مقاله اکستاسی چیست

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله اکستاسی چیست

تعداد صفحات :۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر درباره اکستاسی چیست؟، تاثیرات این دارو، علایم مصرف اکستازی، اکستاسی و ممنوعیت جهانی و … توضیح می دهد.

اکستاسی به صورت قرص های خوراکی و تزریقی وجود دارد که علامتهای مرسدس بنز، میتسوبیشی ، دلار و گاهی صلیب روی آن حک شده است.

این ماده به راحتی قابل سنتز است به طوری که با مصرف این دارو سلولهای تولید کننده سروتونیـــن تخریب شده و ماده ای در مغز آزاد می شود که باعث افزایش خلق ، تنظیم خواب ، فعالیت جنسی و حساسیت به درد است . این دارو به سلولهای تولید کننده دوپامین نیز آسیب می رساند . اثرات این قرص ۲۰ تا ۹۰ دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود و ۲ تا ۳ ساعت در یک حد حفظ شده و بعـــــد افت می کند .

این اثرات شامل افزایش شدید خوب بودن ، افزایش انرژی ، احساس تمایل برای ارتباط با دیگران ، افزایش هوشیاری و درک موسیقی ، افزایش حس بویایی و چشایی ، احساس روشنایی و تمایل برای در آغوش گرفتن و بوسیدن دیگران است .

واژه های کلیدی: اکستاسی، اثرات دارو، علایم مصرف

فهرست مطالب

اکستاسی چیست؟ :   ۱
تحمل داروئی(Tolerance):   ۱
مدت اثر :   ۱
روشهای سوء استعمال:   ۱
تاثیرات :   ۲
مصرف بیش از اندازه (Overdose):   ۲
ترک (Withdrawal) :   ۲
رقص با اکستازی:   ۲
اثرات منفی شدید :   ۴
اثرات منفی :   ۵
اثرات مثبت:    ۵
اکستازی از شادی تا مرگ:   ۷
Ecstasy چیست ؟   ۹
نام های رایج :   ۹
XTC-X   ۹
راههای مصرف :   ۹
آثار مصرف :   ۱۰
آثار روانی:   ۱۰
خطرات :   ۱۰
چگونه کمک کنیم :   ۱۱
سایراطلاعات :   ۱۱
تهیه شده در:   ۱۲
اکستازی چیست ؟   ۱۴
علایم مصرف اکستازی:   ۱۷
تاثیرات روانی:   ۱۸
عوارض دراز مدت   ۱۹
اکستاسی و ممنوعیت جهانی:   ۲۰
منبع :   ۲۲

اکستاسی چیست؟ :

MDMA برای اولین بار در سال ۱۹۱۲ توسط یک شرکت آلمانی بعنوان داروی اشتها زا ساخته شد. استفاده غیر قانونی در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در آمریکا رایج شد.‌MDMA غالباً به همراه مواد دیگر استفاده می‌شود، ولیکن به ندرت همراه با الکل از آن استفاده می‌شود چرا که برخی براین باورند که الکل اثر آن را خنثی می‌سازد. استفاده از این ماده بیشتر در اماکنی‌چون کلوپهای شبانه،‌میهمانیهای آخرشب و در کنسرتهای موزیک راک رایج است.

استفاده پزشکی :

در دهه ۱۹۷۰ این دارو توسط برخی روانشناسان آمریکایی جهت تسهیل روان درمانی استفاده می‌شد. این ماده در حال حاضر هیچ استفاده پزشکی ندارد.این ماده باعث ایجاد وابستگی جسمی و روانی می‌شود گرچه این وابستگی به اندازه هروئین و کوکائین نمی‌باشد.

تحمل داروئی(Tolerance):

مصرف اکستسی با ایجاد پدیده تحمل همراه است.

مدت اثر :

‌مدت اثر این ماده ۶-۴ ساعت است.

روشهای سوء استعمال:

این ماده در فرم قرص و کپسول موجود است و از راه خوراکی استفاده می‌شود.

تاثیرات :

استعمال کنندگان این ماده می‌گویند، این ماده احساس بسیار مثبتی را ایجاد می‌کند،‌حس نزدیکی به دیگران، از بین رفتن اضطراب و ایجاد آرامش فوق العاده را نیز بدنبال دارد.همچنین نیاز به غذا خوردن،نوشیدن وخواب را از بین برده و لذا به فرد تحمل شرکت در میهمانیهای ۳-۲ روزه را می‌دهد و لذا دربرخی موارد ایجاد فرسودگی بیش از حد به همراه کم آب شدن بدن (dehydration) می‌کند. از اثرات دیگر این دارو می‌توان به تهوع،‌توهم،‌تب و لرز،‌تعریق، لرزش اندامها،‌دردهای عضلانی و تاری دید اشاره نمود.

مصرف بیش از اندازه (Overdose):

استفاده مقادیر بیش از حد این دارو موجب‌فشارخون بالا،‌بیهوشی، حملات اضطرابی, تشنج و تب‌ می‌شود. این حالت به دلیل احتمال اختلال در عملکرد قلب می‌تواند مرگبار باشد.

ترک (Withdrawal) :

این دارو درصورتیکه پس از مدتی استفاده نشود ایجاد اضطراب، حالت شک و تردید، وافسردگی می‌نماید.

رقص با اکستازی:

اکستازی یکی از مشهورترین مواد اعتیادآور رایج در میان جوانان امروزی است. بر اساس آمارهای تخمینی، ۸/۲ میلیون جوان در سراسر دنیا حداقل یک‌بار در طول عمر خود از این ماده استفاده کرده‌اند و بسیاری از آنان، با وجود آگاهی از مخاطرات احتمالی، مصرف این ماده را ادامه می‌دهند.
اکستازی یا «داروی طراح» ماده‌ای است که در میهمانی‌های ریو مصرف می‌شود. میهمانی‌هایی که شرکت‌کنندگانشان ساعت‌های متمادی با موسیقی الکترونیکی و رقص نور می‌رقصند. در این قبیل میهمانی‌ها، مواد شادی‌آور و فرح‌بخش مصرف می‌شود. معمولاً ریو را در فضاهای باز یا غیرقابل کنترل مانند پارک‌های جنگلی و انبارهای متروکه برگزار می‌کنند. ولی گاه در محافل خانگی نیز چنین مجالسی برپا می‌شود. هزاران جوان در این میهمانی‌ها، که بیش از دو روز طول می‌کشند، شرکت می‌کنند. اکستازی میل به خوردن و خوابیدن را مهار می‌کند؛ در نتیجه، این افراد می‌توانند بدون نیاز به خوردن و خوابیدن در میهمانی‌های چندروزه شرکت کنند. البته گاه کم‌آبی‌های بسیار شدید و خستگی مرگ‌بار شرکت‌کنندگان را از پا درمی‌آورد.
همه شرکت‌کنندگان میهمانی‌های ریو اکستازی مصرف نمی‌کنند. ولی همه آنها شاهد مصرف این قرص‌ها خواهند بود. فروشندگان این قرص‌ها می‌گویند که اکستازی بی‌خطر است. شما را آرام می‌کند و درکتان را بالا می‌برد. کمک می‌کند تا شادتر باشید و بهتر زندگی کنید. اما این حالات تنها مدت‌زمان کوتاهی وجود دارند. اکستازی شادی کاذبی را در شما به‌وجود می‌آورد و پس از گذشت چند روز، بدترین لحظات زندگی‌تان را تجربه خواهید کرد.
بر اساس نتایج آماری، در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹، موارد مرگ ناشی از مصرف اکستازی ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. همچنین، از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹، اورژانس بیمارستان‌های سراسر دنیا با ۹ برابر افزایش شمار مسمومیت با اکستازی مواجه شده‌اند. یعنی، تعداد موارد مسمومیت در این دوره زمانی از ۳۱۹ نفر به ۲۸۵۰ نفر رسید. اکثریت قربانیان کمتر از ۲۵ سال سن داشتند.
بعضی از جوانان معتقدند که میزان اکستازی مصرف‌شده در این میهمانی‌‌ها بسیار بیشتر از مقادیر حقیقی گزارش شده است. آنها برای کاستن از نگرانی والدینشان، مخاطرات ناشی از مصرف اکستازی را جزئی جلوه می‌دهند.

اثرات منفی شدید :

اثرات شدید منفی احساسی اختلال درخواب کابوسهای شبانه حملات ناگهانی اضطراب دیوانگی کوتاه یا بلندمدت (روان پریشی )انقباض شدید فک و گاززدن و پارگی زبان (در این حالت باید آمپول دیازپام برای ارام کردن فرد تزریق شود ) اختلال در مکانیسم نعوظ و نرسیدن به اوج لذت جنسی (اورگاسم )‌نهوع و استفراغ کاهش شدید سدیم خون دراثر مصرف مایعات زیاد سردرد و سرگیجه و تشنج مختل شدن مکانیسم شکل گیری سلولهای اولیه خون (در مغز استخوان )‌افت شدید خلق و خوی در روزهای بلافاصله بعد از مصرف احتمال اعتیاد روانی احتمال مسمومیت(کبدی) صدمه به اعصاب مغزی بزرگ شدن پستانها در آقایان مشکل ادرار یا قادر نبودن به تخلیه کامل مثانه به هنگام ادرار و در آخر بعضی از صدمات کلیوی.
میزان مرگ و میر ناشی از مصرف اکستاسی حدود دو درصدهزار مصرف کننده است. دختران جوان به علت اثرات هورمونهای جنسی زنانه در صورت مصرف اکستاسی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افت سدیم خون و بدنبال آن ابتلا به حالت تشنج هستند
با توجه به اثرات اکستاسی در افزایش فشار خون و بالا رفتن ضربان قلب و با توجه به اینکه بعضی افراد در برابر قرصها واکنش و حساسیت بیشتری بروز میدهند. افراد دارای سابقه فشار خون یا اختلالات ضربان ضربان قلب و همچنین افراد با سابقه سکته قلبی در صورت مصرف این قرص در معرض خطرات جدی قرار میگیرند در صورت مصرف همزمان الکل با قرصهای اکستاسی عوارض ناشی از کاهش شدیدآب وخیم تر میشود

اثرات منفی :

کاهش اشتها تغییرات بینایی گشاد شدن مردمک چشمها (افراد مصرف کننده در محل های مصرف مثل پارتی ها با وجود کم نوربودن محیط اما مجبور به استفاده از عینکهای آفتابی در شب هستند که ناشی از افزایش بیش از حد حساسیت چشم به نور است ) افزایش ضریان قلب و بالا رفتن فشار خون تغییر در نظم حفظ دمای بدن فک زدنهای طولانی (افراد مصرف کننده برای جلوگیری از حالت قفل شدن فک مجبور به مصرف آدامس هستند ) لر زیدن عصبی شدن عدم تمایل برای استراحت تمایل شدید برای مصرف مجدد این ماده پس از افت تاثیر اولیه.

اثرات مثبت:

      افزایش شدید احساس خوب بودن در فرد افزایش انرژی در فرد و ایجاد تمایل به فعالیتهای شدید و رقصهای طولانی مدت ، احساس تمایل برای تماس با دیگران و احساس تعلف و نزدیکی به دیگران احساس عشق و سرخوشی دست و دلبازی افزایش هوشیاری و درک موسیقی افزایش حسهای بویایی و چشاییی احساس تجربیات و حالات روحی جدید در زندگی احساس روشنایی تمایل برای در آغوش گرفتن و بوسیدن دیگران یک تجربه الکساندر شوگیلین بیوشیمیست آمریکایی که روی عوارض اکستاسی کار میکند می نویسد پس از یکبارمصرف این قرص کوهی که نزدیک منزلم بود و هرروز آن را می دیدم پس از مصرف اکستاسی طوری به نظرم میامد که دوست داشتم ساعتها آن را تماشا کنم.

اکستاسی ترکیبی است شیمیایی از مشتقات آمفاتین که نام علمی آن متیلن دی اکسی مت آمفاتین با علامت اختصاری MDMA میباشد . این ماده در سال ۱۹۱۴ در آلمان به عنوان داروی کم کننده اشتها مورد استفا ده قرارگرفت که بدنبال اثرات سوئی که داشت از رده مصرف خارج شد. در دهه هفتاد این دارو کاربرد مجدد یافت و در روان درمانی برای کمک به بیان احساسات بیماران استفاده شد که در سال ۸۴ میلادی با اثبات اثرات مخرب و زیان آور آن برمغز حیوانات آزمایشگاهیی باردیگر مصرف این قرص غیرقانونی و در ۱۹۸۵ میلادی در آمریکا حمل و داشتن آن جرم اعلام گردید.
در سالهای اخیر مصرف آن در آمریکا در پارتی های شبانه موسوم به RAveS بشدت افزایش یافته که باعث نگرانی دولت آمریکا شده است . دو درصد از مردم آمریکا و ۷ تا ۱۱ درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان حداقل یک بار اکستاسی مصرف کرده اند . میزان مراجعه به اورژانسهای پزشکی در اثر مصرف این قرص به شدت افزایش یافته است .

اکستازی از شادی تا مرگ:

امروزه اعتیاد مشکل بزرگ جوامع است و خساراتی که این معضل یا بلای خانمانسوز به جا می گذارد بسیار زیانبار است، زیرا نیروی جوان جامعه را از چرخه تولید خارج می کند .

اعتیاد به ترکیبات شیمیایی رایج ترین نوع اعتیاد است و موادی که به طور معمـول به کار می روند شامل داروهای مسکن و خواب آور ، محرکهای مغزی ، مواد استنشاقی ، الکل ، مواد افیونی و یا حشیش هستند .

یکی از این مواد اعتیادآور محرکهای مغزی هستند . این مواد گروههایی از آمفتامین، دیتالین و مشتقات آنها هستند . از  مشتقات این مواد می توان به ۳ و ۴ متیلن دی اکسی مت امفنامین MDMA اشاره کرد .

XTC که امروزه به نامهای اکستاسی ، اکستازی ، اکس و یا قرص شادی بخش شناخته شده است .

این ماده در سال ۱۹۱۴ در آلمان توسط شرکت حرک به عنوان کاهنده اشتها تولید شد اما به علت عوارض آن از رده خارج گردید . بعد از مدتی در روان درمانی برای کمک به بیان  احساسات بیماران به کار برده شد . با اثبات اثرات این ماده بر روی مغز حیوانات آزمایشگاهی مصرف آن ممنوع شد .

در سالهای اخیر مصرف این ماده در مهمانیهای شبانه موسوم به اکس پارتی افزایش یافته است . عامل اصلی رواج این ماده در ایران عدم آگاهی افراد از عوارض ناشی از این قرص هاست به طوری که با یک بار مصرف آسیبهای مغزی شدید ایجاد می کند .

اکستاسی به صورت قرص های خوراکی و تزریقی وجود دارد که علامتهای مرسدس بنز، میتسوبیشی ، دلار و گاهی صلیب روی آن حک شده است.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.