مقاله آرتوروز ستون فقرات

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله آرتوروز ستون فقرات

تعداد صفحات :۲۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله با اختلالات شایع  اندامهای حرکتی تحتانی و ستون فقرات و پیشگیری از  عوارض آشنا می شویم.

بیماریهای اسنحاله ای ستون فقرات  شامل دو بیماری فتق دیسک و تنگی کانال نخاعی است که هر دو از بیماری های شایع محسوب می شوند . فتق دیسک گردن که موجب ایجاد اختلالات عصبی می گردد نیز یک عارضه شایع است  . روش های مختلفی جهت درمان بیماریهای دژنراتیو دیسک بین مهره ایی گردن ارائه شده است .

برداشتن دیسک بدون فیوژن در  بیماران دچار  فتق  دیسک گردن که در انها درد گردن  علامت  قالب  نیست  و علامتی  به  نفع بی ثباتی ستون فقرات  گردن ندارند روش  مناسبی جهت  درمان است و با توجه به  عوارض  پیوند در  صورت  لزوم  جهت  فیوژن بهتر است  استفاده از sago مورد نظر واقع شده و همچنین امکان استفاده از  استخوان  همولوگ در  کشور  ما مورد توجه  قرار گیرد .

واژه های کلیدی: آرتروز، ستون فقرات، دژنراسیون دیسک، فتق  دیسک گردن

فهرست مطالب

آرتوروز ستون  فقرات چیست ؟   ۱
مقدمه  بر علم ورزش   ۲
آشنایی  با اختلالات شایع  اندامهای حرکتی تحتانی و ستون فقرات   ۲
پیشگیری از  عوارض   ۴
آشنایی با کاهش فشار بر ستون فقرات   ۹
برای کاهش فشار بر ستون فقرات  کمری   ۱۱
مواد و روش   ۱۶
یافته ها   ۱۸
نتیجه گیری   ۲۲
منابع و مآخذ   ۲۳

منابع و مآخذ

فیزیولوژی آمادگی جسمانی، تألیف: دکتر براین شارکی، ترجمه: بهروز ژاله دوست ثانی
صادقیان ، محمدرضا ، آشنایی با اختلالات شایع اندام های  حرکتی تحتانی و ستون فقرات ، لطف نیا
ایرج ، آشنایی با کاهش فشار  بر ستون فقرات

 آرتوروز ستون  فقرات چیست ؟

با افزایش  سن  به مرور میزان آب و محتوای پروتئینی غضروف های بدن کاهش می یابد . این تغییرات موجب  ضعیف تر شدن و شکنندگی بیشتر مفاصل و سطوح غضروفی خواهد شد. (این تغییرات که اغلب با افزایش سن پدید می آیند در اصطلاح علمی دژنراسیون نامیده می شوند .)

همانطور یکه می دانید قسمت قابل توجه و مهمی از مهره های ستون فقرات و مفاصل بین مهره ای (فاست ) از غضروف درست شده است و به همین دلیل با گذشت زمان در معرض تغییرات دژنراتیو (تغییر محتوای آب و پروتئین و تغییرات حالت طبیعی می باشند. )این تغییرات همان حالتی ست که به اسم آرتروز (در اصطلاح عامیانه اش )نامیده می شود .

دژنراسیون دیسک را در اصطلاح علمی اسپوندیلوزیس می نامند .

رادیو گرافی ساده ، ام ، آر ، آی و سی تی اسکن می توانند اسپوندیلوز  مهره ای را به صورت کاهش فاصله بین مهره های مجاور ، و در موارد پیشرفته به شکل تغییر شکل مهرهای درگیر و دفورمه شدن آنها نشان دهند . مراحل زودرس و اولیه ی این تغییرات در ام ، آر ، آی بشکل تیره رنگ شدن دیسک مبتلا  در  مقایسه  با دیسک های سالم دیده می شوند .

وقتی  دیسک بین مهره ای  دچار این تغییرات شد استعداد بیشتری برای فتق و بیرون زدگی پیدا میکند .

 دژنراستون دیسک میتواند باعث درد  موضعی در محل مبتلا شود و این حالت  در هر  محلی از ستون فقرات محتمل است .

درگیری دیسک های گردن باعث درد گردن خواهند شد ، دژنراسیون دیسک های ناحیه پشت با دردهای جدار قفسه سینه ، ودرگیری دیسک های کمری  باعث گنر دردهای  آزار دهنده  خواهند شد . این حالات در همه ی گروه های سنی می توانند دیده شودند اما در سالمندان شایع ترند . فتق بیشتر دیسک و بیرون زدگی قابل توجه تر آن می تواند علائم و مشکلات پیچیده تری را ایجاد کرده و حتی با دردهای انتشاری به دست یا پا ها ( دردهای  سیاتیکی ) و یا علائم حسی حرکتی مثل ضعف در  قدرت عضلانی و گاه  ب ی اختیاری و عدم کنترل بر ادرار و مدفوع  و نیز ناتوانی در دراه رفتن  و لنگش پاها تظاهر کنند .

مقدمه  بر علم ورزش

آشنایی  با اختلالات شایع  اندامهای حرکتی تحتانی و ستون فقرات

امروزه  بطور نسبتاً  شایع و فزاینده ای در جریان انجام ورزش های معمول و فعالیت های فیزیکی روزمره درسطح بین المللی پدید آمد .

به عنوان مثال :

۱-  آماری که توسط پخش رومانولوژی نیروی  هوایی آمریکا در  سال ۱۹۹۳ منتشر شد . نشان داد که معافیت پزشکی عمدتاً بعلت دردهای کمر ، زانو و پاها با منشاء مکانیکی از  سال ۱۹۸ تأثیر ۱۹۹۱ از  ۲۰ درصد  به ۶۰ درصد رسیده است .

آیا این نوع آسیب ها ودر معلولیت ها در  اثر بکار گیری غیر  بهداشتی ، غیر فنی ، غیر ضروری و افراطی (overune) دستگاه استخوانی – مفصلی در جریان  انجام ورزش های رزمی و غیر رزمی ، رقص ها و برخی دیگر از فعالیت بدنی رایج در غرب که عمدتاً غیر  بهداشتی ئ غیر  فنی هستند ، پدید نیامد است ؟

۲-  شیوع درد  در پاها و ساق ها در  سربازان ارتش آفریقا جنوبی که کفی ها حمایت  کننده قوس های پاها استفاده کردند ، کمتر از  سایر ارتش های  مشابه  گزارش شده است .

آیا استفاده از  کفی های  مناسب با برقرار کردن  تعادل  در  تراز محورهای استخوانی –مفصلی  باعث نشده که مقاومت بافتهای  مربوطه نسبت به فشارهای  وارده  بیشتر گردد؟

۳-    با کاهش ارتفاع  موانع پذش در ارتش دانمارک ، یوع آسیب های فوق کاهش یافت

۴-  در سال ۱۹۹۴ گروهی از  محققان  انگلیسی طی  مطالعه ای  دریافتند کمر دردهای گذرا در زوجینی بود که فرزند نداشتند  و مشاهده شد شیوع این نوع کمر دردها ،  با تعداد فرزندان رابطه ممستقیم  دارد و علت  آن را به فعالیت های  بدنی که لازمه مراقبت  از  کودکان  است  نسبت دادند .

از آنجا که همه زوجین دارای  فرزند دچار این مشکل نمسدند  ، ایا وقوع  این نوع کمر دردها ناشی  از  تفاوت ها ی مربوطه به وضعیت پیو مکانیکی  افراد نیست ؟

مشاهدات  بالینی  نشان می دهد افرادی که دچار کمر دردهای مزمن با منشاء مکانیکی هستند . قبل از اینکه دردهای  شدیتری و دائمی می شدند . از سالها قبل  دچار کمر دردهای  گذرا  می شوند  به تدریج با افزایش سن ، شدت  و مدت دردها زیادتر شده و در  نهایت  ، معاولیت هایی را به دنبال دراد که ممکن است  جبران  ناپذیر باشد . بنابراین لازم است که این نوع درد ها گذرا ، جدی تلقی شده و سعی شود  از طریق  رعایت اصول بهداشت مربوط به بیو مکانیک و تمعدیل های لازم  در انجام  فعالیت های فیزیکی  روزمره  و …  بطر قاطع  از روند  مخرب آن جلوگیری  به دعمل  آید  .

۵-  شیوع آرتروز مفاصل  ران در جوامع  غربی  در افراد ۶۰ ساله و بالاتر  تأثیر  ۱۰ درصد گزارش  شده است . ول ی شیوع این  بیماری  ( آرتروز اولیه  مفاصل ران ) در اغلب جوامع شرقی به مراتب  کمتر از  جوامع غرب ی است . برای بررسی  علت این  تفاوت  ، در مقاله ای به عنوان نحوه  تغذیه غضروف های مفاصل ران و زانو ، منافع و مضار چمباتمه نشستن   موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده  ام . ( مجله صنعت کفش  اسفند  ۱۳۷۶)

پیشگیری از  عوارض

چون انجام  اعمال  ورزشی  مستقیماً با  بهداشت جسمانی  و روانی  فرد و جامعه  در ارتباط است  ،  باید جنبه های علمی  و فلسفی آن که  ابعاد  گوناگون  دارد  ،  قویاً مد نظر  قرار گرفته  شود .

در  صورتی  که روشها و چگونگی  انجام  اعمال ورزشی  ، مناسب  با  وضعیت جسمی و روانی افراد نباشد ، نه  تنها به اهداف مورد نظر  دست  نمی  یابیم  ،  بلکه  دچار  ضرر  و آسیب های  نیز  می شویم که در  برخی از  موارد جبران ناپذیر  است . بدین منظور  جهت  پیشگیری  از  عوارض  احتمالی  لازم است :

۱-  دستگاههای گوناگون  شخص از  نظر جسمی و روانی از  طریق مصاحبه های  بالینی ، معاینات فیزیکی  ، آزمایشگاهی  ،  پرتو نگاری و … مورد ارز یابی ،  بحث و تحقیق قرار گیرد  .

۲-  متخصصان مربوطه لازم است به طور  گروهی  و مشورتی  عمل  کنند تا  نتایج حاصله  بیشتر  با واقعیت ها منطبق باشند .

۳-    اطلاعات  جمع  آوری شده  و نتایج حاصله  باید در  اختیار  ورزش کنند گان  قرار داده  شود .

۴-  ورزش کنندگان لازم است درباره  موضوعات مربوطه  بیاندیشند . در  صورتیکه  نکات مبهم  و یا سئولاتی برای آنان مطرح شود ( اگر  مطرح نشود  عمدتاً به علت کم توجهی است ) باید موارد با متخصصان مشاور در میان گذارند تأثیر آنها سعی کنند در حد امکان با  دادند توضیحات مناسب و منطقی آنان را راهنمایی کنند .

۵-  ورزش کنندگان  نباید انتظار  داشته باشند نکات مبهم  تماماً توسط مشابران  برای آنان روشن  شود بلکه خودشان همواره  در صدد باشند با مطالعات همه جانبه و مشورتهای  مکرر با متخصصان ذیصلاح کنجکاوانه  پی  به موارد مورد نظر ببرند .

۶-  مشاوران باید اطمینان باید حاصل  کنند که ورزش کنندگان آگاهانه و هدفمندانه ،  موراد زیر  را مورد توجه قرار خواهند داد :

الف – انتخاب نوع ورزش  .

ب – مدت  زمان و مقدار  نیرویی که لازم یا مجاز است صرف اندیشه کنند .

ج- در  صورت بروز کوچکترین احساس نا مطلوب ( جسمی و روانی ) ورزش کننده  به طور  موقعت باید از  ادامه ورزش  خود داری  کرده ، بدون  فوت  وقت و درنگ با تشریح دقیق مشکل ، متخصصان مربوطه را مطلعه کند  تا ایشان بتوانند از طریق اعمال تغییرات مناسب و تعدیل های لازم در مورد انواع  و چگونگی اجرای  اعمال  ورزشی مشکل ،را به  طور  کامل بر طرف کنند .

در صورت  به اجرا در امدند دقیق نکات  فوق انتظار  می رود  که اعمال ورزشی منجر  به صدمات جبران ناپذیر  نشوند . برای  دست یابی به حداکثر بازدهی  در امر ورزش های قهرمانی لازم است ، ورزش کاران  مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند . در  صورتی که از جسمانی  و روانی  برای  ورزش مورد نظر مناسب  تشخیص داده  شدند ، امکانات  لازم در اختیار ایشان قرار گیرد.

در مورد  دستگاههای استخوانی ، مفصلی ، عضلانی  لازم است ، که  اشخاص ( نوجوانان ، بیماران و … ) از  نظر تراز محورهای استخوانی  مفصلی و اعضلات  به  دقت بررسی  شوند ،  زیرا هر چه میزان انحراف محورهای  و نا هنجاری های استخوانی – مفصلی  بیشتر  باشد ، در اثر  فشارهای  فیزیکی ، غضروف مفصلی و سایر  بافتهای  تشکیل  دهنده مفصل آسیب پذیرتر می شوند با بررسی اشکال زیر نظر  خوانندگان را به برخی اختلالات نسبتاً شایع اندام های  حرکتی  تحتانی  جلب می کنم  :

الف – انحراف خفیف محورهای  استخوانی – مفصلی ستون فقرات به طرف ( راست و چپ ) با چرخشی  نسبی (اسکولبوزخفیف ) تانویه  به اختلاف طول  اندام های حرکتی  تحتانی ( با استفاده از  شاقول )

۱-    تقارن کامل

۲-    عدم تقارن به علت اختلاف طول  اندامهای  حرکتی  تحتانی

برای واضحتر نشان دادن  پدیده کامل  شکل بطور  اغراق آمیز  ترسیم شده ولی انواع خفیف تر آن  نسبتاً شایع اند .

ب – تنوع  زاویه گردن  اسخوان ران و انحراف محورهای استخوانی  – مفصلی  اندام های حرکتی تحتانی

۱-    زاویه  گردن  استخوان ران متعادل ۱۳۵ درجه می باشد ( از ۱۱۶ تا ۱۴۰ درجه را نیز نسبتاً متعادل دانسته اند)

۲-    کم شدن زاویه  گردن  استخوان ران ( حالت واروس ) تا ۹۰ درجه

۳-    افزایش  زاویه  فوق ( حالت والگوس) تا  ۱۶۰ درجه

انحراف محورهای استخوان  ران و ساق و زوایای مربوط  در  زانو ها .

۱-    حالت والگوس  زانوها ( زانو های  نزدیک به همچنین )

۲-    تقارن کامل و محورها ی مناسب

۳-    حالت واروس  زانوها ( پاهای کمانی )

ج – استفاده از  شاقول برای بررسی انحراف های  چرخشی  در استخوانهای اندام های  حرکتی تحتانی .

۱-    انحراف چرخشی  به داخل

۲-    انحراف چرخشی  به خارج

۳-    انحرافی  مشاهده نمی شود

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.