مقاله ابعاد رهبری در مدیریت کتابخانه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله ابعاد رهبری در مدیریت کتابخانه

تعداد صفحات : ۱۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

رهبری یک علم است و در درجه نخست یک هنر است چون شناخت افراد و شیوه رفتار با آنها هنر بوده ولی رفتار با آنها تکنیک و علم است که بر اساس تجربه حاصل می شود .

هدف یک مدیر خوب این است که اعضاء گروه خود را خلاق تر و خودساخته تر بسازد به گونه ایی که آنها بتوانند به طور مؤثر برای انجام اهداف مشترک با حداکثر ابتکار و حداقل نظارت یا راهنمایی با هم کار کنند . نقش یا رفتار رهبری ، اهمیت ویژه ایی در مدیریت کارکنان و خدمات کتابخانه و یا مراکز اطلاعات دارد . روش ضعیف رهبری گاه نتایج وحشتناکی به بار می آورد . روش خوب رهبری نعمت یا سرمایه ای برای مدیریت نوین کتابخانه و خدمات اطلاع رسانی است .

واژه های کلیدی: رهبری، سبک های رهبری، شیوه های رهبری

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
تعریف رهبری    ۳
عناصر رهبری    ۴
نفوذ رهبری    ۵
هدف و نیاز به رهبری    ۷
خصوصیات رهبری    ۷
فعالیت های رهبری    ۸
مهارت های رهبری    ۸
شیوه های نفوذ رهبری    ۹
روش های رهبری    ۱۰
سبک های رهبری    ۱۱
نتیجه گیری    ۱۳
نمایه    ۱۴
واژه نامه فارسی به انگلیسی    ۱۵
منابع و مؤاخذ    ۱۶

منابع و مؤاخذ

۱-آنتونی ، رابرت ؛ ترجمه محمد تقی ضیائی . نظام های کنترل و مدیریت . تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی ، ۱۳۷۲ .

۲- الوانی ، مهدی . مدیریت عمومی . تهران : نشر نی ، ۱۳۷۰ .

۳- پرهیزگار ، کمال . روابط انسانی در مدیریت .

۴- جاسبی ، عبدالله . اصول و مبانی مدیریت . تهران : مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ،۱۳۷۱ .

۵- رضائیان ، علی . اصول مدیریت . تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها ،۱۳۶۹ .

۶- رضائیان ، علی . مبانی سازمان و مدیریت . تهران : سمت.

۷- ساعتچی ، محمود . روانشناسی در کار ، سازمان و مدیریت

۸- سلیمی ، قربانعلی . اصول مدیریت.

۹- سیق ، موهر؛ ترجمه فدایی عراقی ، غلامرضا . مدیریت کتابخانه و نظام اطلاع رسانی . تهران : دبیرخانه هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور ، ۱۳۷۳

۱۰- صادق پور ، ابوالفضل . مقدس ، جلال . نظریه سازمان مدیریت و علم مدیریت . تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی، ۱۳۷۴ .

۱۱- علاقه مند ، علی . مدیریت دولتی . تهران : نشر روان ، ۱۳۷۵ .

۱۲- علیوجه ، براتی . مدیریت کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی . اصفهان : مؤلف ،۱۳۸۰ .

۱۳- لی فام ، جیمز. هوویه ، جیمز ا ؛ ترجمه محمد علی نائلی . مدیریت مدارس

۱۴- مجله مدیریت دولتی. بهار ، ۱۳۷۰ .

۱۵- هیکس ، هربرت جی . کولت ، سی ری ؛ ترجمه کهن ، گوئل . تئوریهای سازمان و مدیریت.

مقدمه

واژه های رهبر و مدیر یکی نیستند بلکه رهبری یکی از صفات بسیار مهم مدیر است.بعد رهبری مدیر مسأله ای معنوی ، فرهنگی و اخلاقی است که باید در یک مدیر خواه یا ناخواه متجلی شود.رهبری را می توان جذبه و حالت معنوی فرد دانست که او را نسبت به دیگران متمایز می کند . این حالات در رفتار اکتسابی افراد که ناشی از استعدادها و تواناییهای آنها است آشکار و نمایان می شود و هر کس این حالات را در خود اندوخته وآنها را در رفتار و کردار ، بینش ، خلق و خوی و رفتار روزمره خود بروز می دهد . این رفتار یا حالات به طور معمول و بالقوه در هر فردی وجود دارد ولی به صورت بالفعل در برخی وجود دارد و در برخی دیگر وجود ندارد و یا اگر وجود دارد کم رنگتر است و یا با شکل دیگری در او نمایان می شود . اما پرسش مهمی که به ذهن می رسد این است که چرا این حالت درمدیر باید با اهمیت تر باشد ؟ چرا به عنوان یکی از ابعاد رفتاری ویژه مدیر مطرح می شود ؟ در جواب می توان گفت در هر فردی شاخصه های رفتاری ویژه ای وجود دارد که در جای خود به کار می آید و او را نسبت به افراد دیگر مستثنی می کند . ولی آنچه که برای یک مدیر مهمتر است این است که در سازمان و اداره تعدادی چشم به او دوخته اند و رفتار و کارهایش زیر ذره بین قرار دارد و هر کاری انجام دهد مورد پرسش قرار می گیرد . بنابراین وجود این حالات از شاخصه های رفتاری مدیر بوده و او را نسبت به دیگران نمایان و برجسته می کند . از طرفی این رفتار و منش ها باید مورد نیاز زیردستان نیز باشد تا رفتار مدیر برای آنها برجسته بوده و آنها در سلوک کاری خود این رفتارها را به کار گیرند . در این صورت افراد مدیر را به عنوان پیشوا و رهبر معنوی خود انتخاب می کنند.

بنابراین رهبری یکی از شاخصه های رفتاری است که به طور اکتسابی در رفتار ، گفتار ، عمل و کردار کاری مدیران نمایان وآشکار می شود . این رفتار و سلوک باید به گونه ایی باشد که مدیر را به صورت الگوه و اسوه در آورد.[۱]

تعریف رهبری

مدیر هم از طریق گفتار خود که به صورت پند و اندرز است مخاطبین خود را نصیحت و هدایت می کند و هم با اعمال ، رفتار و کردار خود برای آنها راهنما می شود . همچنین موقعیت مدیر باعث می شود تا او در جایگاه هادی و ناخدای گروهی از افراد قرار گیرد که در جایگاه یک خانواده قرار دارند و برای رسیدن به هدف تلاش می کنند . در زیر تعاریفی از رهبری آورده شده است .

رهبری عبارت است از قدرت ترغیب و تشویق افراد برای دنبال کردن یک هدف نهایی . همچنین عبارت است از تأثیر و نفوذ در در خصوصیات فکری و رفتاری یک گروه انسانی از سوی فردی که آن را رهبرمی نامند . رهبری صفات ویژه مدیران است که باعث می شود چرخش کاری در جهت رسیدن به اهداف قرار گیرد. رهبری به عنوان رفتاری که ساختار جدیدی را در یک میانکنش سیستم اجتماعی آغاز می نماید تعریف می گردد. این موضوع باعث تغییر در هدف های ویژه ، ترکیب ها ، روش ها ، دروندادها ، فرایند ها ، و بلاخره در بروندادها سیستم های اجتماعی می گردد.[۲] بنابراین می توان نتیجه گرفت که رهبری عبارت است از صفات ویژه مدیران که باعث می شود سیر جریان های چرخش کاری اداره در راهی قدم بر دارد که احراز و یا رسیدن به اهداف را آسان نماید که یا از طریق رفتار روزانه و طبیعی جلوه می کند و یا فرایند های اداری و کارکرد این امر را تحقق می بخشد.

حضرت علی (ع) در مورد رهبری می فرمایند : رهبر کسی است که در جایی که باید سست و ضعیف باشد نباید سریع و تند باشد و در جایی که باید تند و سریع باشد نباید کند و ضعیف عمل کند .

 عناصر رهبری

عناصر رهبری عناصری است که رهبر برای پیشبرد کارهای اداری خود به کار می گیرد که در هنگام تعاریف و توضیحات رهبری از آنها نام برده شد . در ادامه این عناصر بیشتر توضیح داده می شود . رالف استاگدیل این عناصر را ، فرایندهای گروهها ، شخصیت و تأثیرات ، هنر ترغیب ، اعمال نفوذ ، عمل با رفتار ، متقاعد سازی ، ابزار رسیدن به هدف ، میانکنش ، نقش متفاوت و ابتکار ساختار رهبری نام برده است.[۳] بنابراین به طور خلاصه عناصر رهبری عبارت اند از :

۱-   عوامل رفتاری و اخلاقی و روابط درون سازمانی ،

۲-   قانون و وظایفی که به عهده رهبری قرار داده شده است ،

۳-   فرهنگ ، آداب و رسوم حاکم بر اداره ،

۴-   نیازها و خواسته های گروهها و افراد ،

۵-   اهداف سازمانی که عبارت اند از بروندادهایی که اهداف را تسهیل می بخشند ،

۶-   اطلاعات ، آگاهیها و مهارت های رهبری ،

۷-   نیاز به تغییر و تحولات اداری که به طور معمول ابتدای آن با اشاره رهبری صورت می گیرد ،

۸-   شخصیت رهبر و عوامل اثر بخش و یا هنر اثر بخشی او ،



۱ . علیوجه ، براتی . مدیریت کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی . اصفهان : مؤلف ، ۱۳۸۰

۱٫ لی فام ، جیمز م . هوویه ، جیمز ا ؛ ترجمه نائلی، محمد علی . مدیریت مدارس.

۱٫ لی فام ، جیمز م . هوویه ، جیمز ا ؛ ترجمه نائلی محمد علی . مدیریت مدارس.

   

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله چگونگی ارتباطات در داخل سازمانها و مشاوره مدیریت با کارکنان
  • مقاله نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی
  • مقاله مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله رهبری، شخصیت و اثر بخشی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.