مقاله ارزش های دینی و امنیت اجتماعی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله ارزش های دینی و امنیت اجتماعی

تعداد صفحات : ۵۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده‏

امنیت یکی از معیارهای اساسی، حفظ و ایمنی ارزش‏های اساسی و حیاتی‏ مورد قبول جامعه است. یعنی در هر نگرش نسبت به امنیت، مساله ارزش‏ها برای انسان مطرح می‏شود. از دیداسلام، امنیت یکی از اصول فردی و اجتماعی، سیاسی و نظامی، حقوقی و قضایی، زمینه ساز بهره وری از مزایا ومواهب حیات و تکامل بشر، و یکی از مقدس‏ترین آرمانهاست.

دین اسلام پیش شرط اصلی سلامت و سعادت اجتماع انسانی را دراعتقاد به خدا و استقرارامنیت می‏داند. این نیاز به امنیت تا بدانجا ارزشمند است که حتی امنیت بر معیشت تقدم داده شده‏است. چنانکه امام علی علیه‏السلام می‏فرماید نعمتی گواراتر از امنیت نیست. و این امر در نظام جمهوری اسلامی ایران به جهت ماهیت دینی آن ازاهمیت بیشتری برخودار است. باتوجه به اینکه سرزمین ایران با دین مبین اسلام عجین شده است. لذا بهترین‏بستر را در جهت ساخت امنیت ملی دینی فراهم می‏نماید. دراین تحقیق درتلاش هستیم تا به بررسی دین در حوزه‏امنیت ملی از منظر گفتمان توحیدی ورفع مسائل سوء مترتب بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران شناخت‏حاصل گردد.

 کلید واژه: دین، ارزش‏گرایی، امنیت ملی، امنیت در قرآن و روایات ، جمهوری اسلامی ایران‏

فهرست مطالب

چکیده‏    ۴
مقدمه‏    ۵
۱٫ مفهوم دین‏    ۷
۲٫ مطالعه نظری در مفهوم ارزش‏    ۸
۳٫ ارزش‏گرایی اجتماعی دینی‏    ۱۲
۴٫ ویژگی‏های ارزش‏گرایی دینی‏    ۱۵
۴ – ۱٫ ثبات و دوام‏    ۱۵
۴ – ۲٫ قداست ارزش‏های دینی‏    ۱۶
۴ – ۳٫ امنیت بخشی ارزش‏های دینی‏    ۱۶
۵ . امنیت ملی‏    ۱۷
۶ . پیوند دین وامنیت ملی‏    ۱۸
نقش والدین در تعمیق باورهای دینی    ۲۹
تاثیر ایام ها ی و مکان های مذهبی در کاهش جرم:    ۳۰
تقویت باورهای مذهبی    ۳۱
امنیت ملی در منابع دینی (قرآن و روایات)    ۳۴
کلیات و مفاهیم‏    ۳۶
مفهوم امنیت از نظر دانشمندان‏    ۳۷
۱٫ ارزش و اهمیت والای امنیت‏    ۳۸
۲٫ انواع و ابعاد امنیت‏    ۴۱
۲ – ۱٫ امنیت معنوی (ایمان سرچشمه اصلی امنیت)    ۴۱
۲ – ۲٫ امنیت فردی و اجتماعی‏    ۴۳
۲ – ۳٫ امنیت سیاسی و نظامی‏    ۴۷
۲ – ۴٫ امنیت حقوقی و قضایی‏    ۵۰
نتیجه‏    ۵۳
منابع    ۵۵

منابع:

۱٫ آرون، ریمون، مراحل اساسی اندیشه در جامعه‏شناسی، ترجمه باقر پرهام، انتشارات و آموزش انقلاب‏اسلامی، تهران، (۱۳۷۲) .

۲٫ آربلاستر، آنتونی، ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب، ترجمه عباس مخبر، نشر مرکز، ۱۳۶۷٫

۳٫ افروغ، عماد، (خرده فرهنگها و وفاق اجتماعی) ، نقد و نظر، شماره ۱۵۹، تابستان و پائیز، ۱۳۷۹٫

۴٫ برینر، برت اف، (سکولاریسم و دین) ، ترجمه افروز اسلامی، نامه فرهنگ، شماره ۲، سال ششم،تابستان ۱۳۷۵٫

مقدمه‏

نقش دین در شکل‏گیری و شکوفایی تمدن بشری از دیدگاه بسیاری از مورخان و جامعه‏شناسان‏ادیان قابل انکار نیست. پیامبران الهی پیام آوران خوشبختی دنیوی مردم در کنار سعادت اخروی‏آنها بوده‏اند. درنگاه قرآن، سرلوحه تعلیمات انبیاء علاوه بر ایمان به غیب و عبودیت پروردگار،دعوت بشر به عدالت ومبارزه با هرگونه ظلم وتبعیض و استبداد و اختناق و اسارت‏های اجتماعی‏و سیاسی، و برقراری امنیت و حاکمیت عدل وحق و تعلیم و تربیت و خود سازی‏و آزادی فکری‏و روحی از خرافات و عقاید باطل و روشن‏بینی و واقع نگری و فرجام بینی و نیز احساس‏مسئولیت دربرابر بیچارگان و مستضعفان می‏باشد.

دین اسلام پیش شرط اصلی سلامت و سعادت اجتماع انسانی را دراعتقاد به خدا و استقرارامنیت می‏داند. این نیاز به امنیت تا بدانجا ارزشمند است که حتی امنیت بر معیشت تقدم داده شده‏است. چنانکه امام علی علیه‏السلام می‏فرماید نعمتی گواراتر از امنیت نیست. (غرر الحکم، ۴۳۵ ۱۳۸۳) با این توصیف، به میزانی که امنیت در حوزه فردی و اجتماعی قوام و استقرار می‏یابد، به‏همان میزان شادابی، سرزندگی، پویائی و شکوفائی در انسان‏ها و اجتماع آنان تبلور یافته واحساس خوشایند امنیت جلوه گر می‏شود. بدین لحاظ، رویش احساس امنیت مبتنی است برارتقاء سطح ارزش گرائی دینی جامعه است که می‏تواند تاثیر مستقیمی بر امنیت جامعه ودرنهایت امنیت ملی‏داشته باشد. چنانکه یکی از آثار و برکات ایمان، رسیدن به مقام امن و امنیت‏است. یعنی یکی از ویژگیهای فرد مومن و جامعه مؤمنان این است که در برابر حوادث و عوامل‏تهدید کننده و بیم دهنده، خوف و دغدغه ای احساس نمی‏کنند و از زندگی آسوده و مطمئنی ‏برخوردارند (الذین آمنو و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون) (انعام: ۸۲) یعنی آنها که ایمان آوردند و ایمان خودرا به ظلم نیالودند، برای آنها ایمنی وآسودگی است و هم آنها به حقیقت هدایت یافته اند. (الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله‏الا بذکر الله تطمئن القلوب) (رعد: ۲۸) یعنی آنها که به خدا ایمان آورده و دلهاشان به یادخدا آرام می‏گیرد. آگاه باشید که تنها با یاد خداست که دلها آرام می‏گیرد.

با توجه به مطالب فوق نگاه اسلام به امنیت بسیار حیاتی و اساسی است. اگر بپذیریم که اساس‏ مهندسی اجتماع حفظ امنیت است. اسلام به عنوان دین سازنده و تکمیل کننده جامعه از این قاعده‏نیز مستثنی نمی‏باشد و برنامه دقیق را دراین خصوص دارد.

نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز که با اندیشه بنیانگذار فرزانه آن حضرت امام(ره)پایه‏گذاری گردیده با دارا بودن ماهیت دینی درطول سی سال گذشته نشان داده است که امنیت‏ملی آن درزمانهای مختلف متاثر از کارکرد مولفه دین بوده است و امروزه ایران اسلامی باپایداری، استقلال و هویت‏جویی آرمانگرایانه متاثر از اندیشه دینی با هدایت رهبر معظم انقلاب‏در حال پیمودن مسیر رشد و تعالی است. این مطالب نشان ازآن دارد که امنیت ملی جمهوری‏اسلامی‏ایران بی تاثیر ازاندیشه الهی نیست و اوج و بالندگی آن نیز در گرو نقش آفرینی بیشتردین درآن می‏باشد. به همین منظور در ادامه تلاش گردیده ضمن تبیین نقش آفرینی دین به پیوندآن با مقوله امنیت ملی پرداخته شود.

۱٫ مفهوم دین‏

دین در لغت به معنی اطاعت، قهر و غلبه، خضوع و پیروی است. در اصطلاح دین مجموعه‏عقاید، اخلاق و قوانین و مقرراتی است که برای اداره امور جامعه انسانی و پرورش آنها به کارگرفته می‏شود. این مجموعه، مقررات و عقاید صحیحی است که موجب انگیزه، رفتار نیکو درافراد و نظم صحیح و عادلانه در اجتماع خواهد بود.

حضرت آیت‏الله مصباح یزدی می‏نویسند:

دین اصطلاحا به معنای اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و انسان و دستورات عملی متناسب بااین عقاید می‏باشد. از این روی کسانی که مطلقا معتقد به آفریننده‏ای نیستند و پیدایش پدیده‏های‏جهان را تصادفی و یا صرفاً معلول فعل و انفعالات مادی و طبیعی می‏دانند (بی‏دین) نامیده‏می‏شوند. (مصباح یزدی، ۲۸ :۱۳۷۹)

دین یکی ازنهادهای بسیار مهم اجتماعی است و علاوه برآنکه شکل تفکر و رفتار مذهبی راتعیین می‏کند بر سایر نهادهای اجتماعی نیز تاثیر می‏گذارد. دین و مذهب می‏تواند در مواقع‏بحرانی موجبات آرامش و تسلی خاطر معتقدان را فراهم آورده و به آنها احساس اطمینان وامنیت بخشد.

دین تنها بازدارنده و نگاهدارنده انسان از کژی و انحراف است. دین غرایز را به‏طور صحیح‏هدایت کرده، خواسته‏ها و رغبت‏های انسان را اصلاح نموده، نفوس را پاکیزه ساخته، آنها را ازسقوط و نابودی و نیستی می‏رهاند و مانع آلوده شدنشان به گناه و امور فریبنده می‏شود. لذا اگردین درنفس انسان استواری بیابد، قوه‏ای بیم دهنده در انسان به ودیعت می‏گذارد که او را از گناه‏بازمی‏دارد و از انحراف دور می‏کند و به او انجام کارهای نیکو را الهام می‏نماید و پیشی گرفتن درمیدانهای نیکوکاری را به او می‏آموزد.

از منظر اندیشمندان غرب نیز دین دارای تعاریفی به شرح ذیل است:

جورج ال مورفی: دین با واقعیت غایی، علت و یا خداوند سروکار دارد.

ادوارد بی دیویس: طلب شناخت و دعوت حق را اجابت کردن است. (خدائی که خالق‏طبیعت و نجات بخش بشر تلقی می‏کنیم.

ریچارد. اچ. بل: الگوی صحیح، شناخت و پرستش خداست و چنین تعریفی از دین با تعریف‏الهیات به عنوان خداشناسی چندان تفاوت ندارد. ژان ژاک روسو براین باور بود که هیچ دولتی‏تاسیس نشده است که بردین استوار نبوده باشد.[۱]

۲٫ مطالعه نظری در مفهوم ارزش‏

واژه ارزش در زبان فارسی اسم مصدر ارزیدن و دارای معانی قدر و مرتبه، استحقاق، لیاقت،شایستگی، زیبندگی است. ارزش خاصیتی است که چیزی را مورد پسند و قابل احترام می‏کند.(تامس، آلن، ۴۶ :۱۳۸۳)

نگاهی اجمالی به متون علمی نشان می‏دهد که یکی از سخت ترین تعاریف همانا تعریف‏ارزش است و عملا تعریفی‏دقیق و مورد توافق همه از مفهوم ارزش در رهیافتهای مختلف‏روانشناسی اجتماعی، جامعه شناسی و علوم سیاسی-اقتصادی وجود ندارد.

فرهنگ فلسفی لالاند چهار معنای متفاوت در ارتباط با چهار ویژگی اشیاء از جهت‏ارزش‏گذاری ارائه می‏کند.

۱٫ اینکه تا چه حد مورد آرزو و علایق فرد یا معمولاً گروهی از افراد است.

۲٫ اینکه تا چه حد شایستگی چنین علایقی را داراست.

۳٫ اینکه چه هدفی را برآورده می‏سازد.

۴٫ اینکه در یک گروه اجتماعی و در زمانی خاص تا چه حد امکان مبادله آن با مقداری معین‏از کالایی به عنوان واحد اندازه‏گیری وجود دارد.

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش امر به معروف و نهی از منکر در تامین امنیت اجتماعی
  • مقاله صله ی رحم و نقش آن در امنیت اجتماعی
  • پایان نامه امنیت اجتماعی و تأثیر آن در پیشگیری از انحرافات اخلاقی و اجتماعی نوجوانان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.