تحقیق میزان اثر بخشی روش تدریس فعال همیاری بر میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق میزان اثر بخشی روش تدریس فعال همیاری بر میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی

تعداد صفحات :۷۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در چند سال اخیر یادگیری  از طریق همیاری موضوع  بحث داغی در آموزش شده است معلمان  مقاطع  ابتدایی ، راهنمایی ، دبیرستان  در حال تجربه  کردن روش  یادگیری  از طریق  همیاری  اند  تا در یابند آیا دانش آموزانشان  بیش تر  و بهتر  یاد می گیرند  یا تنها  از یادگیری  لذت می برند  و در همیاری عملا ً این نظر را که  دو فکر  بهتر از یک فکر است اثبات می شود. و همچنین به دلیل حساسیت و اهمیت  بکار گیری  روش تدریس  مناسب  که بیشترین  نتیجه  را در یادگیری و تغییر رفتار دانش آموزان ایجاد می نماید.

بنابراین هدف از پژوهش حاضر میزان اثر بخشی روش تدریس فعال همیاری بر پیشرفت تحصیلی  دو گروه از دانش آموزان دختر دورۀ  راهنمایی  تحصیلی ناحیه  یک شهر  اراک بوده است.

نتایج  حاصل در پاسخ  به سوال تحقیق مبنی بر اینکه آیا بین پیشرفت تحصیلی  دانش آموزان کلاسی  که با روش تدریس  فعال  همیاری  آموزش دیده اند  با کلاسی  که با روش  سخنرانی آموزش  دیده اند تفاوت وجود دارد  نشان داد تفاوت  معنی داری  بین سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه همیاری  و سخنرانی  و جود دارد. به بیان دیگر دانش آموزانی  که با روش همیاری  آموزش  دیده بودند  از سطح پیشرفت تحصیلی بسیار  بالاتری  بر خوردار بودند.

واژه های کلیدی: روش تدریس فعال، روش همیاری، پیشرفت تحصیلی، مشارکت دانش آموزان

 فهرست مطالب

مقدمه   ۷
فصل اول(طرح مسا له)   ۸
بیان مسأله   ۸
«اهمیت و ضرورت تحقیق»   ۸
«اهداف تحقیق»   ۹
تعریف اصطلاحات:   ۱۱
فصل دوم (پیشینه تحقیق)   ۱۲
مقدمه   ۱۲
روش های تدریس فعال:   ۱۳
۱- روش  بحث گروهی:   ۱۴
۲- شیوه پرسش و پاسخ :   ۱۵
۳- روش حل مساله:   ۱۸
۴- روش کتابخوانی   ۱۸
۵- روش  پیش سازمان دهنده   ۱۹
۶- روش آزمایشگاهی   ۲۰
۷- روش اکتشافی   ۲۲
۸- همیاری :   ۲۳
طرح   ۲۶
تدریس اعضا تیم The Team Member Teaching Desing (TMTD)   ۲۶
طرح تدریس   ۲۷
آماده سازی طرح:   ۲۸
تشکیل تیم ها:   ۲۹
آمادگی فراگیران:   ۲۹
کار تیمی:   ۳۰
آزمون:   ۳۱
نمره گذاری پاسخهای فردی:   ۳۱
نقد کار تیمی:   ۳۲
آمادگی فراگیران:   ۳۴
نقاط قوت   ۳۴
محدودیتها:   ۳۶
وظایف مدیر یادگیری  در روش یادگیری  از طریق  همیاری   ۳۷
یادگیری  از طریق همیاری یک فکر قدیمی  است   ۳۸
محیط یادگیری رقابتی   ۳۹
محیط یادگیری انفرادی:   ۴۱
یادگیری از طریق همیاری :   ۴۲
مقایسه  فعالیتهای گروه همیاری با فعالیتهای گروه کوچک   ۴۳
محاسن یادگیری از طریق همیاری   ۴۴
الف: مزایای اجتماعی یادگیری  از طریق همیاری   ۴۴
ب: موفقیت های تحصیلی  حاصل از همیاری  در یادگیری   ۴۶
مروری بر تحقیقات گذشته   ۴۹
جمع بندی   ۵۰
فصل سوم (روش تحقیق)   ۵۲
مقدمه   ۵۲
روش تحقیق:   ۵۳
جامعه و نمونه:   ۵۴
ابزار اندازه گیری:   ۵۴
روش تجزیه وتحلیل   ۵۴
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده ها)   ۵۵
مقدمه:   ۵۵
جدول (۱-۴)   ۵۷
جدول(۲-۴)   ۵۸
جدول(۳-۴)   ۵۸
نتایج  حاصله از جداول   ۵۸
نمودار خطی   ۶۰
جدول (۳-۴)   ۶۰
فصل پنجم (استنتاج)   ۶۱
مقدمه   ۶۱
استنتاج   ۶۲
محدودیت ها   ۶۴
پیشنهادات   ۶۵
منابع و مأخذ   ۶۷

منابع و مأخذ

پرویزیان، محمد  علی  (۱۳۷۷) ، بررسی مقایسه تأثیر  روش های تدریس فعال و سنتی بر فراگیران درس علوم  تجربی دانش آموزان پنجم ابتدایی ناحیه یک اراک، دانشگاه آزاد اسلامی .

پیاژه – ژان «روانشناسی و دانش آموزش و پرورش» ترجمه  علی محمد  کاروان .

حامدی خواه، فضعلی (۱۳۷۷) بررسی میزان استفاده معلمان از روشهای تدریس فعال و مقایسه عملکرد  آموزش  آنان  در تدریس علوم تجربی  دوره ابتدایی ناحیه یک شهر اراک  شورای  تحقیقات اراک.

دلاور، علی (۱۳۷۵) . روش  تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی ، تهران : موسسه نشر ویرایش .

رحمانی ، نرجس (۱۳۷۶). بررسی میزان تأثیر  روشهای تدریس فعال بر فرآیند یادگیری  دانش آموزان   مقطع  ابتدایی  شهر ساوه . ضمن خدمت فرهنگیان.

سیف ، علی اکبر (۱۳۷۹) روانشناسی پرورشی . تهران : انتشارات آگاه .

سوزان الیس- سوزان والن (۱۳۷۶) ، آشنایی  با یادگیری  از طریق  همیاری  ترجمه: طاهره رستگار، مجید  ملکان .

صفوی ، امان اله (۱۳۷۶) . کلیات روشها و فنون تدریس تهران: معاصر.

کاظمی، یحیی (۱۳۷۶) . کلیات روشها و فنون با تاکید بر کاربرد  مدارس ایران. تهران: جهاد دانشگاهی.

کمال آبادی فراهانی ، قربان (۱۳۷۹) . بررسی  میزان اثر بخشی روشهای فعال بحث گروهی و پرسش و پاسخ در یادگیری درس برنامه  ریزی  تحصیلی  و شغلی  دانش آموزان پسر دوره  متوسط ناحیه یک شهر اراک . دانشگاه آزاد  اسلامی .

مقدمه:

اهمیت  یادگیری  و بکارگیری  روش تدریس مناسب که  بیشترین  نتیجه را در تغییر رفتاردانش آموزان ایجاد  نماید  همواره  مورد توجه دانشمندان و محققین  علوم تربیتی بوده است.

آینده ای  که امروز پیش بینی می شود از راه  خواهد رسید  اگر بدانیم  که می خواهیم چگونه باشد می توانیم  بر آن اثر بگذاریم . بدیهی  است شناخت  و بهره گیری از روشهای  نوین تدریس از مسائل  بسیار مهمی  است که باید  بدان اهمیت  گماریم .

فرزندان ما در کلاسهای درسی  خود از روشهای  بهره می جویند  که در ۵۰ سال پیش بکار  می رفت. چنانچه  ما حقیقتا ً بخواهیم  آنان را بعنوان نیروی کار آینده آماده کنیم  باید درک درستی از روش های آموزشی  نوین داشته و آنان  را به صورت متناسب طرح ریزی و بکار گیریم.  بسیاری از معلمین  از فضای غیر فعال و شرایط  خشک و غیر واقعی  کلاسهای  خویش  ناراضی هستند  آنان  به دنبال  روشی هستند  که بتوانند  در دانش آموزان  انگیزه  کافی جهت  کسب دانش  و انجام فعالیت های آموزشی  ایجاد کند.

بحث دهه های  اخیر میان  مربیان  توجه به این مطلب  است که چگونه  می توان  یادگیری  را به بهترین  نحو آسان  ساخت و بازده  آن را افزایش  داد. تجزیه  و تحلیل های بدست  آمده خاطر نشان  می سازد  که نقاط  ضعف آموزشی در سیستمهای انتقال مشترک است.

فصل اول(طرح مسا له)

موضوع تحقیق:بررسی میزان اثر بخشی روش تدریس فعال همیاری بر میزان  یادگیری پیشرفت  تحصلی درس حرفه و فن دانش آموزان دختر راهنمایی  ناحیه یک اراک

بیان مسأله

به دلیل حساسیت و اهمیت  بکار گیری  روش تدریس  مناسب  که بیشترین  نتیجه  را در یادگیری و تغییر رفتار دانش آموزان ایجاد می نماید و از همه مهمتر اینکه کتاب حرفه و فن تألیف سال ۸۰-۷۹ به گونه ای تنظیم ونگارش شده است که  بایستی در تدریس از دو روش فعال در یادگیری با همیاری  و بارش  مغزی استفاده شود، در این تحقیق سعی  خواهد شد تأثیر روش  فعال همیاری در یادگیری درس حرفه و فن بررسی گردد  و معلوم  شود آیا بکارگیری  روش فعال  همیاری  در یادگیری  درس  حرفه  و فن مؤثر  است یا خیر؟

به عبارت دیگر: آیا اجرای  روش فعال همیاری   در تدریس  درس حرفه و فن  ما را به اهداف  این کتاب  می رساند یا خیر؟

«اهمیت و ضرورت تحقیق»

با عنایت  به اینکه  یکی  از  اهداف تحصیلی  در دورۀ راهنمایی  کسب آمادگی  دانش آموزان  برای  تحصیل در دورۀ متوسطه  می باشد ،  بنابراین  یادگیری  با معنی و با دوام مثمر ثمر خواهد بود  و یادگیری  نباید در کسب  نمره و کارنامه  و حفظ کردن  خلاصه  شود، و با توجه  به اینکه  نقش معلم  که یکی  از  عوامل مؤثر  در کیفیت  تعلیم و تربیت محسوب می شود وعملکرد  بهینۀ او مستلزم  اتخاذ روش مناسب در تدریس  می باشد و لذا شیوه های جاری برخی  از دبیران  در تدریس بعضی از دروس  راهنمایی معمولا ً مؤثر  نبوده  و بیشتر دانش آموزان  این دوره  در بعضی از دروس  دچار افت  می شوند.

معمولا ً  در کلاسهای  درسی دانش آموزان  توسط معلمان ارزشیابی  می شوند. آزمونی  که از آنها  گرفته می شود  از نوع سوالات  معلم ساخته بوده و در بیشتر  موارد  محفوظات دانش آموزان را  می سنجد  و از ارزشیابی  حیطه های  بالاتر حوزه شناختی  دراین آزمون ها وجود ندارد ، اگر دانش آموزان با سئوالات استاندارد  مورد ارزشیابی  قرار گیرند بیش از ½ نمرات  قبلی کاهش می یابد ، بنابراین یافتن  روش تدریس  مؤثری  که نه تنها  سطح نمرات  دانش آموزان را در ارزشیابی  از سطوح  بالاتر  حیطه  شناختی  افزایش  دهند، بلکه  سطح معلومات دانش آموزان را نیز تا این سطح بالا ببرد ، یکی از اهداف آموزش و پرورش است.

«اهداف تحقیق»

هدف کلی : شناخت  روش تدریس  فعال همیاری  و اثر بخشی  آن بر میزان یادگیری  و پیشرفت  تحصیلی  درس  حرفه و فن  دانش آموزان  دختر راهنمایی  ناحیه یک شهر اراک

هدف کاربردی:  ارائه راهکارهایی  جهت تدریس  بهینۀ درس حرفه و فن  به منظور  توجه به روش  تدریس فعال  ؛

شناخت میزان اثر بخشی روش تدریس  همیاری  بر پیشرفت  تحصیلی دانش آموزان  در درس حرفه و فن

اهداف جزئی:

۱- شناخت رابطه  بین نگرش دانش آموزان  و دبیران  پیرامون  تأثیر  روش  فعال همیاری  در یادگیری  درس حرفه و فن .

۲- شناخت تأثیر  روش همیاری  در تقویت  روحیه  همکاری  و تعاون  دانش آموزان  و نیز تقویت  قوۀ بیان آنها  می باشد.

بیان فرضیه

سئوال تحقیق:

آیا روش  تدریس فعال همیاری  یادگیری را افزایش می دهد؟

فرضیه  تحقیق

۱- دانش آموزانی  که شیوۀ تدریس  فعال همیاری بر روی آنها  اعمال شده است  از پیشرفت تحصیلی  بالاتری  در درس حرفه و فن  بر خوردارند.

۲- در میزان مشارکت  درسی دانش آموزان  و یادگیری  با معنی  رابطۀ محسوسی وجود دارد.

۳- بین روشهای  تدریس  فعال دبیران  و کسب یادگیری  با مفهوم  در دانش آموزان رابطۀ  معنی دار وجود دارد.

تعریف اصطلاحات:

در مورد تعریف اصطلاحات  و واژه های  گوناگونی  که در این تحقیق  بکار  می روند تعاریف گوناگونی  در منابع مختلف  از طریف صاحب نظران علوم  تربیتی  ارائه شده است  ولی آنچه  که در تحقیق  حاضر می آید  آن تعریفی می باشد  که  در این تحقیق بیشتر کاربرد دارد ونظر محقق بر آن  تعریف استوار است.

روش : راه انجام  هر کاری  را روش گویند. [۱]

روش تدریس: عبارتست  از راه منظم ، با قاعده  و منطقی  برای ارائه  درس می باشد. [۲]

روش تدریس فعال(یاددهی فعال)

به نوعی  روش تدریس  دبیران  دوره راهنمایی  اطلاق  می شود  که  در آن  دانش آموزان در جریان  آموزش بر انگیخته  شده و در امر یادگیری می کوشند و معلم  نقش راهنما  و هدایت  کننده را ایفا  می کند  و یک رابطه  دو طرفه  بین دانش آموزان و معلم بر قرار می باشد. در این تحقیق  منظور از روش  فعال همیاری  روشی است  که  کتاب حرفه  و فن با آن  روش به نگارش  در آید  و باید  با آن  روش تدریس  شود می باشد. [۳]

روش همیاری: با هم کار کردن جهت سهیم شدن در یک تولید (ادبی- علمی – دانشگاهی) و یا علمی  یا کاری را  همراه  دیگری  انجام دادن و یا با  هم  کار کردن  جهت تدریس  مشارکتی  را گویند. [۴]

یادگیری:

«یعنی  ایجاد تغییر  نسبتا ً پایدار  در رفتار بالقوه  یادگیرنده  ، مشروط بر اینکه  این تغییر  بر اثر تجربه  رخ دهد[۵]»

پیشرفت تحصیلی:

منظور از این واژه تغییراتی  است که در نمرات  درس حرفه و فن  دانش آموزان  پایه دوم راهنمایی  در طول  دوره  پژوهش  بوجود  خواهد آمد  یا میزان  یادگیری  شاگرد  از مطالب درسی ،  منظور نمره ای  که شاگرد  از مطالب  یاد داده  شده از  امتحان  کسب کرد ه است.

مشارکت دانش آموزان:

به فعالیت های  اطلاق  می شود  که  دانش آموزان  از روی علاقه  در جریان  یادگیری  در کلاس  از خود بروز  می دهند  که بصورت  رفتار مطالعه می شود این رفتارها در حین  تدریس معلم  یا پس از آن ظاهر می شود .[۶]

فصل دوم (پیشینه تحقیق)

مقدمه:

در چند سال اخیر یادگیری  از طریق همیاری موضوع  بحث داغی در آموزش شده است معلمان  مقاطع  ابتدایی ، راهنمایی ، دبیرستان  در حال تجربه  کردن روش  یادگیری  از طریق  همیاری  اند  تا در یابند آیا دانش آموزانشان  بیش تر  و بهتر  یاد می گیرند  یا تنها  از یادگیری  لذت می برند  و در همیاری عملا ً این نظر را که  دو فکر  بهتر از یک فکر است اثبات می شود.

در این فصل  ابتدا  روشهای مختلف تدریس فعال  بطور اجمالی  معرفی شده  و سپس با تعریف  دقق روش همیاری  به شیوه های  اجرای  این روش  و مزایای  آن  پرداخته  می شود  سپس با ارائه  چند تحقیق  در این زمینه  به جمع  بندی و نقد مطالب ارائه  شده در این فصل  می پردازیم .

روش های تدریس فعال:

در کتب مربوط  به روشهای تدریس  ، شیوه های  زیر به   عنوان  روشهای تدریس  فعال نام  برده است.

۱- پرسش و پاسخ

۲- حل مساله

۳- کتاب خوانی

۴- پیش  سازمان دهنده

۵- آزمایشگاهی

۶- اکتشافی

۷- بحث گروهی

۸- همیاری

اینک به شرح  مختصر  هر یک  را روش های فوق  می پردازیم .

۱- روش بحث گروهی:

این روش  یکی از کهن ترین  روشهای است که در طول  تاریخ   تعلیم و تربیت  به کار رفته است.

بحث گروهی  گفتگوئی است  سنجیده  و منظم  پیرامون  موضوعی  که مورد علاقه  مشترک  افراد  شرکت کننده می باشد  و قاعدتا ً  یک نفر  به عنوان ، رهبر  گروه را  اداره می کند . در این روش  به افراد  فرصت داده  می شود تا نظارت ، عقاید  ، تجربیات ، خود را با دیگران  در میان  بگذارند.

جان دیویی  معتقد است:  بحث گروهی  در یک جامعه  مردم سالار  باید روش  اساسی یادگیری  تحصیلی و اجتماعی  باشد  محاسن و محدودیتهای  روش بحث  گروهی  به شرح ذیل می باشد.

الف : محاسن

۱- در بحث  گروهی  افراد می توانند  در عقاید و تجربیات  یکدیگر  سهیم  شوند.

۲- همکاری  گروهی و احساس  دوستی  در بین اعضاء  تقویت  می شود.

۳- فرضی فراهم  می شود که افراد  خود را مورد  ارزیابی قرار دهند.

۴- اعتقاد  به نفس در تقویت می شود  و به سوجه  نگاری  در آنها  ایجاد می گردد.

۵- بحث گروهی ، هراس افراد  کمرو وخجالتی  را برای صحبت کردن در  حضور جمع کاهش می دهد.

ب:محدودیتها

۱- این روش  را برای تعداد  کم حدود(۲۰-۶۰) نفر می تواند بکار برد و در گروههای  که تعدا آنها بیش از ۲۰ نفر باشد روش بحث گروهی  مشکل می شود.

۲- این روش  برای دانش آموزان  خرد سال دوره ابتدایی  کارآیی  زیادی ندارد، زیرا بحث و تفحص کردن احتیاج  به فکر  و تعقل  دارد که این  توانایی در کودکان سنین  پایین رشد  کافی نکرده  است ولی از دوره راهنمایی به بالا  می توان از این روش  استفاده کرد.

۳- اگر در این روش افراد درست سازماندهی  نشوند  و افراد شرکت کننده  نقش خود را به خوبی  ایفا نکنند،  نتیجه مفیدی  عاید نخواهد  شد.

۴- روش بحث گروهی  را در تمام موضوعها و درسها نمی توان   بکار برد،  بلکه از این روش  در زمینه هایی که جنبه  اجتماعی دارد  و تمام افراد در آنها  علاقه مشترک دارند استفاده می شود.

۲- شیوه پرسش و پاسخ :

پرسش و پاسخ فنی است که می تواند درکلیه  روشهای تدرس وفعالیت های آموزشی  به کار رود.

به ویژه  هنگامی  که  معلم  می خواه  دانش آموز را به تفکر  در باره مفهومی  جدید یا بیان  مطالبی که آموخته شده  است تشویق کند.

این فن ، ممکن است برای مرور  کردن مطالبی  که قبلا تدریس  شده است  مفید  باشد  و یا وسیله  مناسبی برای  ارزشیابی  میزان درک  دانش آموزان  درباره مفاهیم  مورد نظر باشد.

سقراط فیلسوف  شهیر  یونانی  که در فاصله سالهای (۴۷۰-۳۳۹) قبل از میلاد  مسیح می زیست  روش ویژه ای را برای اثبات  سهو و خطا و رفع شبهه از اذهان به کار می برد. وی به وسیله  سوال و جواب  و مجادله ،  پس از آنکه  خطای مخاطب  را ظاهر می کرد ، به  همان ترتیب  ، مقاله  و پرسش  و پاسخ  را دنبال کرده ، تا  به کشف حقایق نائل آید.

در روش سقراطی معلم  صحبت نمی کند، بلکه دو سوال می کند  و شاگردان  سخن می گویند اما سوالها  به گونه ای تنظیم  و مطرح  می شوند که شاگرد را از  جهل خویش  نسبت  به موضوع آگاه  می گردانند و اندیشه  او برای دستیابی  به حقیقت  ژرفا می بخشد . روش سقراطی از چند ویژگی  بر خوردار است.

– نخستین هدف سقراط ، کنکاش درباره مسئله مورد نظر بود، سقراط به آموختن حقایق ویژه ومسائل جزئی کمتر اهمیت  می داد زیرا  قصدش این بود  که مهارت شاگردان برای کشف  حقایق پرورش دهد.

– همانطور که اشاره شد  در روش سقراطی ، نقش معلم  عمدتا ً شامل پرسیدن و نقش شاگردان  در سازماندهی  و به کارگیری  دانش و تجربه  گذشته  خود برای پاسخ دادن  به سوالها  بود.

– روش سقراطی نه تنها روش جدلی (دیالکتیک)  و شامل بخش متقابل  بین شاگرد و معلم بود ، بلکه استقرایی  نیز بود،  یعنی از جزئیات  به کلیات  می رسید.

– سقراط معمولا ً بحث  خود را با یک سوال عادی درباره مفاهیمی از قبیل  شهامت،  عدالت و پرهیزگاری  ، تقوا و غیره آغاز  می کرد.  به تدریج  به شاگردان  می فهماند  که درست  در نقطه ای  که آنها  بیش از حد ،  خود را دانا  می  پنداشتند  ، جاهل و نادان بودند ، شاگردانش  در آغاز  بحث از سقراط  می رنجیدند، اما  بعدا ً  از خویشتن شرمسار می گشتند.  سقراط  در روش خود،  هدفهای  آموزشی  ویژه ای  برای شاگردان  خود در نظر ندشات ، بلکه  می خواست ، آنان کاوشگران  خوبی تربیت شوند.(صفوی ، امان الله ۱۳۷۰)

برای استفاده  صحیح  از این شیوه در تدریس ، دقت و توجه به مسائل  زیر لازم  و ضروری است :

– میزان  فراگیری  را افزایش  می دهد.

– دانش آموزان  را به تفکر وا می دارد.

– باعث هوشیاری استاد می شود.

– از تجربیات  کلاس استفاده می شود.

– تاکید بر  روش مفاهیم  مهم درسی

– ارزیابی کار آییی تدریس (بیان ، حسام الدین، ۱۳۷۲)

۳- روش حل مساله:

حل مساله  فرایندی است برای کشف و تربیت  صحیح راههایی که به یک هدف  با یک راه حل منتهی  می شود. درموقعیتی  که انسان با مساله روبرو می شود.  باید بر موانع  یا مشکلاتی  که بر سر راه  رسیدن به هدف وجود  دارد غلبه  کند.  در روانشناسی «مساله» معمولا  به محیط  بیرونی خود  مربوط  می شود ، مانند ، معما  و مساله  ریاضی  که برای هریک  راه حل  و پاسخ  مشخص  یافت می شود  عامل  اصلی در حل مساله  ،عبارتست از کاربرد  تجربه قبلی فرد برای  رسیدن به راه  حل و پاسخی  است که بیش  از آن برای استفاده  انسان شناخته شده نبوده است و حداقل  در موقعیت  ویژه ای  که شخص  در آن قرار دارد،  تجربه ، دانش ، مهارت  گذشته پیش نیاز حل  مسأله  محسوب می شود.(صفوی ، امان الله ۱۳۷۰)

۴- روش کتابخوانی

«یکی از روشهای  کاملا ً مفید  در میان روشهای  تدریس ، روش کتابخوانی  است (کاظمی ، یحیی ، ۱۳۷۴)  در این  روش نقش معلم  بسیار کم است و یادگیرندگان  در جریان یادگیری به خود متکی  هستند.  آنها خود  درسی جدید را می خوانند و خودشان در کلاس ارائه می دهند  باید توجه داشت که در این روش  فقط یک نفر در کلاس  درس را بلکه (پس از ارائه  مقدمات توسط معلم)  همه افراد  کلاس همزمان شروع به مطالعه می کنند و برای چند دقیقه  کلاس تبدیل  به کتابخانه  می شود پس از اتمام مهلت مطالعه  از یادگیرندگان  می خواهد  که حاصل مطالعه  خود را بیان  کنند.

۵- روش  پیش سازمان دهنده


[۱] – صفوی ، امان الله ،  ۱۳۶۸ ، ۶۴

[۲] – صفوی،  امان الله ،  ۱۳۶۸ ، ص ۶۴

[۳]– هرنگی، محمد رضا، ۱۳۷۶ ، ص ۳۳۱

[۴] – سوزان الیس – سوزان والن(۱۳۷۶) آشنایی  با یادگیری  از طریق  همیاری  ترجمه طاهره  رستگار ، مجید ملکان

[۵] – هرگنهان، بی ، را، و میتواچ ، السون«مقدمه ای بر نظریه های  یادگیری » ترجمه علی  اکبر سیف ، ۱۳۷۶ ، ص ۲۸

[۶] – کدیور، پروین، ۱۳۶۹، ص ۲۹۳

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظریه تولمن
  • مقاله یادگیری
  • مقاله یادگیری مشارکتی
  • مقاله پیرامون مسائل یاددهی و یادگیری و کاربرد ریاضیات در زندگی
  • مقاله ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره عمومی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.