مقاله اخلاق حرفه‌ای در حسابداری و حسابرسی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله اخلاق حرفه‌ای در حسابداری و حسابرسی

تعداد صفحات :۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اخلاق، ریشه در سرشت انسان(عقل و احساس)دارد. معنویت انسان، واقعیتی فطری ولایتناهی و رعایت اخلاق، یکی از مظاهر این معنویت و مبنای اولیه زندگی اجتماعی‌ است.

در حرفه حسابداری و حسابرسی،اخلاق حرفه‌ای‌ شاخص اندازه‌گیری رفتار مناسب و ابزاری جهت تعیین‌ روابط درست و نادرست است.

درحقیقت، اصول و احکام اخلاقی در این حرفه، مسئولیت حسابدار حرفه‌ای را در قبال جامعه،صاحب کار و دیگر ذی نفعان تبیین می‌نماید.

واقعیت این است که در دنیای امروز،بدون اخلاق‌ نمی‌توان به دیگران اعتماد کرد و با آنها زیست.همچنین‌ نمی‌توان برخورد مناسبی با محیط زیست و کل هستی‌ داشت.به بیان دیگر،چه هنگامی که ما مشغول کارهای‌ جزئی و کوچک هستیم،چه وقتی که در یک گفتگوی ساده‌ شرکت می‌کنیم و چه زمانی که به زندگی اجتماعی و مسئولیت‌های حرفه‌ای می‌پردازیم،به اصول و اندیشه‌های‌ اخلاقی نیاز داریم.

اخلاق و آیین رفتار حرفه‌ای در حسابداری و حسابرسی، تلاشی است در این راه و پاسخی است مقدماتی به این نیاز. براساس مفاهیم قرآنی انسان خلیفه الله است که امانت الهی به او سپرده شده خداوند این امانت را به آسمانها زمین و کوهها عرضه کرد اما آنها از پذیرفتن آن هراسناک شدند اما انسان آنرا پذیرفت . مسئولتی این امانت آنقدر سنگین است که آسمانها و زمین و کوهها تاب پذیرش آنرا نداشته اند بنابراین انسان باید به دشواری ایفای این مسئولیت آگاه باشند انسان نه تنها در قبال مسائل معنوی بلکه در رابطه با موضوعات اجتماعی تجاری و قراردادی باید پاسخگو باشد این نوع پاسخگویی میتواند به عنوان هدف اصلی حسابداری تلقی شود .

چگونه می توان به هدف اصلی حسابداری رسید پاسخ واضح وروشن است در سایه اخلاق ا ست ؛ ماباید در ابتدا کسانی که وارد رشته حسابداری می شوند را با اخلاق آشنا کنیم .حال هرچه می خواهیم بهترین فرمول های حسابداری ، بهترین کتاب های حسابداری را به او آموزش دهیم اگر دانشگاه های ما یک فرد با اخلاق را تحویل جامعه ندهند هیچ فایده ای ندارد اساتید باید به دانشجویان بفهمانند که شخصیت واقعی هر شخص در گرو اخلاق اوست . باید به او بفهمانند که یک حسابدار برتر در وهله اول شخصی است که اخلاق حرفه ای داشته باشد. بسیاری از اندیشمندان بر این باورند که رشد وتعالی جوامع بشری تنها به علم وتکنیک وپیشرفت های مادی نیست بلکه از عوامل مهم ترقی یا انحطاط ملت ها رعایت  موازین اخلاقی وخصلت های روحی است . ودیدیم که بی اخلاقی چه بلایی به روز انرون آورد.

در این پژوهش، به روش کتابخانه ای و با بررسی پایگاه های الکترونیکی، آیین رفتار حرفه ای حسابداران و اصول بنیادی اخلاق حسابداری تبیین شده و مهم ترین مسائل اخلاقی حسابداری در حال حاضر و راه کارهای حل آنها و تجدید حیات حیثیت حرفه ای حسابداری ارائه می گردد.
نتیجه گیری: نتیجه این که آینده حرفه حسابداری به رهبری اخلاقی توسط حسابداران حرفه ای و رهبران این حرفه بستگی دارد. لازم است تا آنها با تبیین اهمیت معیارهای اخلاقی والا و آموزش ضرورت درستکاری فردی، حسابداران فعلی و آتی را به سوی شرافتمندی سوق دهند. بدیهی است با انجام این کار این اطمینان محقق خواهد شد که در آتیه حرفه حسابداری بتواند به نقش تاریخی خود در رشد عادلانه اقتصادی و موفقیت و رفاه ملت ها ادامه دهد.

واژگان کلیدی: اخلاق حسابداری، اخلاق حرفه ای، رفتار حرفه ای

 فهرست مطالب

چکیده  ۱
مقدمه  ۱
بیان مسئله  ۴
اهمیت موضوع  ۵
تعاریف و اصطلاحات  ۶
پیشینه تحقیق  ۷
تعریف اخلاق  ۸
حرفه حسابداری و حسابرسی  ۱۰
مسائل اخلاقی در حرفه حسابداری و حسابرسی  ۱۱
علل مسائل اخلاقی در حرفه حسابداری  ۱۲
رهنمودهای اخلاقی در حسابداری و حسابرسی  ۱۳
آیین رفتار حرفه‌ای  ۱۵
اصول بنیادی  ۱۶
احکام  ۱۷
درستکاری و بی‌طرفی  ۱۷
رازداری  ۱۸
اجرای خدمات مالیاتی  ۱۸
آگهی  ۱۹
استقلال  ۱۹
صلاحیت حرفه‌ای  ۲۰
فعالیت‌های ناسازگار با حرفه حسابداری  ۲۰
آگهی و تبلیغات  ۲۰
ضمانت اجرای آیین رفتار حرفه‌ای  ۲۱
نقش حسابرسی اخلاقی در رقابت سازمان‌ها  ۲۲
حسابرسی اخلاقی  ۲۲
نتیجه‌گیری  ۲۴
منابع  ۲۶

مقدمه

در هر جامعه ، گروه های مختلف حرفه ای، علاوه بر اصول و ضوابط اخلاق عمومی، از نظام ارزشی خاصی پیروی می کنندکه مورد پذیرش جمعی آن حرفه است و اخلاق حرفه ای نامیده می شود. به مجموعه ی مدونی از احکام اخلاقی که چگونگی رفتار، مسئولیت اعضای حرفه در مقابل جامعه، در مقابل یکدیگر و در مقابل اشخاص ثالث را معین و تبیین می کند آیین رفتار حرفه ای گفته می شود و معمولاً رعایت نکردن و تخطی از این احکام می تواند موجب تنبیه های انضباطی و گاه مسئولیت مدنی و در مواردی تعقیب کیفری شود.

آیین رفتار حرفه های تخصصی، معمولا به وسیله ی تشکل یا تشکل های حرفه ای مربوط، برمبنای اخلاق پذیرفته شده ی آن حرفه، تدوین می شود . اما، در برخی موارد، به تصویب مرجعی دولتی یا عمومی می رسد که مسئولیت صدور پروانه ی اشتغال به آن حرفه را دارد و اعضای تشکل حرفه ای مکلف به رعایت آن در انجام خدمات حرفه ای خود هستند.

حسابداران حرفه ای مانند سایر گروه های حرفه ای، از یک سو، ملزم به رعایت اخلاق عمومی و قوانین موضوعه ی کشور هستند و از سوی دیگر، مکلف به رعایت آیین رفتار حرفه ای مصوب تشکل حرفه ای مربوط به خود می باشند . آیین رفتار حرفه ای که در یک تشکل حر فه ای تدوین می شود قاعدتاً نمی تواند و نباید حاوی احکامی خلاف قوانین و مقررات موضوعه ی کشور مربوط باشد و چنانچه بین قوانین

موضوعه ی کشور و آیین و رفتار حرف ه ای یک تشکل حرفه ای،در مورد یا مواردی تعارضی وجود داشته باشد، حکم قانونی حاکمیت دارد.

یکی از عمده ترین دغدغه های مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه هاست تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل جامعه و حرفه خود بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. این مقاله بر آن است تا به مفهوم اخلاق حرفه ای و اهمیت و ابعاد گوناگون آن و نیاز جوامع امروز به اخلاق بپردازد. همچنین به ویژگی های افراد دارای اخلاق حرفه ای مانند احساس مسئولیت، برتری جویی و رقابت طلبی، صادق بودن، احترام و تکریم دیگران، رعایت ارزش ها و هنجارهای اجتماعی، عدالت و انصاف، همدردی با دیگران و وفاداری اشاره می شود. در ادامه، با اشاره به عوامل پایه ای اخلاق حرفه ای، چگونگی اشاعه و ترویج آن در جهت توسعه سازمانی بیان می شود.

انقلاب فناوری پایان هزاره دوم میلادی،نظام اقتصادی‌ جهان را به گونه‌ای بنیادین دگرگون ساخت. تجدید ساختار سرمایه‌داری،توسعه اقتصاد بازار، ظهور قطب‌های جدید در اقتصاد جهان، گسترش بازارهای مالی، افزایش رقابت، انباشت سرمایه، رشد شرکت‌های فرامنطقه‌ای از جمله این‌ دگرگونی‌هاست. تحولات مذکور و پیشرفت‌های حاصل از توسعه فناوری‌های ارتباطات،شکل جدیدی از روابط تجاری در جهان امروز پدید آورد؛سرمایه نقش مهم‌تری‌ یافت و فاصله بین مالکیت و مدیریت شرکت‌ها بیشتر شد. در این میان، حسابداری به عنوان ابزار تبیین روابط اقتصادی‌ بنگاه‌ها و دانش توصیفی و تحلیلی که رویدادهای مالی را سنجش،تحلیل و گزارش می‌کند،نقش مهم‌تری یافت.

امروز،گزارش‌های حسابداری صرفا نشانگر رویدادهای‌ مالی نیست،بلکه شاخص موفقیت و ابزار تصمیم‌گیری در بنگاه‌های اقتصادی نیز محسوب می‌گردد. در جهان امروز،اهمیت گزارش‌های مالی از سنجش‌ کارایی مدیران و ارائه عملکرد بنگاه به سرمایه‌گذاران فراتر رفته و اعتباردهندگان،دولت‌ها،بانک‌ها و ذی نفعان دیگر به‌ جمع استفاده‌کنندگان از اطلاعات مالی و گزارش‌های آن‌ پیوسته‌اند.ویژگی‌های جهان در پایان هزاره دوم میلادی، اهمیت نقش حسابداری در اقتصاد و بروز مسائل اخلاقی در رفتار بنگاه‌های تجاری را موجب گردید تا ضرورت بازنگری‌ در استانداردهای فنی و رفتار حرفه‌ای پدید آید.در سال‌ ۱۹۷۲، اندیشه هماهنگ‌سازی استانداردهای حسابداری در هشتمین کنگره بین‌المللی حسابداری مطرح و متعاقب آن، کمیته همکاری‌های بین‌المللی حرفه حسابداری کار تدوین‌ استانداردهای بین‌المللی حسابداری را بر عهده گرفت. سپس‌ در سال ۱۹۷۷، فدراسیون بین‌المللی حسابداران با شرکت‌ ۳۶ انجمن از ۹۴ کشور، فرایند هماهنگ‌سازی در حسابداری حرفه‌ای را در دستور کار خود قرار داد و برای‌ رویه‌ها و ضوابط حسابداری،قواعدی جهانی پیشنهاد کرد. به رغم تلاش‌های صورت گرفته و پیشرفت‌های چشمگیر علمی و فنی،بروز مسائل اخلاقی بنگاه‌های تجاری در دو دهه اخیر موجب گردید تا اعتماد جامعه جهانی به توانایی‌ حرفه حسابداری و حسابرسی در حفظ منافع‌ سرمایه‌گذاران،کاهش یابد.استمرار رفتارهای غیر اخلاقی‌ نشان داد که اصول اخلاقی در حرفه حسابداری و حسابرسی‌ فراتر از رعایت قواعد فنی است. بدین ترتیب، ضرورت‌ رعایت اخلاق بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و فدراسیون بین‌المللی حسابداران،به کمیته‌ای ماموریت داد تا نسبت به تهیه آیین رفتار حرفه‌ای اقدام نماید.این کمیته،در سال ۱۹۹۶ اولین آیین رفتار حرفه‌ای حسابداران را تدوین‌ نمود تا به عنوان الگو و رهنمود اخلاقی،مورد استفاده قرار گیرد.

بیان مسئله

افزایش موارد استفاده و شمار استفاده کنندگان از اطلاعات مالی، وظیفه حسابداران را از رفع نیازهای معدودی صاحب سرمایه به پاسخگویی به نیازهای مراجع و گروههای متعدد ذینفع و ذیعلاقه، ارتقا داد و به آن نقشی اجتماعی بخشید.

وظیفه نوین حسابداری را حسابداران شاغل در موسسات نمی توانستند به تنهایی انجام دهند زیرا وجود رابطه استخدامی مستقیم آنان را به پذیرش نظرات مدیران واحدهای اقتصادی در تهیه صورتهای مالی ناگزیر می کرد و از طرفی اشتغال آنان در موسسات، نوعی جانبداری طبیعی از آن موسسات را در پی داشت.
حال آنکه صورتهای مالی باید نیازهای گروههای مختلف استفاده کننده با علائق و منافع متفاوت و احتمالا متضاد را برطرف می کرد.

برای آن که گروههای مختلف استفاده کننده بتوانند به صورتهای مالی تهیه شده توسط موسسات اعتماد بیشتری نمایند، حسابداران خبره ای انتخاب شدند و وظیفه یافتند که با رسیدگی به مدارک اسناد و حسابها هر گونه تقلب و سوء استفاده را کشف و نسبت به صورتهای مالی بی طرفانه اضهار نظر کنند و این کار حسابرسی نامیده شد.

حسابرسی به معنای عام یعنی رسیدگی به حسابها از لحاظ کشف تقلب و سو استفاده سابقه طولانی دارد و در طول تاریخ همیشه نوعی حسابرسی در موسسات دولتی و خصوصی وجود داشته است، اما حسابرسی به معنای نوین یعنی رسیدگی و اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی به دنبال رشد و پیدایش شرکتهای سهامی که در ان مسولیت سهامداران محدود به مقدار سرمایه ای بود که در شرکت گذاشته بودند، بوجود آمد و زادگاه آن انگلستان است.

اما تغییر شگرفی که اکنون در جریان است، تحول حسابرسی از حسابرسی مالی به حسابرسی جامع است که در آن علاوه بر رسیدگی و گزارش نسبت به صورتهای مالی واحد مورد رسیدگی، عملیات و معاملات آن از لحاظ رعایت سیاستهای مقرر شده توسط مراجع تصمیم گیرنده ( مانند مجمع عمومی) و رعایت قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت واحدهای اقتصادی رسیدگی می شود و کارایی مدیریت واحد مورد رسیدگی از لحاظ چگونگی استفاده از منابع موجودد و نحوه اجرای برنامه و عملیات ونتایج حاصل از ان سنجیده و گزارش می شود. این گونه حسابرسی که جنبه اخیر آن حسابرسی مدیریت نامیده می شود عمدتا در مورد شرکتهای بزرگ که منابع کلان و حیطه فعالیت گسترده ای دارند و مدیریت آن از مالکیت سرمایه جداست در پاسخ به ضرورت ارزیابی عملکرد مدیریت این گونه موسسات توسط متخصصین با صلاحیت حسابداران و متخصیصینی از رشته های دیگر) اجرا می شود و چشم انداز تکامل حسابداری حرفه ای است.

اهمیت موضوع

در عصری که جوامع بشری همواره در حال پیشرفت های علمی و صنعتی و اقتصادی می باشند و با توجه به اینکه نقش فعالیتهای مالی در هر پیشرفت و توسعه ای غیرقابل انکار می باشد نیاز به توسعه حسابداری روز به روز افزایش می یابد .

اخلاقیات به عنوان مجموعه ای از اصول، اغلب به عنوان منشوری که برای راهنمایی و هدایت استفاده می شود، تعریف شده است. این مجموعه اصول ، چهارچوبی برای اقدام ارائه می کند. اخلاق حرفه ای ، مانند شمشیر دولبه ای است که یک لبه آن تهدید است.

ما بر این باوریم که حسابرسی اخلاقی منافع مشخص و ویژه‌ای برای شرکت‌های چند‌ملیتی دارد. در زمینه‌هایی از قبیل تملک یا ادغام شرکت‌ها به خصوص آنها که شرکایی از کشورهای مختلف با سیستم‌های ارزشی متضاد و متفاوت دارند. از دیگر منافع آن می‌توان به تقویت و ارتقای سازمان، افزایش توان شرکت در مقابله با فساد و کلاهبرداری و بهبود اخلاق و انگیزه کارکنان اشاره کرد.

اما نباید از نظر دور داشت دانش و فناوری حسابرسی اخلاقی هنوز در دوران طفولیت خود بسر می‌برد. منافع و مزایای کامل آن بصورت کامل هنوز شناخته نشده‌اند. مزایای اشاره شده در این مقاله از تجارب بدست آمده از کارهای مشاوره‌ای تعدادی از اعضای سازمان اروپایی اخلاق کسب و کار  و برخی همکاران در سازمان‌های مختلف، اقتباس شده‌اند.

تجارب تحصیلی در این فرآیند، ما را مجاب کرده‌ است که حسابرسی اخلاقی از مهمترین و هیجان ‌انگیز ترین توسعه‌های علم مدیریت و حسابرسی در چند دهه گذشته است که ماندنی خواهد بود. ارزش‌ها، پایه و مبنای همه رفتارهای سازمانی هستند و تمرکز بر ارزش‌ها، مدیران سازمان‌ها را قادر به خلق سازمانی عالی و برتر در همه زمینه‌های ممکن خواهد کرد و کامل شدن و اعتلای این فرآیند همواره نیازمند حسابرسی آن خواهد بود و این نقطه‌ای دیگر از تلاقی رشته‌های حسابرسی و مدیریت خواهد بود.

تعاریف و اصطلاحات

الف ) واژگان کلیدی

حسابداری : حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکل‌ها و مدلهای خاص انجام می‌گیرد.

اخلاق حرفه ای : رعایت تمامی اصول اخلاقی و پایبند بودن به اخلاق را گویند که هر کسی متناسب با تصور خود از یک فعالیت به آن می‌پردازد. تصوری که از مقصد داریم، راه و ابزار ما را تعیین می‌کند.

رفتار حرفه ای : حرفه‌ای بودن یعنی انجام به‌ترین کاری که می‌توانید، وقتی که علاقه‌ای به کارتان ندارید.” تمام مشکلات به جای خود؛ یک آدم حرفه‌ای همیشه به‌ترین و عالی‌ترین خروجی را تولید می‌کند.

ب ) اصطلاحات

حسابدار حرفه‌ای : شخص حقیقی یا مؤسسه ای است که عضو یک تشکل حرفه ای باشد.

حسابدارحرفه‌ای تحت استخدام : حسابدار حرفه ای است که برای ارائه خدمات حرفه ای خود، به عنوان یک شخص حقیقی در استخدام یک کارفرما (به استثنای مؤسسات حرفه ای ) است.

خدمات حرفه‌ای : هرگونه خدمات حسابداری، حسابرسی، مالیاتی، مشاوره مدیریت و مدیریت مالی است که توسط حسابداران حرفه ای ارائه می شود و انجام آن مستلزم بکارگیری دانش حسابداری و مهارتهای مرتبط با آن است.

اعتبـار : جامعه به اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی قابل اتکا و معتبر نیاز دارد.

حرفه‌ای بودن : افراد حرفه ای در زمینه حسابداری حرفه ای باید به سادگی توسط صاحبکاران، کارفرمایان و سایر اشخاص ذینفع، قابل تشخیص و شناسایی باشند.

کیفیت خدمات : اطمینان از اینکه کلیه خدمات ارائه شده توسط حسابداران حرفه ای با بالاترین کیفیت ممکن انجام می‌شود.

اطمینـان : استفاده کنندگان از خدمات حسابداران حرفه ای باید مطمئن شوند چارچوبی برای رفتار حرفه ای وجود دارد که ناظر بر ارائه آن خدمات می باشد


پیشینه تحقیق

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله علم اخلاق
  • مقاله تأثیر سازنده اینترنت بر اخلاق کاربران
  • مقاله بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان
  • مقاله اخلاق در قرآن
  • مقاله اخلاق پیامبر اعظم (ص)
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.