مقاله اکسپرسیونیسم

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله اکسپرسیونیسم

تعداد صفحات :۱۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اکسپرسیونیسم یکی از شیوه هایی است که هنرمند برای بیان احساسات و فشارهای عاطفی خود استفاده می کند . هنرمند ، در این شیوه برای ایجاد تأثیر و هیجان بیشتر در مخاطب از تأکیدی اغراق آمیز استفاده می کند .

معماران اکسپرسیونیست از عوامل زیادی تأثیر پزیرفتند . از جمله :

نقاشی اکسپرسیونیست ، از رنگ و موضوعات نقاشی ها بر آنها تاثیر زیادی گذاشته است و اندیشه های فلاسفه و نویسندگان و هنرمندان نو اندیش از جمله شیر بارت و نیچه ….

علاقه مردم به تئاتر موجب شد که معماران به خلق بناهای با شگوه بپردازند و همچنین سرمایه داران و صاحب صنایع بزرگ آلمان با بالا بردن قدرت رقابتی تولیدات خود برای احداث بناهای عظیم به کار بردند و زمینه کار را برای معاران و طراحان اکسپرسیونیت فراهم کردند .

آثار معماران اکسپرسیونیست ویژگیهایی دارند از جمله

تنوع فرم در آثار این هنرمندان بسیار چشمگیر است و همین موضوع دسته بندی مطالعه و تحقیریال آثار آنها را مشکل می کند . معماری کوه وار و کوهستانی و فرم های کریستالی از دیگر ویژگی های طرح های اکسپرسیونیستی می باشد .

تاکید بر نوع معماری و قدرت علاقه معمار و آزادی تفکر در طراحی از خصوصیات بارز این شیوه بیان می باشد .

تأکید معماری اکسپرسیونیست بر منحصر به فرد بودن طرحهایشان موجب گردید که تکرار و تکثیر طرح ها مشکل باشد .

هنرمندان این شیوه هم بر فرم ها و هم بر عملکرد تأثیر داشتند . اما عملکرد نقطه شروع طراحی آنها بود و در طراحی به فرمهای خیال پردازانه و رویایی و شور و هیجان خاصی برای خلق فرمهای نمادین (سمبلیک ) و تاثیر گذار داشتند . گرایش به عظمت و شکوه در کارهای آنها قابل توجه است .

با وجود اینکه از طرهای شرق و همچنین طرحای گوتیک تاثیر زیادی پذیرفتند . نوگرایی و خلاقیت نیز در آثار انها چشمگیر است .

هدف طراحی آنها یک هدف اجتماعی است ( هنر برای مردم ) و در طراحی و ساخت ساختمان های با شکوه و با ظرفیت بسیار برای تجمع مردم قابل مشاهده است . و در ساخت این ساختمان ها از تزئینات استفاده نکردند زیرا معتقداند که ساختار یک فرم به خودی خود تزئین را در بر دارد  .

کشیدگی و ارتفاع و تأکید بر این امر در بسیاری از آثار آنها دیده می شود.

هدف از انجام این پژوهش ، بررسی تعاریف و مفاهیم و تاریخچۀ شیوۀ بیان اکسپرسیونیسم در ارتباط با نقاشی ، معماری و شهرسازی می باشد .

واژه های کلیدی: اکسپرسیونیسم، نقاشی، معماری، شهرسازی

فهرست مطالب

مقدمه :   ۱
مفهوم کلی سبک اکسپرسیونیسم :   ۱
به عنوان مثال :   ۲
تاریخچه اکسپرسیونیسم در آلمان :   ۲
نتیجه :   ۱۱
منابع   ۱۳

منابع

۱- رید هربرت ( فلسفه هنر معاصر ) فرامرزی . نگاه ۱۳۶۲

۲-مجله « بررسی » شماره ۱ و ۲ اردیبهشت ۱۳۴۸

۳- محمد زاده . حمید  – از نقاشی تا معماری و شهر سازی انتشارات مویان جسم چاپ اول ۱۳۷۸

مقدمه :

هدف از انجام این پژوهش ، بررسی تعاریف و مفاهیم و تاریخچۀ شیوۀ بیان اکسپرسیونیسم در ارتباط با نقاشی ، معماری و شهرسازی می باشد . با  تأکید بر اندیشه ها آثار و فعالیت های معمار و شهرساز یزرگ آلمانی به نام ( برونوتات ) و درت یابی به برخی از ویژگی های « شهر اکپرسیونیستی » می باشد .

برای پی بردن به این نکته که اولاً « شهرسازی » و « اکسپرسیونیسم » و ثانیاً « شهر اکپرسیونیستی » و « برونوتات » چه ارتباطی با هم دارند .

لازم است قبل از هر چیز معنی و مفهموم سبک اکسپرسیونیست را بدانیم . و همچنین تاریخچه مطرح شدن آن در آلمان به دلایلی که گفته می شود . و نقش برونوتات در جنبش هنری اکپرسیونیستی این گشور روشن میگردد و همچنین با بررسی آثار و فعالیت های او برخی از ویژگی های شهر اکسپرسیونیستی مطرح می شود .

 

مفهوم کلی سبک اکسپرسیونیسم :

« اکسپرسیونیسم در لغت به معنی « بیانی » « هیجان گری » و « حالت گرایی» ترجه شده است .

هنرمند اکسپرسیونیست هدف اصلیش عوالم بشری و انسانی است . اکسپرسیونیسم ، شیوه ای در هنر است . که نه بر واقعیات عین طبیعت تأکید دارد و نه بر تصورات انتزاعی مبتنی بر آن واقعیات تأکید دارد . بلکه تلاش و کوشش می کند احساسات و عواطف ، حالات درون و ذهنیات هنرمند را به تصویر بکشد .

به عنوان مثال :

با توجه به معنی واژه « اکسپرسیونیسم » و با جمع بندی تعاریف مختصری که ذکر شد می توان گفت که این شیوه بیان ، راهی برای آزادسازی احساسات و فشارهای عاطفی و نیروهای معنوی درونی و بیان برداشت های ذهنی هنرمند از محیط و شرایط بیرونی است . و به نظر می رسد ، هنرمند اکسپرسیونیست برای تخلیه و آزادسازی نیروهای درونی خود ، غالباً سعی می کند از تأکیدی اغراق آمیز استفاده کند .

تاریخچه اکسپرسیونیسم در آلمان :

در مطالعه تاریخچه اکسپرسیونیسم ابتدا لازم است ، از نحوه به گار گیری این شیوه در نقاشی آغاز کنیم . در عالم نقاشی ، « ونسان ون کوک » را به عنوان مکتشف اکسپرسیونیسم جدید می شناسند و محور انسانگرایی به وضوح در تابلوهای او مشاهده می شود و همچنین تکنیک استفاده از رنگ کاملاً بیانگر این حقیقت است . « ادوارد مونگ » نوروژی که در سال ۱۸۹۲ به آلمان رفت و سالها در آنجا زندگی کرد . از جهات بسیار پدرذ اکسپرسیونیسم نوین در نقاشی آلمان به شمار می رود در آثار او و ون کوک رابطه نزدیکی وجود دارد . زیرا ادوارد مونگ معتقد است : « دیگر تصاویری از اندرون با مردانی که کتاب می خوانند و زنانی که بافندگی می کنند نکشید . باید از انسانهای زنده ای نقاشی کنیم که نفس می کشند ، رنج می برند و عشق می ورزند . من مجموعه ای از این تصاویر را خواهم کشید تا مردمخ مجبور شوند عنصر مقدس آنها را بشناسند و خود را در برابر آن سربرهنه کنند، چنانکه گویی در کلیسایند »

این عبارات ، نشانگر مقدس بودن زندگی انسانها و رنج و شادی مردم عادی برای هنرمند است . این « مردمی شدن هنر » آغازی است که دامنۀ آن به معماری هم کشیده شد . شبح و بیماری و مرگ که بر زندگی او سایه انداخته بود و این ترس و هراس همیشگی او ، موضوع غالب نقاشی ها و تابلوهایش را تشکیل می داد . « جیمز رانسور » فنلادی نیز از پیشگامان شیوۀ اکسپرسیونیست می باشد که نقاشی های او از قدت حیرت زده کردن تماشاگر برخوردار است . او با استفاده از خطوط لرزان ، و رنگ های ناسازگار در تابلوهایش ، نشان دهنده ی واکنش شخص در برابر  دنیایی غیر انسانی است . که او را وادار به متموع می کند و با این شیوه در تماشاگر ایجاد حس هیجان می کند .

از نقاشان معروف دیگر « ژورژ  روئو » می باشد . تابلوهای او بیانگر موضوع های مذهبی ، اخشم اخلاقی ، نفرت از شرارت های بورژوازی حاکم ، نفرت از فساد حاکم ، اندوه و طنز تلخ می باشد .

زمینه های تاریخی ، اکسپرسیونیسم از آلمان رشد کرد . پس از جنگ جهانی اول ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ که آلمان ها شکست خوردند . وقر اقتصادی ، فساد و فهشا زیاد شده بود . در آن دوران اکسپرسیونیسم بوجود آمد . خیلی سریع مورد توجه آمریکاییان قرار گرفت . در دهۀ « ۱۹۲۰-۱۹۳۰ » به سرعات شیوه فوق در مکزیک چشم گیر شد انقلاب مکزیک الهام بخش گروهی از نقاشان شد تا در جست و جوی شیوه ای ملی و مبتنی بر هنر بومی باشند . آنها می خواستند هنرشان مردمی باشد « از مردم سرچشمه بگیرد و روحیه انقلابی را در بناهای عمومی جلوه گر کند . اینها آثار خود را وسیله ای ربای حمل بار آرمان هایشان قرار دادند » .

جلوه گر ساختن روحیه انقلابی و مردمی در بناهای عمومی و احساس مسئولیت هنرمند در برابر جامعه ، نکته ای است که در معماری اکسپرسیونیستی آلمان به وضوح دیأه می شود .

 

تاریخچه مطرح شدن اکسپرسیونیسم در ارتباط با معماری و« شهرسازی »

برخی از مورخان هنری معتقد اند که اکسپرسیونیست اثری روی معماری ندارد .

به همین دلیل به معماری اکسپرسیونیستی نپرداخته اند . اما همانطور که می دانیم معماری ، تحت تأثیر شرایط اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی محیط ، با ذهن و تجربیات او پیوند دارد . همانگونه که یک آهنگساز هزاران صدا را برای خلق اثری شاد یآ غمگین به کار می گیرد . معمار نیز می تواند همین کار را با رنگ و فرم انجام دهد و دست اندکاران عرصۀ « شهرسازی » هم می تواند با در نظر گرفتن عوامل لازم ، در ایجاد شهری شاد یآ دلگیر و خفقان آور یا کسل کننده مؤثر باشد . بنابراین می توان گفت که جنبش اکسپرسیونیستی در نقاش و سایر هنرها اثر مهمی در معماری داشته است .

کاربرد واژه اکسپرسیونیسم در معماری در سال ۱۹۱۵ می باشد « آدولف بنه » ترکیب معماری اکسپرسیونیست را به کار گرفته و ارتباط متقابل بین تمام هنرها را مطرح ساخت .

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اکسپرسیونیسم
  • مقاله اکسپرسیونیسم یا هیجان نمایی
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.