مقاله آبراهام مزلو درباره نیازهای انسان چه می گوید

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله آبراهام مزلو درباره نیازهای انسان چه می گوید

تعداد صفحات : ۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره نظریات مزلو بحث می شود. مازلو عقیده دارد که نیازها سلسله مراتبی دارد که بشرح زیر می باشد :

۱- نیازهای فیزیولوژی – گرسنگی ، تشنگی ، جنسی

۲- نیازهای ایمنی

۳- نیاز به دیگران داشتن

۴- نیاز به احترام مقام و موقعیت

۵- خود شکوفایی

مازلو عقیده دارد که در تکامل شخصیت فرد ابتدا باید نیازهای پائینتر کاروا بشود تا نیازهای عالی تر پیدا شود و ممکن ای ناکامی در ارضای نیاز یک طبقه در شخصیت فرد اثر بگذارد و شخصیت هر فرد را رفتارهای اجتماعی او ریبری می کند.

مزلو در نظریه خود راجع به انگیزش رفتاری می گوید که نیازهای بشر بر دو گونه است یکی احتیاجات اساسی ماند گرسنگی ، محبت ، امنیت ، احساس ارزش و از این قبیل ، و دسته دیگر احتیاجات ماورای جسمی که عبارت است از عدالت ، خوبی ، زیبایی نظم وحدت و غیره . کمبودها به سویله احتیاجات اولیه جبران می شوند در حالی که رشد و تکامل ادمی به وسیله احتیاجات متعالی انجام می شود . احتیاجات متعالی به اندازه احتیاجات اولیه غریزی و فطری هستند و هنگامی که ارضا نشوند انسان بیمار می شود عوامل انها احساس بیگانگی عذاب بی تفاوتی و سخره.

به طور کلی نظارت مزلو بر کل وجود و ویژه بودن شخصیت هر فرد ارزشها و معیارهای انسانی و ظرفیت او برای خود اتکایی رشد خلاقیت خود شکوفایی و گرایش به سالم بودن تکیه می کند . او می نویسد : هیچ گاه نم یتوانیم زندگی بشر را به درستی بشناسیم مگر این که از بالاترین و والاترین ارزوهایش آگاه باشیم .

رشد و خود شکوفایی کوشش برای دستیابی به سلامت نفس ، تلاش جهت شناخت هویت و موجودیت خود ، قبول مسئولیت و خود کفایی و میل به تعال یو انسان شدن را باید به عنوان انگیزه های بسیار متداول و حتی جانشمول بشر در نظر بگیریم .

در ادامه مقاله رفتار از لحاظی عبارت از عمل و سلوک راه و روش ای و مطالعه آنها موضوع روانشناسی رفتار می باشد و روانشناسی بطور کلی در مورد موجودات جاندار بصورت یک دانش واقعی رفتار در می اید . و در اینجا شرح اصول رفتار انطور که جی بی واتسون روانشناسی امریکایی تحت عنوان علم رفتار عرضه کرده اختصاص داده می شود . افکار و عقاید واستون قبل از سال ۱۹۱۴ تهیه شده بود واتسون آنها را بین سالهای ۱۹۱۲ تا ۱۹۲۰ م بتدریج اماده و عرضه کرده و از همان تاریخ بود که روانشناسی رفتار به مقیاس بیشتری گسترش پیدا کرد . و می توان گفت واستون دکارت علم روانشناسی  می باشد . زیرا متد و اصولی را وارد روانشناسی کرده که قبلا وجود نداشت و این متدها با توجه به وجود تغییراتی که در نظریات واتسون بعمل امده به قوت واهمیت خود باقی است .

 واژه های کلیدی: مازلو، نیازهای اولیه، نیازهای جسمانی، نیازهای ایمنی، روانشناسی رفتار، واستون، شخصیت

فهرست مطالب

مقدمه
نظرات مزلو
نیازهای اولیه
نیازهای جسمانی
نیازهای ایمنی
نیازهای تعلق و محبت
نیاز به احترام
نیاز به تحقق خود
شروط لازم برای ارضای نیازهای اولیه
ویژگیهای دیگر نیازهای اولیه
درجه ثبات سلسله مراتب نیاز
ویژگی فرهنگی و عمومیت نیازها
نقش نیازهای ارضا شده
نقش ارضای نیازهای اولیه در تئوری روان شناختی
خلاصه نظریات مزلو
منابع

منابع :

اقتباس از کتاب

۱-  پیرناویل ، روانشناسی رفتار ، ترجمه حسن مینائیفر ، انتشارات دانشگاه

۲-   تاریخ روان شناسی نوشته ف – ل – مولر ترجمه علی محمد کاردان مرکز نشر دانشگاهی

مقدمه

در قرن ۲۰ سه نهضت یا انقلاب فکری اساسی رخ داد که چهره علم روانشناسی را دگرگون کرد یکی پیکو آنالیز و دیگری رفتار گرایی و سومی انسان گرایی پیکو آنالیز انسان مخلوق غرایز و کش مکش های درونی است . از نظر رفتار گرایی محیط انسان را می سازد البته طبیعت انسان در اصل خوب و قابل احترام است و در صورتی که محیط به انها اجازه دهد به شکوفایی و براوردن استعداد و گنجایش های درون گرایش دارد . و اما ابراهام مزلو را می توان یکی از موسسین و شاید پرنفوذترین روانشناس انسانگرا در زمان معاصر دانست . او در سال ۱۹۰۸ در امریکا به دنیا امد و در سال ۱۹۸۰ فوت کرد . [۱]

او بدع نوع روانشناسی است که سر و کارش با برترین و والاترین آرمانها و استعدادهای ذاتی انسانهاست و در راستای کشف ابعاد حیرت برانگیز درون پرغوغای ادمی همواره به کارست .

انچه مزلو را به درکی نوین از انسان راهبر شد ، پدیده هایی به غایت عاطفی بود :

عشق ، احترام و حسن قبول مسئولیت علاقه ی سرشار از احترام و عاطفه اش به استادانی چون اردشیر فروم کارن هورنای ماکس و رتمالیر او را بر ان داشت تا در ارزوی رسیدن به جو پر جان انان به اوج شکوهمندی که انسان بر عروجش تواناست دست یابد .

روانشناسی کل گرا – انسانگری مزلو بی انکه ما را در هزار توهای ضمیر ناخود اگاه مان سرگردان سازد راه عروج راه فرار وی از مرز های محدود من و راه رهیافت به اوج های پر خلسه ی عرفانی را به ما می نمایاند . [۲]

مازلو عقیده دارد که نیازها سلسله مراتبی دارد که بشرح زیر می باشد :

۱- نیازهای فیزیولوژی – گرسنگی ، تشنگی ، جنسی

۲- نیازهای ایمنی

۳- نیاز به دیگران داشتن

۴- نیاز به احترام مقام و موقعیت

۵- خود شکوفایی

مازلو عقیده دارد که در تکامل شخصیت فرد ابتدا باید نیازهای پائینتر کاروا بشود تا نیازهای عالی تر پیدا شود و ممکن ای ناکامی در ارضای نیاز یک طبقه در شخصیت فرد اثر بگذارد و شخصیت هر فرد را رفتارهای اجتماعی او ریبری می کند.

نقطه نظرات مزلو درباره نیازهای انسان

 نیازهای اولیه

نیازهای جسمانی:

نیازهایی که معمولا به مشابه نقطه شروعی برای تئوری انگیزش اختیار می شوند اصطلاحا سائق های جسمانی ( فیزیولوژیک ) نامیده می شوند . و دو موضوع باعث تجدید نظر ما می گردد ۱- توسعه مفهوم ( تعادل حیاتی و ۲- فهم این مسئله که اشتها ( ترجیحا انتخاب غذا ) نشانه کمبودها یا احتیاجات بدن است

تعادلی حیاتی بر کوشش و تلاش غیر ارادی بدن جهت حفظ تعادل بهنجار و ثابت خون دلالت دارد . کانن این فرایند را برای اب موجود در خون نمک موجود قند موجود پروتئین موجود چربی موجود کلسیم موجود اکسیژن موجود و غیره توضیح داده است و این فهرست می تواند ادامه یابد و مواد مصرفی هورمون ها ویتامین و غیره را شامل گردد.

و پس نیاز فیزیولوژیک مثل مزه ها و بو ها جزو تعادل حیاتی نمی باشد و نیز می توانند هدف رفتار انگیزشی قرار گیرند و پرنیاز فیزیولوژیک و رفتار فوری می تواند به مثابه کانالی برای انواع دیگر نیازها عمل کند . و اینها بطور نسبی از یکدیگر قابل تفکیک اند . و این نیازها نیزومندترین نیازها هستند و اگر تمام نیازها ارضا نشده باشند نیازهای جسمانی بر ارگانیسم چیره می شوند .

و نیازهای دیگر ممکن است به سادگی معدوم یا به پشت صحنه رانده شوند . و اگر فرد گرسنه باشد برای او فقط محرا مهم است نه چیز دیگر یک صفت خیره دیگر ارگانیسم انسان هنگامیکه تحت سلطه یک نیاز مشخص قرار می گیرد این است که کل فلسفه زندگی او میل به دگرگونی پیدا می کند . برای انسانی که بشدت گرسنه است جامعه ارمانی او جایی است که در ان غذا یافت شود و هر چیز دیگر برای او بی اهمیت است چنین مواردی حقیقت دارند ولی عمومیت ندارند اما هنگامیکه نان فراوان است و شکم انسان سیر چه امیالی خواهد داشت ؟



[۱] – روانشناس شخصیت

[۲] – روانشناسی شخصیت سالم

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.