مقاله باور به حقوق و شأن والای زن در حیات اجتماعی و نفی نگرشهای سلطه طلبانه در روابط اجتماعی بین دو جنس با تکیه بر دیدگاه های رهبریت نظام اسلامی حضرت امام خمینی (ره)

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله باور به حقوق و شأن والای زن در حیات اجتماعی و نفی نگرشهای سلطه طلبانه در روابط اجتماعی بین دو جنس با تکیه بر دیدگاه های رهبریت نظام اسلامی حضرت امام خمینی (ره)

 

تعداد صفحات : ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقام «مادری» اولین مرتبه از شأن زن، در حیات اجتماعی است. در این مقام، زن همطراز با انبیاء است، که متأسفانه در نظرگاه های مادی، این جایگاه ارزش واقعی خود را از دست داده است. در معرفت شناسی امام باطن امور و مسائل کشف می شود و با بیانی ساده در معرض فهم عامه قرار می گیرد. در این نگاه، «تزکیه» و «سازندگی» جامعه، دو شاخصه بزرگی است که واژه «مادر» را معنا می کند.
زعامت پربار و پرافتخار ده ساله حضرت امام (س) موجب گردیده تا دستیابی به اندیشه آن حضرت، از نظریه صرف، خارج شده و نظر و عمل توأم قابل حصول باشد. این مزیت، اندیشه امام را از دیگر متفکران و صاحب نظران مسلمان ممتاز می سازد. در نگاهی گذرا، می توان درجات عالی حیات اجتماعی زن را در این دیدگاه ملاحظه کرد. شگفت آور است که در این جولانگاه ایمانی، جایگاه زن ارزنده تر و والاتر از مردان است.
«من خدمتگزار بانوان ایران هستم» این شعار عملی را نمی توان در هیچ یک از نظریه ها و راهبردهای دیگری یافت، که با هیاهو به دفاع از حقوق زن، در طول تاریخ برخاسته است. رسیدن زن به مقام والای انسانیت، در رأس دیدگاه الهی امام قرار دارد. این هدف، مقصد نهایی زن را در طی طریق معین می کند، و آن سیری عارفانه است که براساس انگیزه ای الهی، در رسیدن به مقصدی الهی آغاز می شود. در این مسیر متعالی، بارزه های عملی، در حیات اجتماعی جلوه می کند.
نقش زن در حیات اجتماعی دارای ویژگی خاصی است، و آن «صلاح و فساد جامعه» است که سرچشمه اش با وجود زن پیوند دارد.
از برجسته ترین و زیباترین زوایای منظر حضرت امام (س) نسبت به زن، زاویه قیام زن مسلمان در نفی نگرش های سلطه گرانه است.
آگاهی نسبت به مبانی احکام نورانی اسلام، زمینه ساز این تحول و استقبال شادمانه و مثبت زنان مسلمان از آن، ثمره این رهایی بوده است.
تلاش شجاعانه زن مسلمان از یکسو او را از اسارت در دام های خائنانه رهانید، و از سوی دیگر با اطلاع و درک عمیق از متن اسلام، به مسئولیت و تکالیف الهی خود آگاه نمود. بدین ترتیب زن، خویشتن را از زنجیر خائنان سودپرست و قید خرافات بعضی آخوندهای بی اطلاع از مصالح مسلمین، آزاد ساخت. در این آزادی «زینب گونه» وارد عرصه های مختلف شد، و حضور پرافتخارش موجب خشم دشمن گردید و دل جاهلان بدتر از دشمنان را نیز به لرزه در آورد.
مقاله حاضر به نقش زن در حیات اجتماع و حقوق اجتماعی وی پرداخته و به نفی نگرشهای سلطه طلبانه به زن پرداخته است.
بررسی دیدگاه رهبریت نظام اسلامی حضرت امام(س) راه گشای ترسیم و تبیین این مقوله خواهد بود.
واژه های کلیدی: شان زن، حیات اجتماعی، حقوق زن، دیدگاه امام، نفی نگرش ها

فهرست مطالب

چکیده    ۱
شأن زن در منظر امام    ۳
زن در حیات اجتماع    ۵
زن و حقوق اجتماعی    ۱۰
نگرش های سلطه طلبانه به زن    ۱۴
نفی نگرش های سلطه طلبانه    ۱۷
ظرفیت ها و قابلیت های زن    ۲۰

شأن زن در منظر امام

به طور کلی ارزش «انسان» در منظر حضرت امام (س) از حیث «انسانیت» او مطرح است، که این بعد مورد تأکید و تصریح قرآن کریم است. شأن و مقام و شخصیت انسان ها – زن و مرد – حقوق و آزادی های آنان، دارای چارچوب یا قالبی است که تعالیم اسلام و احکام نورانی قرآن کریم، ساختار آن را فراهم آورده اند. خارج از این مرزهای مقدس، شأن انسانی آدمیان، ملعبه هوی و هوس های افرادی دیگر از نوع خودشان بوده و مفهوم و محتوای اصیلی نخواهد داشت.

در منظر حضرت امام (س) زن دارای شخصیت و مقامی قرآنی است و نباید جدای از این ظرف، ملاک ها و ارزش های دون را پذیرا شود. شاخصه های انسانی قرآن «علم» و «تقوی» است. این معیارهای ارزشی، الهی است که در رأس تعالیم همه مکاتب الهی قرار داشته و قرآن کریم و حضرت ختمی مرتبت (ص) بر آن تصریح و تأکید داشته اند.[۱]

شاخصه های «علم» و «تقوی» زن و مرد را مشمول خود قرار داده، در پیشگاه حضرت احدیت، هیچیک را بر دیگری مزیتی نیست.[۲] «ان اکرمکم عندالله اتقیکم»

در خطاب پروردگار به پیامبر اکرم (r) مؤمنین اعم از زن و مرد مفتخر شده اند تا نامشان در کنار نام حضرت حق قرار گیرد: «یا ایها النبی حسبک الله و من اتبعک من المؤمنین»

مؤمنین و مؤمنات هر دو در این کلام جمع شده اند، و مسئولیتی عظیم متوجه هر دو قشر است. پیروی از پیامبر اسلام و دین اسلام مسئولیت و تکلیفی است که خداوند سبحان در این پیام به زنان و مردان ایمان آورنده گوشزد می کند.[۳]

زن و مرد مسلمان در افتخارات و امتیازات [انجام وظیفه و تکلیف الهی] مساوی بوده، از حیث مسئولیت پذیری نیز، برابر هستند. زن در مسئولیت پذیری و برتری یابی، به عنوان «بنده مقرب» دارای توان، ظرفیت، درک و تحملی برابر با مرد است، و مصداق کامل انسان بالنده و پویا را در مکتب اسلام دارا است.

از این رو با بعثت نبی اکرم (r) فرهنگ جاهلیت درهم می شکند، و در این ندای رهایی زن به آزادی بیش از مرد دست می یابد.[۴] از این به بعد زن موجود سیه روزی که مایه فلاکت و تباهی بود، و به عنوان انگل جامعه مستوجب عمل سفاهت جاهلی می گردید، در بستر پر نعمت اسلام، به رشد و تعالی می رسد. زن نه تنها به شأن انسانی خود نایل می شود، که هم ردیف قرآن مجید و انبیاء الهی «انسان ساز» می گردد.[۵]

در رستاخیز اسلامی زن به گونه ای معجزه آسا، از کالایی بی مصرف به انسانی والا تبدیل شده[۶]، هاله ای از قداست وجود او را فرا می گیرد. «یخرجون من ظلمات الی النور» و او، انسانی آزاده می شود که فقط در برابر حق تعالی «عبد» است!

باور امام نسبت به شأن زن، ریشه قرآنی دارد که آن، خروج زن از حالت شیئی بودن است. زن در ساختار حکومت اسلامی – جامعه اسلامی- مسئولیت های سنگین را عهده دار می شود.[۷] «کرامت» و «آزادگی» ویژگی های زن است، که آنها را در خلقت خویش از حق سبحان به ودیعت گرفته است.[۸]

به جرأت می توان گفت حضرت امام (س) تنها رهبر و اندیشمندی است که مقام و شخصیت حقیقی زن را باور داشته و با تمام وجود برای ظهور و بروز آن می کوشد. امام سفیری الهی است که با خرد فرزانه خویش رهایی نوع بشر را از قید بندگی غیرخداوند، فریاد می زند، و بشریت را به بیداری، آگاهی و قیام علیه تمامی بندها و عبودیت های باطل فرا می خواند.

زن در این دعوت به قیام آزادیخواهانه، جایگاه خاص دارد. امام زن را به سوی رستگاری و نجات می خواند، و شأن والای او را در بهترین و زیباترین بیان ترسیم می کند: «زن مظهر تحقق آمال بشر است.»[۹]

زن در حیات اجتماع

زعامت پربار و پرافتخار ده ساله حضرت امام (س) موجب گردیده تا دستیابی به اندیشه آن حضرت، از نظریه صرف، خارج شده و نظر و عمل توأم قابل حصول باشد. این مزیت، اندیشه امام را از دیگر متفکران و صاحب نظران مسلمان ممتاز می سازد. در نگاهی گذرا، می توان درجات عالی حیات اجتماعی زن را در این دیدگاه ملاحظه کرد. شگفت آور است که در این جولانگاه ایمانی، جایگاه زن ارزنده تر و والاتر از مردان است.

«من خدمتگزار بانوان ایران هستم»[۱۰] این شعار عملی را نمی توان در هیچ یک از نظریه ها و راهبردهای دیگری یافت، که با هیاهو به دفاع از حقوق زن، در طول تاریخ برخاسته است. رسیدن زن به مقام والای انسانیت[۱۱]، در رأس دیدگاه الهی امام قرار دارد. این هدف، مقصد نهایی زن را در طی طریق معین می کند، و آن سیری عارفانه است که براساس انگیزه ای الهی، در رسیدن به مقصدی الهی آغاز می شود. در این مسیر متعالی، بارزه های عملی، در حیات اجتماعی جلوه می کند.

نقش زن در حیات اجتماعی دارای ویژگی خاصی است، و آن «صلاح و فساد جامعه» است که سرچشمه اش با وجود زن پیوند دارد.[۱۲]

برداشت غلط از پیشرفت و ترقی زن، که تقلیدی نابخردانه از فرهنگ غرب است، در اندیشه امام نفی شده و ترقی، مفهوم کمال جویی می یابد. بنابراین ترقی، کمال انسانی زن است و بسته به تأثیری است که وی در جامعه می گذارد.[۱۳] در این نظر زن مظهر سازندگی بنیان جامعه قلمداد می شود، و کمال او، سعادت جامعه را در بر دارد.

مقام «مادری» اولین مرتبه از شأن زن، در حیات اجتماعی است. در این مقام، زن همطراز با انبیاء است، که متأسفانه در نظرگاه های مادی، این جایگاه ارزش واقعی خود را از دست داده است. در معرفت شناسی امام باطن امور و مسائل کشف می شود و با بیانی ساده در معرض فهم عامه قرار می گیرد. در این نگاه، «تزکیه» و «سازندگی» جامعه، دو شاخصه بزرگی است که واژه «مادر» را معنا می کند.

«مادری» مقامی است که هم مسئولیت و هم ظرفیت سازندگی و تزکیه را دارد، و در اجرای این دو، زن به مانند رسولان، عمل می کند. ویژگی های فوق را حضرت حق در ذات «مادر» نهفته است.[۱۴]

همان گونه که در بستر تعالیم الهی انبیاء عظام، بشر تربیت یافته و به تکامل می رسد، ژرفای عواطف و عشق، آگاهی، شناخت و عمل توأم با تزکیه «مادر» نیز، مدرسه ایمانی فرزندان اوست. «مادر» تنها آموزگار قدرتمندی است که توانی عظیم در ساختن ارکان جامعه زنده و پویا دارد.[۱۵]

قرآن مجید کتابی است که احکام و رسالت همه انبیاء الهی را کاملتر و جامعتر نازل کرده است. ابتدا و غایب قرآن کریم «انسان سازی است و شأن حقیقی زن، شأنی قرآنی، یعنی انسان سازی در جامعه است.»[۱۶]

انحطاط جوامع بشری ثمره زیان باری است که از عدم انجام وظیفه مادری ناشی گردیده است.[۱۷] با آنکه آموزگاری، تجلی رسالت پیامبران است، ولی در مقایسه با تربیت و پرورش بنیادین که توسط مادر باید انجام پذیرد، معلمی نیز در درجه دوم قرار دارد. بنابراین «مادر» مربی اصلی و آغازین جامعه است. در این شأن، سایه حضور زن در تربیت تمام جامعه فراگیری داشته، و به گروه دانش آموز و معلم محدود نمی شود.[۱۸]



[۱] صحیفه نور،ج ۷،ص۱۲۷

[۲] همان،ج۱۹،ص۲۱

[۳] همان،ج۶،ص۲۸۲

[۴] همان،ج۱۸،ص۲۳۶

[۵] همان،ج۱۱،ص۲۵۳

[۶] همان، ج۳، ص۱۰۳

[۷] همان، ج۳، ص۱۰۱

[۸] همان، ج۱۱، ص۲۵۴

[۹] همان، ج۶، ص۱۹۴

[۱۰] در جستجوی راه از کلام امام ،دفتر سوم، ص۲۰

[۱۱] صحیفه نور، ج۵، ص۱۵۳

[۱۲] همان ، ج۱۶، ص۱۲۵

[۱۳] در جستجوی راه از کلام امام، دفتر سوم،ص۱۹

[۱۴] صحیفه نور، ج۸، ص۱۶۲

[۱۵] همان

[۱۶] همان، ج۱۱، ص۲۵۳

[۱۷] همان

[۱۸] همان،ج۱۶،ص۱۳۰

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی حقوق زن در اسلام
  • مقاله حقوق زوجه بر زوج
  • مقاله حقوق زن در اسلام
  • مقاله حجاب و حقوق زن از دیدگاه شهید مطهری
  • مقاله زن از دیدگاه آمار جهانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.