مقاله استراتژی تولید چگونه به کلاس جهانی می رسد؟

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله استراتژی تولید چگونه به کلاس جهانی می رسد؟

تعداد صفحات : ۴۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

این مقاله کوشیده است تا با مروری جامع بر نوشته ها نشان دهد که تولید در کلاس جهانی مفهومی پیچیده و پویاست. شرکتهای مختلف در صنایع مشابه متناوبا از استراتژیهای تولید کاملا متفاوتی استفاده می کنند ولی به نظر می رسد که وقتی با معیارهایی که عموما برای اندازه گیری عملکرد به کار می رود سنجیده می شوند سطوح موفقیت مشابهی را نشان می دهند. تعریفی مجازی از «بهترین روش» وجود دارد که بسیاری از ناظران آن را به عنوان آنچه که تولید در کلاس جهانی می دانند بکار می برند. شون برگر تعریفی از تولید در کلاس جهانی ارائه کرده که مبتنی بر شعار های آرمانی بازیهای المپیک «سریعتر بالاتر و قویتر» است . با این وجود شناسایی شرکتهایی که واقعا شایستگی قرار گرفتن در کلاس جهانی تولید را دارند کاری سخت و غیر رقیق است. در این رابطه بسیاری از مدیران و تحلیل گران هنوز بر کمیت های زمان محور برای ارزیابی عملکرد تولید تکیه می کنند همانطور که در این مقاله نشان داده شده بیشتر شرکتها تا حد زیادی به معیارهای عملکرد تولید مبتنی بر حسابداری وابسته هستند که به راحتی می توان آنرا دستکاری کرده و در محاسبه دقیق نیازهای سرمایه گذاری ارزش زمانی پول و ریسک ناتوان است.

پیش فرض این مقاله این است که فقط زمانی استراتژی تولید یک شرکت سزاواتر قرار گرفتن در سطح کلاس جهانی است که به اندازه کافی باعث ایجاد ارزش اقتصادی شود. موضوع مورد بحث در اینجا این است که برای قرار گرفتن در کلاس جهانی تولید یک شرکت باید استراتژی تولیدی را تعریف و اتخاذ کند که بیشترین سهم را در ایجاد  ارزش اقتصادی داشته باشد. در این مورد هیچ داوری بهتر از خرد جمعی بازار در مورد اینکه آیا استراتژی تولید یک شرکت در سطح جهانی هست یا نه وجود ندارد. آیا آن استراتژی مناسبی است؟ آیا به طور موثر تحقق یافته است؟ آیا کیفیت ما در سطح جهانی می باشد؟ آیا ما به اندازه کافی انعطاف پذیر هستیم؟

واژه های کلیدی: استراتژی تولید، بازار جهانی، ارزش اقتصادی، شون برگر، 

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۳
بررسی نوشته ها    ۶
چگونه می توان درک کرد که چه زمانی در کلاس جهانی تولید قرارداریم ؟    ۱۸
استراتژی تولید و ایجاد و ارزش اقتصادی    ۲۰
مدل اصلی    ۲۶
کاربردی از مدل اصلی    ۳۳
خلاصه    ۳۵

مقدمه

شون برگر[۱] در ۱۹۸۶ در نوشته ای استدلال کرد که اگر یک نظرسنجی در مورد اسامی بیست شرکت برتر تولیدی در جهان انجام شود، احتمالاً اکثر آنها، شرکت های ژاپنی خواهند بود. اگرچه نکته اصلی این است که شرکتهای ژاپنی چگونه کار کردند که باعث چنین تحول شگرفی در توانایی شان در تولید دامنه وسیعی از محصولات با ارزش افزوده بالا و کیفیت مطلوب شد. بر اساس شواهد بدست آمده نکته ای که بسیار واضح است این است که موفقیت های ژاپنی ها نتیجه فرهنگشان نبوده، بلکه محصول جنبی روش متفاوت مفهوم سازی فرایند تولید و تحقق استراتژی تولید می‌باشد. با اینکه رویکرد ژاپنی ها متمایز بود، ولی درک، آموزش و تعلیم آن مشکل نبود. در حقیقت عاملی که آنها را با هم متحد می کرد سادگی در طرح محصولات، سیستم ها و فرایند تولید آنها، سرمایه گذاری قابل توجه برای توسعه سرمایه انسانی، استفاده گزینشی از تکنولوژی و تعهد تخطی ناپذیر در کیفیت برتر بود.

در حالیکه ژاپنی ها هنوز به خاطر نیروی تولید خود مورد احترام می باشند، احتمالاً نمی خواهند همانطور که دیگران از آنان می آموزند، آنان از دیگران بیاموزند. برای مثال، شرکت تویوتا[۲] که در خیلی از زمینه ها به عنوان استانداری برای قضاوت در   مورد تولید کنندگان تلقی می گردد، به دیگران که در زمینه تولید جهانی موفقیتهای زیادی کسب کرده اند آموزش می دهد. در صورتیکه سطح کیفیت اخیر جی.دی.پاور[۳] را به عنوان شاخص در نظر بگیریم، این تویوتا و سایر خودروسازان ژاپنی هستند، که هم اکنون دارای یک خلاء کیفی هستند، که باید آنرا برطرف کنند. در میان ۳۰ مورد اتومبیل فروش رفته عمده در سال ۱۹۹۸، سه مورد اول از لحاظ کیفیت کلی تولیدات فورد[۴] بودند در حالیکه تویوتا و هوندا[۵] در رتبه پائینی قرار داشتند و سایر تولیدکنندگان ژاپنی حتی از آنها هم پایینتر بودند. البته، سطح جی. دی پاور را به ندرت می توان به عنوان شاخصی تلقی کرد که بر مبنای آن دیگر ژاپنی ها در تولید برتری ندارند. بیش از هر چیز، این نتایج، علامت گستره ای می باشد که بقیه جهان خود را با آن وفق داده و در بعضی موارد مثل قطعات نیمه رسانا و تجهیزات تولید تراشه[۶]ژاپنی‌ها را در ردیف برترین تولید کنندگان جهانی قرار داده است.

شون برگر با بررسی تولید کلاس جهانی در سال ۱۹۸۶، به تغییراتی می پردازد که در زمینه کیفیت عالی تولید صورت گرفته است نامبرده دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ را به عنوان دهه ژاپنی ها نامگذاری می کند، اواخر دهه ۱۹۸۰ تا حدود ۱۹۹۵ را به عنوان دهه آمریکا نام می برد و زمانی را که اینک در آن به سر می بریم «دهه جهانی» نام می‌نهد.  جدول ۱ نشان دهنده «اعصار» تولید از دید شون برگر می باشد که مشخص کننده ویژگیهای استراتژیک هر کدام نیز هست. با استفاده از ارزیابی شون برگر به عنوان نقطه عطف، این تحقیق مشخص می کند که چه چیزهایی لازم است تا یک شرکت بتواند در قرن ۲۱ دارای استراتژی تولید در کلاس جهانی باشد و چگونه این کار را انجام دهد و با توجه به توجیه محصول- بازار شرکت، مدیریت چگونه باید آن استراتژی را مورد ارزیابی قرار دهد.

جدول ۱ «اعصار» تولید شون برگر

۵۰-۱۹۴۰ کمبودها = عصر تولید
۶۵-۱۹۵۰ مازاد ظرفیت، ملی= عصر بازاریابی
۸۰-۱۹۶۵ درآمدهای متمرکز= عصر مالی
۹۰-۱۹۸۰ رقابت بین قاره ای= عصر کیفیت
۱۹۹۰ مازاد ظرفیت، جهانی= عصر مشارکت

بررسی نوشته ها

در نوشته های مربوط به تولید در کلاس جهانی مطالب مربوط به بهترین روشها هم مفصل است و هم متنوع. خوشبختانه، این حقیقت که حفظ اسرار تولید شرکتها و صنایع بسیار مشکل شده و به محض اینکه اثربخشی یک استراتژی یا عمل ثابت می شود، استفاده وسیعی از آن صورت گرفته و به سرعت مورد اقتباس قرار می گیرد باعث شده که خلاصه کردن جدیدترین اندیشه ها در این زمینه بسیار آسانتر شود. تغییراتی که رخ می دهد بیشتر حاشیه ای و برای مواجهه با نوآوری است. مضاف بر این، نوشته ها در زمینه عباراتی که معمولاً برای توضیح روشهای مشابه اصلی بکار می‌رود مقداری زائد است، مثل عبارتهای «طراحی برای تولید» و «طراحی و مهندسی همزمان».

در واقع، عبارت «تولید در کلاس جهانی» در طی دهه ۱۹۸۰ رایج شد، که تا حدی ناشی از اثر روشهای ژاپنی در تولید بود.

یکی از جدیدترین بررسی ها در زمینه آنچه که باعث تولید در کلاس جهانی می شود، ادامه تحقیقات شون برگر در مورد کاربردهای «دروس سادگی»[۷]بود. همچنین میلر وولمن[۸] توسعه عملکرد تولید از طریق تسهیل را عنوان کردند، آنها یک رویکرد مستقل را ارائه کردند که هزینه های سربار کارخانه را از طریق حذف معاملات غیر ضروری و ثبات فزاینده عملیات کاهش می دهد و از استفاده گزینشی از اتوماسیون و تلفیق سیستمها استفاده می کند. دراکر[۹] در ۱۹۹۰ اظهار داشت که «تشریح یک کارخانه چیزی بیشتر از بحثهای تئوریک است. آن، نتایج عملی فوری در طراحی کارخانه و اندازه آن، فعالیتهایی که باید در یک مجموعه تولید گردهم آیند و حتی بر میزان و زمینه سرمایه گذاری در پی خواهد داشت. دراکر معتقد است که کارخانه «پست مدرن» مکانیکی نخواهد بود بلکه مفهومی است مبتنی بر اصول کنترل کیفیت آماری، حسابداری تولید جدید (اقتصاد تولید)، تولید انعطاف پذیر و رویکرد «طراحی سیستمها» در ایجاد یک زنجیره تأمین یکپارچه و فرایند تولید.

[۱] -schon berger

[۲] -Toyota

[۳] -J.D.power

[۴] -Ford

[۵] -Honda

[۶] -chip

[۷] -lessons of simplicity

[۸] -Miller and vollman

[۹] -Drucker

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.