مقاله انگلیسی بازارهای پویای دانش؛ راهی در تحقق مدیریت دانایی با ترجمه فارسی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله انگلیسی بازارهای پویای دانش؛ راهی در تحقق مدیریت دانایی با ترجمه فارسی

تعداد صفحات : ۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده:

بازار دانش نیز به بازاری اطلاق می‌شود که در آن نوعی معامله صورت گیرد، با این تفاوت که جنس مورد معامله در این بازار، از جنس دانش است. به عبارت دیگر بازار دانش، بازاری است که در آن خرید و فروش دانش صورت می‌پذیرد. بازار دانش می تواند درون سازمان یا خارج از سازمان شکل گرفته و در آن مبادلات دانش تسهیل شود. افراد دانشگر و صاحب تجربه در کلیه سطوح سازمانها حضور دارند. بازار دانش نیز دارای سلسله مراتب متغیر خود است. این سلسله مراتب بر پایه اینکه «چه کسی می‌داند و چقدر مفید است» بنا نهاده شده است. بازار سالم دانش،‌ تجسم سلسله مراتب شایستگی است. تلقی کردن مدیریت دانش به عنوان تلاشی برای ارتقای کارآمدی بازار دانش، ‌تفکری راهگشا خواهد بود. این مقاله ضمن نگاهی جامع به بازار دانش و ارتباط آن با مدیریت دانایی، به دنبال ارایه مدلی برای بازارهای دانش است.

همچنین در این مقاله توضیحاتی درباره بازار سیاه دانش ارائه شد. با توجه به مختصات بازار سیاه، در مجموع می‌توان گفت چنین بازارهایی باعث رکود تبادلات دانش و در نهایت رکود بازار دانش می‌شوند. تورم قیمتها، ایجاد نیاز کاذب، احتکار دانش و آپارتاید دانش از پیامدهای بازار سیاه دانش خواهد بود. در چنین فضایی مدیریت دانش محکوم به شکست خواهد بود.

واژه های کلیدی: بازار دانش، مدیریت دانایی، اعتماد، مدل مفهومی، بازار سیاه دانش

فهرست مطالب

چکیده:    ۱
مقدمه    ۲
نقش آفرینان بازارهای دانش    ۳
سیستم قیمت‌گذاری در بازارهای دانش    ۵
اعتماد در بازارهای دانش    ۷
نشانه‌های رسمی و غیر رسمی بازار دانش    ۸
کاستی‌های بازار    ۱۱
آسیب‌شناسی بازار دانش    ۱۲
روشهای ایجاد بازارهای دانش کارآمد    ۱۴
مزایای بازار دانش    ۱۶
ارائه مدل مفهومی بازار دانش    ۱۷
نتیجه گیری    ۲۰

منابع و ماخذ    ۲۱

منابع و ماخذ

داونپورت، تامس و لارنس پروساک، مدیریت دانش، ترجمه دکتر حسین رحمان سرشت، نشر ساپکو، ۱۳۷۹٫

Stewart, Tom, Intellectual Capital, Doubleday Currency, 1997.

Nonaka, I. & Takeuchi, H, The Knowledge-Creating Company, How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, 1995

مقدمه

در سازمانها، بازاری واقعی و اصیل برای دانش وجود دارد و مشابه بازارهای کالا و خدمات، در بازار دانش نیز خریداران و فروشندگانی فعالیت‌ دارند که در حال کشمکش دائمی برای رسیدن به توافق هستند. بازار دانش، دلالانی نیز دارد تا خریداران و عرضه کنندگان را به هم برساند و حتی کارآفرینانی که از این بازار برای ایجاد نوعی قدرت داخلی استفاده می‌کنند. درک وجود بازارهایی فعال در زمینه دانش امری بسیار مهم برای موفقیت مدیریت دانش در سازمانهاست.

علت رونق بازار دانش این است که حاضران در آن معتقدند از این معاملات و مبادلات در هر صورت سودی عایدشان خواهد شد. به زبان اقتصادی، آنها انتظار دارند که این معاملات برایشان «نفع» آور باشد. هیچ‌کسی به معاملات یکطرفه در بازار اعتقادی ندارد، حتی در طول زندگی، براساس نظریه مبادلات در دروس جامعه شناسی، نوعی تبادل در معاملات جامعه وجود دارد. این مسئله که کالای مورد داد و ستد غیرملموس است، از شدت تاثیر نیروهای بازار دانش نمی‌کاهد. طرحهای دانشی که پویاییهای بازار (و صد البته طبیعت انسان) را مد نظر قرار نمی‌دهند، محکوم به شکست هستند. لازم به ذکر است «انسانها هیچگاه حاضر به از دست دادن داراییهای ارزشمند خود (از جمله دانش) نیستند، مگر آنکه “ما به ازایی” در برای آنها دریافت کنند». این موضوع مهمی است که در بازارهای دانش می‌بایست مورد توجه جدی قرار گیرد. برای کارکرد مطلوب این بازارها توجه به سه نکته لازم است. اول اینکه بازار نیروهایی ‌دارد. در درجه دوم می‌بایستی بفهمیم که این نیروها چگونه عمل می‌کنند و در مرحله سوم نیز افزایش کارآیی بازار می‌بایستی مورد توجه قرار گیرد.

نظام هر بازاری را نهفته در متن و تحت تاثیر واقعیتهای سیاسی و اجتماعی به شمار آورند. ارزش کالای مورد معامله، بستگی شدیدی به محیط و شرایط معامله دارد. از این رو است که می‌گویند. بازار «خالص» یا در واقع بازاری که تنها برحسب تعاریف اقتصادی بتوان آن را درک کرد، وجود خارجی ندارد.

اعتقاد بر این است که برای درک کامل بازارهای دانش می‌بایستی واقعیتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را مد نظر قرار داد. اگر واقعیات سیاسی سازمان به ترقی محتکران دانش منجر شود، خریداران بالقوه دانش منابع کافی نخواهند داشت تا به واسطه آن وسوسه تسهیم یا اشتراک دانش را در خود بیابند و مبادلات دانش به کمترین میزان خود خواهد رسید. اگر در فرهنگ سازمانی شما اعتراف به اینکه نمی‌توانید مشکلی را به تنهایی حل کنید نشانه ضعف و بی‌کفایتی تلقی شود، هزینه اجتماعی «خریداری» دانش در سازمان شما بسیار بالا خواهد بود. در این حالت هم بازار دانش به طور مطلوب عمل نخواهد کرد.

نقش آفرینان بازارهای دانش

در این بخش به شناسایی بازیگران اصلی بازارهای دانش می‌پردازیم ، خریداران، عرضه کنندگان و دلالانی که نقش فعالی در تحقق معاملات و تبادلات دانش ایفا می‌کنند. می‌توان طی یک روز هر سه نقش و حتی در یک زمان بیش از یکی از آنها را بازی کرد. معمولاً طی یک گفت و گو نیز می‌توان هم عرضه کننده، هم خریدار و هم دلال دانش بود. خریداران یا جستجوگران دانش، معمولاً باید مشکلات پیچیده‌ای را حل کنند که پاسخهایی ساده ندارند. در واقع جویندگان دانش به دنبال بصیرتها، داوریها و درک مفاهیم می‌گردند. خریداران، دانش را به دلیل ارزش خاصی که برای آنان دارد، دنبال می‌کنند. خلاصه آنکه به وسیله دانش موفقیتی را به دست می‌آورند که بدون دانش برایشان دست نیافتنی است.

جستجوگری دانش، بخش مهم و اعظم فعالیتهای بسیاری از مدیران را تشکیل می‌دهد. براساس تحقیقی غیر رسمی که به تازگی به وسیله «آرین وارد» در شرکت هوافضایی هیوز انجام شد، ۱۵ تا ۲۰ درصد از کار مدیران، صرف جستجو برای کسب دانش و پاسخ به درخواست آن می‌شود.

Introduction

In organizations, real and genuine market exists for science and similar goods and services markets, as well as knowledge of market buyers and vendors are active in the struggle to reach agreement are permanent. Market knowledge, also has Dlalany to buyers and suppliers to bring together entrepreneurs and even the kind of market power for domestic use. Understanding active markets exist in something very important knowledge for success in knowledge management organizations.
Reason is that knowledge of the market boom in the audience believe that these transactions and transactions in any event will benefit Aydshan. Economic language, they expect the transaction to them “win” is binding. No one-way deals in the market does not believe, even in life, based on exchange theory in sociology courses, a kind of exchange trading community there. It all products traded the intangible, the intensity of knowledge does not lessen the impact of market forces. Knowledge projects that the market dynamics (and of course, human nature) do not consider, are doomed to failure. It should be mentioned, “people never willing to lose your valuable assets (including students) are not, unless” we return “for them to get on.” This is an important market knowledge should be seriously considered. For optimal functioning of markets according to the three points is required. First, it is market forces. In the second degree must understand how these forces act in the third stage of market efficiency must be considered.
Every system of the market lies in the text and influenced social and political realities they considered. Value of traded goods, heavily dependent on the environment and conditions are traded. Hence the saying. Market “net” or the fact that the market definitions of economic terms can only understand it, he does not exist.
It is believed that knowledge must fully understand the market realities of social, economic and political be considered. If the organization to advance political realities lead to knowledge hoarder, potential buyers will have sufficient resources to students through the temptation of sharing or knowledge sharing in their knowledge to find and exchange will reach their lowest. If the corporate culture to admit that you alone can not solve the problem can be considered a sign of weakness and Bykfayty, social spending “bought” knowledge in your organization will be very high. In this case, the optimal time market knowledge will not work.
Actors knowledge of markets
In this market knowledge to identify the main actors pay, buyers, suppliers and Dlalany active role in realizing the transactions and exchanges of knowledge play. During one day we can all three roles and even at a time over one of them played. Usually during an interview as the supplier can, both the buyer and the dealer had knowledge. Buyers or seekers of knowledge, often to solve complex problems that have simple answers. In fact, knowledge seekers looking for insight, and understanding concepts Davryha represented. Buyers, because the knowledge that their value is certain, will follow. In short, by the students gain success without knowledge is unattainable for them.
Seeker of knowledge, and most important part of many activities comprise managers. According to a recent informal survey by the “Aryan enter” Hughes was in Aerospace company, working 15 to 20 percent of managers spend searching for knowledge and respond to the request is.
Suppliers of knowledge in organizations, people with experience in the domestic market are at least in a specialized field of work have. They may pay their knowledge as per the rights or other immaterial items that will be described, to sell partial or general. Although in many cases are all the applicant or customer knowledge, but knowledge of the seller are not necessarily all of them. Some specialists and Mhartnd, but not the knowledge lies in its clear framework to organize. Some students also are so specialized, personal, or of limited value that it can not be offered on the market knowledge.
Daneshgar some of the students do not enter the market. Of their hoarding of knowledge sharing is more profitable. Unfortunately, this belief in many organizations seems reasonable. If you know the power of knowledge, powerful knowledge owners naturally want others to know and if it may gain knowledge, power will undoubtedly analysis. This reality is the politics of knowledge and knowledge management applications designers should consider this. One of the difficulties of knowledge management, instill the idea that the supply of knowledge is worth more than speculation.
The knowledge brokers “porter”, “Border” or “brokers” are also called, between buyers and suppliers communicate their knowledge, according to research conducted, about 10 percent of industry executives to “Border” and actually have jobs “Knowledge of potential interfaces” sounds. Those interested in the organization who know what does work. And want to know to gain knowledge, particularly in areas outside of his office or authority, to whom do they go.
Librarians too often hidden role of knowledge brokers play. Terms of their personal characteristics or their work responsibilities as information guides to face communication between individuals and texts pay. For example, when a person with high technology of organization ask a librarian about the new generation of research on fast processors to help him, the librarian may ask of him: “Do you know someone else in this case I have questions?”
Companies often the importance of librarians as “knowledge interfaces” do not understand. Even their position and receive real value usually indicates they are not company executives. In fact, knowledge brokers in most cases are underestimated. Although the role of knowledge in the market are responsible. Some interfaces informal knowledge, the knowledge of the entrepreneurs and professionals especially those involved in understanding how to use Daneshgar and knowledge transformation. They learn skills was not a money exchange business and reputation of the future, and eventually swap their local business knowledge are restarted.

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش مدیریت دانایی در ارتقای نوآوری نسل جدید تحقیق و توسعه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.