مقاله اضطراب و نگرانی و تأثیر آن در امتحانات دانش آموزان ابتدایی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله اضطراب و نگرانی و تأثیر آن در امتحانات دانش آموزان ابتدایی

تعداد صفحات : ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

اضطراب یک ناراحتی دردناک ذهنی است و از ویژگیهای مهم آن ترس و ناراحتی است که راه فرار ندارد و اضطراب ناشی از این عوامل است.ولی تفاوتهای مشخصی با آن دارد.

اضطراب معلول تخیل است.این تحقیق به بررسی علل اضطراب و نگرانی در دانش آموزان می پردازد و نشان می دهد که بطور کلی انسان دوست ندارد رفتارش مورد آزمایش قرار گیرد به این دلیل در موقعیت آزمودن دچار اضطراب می شود.

در این تحقیق پس از بررسی علل اضطراب امتحان در دانش آموزان نقش والدین و دبیران در کاهش اضطراب امتحان موٌثر بوده است.از کل مطالب ارائه شده میتوان موارد زیر را که برای دانش آموزان مفید است ارائه داد.

معلمین باید سعی کنند توقعات خود متناسب با توانایی های دانش آموزان باشد تا از عهدهٌ انجام آن برآیند و در غیر این صورت همیشه در حال نگرانی و اضطراب هستند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.بنابراین انتظارات معلمین بهتر است با توانایی ها و استعدادها سطوح یادگیری دانش آموزان همسان باشد.معلمین با توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان سوٌالها را از ساده به مشکل مطرح کنند.زیرا اگر دانش آموزان با اولین برخورد با سوٌال مشکل روبرو شوند اعتماد به نفس خودرا از دست می دهند .معلمین باید بطور مستمر و مکرر از دانش آموزان چه بصورت شفاهی یا کتبی ارزشیابی کنند ،معلمین باید والدین را راهنمایی کنند که با فرزندان خود برخورد سازنده داشته باشند.معلمین روش صحیح مطالعه کردن رابه دانش آموزان آموزش دهند،معلمین باید نظم و سکوت را درجلسهٌ امتحان رعایت کنند.خواندن قرآن و تذکرات آرام بخش در اضطراب موٌثر است.معلمین در جلسات امتحان حضور داشته باشند و در آخر ئالدین در فصل امتحانات میتوانند محیط خانه را طوری آماده کنند که هیچ عامل استرس زا در خانه نباشد و دانش آموزان با آرامش خاطر به مرور مطالب درسی بپردازند.

از آنجا که اضطراب یک موضوع روانی و درونی بر افراد جامعه است و همه در اجتماع با آن سر و کار دارند پس یک موضوع اجتماعی است.اضطراب بر روح و جان دانش آموزان اثر می گذارد و بازدهی کار را پایین می آورد.اضطراب امتحان با موفقیت دانش آموزان تداخل دارد از این رو اضطراب امتحان به عنوان یک پی آمد مهم استرس امتحانات وارد زندگی دانش آموزان می شود سیستم آموزشی ایران برای تصمیم گیری در مورد رده بندی تحصیلی دانش آموزان و قضاوت در مورد موفقیت آنان به نحو فزآینده ای بر امتحان تاکید دارد.

واژه های کلیدی: امتحان، اضطراب، یادگیری، رقابت

فهرست مطالب

چکیده پژوهش۱
مقدمه ۳
ضرورت  پژوهشی۵
اهداف پژوهش۵
هدف اساسی در این پژوهش۵
سوالات پژوهشی۵
بیان مسئله۶
تعریف اصطلاحات۷
واژه ها و اصطلاحات پژوهش۷
امتحان۷
اضطراب امتحان۸
سیستم آموزشی۸
یادگیری۸
امتحانات ثلث ۸
استرس۸
فراموشی۹
جامعه۹
رقابت۹
معدل۹
تمرکز حواس۹
روش تدریس ۹
موفقیت۹
مبانی نظری و تئوریک۹
تعریف اضطراب امتحان۱۲
نقش اضطراب در کاهش توانایی فرد۱۲
امتحان و اضطراب۱۳
انواع اضطراب ۱۴
عوامل موثر در ایجاد اضطراب ۱۵
علائم و نشانه های اضطراب ۱۵
علتهای اضطراب امتحان ۱۶
علتهای اضطراب پس از امتحان ۱۷
راههای پیشگیری و کاهش اضطراب امتحان۱۸
بررسی واقعی نحوه گذراندن امتحان ۱۹
عدم موفقیت شخص در امتحان ۲۱
راهکارهای مناسب برای کاهش اضطراب در دانش آموزان۲۲
اصول کلی در درمان اضطراب۲۲
نتیجه گیری۲۴
پیشنهادات۲۶
فهرست منابع ۲۷

   فهرست منابع :

۱- اختلالات اضطرابی (آموزش کنترل و درمان )موٌلف:هلن کنولی   ترجمه:دکتر سیروس مبینی

۲-  اضطراب :نویسنده :دکتر ریچارد گلد برگ   ترجمه:دکتر نصرت ا… پور افکاری

۳- اطلاعیه دبیران علوم تجربی۱۳۸۶

۴-اکرمی  ناهید،اضطراب امتحان ،تربیت ماهنامه پرورشی وزارت آموزش و پرورش شماره ۳   ۱۳۷۸

۵-چگونه بر ترس و اضطراب خود غلبه کنیم؟  موٌلف :ژرژ بارباران

۶-حسن زارعیان  ۱۳۸۶

۷- روان شناسی مرضی دکتر دادستان

۸-روشهای تحقیق در علوم رفتاری   ترجمه:قربانعلی سلیمی

۹- شعبانی  حسن،مهارتهای آموزشی   انتشارات سمت  ۱۳۷۱

۱۰- شناخت روشهای غلبه بر نگرانی و ترس از امتحانات نویسنده: دکتر پرویز حکمتی

۱۱-مجله پیوند امتحان و اضطراب

۱۲- محمد گنجی ۱۳۸۶

۱۳-معتمد نیا  لیلا، برسی علل اضطراب در دانش آموزان ۱۳۸۱

۱۴-مقاله دکتر هانیه زائر رضایی-روز نامه سلامت ۱۳۸۵

۱۵-مقاله مژده زرگر،کارشناس مشاوره عمومی ۱۳۸۶-سایت آموزش و پرورش شهر تهران –منبع:معاونت آموزش و پرورش عمومی

۱۶- میترا فضلی آرانی ، فاطمه علل اضطراب در کودکان ،مرکز تحقیقات نظام وفا ۸۲-۸۱

مقدمه :

انسان از دیرباز تلاش کرده با کلمات و واژه های مختلف ، حالات و احساسات هیجانات خویش را ابراز دارد . به همین منظور در هنگام کشمکش های درونی از اصطلاحاتی چون دلهره ، دلشوره ، نگرانی استفاده کرده است که در زبان کنونی زبان شناسی اضطراب نامیده می شود. اضطراب است که استعدادها را تخریب می کند . مشکلاتی را در تمرکز و حافظه به بار می آورد و باعث رفتارهای ناپخته می شود. و فرد مبتلا نمی تواند با شرایط موجود و محیط روبرو شود و با آنها کنار بیاید .بعضی از افراد در این موقعیتها کنترل خود را از دست می دهند  و دچار مشکلاتی اعم از جسمانی ، رفتاری و شناختی می شود و در نتیجه اضطراب در عملکرد تحصیلی آنها تاثیر می گذارد و مشکلاتی برای آنها فراهم می سازد . حتی باعث شکست آنها در امتحان می شود . اضطراب یک حالت بهنجار و امر ضروری در زندگی انسانهاست . اما آنگاه که شدت اضطراب ونگرانی به حدی می رسد که بیشتر بازدارنده می شود تا برانگیزاننده  و عملکرد فرد را تحت الشعاع  قرار داده و آن را کاهش می دهد دیگر یک حالت بهنجار نیست .

یادگیری انسان و عوامل موثر بر آن موضوع قابل توجهی است.امروز ثابت شده است آشنایی با روش و رموز گذرانیدن امتحان بیشتر از فراگیران مطالب درسی در کسب موفقیت امتحان دهندگان تاثیر دارد.به عبارت دیگر در دنیا ی امروز آماده شدن امتحان دهنده با فراگیری مطالب درسی و زیرکی وی برای کسب موفقیت حاصل نمی شود بلکه آمادگی شخصی از نظر روانی نیز دارای ارزش زیاد و غیر قابل انکاری است که نباید دور از نظر داشت.[۱]

اضطراب از عوامل موثر بر یادگیری می باشد و پدیده ای روان شناختی است که تقریبا همگان با ان آشنا هستید یا آنکه در طول عمر خود در موقعیت هایی به آن دچار شده اید یکی از عنوان اضطراب که بیشتر تبلور آن در محیط های آموزشی در میان دانش آموزان و دانش جویان به چشم می خورد اضطراب امتحان می باشد.به طور مشکلی است که هر کس در طول زندگی اش آن را تجربه کرده است.کمتر کسی یافت می شود که با این مسئله مواجه نشده باشد اضطراب امتحان که در حقیقت همه افرادی که با امتحان سر و کار دارند کم یا زیاد طعم آنرا چشیده اند.

 ضرورت  پژوهشی:

امروزه علی رغم تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه های زندگی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند و همین امر تنها را در مواجه با مسائل و مشکلات زندگی روزمره آسیب پذیر کرده است.پژوهشهای بسیاری نشان داده اند که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلافات روانی،عاطفی  ریشه های روانی اجتماعی دارند.

هدف از نوشتن این تحقیق و انتخاب موضوع ان بحثی است که در بین مباحث روان شناسی بیش از سایر مباحث مورد توجه می باشد و غفلت از آن باعث بیماری های روانی میگردد و در مورد  دانش آموزان کاربرد بیشتری دارد و با توجه به حرفه ای که در پیش گرفتیم دانستن بعضی از این نکات برای مقابله و برطرف ساختن مشکلات دانش آموزان موثر است.

آشنایی با دلایل به وجود آمدن اضطراب ما را در بررسی این علل و درمان هر چه بهتر آن یاری خواهد رساند.

اهداف پژوهش:

هدف اساسی در این پژوهش:

۱- بررسی علل اضطراب در دانش آموزان

۲- راههای کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان

۳- نقش معلم در کاهش اضطراب امتحان

۴- نوع برخورد خانواده نسبت به توانایی فرزندشان به میزان اضطراب اثر دارد.

سوالات پژوهشی:

۱- آیا والدین در ایجاد اضطراب امتحان در دانش آموزان نقش دارند؟

۲-روشهای پیشگیری از اضطراب امتحان را نام ببرید؟

چه عواملی باعث اضطراب امتحان در دانش آموزان می شود؟

بیان مسئله:

اصولا هر امتحان و آزمونی هیجان و اضطراب خاص خود را دارد.همه هنر انسان در این است که با حداقل اضطراب از عهده انجام بزرگترین امتحانات بر آید. به طور کلی انسان دوست ندارد رفتارهایش همواره مورد ارزیابی دیگرن واقع گردد.به همین دلیل  هر زمان که در موقعیت امتحان و آزمودن قرار می گیرد به گونه ای دچار اضطراب می گردد،البته بدیهی است که وجود اضطراب به خودی خود امری غیر عادی نیست اما آنچه باید به عنوان یک عامل آزار دهنده و بازدارنده مورد توجه قرار گیرد شدت هیجان زدگی و اضطراب فوق العادهای است که به هنگام حضور در محافل اجتماعی یا شرکت در آزمونهای مختلف دامنگیر بعضی از افراد می شود.بنابراین یکی از رسالتهای مهم مربیان توجه به عامل اضطراب و اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش آن در بین نوجوانان مبتلاست.اضطراب امتحان می تواند به عنوان یک وضعیت و حالت جسمی و روانی باشد که نشانه های آن عبارتند از:عرق کردن،پریدگی رنگ،تنگی نفس و … می باشد.

تعریف اضطراب امتحان:

اضطراب امتحان نوعی خود مشغولی ذهنیست که با خود پنداره ضعیف و تردید فرد درباره توانایی های خود مشخص می شود و غالبا با شناخت منفی ،عدم تمرکز حواس ،و واکنش های جسمانی نا مطلوب و افت تحصیلی همراه است،به عبارت دیگر وقتی که فرد درباره کارایی و توانایی ذهنی خود در موقعیت امتحان ،دچار نگرانی و تشویش شود ،به طوری که این احساس موجب کاهش و افت عملکرد واقعی او گردد می گوییم دچار اضطراب امتحان شده است.[۱]

نقش اضطراب در کاهش توانایی فرد :

این سوال مطرح می شود که چرا اضطراب باعث کاهش توانایی فرد می شود؟

پژوهشگران و محققان عوامل متعددی را در این زمینه مطرح کرده اند.عده ای معتقدند که وقتی سطح اضطراب بالا باشد (توجه فرد)هم به متغیر های مربوط به خود و هم به متغیر های مربوط به امتحان معطوف می شود که این امر موجبات نگرانی او در خلال امتحان فراهم می آورد و در نتیجه نمره امتحان پایین می آید.اما اگر سطح اضطراب امتحان پایین باشد ،توجه فرد بیشتر به متغیر های امتحان معطوف می شود و از عهده امتحان بهتر بر می آید.



[۱] حسن  زارعیان hesabiran.com

[۱] شناخت روشهای غلبه بر نگرانی و ترس از امتحانات صفحه ۵

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کودک مضطرب و گوشه گیر
  • مقاله تأثیر یاددهی مهارت های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش دبستانی مبتلا به گوشه گیری- بازداری
  • تحقیق رابطه بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب ، استرس و افسردگی
  • مقاله بررسی تأثیرات مشاوره گروهی والدین به شیوه شناختی رفتاری درکاهش نشانه‌های اضطراب کودکان
  • مقاله مهارت‌های رویارویی با اضطراب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.