzo , B & Antony , M (1970) Beharioural man agment of family? Journal of Behaviour therapy and Experiemental psychiatry. 1, 125-38.

Geloc, H (1950) Realiton s children and family distur bance?

Journal of child psychology and psychiatry 270-87.

Goleman, Daniel. (1995) Emotinol sntelligence. USA: Bantam Books.

Garber, Judy & Dodge, Kenneth, A (1991) the development of emotion regulation and dysregulation.

Hagman, E. R (1932) A study of children of preschool age.

Juornal of experimental Education. 1. 110-130.

Hess, petra (1986) childrens and adolescent s fear of unclear war: is our sense of the further dis apparing? Internatinal.

Joural of mental Health. 15. 93 – ۱۱۳٫

Helme, d (1989) development s child and realition the family s distur bance, American Journal of orthopsy chiatry, 36. 147-52.

Izard, corroll E. (1991). The psychology of Emotions. Newyork : plenum press.

Izard, corroll E. (1994). Haman Emotions. Newyork : plenum press.

Jersild. A. T (1950) child psychology: 3rdend. Ipp. 200, 284 Jindon, staple press.

Ledoux, joseh (1998) the Emotional Brain. Newyork: Simon and schester.

Lazarus, James (1991) effect of development s social in the fears.

Klein nech, R. (1986) unpubliship maruscript.

Kellerman, Henry (1990) Emotion – theory, Reseorch and Eyprerience Kagan, J (1984) inbibition and lock of in hibition in the young child.

King, N. (1989) children s Phobias lin pressl, wiley, chichester.

King, N. Gallon, k (1993) the fear of youth in the 1990?

Contemporary normative Date, the Journal of Genetic psychology. 154 (z) 137 – ۱۵۹٫

Marks. L (1983) fear and anxicties in children. In Hand book of clinical child psychology Edited by walker. C-E [and Robert M.C wlley newyork].

Miller. L. c & Borrett. C.l. Hamp. E & Nble. H (1972): factor stfuctue of chilern s fear Journal of consulting and cilical psylology.

Mcknight, Jim & Sutton, Jeanna (1994) social psychology. Australia: prentice Hall.

Ollendick, T. H Mast sony J. l Hesel. W. j. (1985). Fear in children and adolescents: normative date. Behaviour search.

Plutchik, Robert (1990) Emotion, psychoputhology and psychotherapy.

Ollendick, T. H Mast sony J. l Hesel. W. j. (1985). The language and thought of the child loriainal work published.

Manbera . v (1983) Anxiety of the Development.

Reber , Arthurs. (1985) the penguin Dictionary of psychology. London: penguin Books.

Sullontez , L. Remela , H. Tagbel. j (1984) Responding to fear in childhood and addolsens.

Sullowary , Frankj (1979) Freud – Biologist of the mind . USA .

Strongman , K.T (1986) the psychology of Emotion. Gereat Britaion: john wiley & sons.

Stevenson , j (1999) Fear and fear fulenss in children and Alolescent .

Stein , sara (1999) Development of fears.

Thomas.A. chess . s. & Birch. H (1970) the origin of personality scientific American . 23. 102 – ۱۰۹

Santrock , John w. (1994). Child development – ۶ th edition.

Stevenson. J. Batten . N. & cherner . M (1992) fear and fear fulenss in children and Aldolesents. A Genetic Analysis of twin Data Journal of child psychology and psychiatry 33.977.985.

Spence, Susan H (1999) child development USA .

Waielder , f (1993) Realation behavior and fears winter Butoom , (1953): Realation children & Mother s.

Shiro , A & Nokamora , B (1965) childrens. And fear . international joural.

 

مقدمه

ابهامات گوناگونی در زمینه ریشه ترس وجود دارد. برخی از افراد اعتقاد دارند که ریشه ارثی دارد. در حالی که دیگران بر این باورند که ترس منشأ اکتسابی است و به عنوان یک ویژگی ارثی و خصیصه ای شناخته نمی شود افرادی که به اکتسابی بودن ترس ها تأیید دارند، بر این باورند که ریشه تمامی اختلالات اضطرابی را می توان در اصول دیگری مورد بررسی قرار داد و از طریق قوانین شرطی شدن توجیه منطقی را برای بروز ترس های غیر منطقی ارائه دهند. (شرفی، ۱۳۶۷).

بین کشورها و گروه های اجتماعی مختلف به اشکال گوناگون، روابط والدین و فرزندان یا به عبارت دیگر شیوه های متفاوت فرزند پر وری بر می خوریم. بالاخص در آمریکا در قرن نخست شیوه خشن و خشک رایج بود. در دهه ۱۹۴۰ شیوه ای آسان گیر و انعطاف پذیر زیر نفوذ مکتب روانکاوی قرار داشت (اتکینسون۱ ، ۱۹۸۴٫ ترجمه براهنی، ۱۳۶۷).

بیشتر والدین در مورد ویژگیهایی که مایلند فرزندانشان داشته باشند و شیوه های پرورش کودک که منجر به آن ویژگیها می شود اعتقاداتی دارند. آنان برای سوق دادن کودک خود به سوی اهدافی که برگزیده اند با تلقینهای مختلفی از پذیرش و سختگیر رفتار می کنند. گاهی هم پذیرا و سختگیرند. این گونه والدین بدون اضطراب و بازداری، جزء شیوه ای انضباطی خصومت آمیز محدود کننده و قدرت طلبانه است یا ناآزمودگی در همنوایی با خواسته ها و نیازهای دیگران که با آسان گیر مفرط توأم می باشد به کودکان فرصت می دهند تا محیط اطراف را کند و کاو کنند. گاهی طرد کننده و سخت گیرند و شیوۀ آنان بر انضباط سخت، پیروی بی چون و چرا از مقررات و دستورات سخت و خشک و تنبیه و قهرآمیز در برابر اشتباهات استوار است که این وضعیت به رفتار نامناسب منجر می شود. گاهی آسانگیر و طرد کننده هستند به انضباط بیش از حد آسانگیر و به کودکان اجازه می دهند که هر کاری می خواهند، بکنند و تکانشهای خود را بطور آزادانه ای اظهار کنند. آنان از فرزندان خود چندان متوقع نیستند که عاقلانه رفتار کنند و گاهی آسانگیر و پذیرا هستند که بر شیوه هایی چون گفتگوی دوستانه، توضیح و استدلال و تغیرهای ملایم در برابر اشتباهات تکیه می کنند. به هر حال افراط در آسان گیری یا محدودیت توسط والدین، بخصوص از طرف مادر نقش وی مهمتر از نقش پدر قلمداد شده است. رشد ناقص پرورش در کودکان منجر به رفتارهای نابهنجار یا ناسازگاری در کودکان می شود. (ماسن۱) ۱۹۸۲، ترجمه یاسائی ۱۳۷۲).

تا قبل از قرن بیستم به بیماریهای روانی کودکان به صورت میناتوری از بزرگسالان نگاه می شد. از اوایل قرن بیستم با شروع مطالعات سیستماتیک بر روی جنبه های مختلف کودکان، اختلالات رفتاری آنان نیز به طور مستقل مورد توجه قرار گرفت (سیف نراقی، ۱۳۷۹).

بسیاری از این کودکان مبتلا به این اختلال، حاصل حاملگی های ناخواسته و طرحریزی نشده هستند، این گونه والدین بخصوص، پدران غالباً مبتلا به اختلال یا الکسیم شناخته می شوند (کاپلان۱ ، ۱۹۹۱ . ترجمه پور افکاری ۱۳۸۲).

 

بیان مسئله

وجود مقدار معینی ترس و اضطراب در انسان برای وی مفید و حتی برای زنده ماندن او ضروری است. این حالات هیجانی می توانند انسان را از بسیاری از خطرات حفظ نمایند. همچنین ترس می تواند از منابع بسیار مهم انگیزش آدمی به حساب آید. بعنوان مثال دانش آموزی از گرفتن نمره کم به هنگام امتحان می ترسد، این ترس انگیزه ای برای مطالعه در او بوجود می آورد و برعکس ورزشکاری که خیلی آرام و     بی دغدغه است بعید به نظر می رسد که به اندازه کافی برای پیروزی و برتری برانگیخته شود. در چنین مواردی ترس و اضطراب می توانند تا حدودی تسهیل کننده شرایط موجود باشند. از طرف دیگر ترس ها از شدت و قوت زیادی برخوردار باشند می توانند در عملکرد انسان مداخله نموده و باعث گردند تا یادآوری موضوعات یاد گرفته شده به آسانی صورت نگیرد (شرفی، ۱۳۶۷).

در این میان نقش خانواده ها و ارتباط مستقیم کودک با والدین حائز اهمیت است. نفوذ والدین در کودکان تنها محدود به جنبه های ارثی نمی باشد بلکه نحوه آشنایی و ارتباط کودک با بنیانهای فرهنگی، تربیتی جامعه بستگی به نحوه ارتباط والدین و فرزندان دارد. نقش مادر در تربیت کودک تا حدی است که محدودیت از وجود او اثرات ناگواری از جمله افزایش میزان ترس و اضطراب، کاهش اعتماد به نفس، کاهش واکنش عاطفی … را به همراه دارد. (کندال۱ ۱۹۸۲، ترجمه رضازاده، ۱۳۸۲).

از سوی دیگر خانواده ها علاقمند هستند، روشهای درست رویارویی با مسئله ترس را بدانند تا شیوه هایی که منجر به کاهش مشکلات کودکان خود می شود را مورد استفاده قرار دهند. آنان بیان می کنند که کودکان خود در مواجه با موارد ترس زا، دچار استرس، دلهره شدید شده و این مسائل موجب اختلال در مسائل زندگی، شخصی خود کودک می شود.

صحبت از ناسازگاریهای کودکان به مراتب پیچیده است. زیرا یک رفتار در یک مورد ممکن است نابهنجار تلقی شود و در شرایط دیگر مشکل آفرین نباشد که مثلاً شب ادراری کودکان زیر یک سال امر بدیهی است وی در نوجوانی به عنوان یک رفتار نابهنجار تلقی می شود (سیف نراقی و همکاران، ۱۳۷۹).

بر طبق تحریف DSM , IV , TR 2 : الگوی رفتاری مداوم و مقاوم که در آن حقوق اساسی دیگران یا هنجارهای اجتماعی را متناسب با سن زیر پا گذاشته می شود. شامل تخریب اموال، نقض جدی مقررات، پرخاشگری نسبت به مردم و حیوانات…

بتازگی با دخیل کردن نقش سیستم های خانوادگی در بروز اختلالات رفتاری، حوزه جدیدی در این مقوله گشوده شده که توجه محققین را به خود جلب کرده است. در این مورد استدلال می کنند: پدر و مادرهایی که از خود استقلال کمتری را نشان می دهند تا حدی نمی توانند رفتارهای خود را کنترل کنند، دارای فرزندانی با یکی از انواع اختلالات رفتاری هستند ۱ ، ترجمه رضازاده، ۱۳۸۲).

بسیاری از این کودکان ناتوان در برقراری با روابط همسالان خود هستند،    کناره گیر و تنها هستند. احترام به نفس ضعیف دارند این کودکان نسبت به احساسات، امیال و رفاه دیگران اهمیتی قائل نیستند…. (کاپلان۲ ، ۱۹۹۱، ترجمه پور افکاری، ۱۳۸۲).

در ارتباط با ترس های تحولی این کودکان با همان ترتیب، کودکان مادی شکل می گیرد یا اینکه در طی ایجاد رفتارها و هیجانات نابهنجار در آنها، ترس ها به صورت غیر عادی هستند.

به طور کلی سؤالات اساسی پژوهش حاضر شامل:

۱-                            ترس های تحولی بلند در هر گروه سنی چیست؟

۲-                            آیا همان ترس ها در کودکان ناسازگار نیز می توان دید؟

۳-                            آیا در کودکان ناسازگار، ترس های متفاوتی با کیفیتی متفاوت دیده       می شود؟

۴-                            آیا بین الگوهای فرزند پروری والدین با ترس های تحولی کودکان رابطه وجود دارد؟

۵-                            آیا الگوهای فرزند پروری والدین بین دو گروه کودکان عادی و ناسازگار تفاوت وجود دارد؟

اهمیت پژوهش

یکی از اهداف عمده آموزش و پرورش در هر کشوری تهیه برنامه ریزی مناسب برای دانش آموزان است. در این راستا توجه به نگرانیهای عاطفی دانش آموزان یکی از عواملی است که در تهیه برنامه ریزی مناسب درسی کمک کننده است.

یکی از مشکلات عمده ای که والدین با آن روبرو هستند، عدم آگاهی از چگونگی شیوه های تربیتی در برخورد با این نوع ترس هاست. والدین معمولاً از نتایج برخوردهای خود با کودکانشان بازخوردی دریافت می کنند که ممکن است ناصحیح و به طور منامناسب باشد که ناشی از شرایط سنی کودکان و یا عواملی چون ناسازگاری و عقب ماندگی ذهنی است.

در این زمینه نحوه برخورد والدینی که دارای کودکان ناسازگار هستند با این نوع ترس ها و روش های بکارگیری تربیتی آنان در برخورد با این مسائل حائز اهمیت است.

اهمیت و نقش نهاد خانوادگی به عنوان جایگاه کودک در خانواده و شیوه های تربیتی مناسب برای کودکان مهم است. زیرا شیوه های نامناسب قرین با منحرف کردن زمینه های رشد به هنجار، می تواند آنرا به سوی نابهنجاری سوق دهد.

 

اهداف پژوهش

۱-                 مطالعه رایج ترین ترس های دوران کودکی و هر گروه سنی و شناختن موضوعات ترس آور عمده.

۲-                 مطالعه رابطه شیوه های تربیتی والدین با ترس های عادی کودکان

۳-                 مقایسه ترس های کودکان عادی و ناسازگار

۴-                 مقایسۀ شیوه های تربیتی والدین کودکان عادی و ناسازگار.

فرضیه های پژوهش

۱-                 بین شدت ترس های تحولی و سن ارتباط وجود دارد.

۲-                 بین شیوع ترس های تحولی و جنسیت ارتباط وجود دارد.

۳-                 ترس های تحولی کودکان عادی و ناسازگار تفاوت وجود دارد.

۴-                 الگوهای تربیتی والدین با ترس های تحولی رایج ارتباط دارد.

۵-                 الگوهای تربیتی والدین کودکان عادی و ناسازگار تفاوت دارد.

۶-                  بین راهبردهای رویارویی والدین در کودکان عادی و ناسازگار ارتباط وجود دارد.

تعریف اصطلاحات

ترس های تحولی

تعریف نظری: ترس یک واکنش طبیعی به تهدیدهای خیالی یا واقعی است که به عنوان یک تست لاینفک از رشد شناخته شده است. ترس های کودکان در یک توالی نظامدار، موازی با تغییرات رشد شناختی پیاژه (۱۹۵۵) قرار دارد. (میلر۱، ۱۹۸۳) در توالی رشد، ترس دوران نوزادی ممکن است به صورت افزایش و بستگی بین نوزاد و مادر باشد. مانند ترس از صدای بلند، فقدان حمایت به صورت بالقوه در نوزاد وجود دارد (کوکر۲ و همکاران، ۱۹۷۶).

در اولین سال زندگی اضطراب جدائی و ترس از غریبه پدیدار می گردد. در سال دوم: ترس از حیوانات در سال سوم ترس از مخلوقات بدیهی (مثل لولو) سال چهارم: ترس از تاریکی. همزمان با ورود مدرسه ترسهایی چون ترس از مدرسه، ترس از شکست و انتقاد و آسیب های بدنی. در نوجوانی: ترس از مرگ (سولانتز۳ و همکاران ، (۱۹۸۴).

تعریف عملیاتی: نوعی از ترس ها که به صورت طبیعی در مرحله سن ۱۲-۷ سالگی بروز یابند که شامل:

امتحان صدای بلند – حادثه – حیوانات – دیدن خون – جاهای نا آشنا – غریبه – مسافرت با وسایل نقلیه – دزد – تنهایی – آمپول زدن – بیمارستان یا درمانگاه استخر یا آب رودخانه یا دریا – قایق سواری – موجودات خیالی – مورد تمسخر قرار گرفتن – سایه – کتک کاری – تاریکی – جاهای متروکه – رعد و برق – دارو خوردن – ترک پدر و مادر – سنگ قبر – محبت ندیدن – عبور از خیابان – ساختمان بلند

این ترس ها بر حسب نتایج حاصل از پاسخگویی به پرسشنامه محقق ساخته مشخص می شوند.

 

الگوهای (فرزند پروری)

تعریف نظری :  روشهایی که والدین در برخورد با فرزندان خود اعمال می کنند و در شکل گیری رشد و تکامل کودک در دوران کودکی و خصایص بعدی شخصیت و رفتار تأثیر فراوان و عمیقی دارد. مثلاً طرد کودک یا فقدان ارتباط معنادار بین کودک و مادر سبب پیدایش اختلال شخصیت می شود. (شعاری نژاد، ۱۳۶۴).

هر خانواده شیوه های خاص را در تربیت فردی و اجتماعی فرزندان خویش بکار می گیرد که این شیوه ها به صورت مستبد – سهل گیر – مقتدر در خانواده ها بروز    می کند (هاردی۱ و همکاران، ۱۹۹۳).

تعریف عملیاتی: مقصود از شیوه هایی است که پرسشنامه ستوه های فرزند پروری با مریند آنرا می سنجد.

سهل گیر: سخت گیری کمتری را نسبت به کودکان خود اعمال می کنند و به آنها اجازه می دهند که تا خودشان فعالیتهای خود را تنظیم نمایند و کنترل کمتری روی رفتار کودکان خود داشته و بندرت آنها را تنبیه می کنند.

مستبد: بیشتر دستور می دهند و عقیده دارند که کودک باید بدون چون و چرا از دستورات آنها پیروی نماید، در مقایسه با دیگر والدین صمیمیت کمتری با کودکان خود دارند و کودک را از گفت و شنود کلامی باز می دارند.

مقتدر منطقی: بین دو جنبه افراطی قرار می گیرند و کودکان خود را با صراحت و روشنی راهنمایی می کند و نظم و انضباط تربیتی آنها توأم با گرمی، منطقی، انعطاف پذیر و گفت شنود کلامی است.

در این تحقیق نمره ای که از پرسشنامه بدست می آید شاخصی برای تعریف عینی نوع الگوی فرزند پروری والدین است.

راهبردهای رویارویی

تعریف نظری: به کارگیری شیوه های مثبت، حل مشکل کودک، بوجود آوردن فضایی آکنده از محبت و صمیمیت، تلاش در برقراری آرامش و امنیت در خانه، بوجود آوردن استقلال و اعتماد به نفس در کودکان از جمله راهبردهایی است که برای بروز ترس می توان نام برد. (نوابی نژاد، ۱۳۷۹)

شرکت دادن کودک در رقص، بازی، موزیک، نقاشی، نوشتن و فعالیتهای تفریحی را از جمله راهبردها می توان نام برد. (میلانی فر، ۱۳۷۹)

تعریف عملیاتی: نوعی از راهبردها که به صورت مثبت و منفی در پرسشنامه محقق ساخته ذکر شده که شامل

الف) نوع مثبت

۱-                 همیشه او را بغل کرده و آرام می کنیم.

۲-                 بببرایش توضیح می دهیم که آن شیء یا موقعیت ترسناک نیست.

۳-                 با آوردن وسایل دلخواهش او را سرگرم می کنید تا موضوع ترس آور را فراموش کند.

۴-                 در فعالیتهای دسته جمعی شرکت می دهید.

۵-                 به او آگاهی های بیشتر در مورد ترس می دهید.

ب) نوع منفی

۱- او را از آن موقعیت دور می کنید.

۲- به او دروغ گفته و تنها شیء را پنهان می کنید.

۳- اهمیتی نمی دهید زیرا مسئله مهمی نیست.

۴- به خاطر این رفتار او را سرزنش یا مسخره می کنید.

۵- به زور و بالاجبار او را با موقعیت ترس آور روبرو می کنید تا ترسش بریزد.

۶- گاهی اوقات برای تنبیه او، از آن شی یا موقعیت استفاده می کنید.

این راهبردها برحسب نتایج حاصل از پاسخگویی به پرسشنامه محقق ساخته مشخص می شوند.

کودک ناسازگار

تعریف نظری: کودک ناسازگار یا کر خو به افرادی اطلاق می شود که معمولاً از هوش عادی و یا حتی بالاتر برخوردار هستند وی دارای رفتاری غیرعادی و نابهنجار هستند و یا به عبارت دیگر مبتلا به اختلالات رفتاری می باشند، گاهی این کودکان را کودکان دشوار نیز می نامند (میلانی فر، ۱۳۵۶)

PSM IV – TR ملاک های زیر را عنوان می کند:

الگوی رفتاری مداوم و مقاوم که در آن حقوق اساسی دیگران یا هنجارهای اجتماعی و اصول عمده متناسب با سن زیر پا گذاشته می شود و با وجود حداقل یک ملاک در ۶ ماه گذشته تظاهر می کند.

– پرخاشگری نسبت به مردم و حیوانات

۱) غالباً قلدری می کند، دیگران را می ترساند، تهدید می کند.

۲) غالباً شروع کننده نزاع فیزیکی است.

۳) از اسلحه ای که می تواند آسیب جدی به دیگران برساند (مثل چماق، پاره آجر، بطری شکسته، چاقو، تفنگ،

۴) نسبت به مردم از نظر فیزیکی بی رحمی نشان داده است.

۵) نسبت به حیوانات از نظر فیزیکی بی رحمی نشان داده است.

۶) با حضور ، قربانی، اقدام به دزدی کرده است (مثل جیب بری – کیف زنی – اخاذی – سرقت مسلحانه)

۷) کس دیگر را وادار به فعالیت جنسی کرده است.

تخریب اموال

۸) عمداً به قصد ایجاد صدمه جدی دست به آتش افروزی زده است.

۹) عمداً مال دیگران را تخریب کرده است (غیر از آتش افروزی)

حقه بازی یا دزدی

۱۰) بدون اجازه وارد خانه، ملک یا اتومبیل دیگری شده است.

۱۱) غالباً برای بدست آوردن چیزی یا محبتی یا اجتناب از تعهد دروغگویی   می کند (گوش بری می کند)

۱۲) بدون حضر (قربانی) اشیاء با ارزش را دزدیده است (مثل دزدی از مغازه، اما بدون شکستن قفل

نقض جدی مقررات

۱۳) علیرغم قدغن نمودن والدین قبل از ۱۳ سالگی شبها بیرون از خانه       می ماند.

۱۴) ضمن اقامت با والدین یا جانشین آنها حداقل دوبار شبانه از خانه فرار کرده است (یا یکبار به مدت طولانی بدون مراجعت به خانه)

۱۵) غالباً از ۱۳ سالگی مدرسه گریزی را شروع کرده است.

– شروع حداقل یک ملاک مشخص اختلال سلوک قبل از ۱۰ سالگی (کاپلان۱  ساووک، (۱۹۹۱)، ترجمه پور افکار ۱۳۸۲).

 

تعریف عملیاتی

در این پژوهش کودک ناسازگار، کودکی است که دارای مشکلات رفتاری بر شمرده CSI 4 , DSM – IV – TR می باشد که با استفاده از مراکز روان شناسی و متخصصین مجرب انجام شده در مدارس ناسازگار مشغول به تحصیل هستند.

ادبیات تحقیق

الف) ترس های تحولی

کاربرد مفاهیم ترس، اضطراب، خوبیها ایجاب می کند تا قبل از هر چیز به تمرین اصطلاحات مذکور اقدام بنماییم.

برای برخی از روانشناسان ، دانشجویان و یا حتی مردم عادی این سه اصطلاح مترادف  هم بوده اما برای تعدادی دیگر، این مفاهیم سه پدیده متفاوتند.

 ترس

رابر۱ (۱۹۸۵): عنوان می کند که تعریف این داده بسیار مشکل است. احتمالاً هیچ واژه دیگری در روانشناسی نیست که با وجود این همه استفاده تا بدین حد غیر قابل تعریف باشد. آنچه که تمام نظریه پردازان بر آن اتفاق نظر دارند این است که ترس شامل بخش های رفتاری: زیست شناسی و روان شناسی است.

گلمن۲ (۱۹۹۵): ترس را این گونه تعریف می کند: «یک اسحاس و اندیشه ای خاص است که با حالات فیزیولوژیک و بیولوژیک و یک سلسله تمایلات باطنی برای فرار از محیط های اضطراب، مشخص می شود.

الگوهای اصل ترس که از این بحث شکل گرفته اند شامل: نظریه زیستی، اجتماعی، نظریه ادراکی، روانکاوی، ساختاری و عملکردی است که در صفحات بعد عنوان خواهد شد.

ترس های سیال و ثابت


۱ – Atkinson

۱ – Macen , paol (1982)

۱ – Kaplan & Sadook (1991)

۱ – Kendal , (1982)

۱ – Kendal (1982)

۲ – Kaplan & Sadook 1991

۱ – Miller . I.C. (1983).

۲ – Cooker , j . Bamber . j.H (1976)

۳ – Sullontez , L. Remela , H. Taybel , j (1984)

۱ –  Hardy , K. Reynolds , D. (1993).

۱ – Kaplan & Sadook (1991)

۱ – Reber , Arthurs (1985)

۲ – Goleman , Daniel . (1995)

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ترس و حسادت در کودکان
  • مقاله ترس کودکان
  • مقاله ترس
  • مقاله ترس و اضطراب کودک و نوجوان
  • مقاله اضطراب در جوانان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.