1,213 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۳۲
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
چکیده
هدف کلی پژوهش برآورد تاثیر مرگ و میرهای ناشی از سوانح وتصادفات رانندگی روی امید به زندگی در بدو تولدومحاسبه بار اقتصادی ناشی ازاین مرگ ومیرها است.
مرگ ومیرهایی که در اثر سوانح وتصادفات رانندگی روی می دهند ، درواقع سرمایه های انسانی کشورهارا ازبین می برندواین سرمایه ها بعنوان پشتوانه توسعه کشورتلقی می گردند. پیشگیری از این مرگ ومیرها تا حدی باعث کاهش نرخ مرگ ومیر وافزایش امید به زندگی دربدو تولد گردد. امید به زندگی دربدو تولد بعنوان یکی از شاخصهای مهم توسعه یافتگی کشورها می باشد و یکی از اهداف برنامه ریزان برای توسعه, افزایش امید به زندگی در بدو تولد است.مقابله با این مرگ ومیرها ،همزمان با کاهش سایر مرگ ومیرها که درسنین پایین رخ می دهد منجربه افزایش امیدبه زندگی دربدوتولدخواهد شد.کشورمابعنوان یک کشوردرحال توسعه، پتانسیلهای زیادی برای توسعه دارد و سرمایه گذاری بیشتردربخش بهداشت برای کاهش مرگ ومیرها ی ناشی ا ز سوانح وتصادفات رانندگی می تواند روند رو به رشد افزایش امیدبه زندگی را تسریع بخشد.
دو رهیافت معمول برای تعیین هزینه مرگومیرهای ناشی ازسوانح و تصادفات رانندگی وجود دارد، یکی مدل سرمایه انسانی یا مدل تولید از دست رفته است ودیگری مدل فراگیر است.درمدل تولید هزینه مرگومیرهای ناشی ازسوانح و تصادفات رانندگی شامل تولید از دست رفته به دلیل صدمات یا مرگ ومیر ناشی ازسوانح و تصادفات رانندگی است ودستاوردها وتولیدات اقتصادی که قربانیان تصادفات در سالهای آینده می توانند داشته باشند محاسبه می شود.در مدل فراگیر هزینه های مستقیم وغیر مستقیم تصادفات برای فرد وجامعه محاسبه می شود.در این مدل هزینه مرگومیروجراحات ناشی از تصادفات به اینصورت تعریف می شود که چه اندازه جامعه ومردم برای کاهش احتمال جراهات و مرگومیرهای ناشی ازسوانح و تصادفات رانندگی هزینه پرداخت می کنند. در این تحقیق از مدل سرمایه انسانی یامدل تولید از دست رفته استفاده شده است.
برای محاسبهباراقتصادی مرگ ومیرهای ناشی ازسوانح وحوادث رانندگی ابتدا تعداد سالهای عمر از دست رفته به دلیل مرگ ومیرهای ناشی ازسوانح وحوادث رانندگی بااستفاده از جداول عمر محاسبه وسپس به روش تولید از دست رفته باراقتصادی مرگ ومیرهای ناشی ازسوانح وحوادث رانندگی محاسبه شده است.
نتایج نشان می دهد که امید به زندگی در بدو تولد محاسبه شده برای مردان ایران ، ۶۳/۶۷سال و امید به زندگی در بدو تولد زنان ،۵۸/۷۰سال بوده است. میزان مرگ ومیر ناشی ازسوانح وتصادفات رانندگی ،۳۳/۰ در هزاربوده است. این میزان برای مردان شدید تر از زنان بوده است(۵۳/۰درمقابل۱۳/۰درهزار).
مرگ ومیر ناشی از سوانح وحوادث رانندگی باعث۳۸/۱سال کاهش در امید به زندگی در بدو تولد مردان کشورشده است و باعث۳۴/۰سال کاهش در امید به زندگی در بدو تولد زنان شده است .
واژه های کلیدی: تصادفات رانندگی، امید به زندگی، بار اقتصادی، مرگ و میر، مدل سرمایه انسانی
مقدمه ۴
اهمیت پژوهش ۶
اهداف پژوهش ۸
۴-۱- ادبیات موضوع ۸
چارچوب نظری ۱۲
تئوری انتقال جمعیتی ۱۲
تئوری انتقال اپیدمیولوژیکی ۱۳
روش تحقیق ۱۴
نتایج تحقیق ۱۵
جدول عمر مردان ایران در سال۱۳۸۱ ۱۵
جدول عمر زنان ایران در سال۱۳۸۱ ۱۷
جدول عمرمردان کشور در سال ۱۳۸۱ بدون مرگ ومیر ناشی از سوانح وتصادفات رانندگی ۱۸
جدول عمرزنان کشور در سال ۱۳۸۱ بدون مرگ ومیر ناشی از سوانح وتصادفات رانندگی ۲۰
تعداد سالهای عمر از دست رفته ناشی از سوانح وتصادفات رانندگی درسال۱۳۸۱ ۲۱
۱-۹-۴- بار اقتصادی مرگ ومیرهای ناشی از سوانح وتصادفات رانندگی در سال۱۳۸۱ ۲۳
خلاصه ونتیجه گیری ۲۶
فهرست منابع ۲۹
منابع فارسی ۲۹
منابع لاتین ۳۱
– پولارد،اچ ودیگران،روشهای تحلیل جمعیت،ترجمههما آقا ودیگران،انتشارات دانشگاه شیراز،۱۳۷۶٫
– حسینی،حاتم،جمعیت،جمعیت شناسی وتنظیم خانواده،انتشارات فن آوران،همدان،مهر۱۳۷۹٫
– سرایی ،حسن ،روشهای مقدماتی تحلیل جمعیت باتاکید بر باروری ومرگ و میر ،انتشارات دانشگاه تهران،۱۳۸۱٫
-سالنامه آماری،آمار مرگ ومیر وعلل مربوطه،وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی،معاونت تحقیقات وفناوری، دفتر توسعه وهماهنگی نظام آماری.
-سیف اللهی،حجت الله،بررسی علل مرگ ومیربرحسب سن در تهران ، فصلنامه جمعیت،شماره۸ و۹،صص۴۲الی۶۲،تابستان وپاییز۱۳۷۳٫
-زنجانی، حبیب الله،تحلیل جمعیت شناختی،انتشارات سمت ،تهران۱۳۷۶٫
-مرادی سعدالله وطغرایی،زهره،بررسی وتحلیل آمار مرگ ومیرناشی از تصادف وسایل نقلیه درکشور ، فصلنامه جمعیت،شماره۳۳و۳۴صص۱۴۵الی۱۵۹، پاییزوزمستان۱۳۷۹٫
– نقوی،محسن،سیمای مرگ در ده استان کشور،وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی،انتشارات دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت درجمهوری اسلامی ایران،دی ماه۱۳۷۹٫
– نقوی،محسن،اکبری، محمد اسماعیل،همه گیرشناسی آسیبهای ناشی از علل خارجی(حوادث)در جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی،انتشارات فکرت،تهران۱۳۸۱٫
-H.Soori & M.Naghavi,Deaths from unintentional injuries in rural areas of the Islamic Republic of Iran.
-Horiuchi, shiro , United Nations(1999) ,Helth and Mortality Issuse of Global Concern, epidemiological tranzition in developed countries;past,present and future,pp54-71 New York.
-Sethi,Dinesh&Zwi,Anthony , United Nations(1999) ,Helth and Mortality Issuse of Global Concern, epidemiological tranzition in developed countries;past,present and future,pp212-441 New York.
– Peck,Raymond .C&Healey,Erin.j,Accident Costs and Benefit Cost Analysis,www.dmv.ca.gav
– Peden,Margie &et all(2004),Wrld report on road traffic injry prevention,WHO,Geneva.
-The World Helth report 2002:Reducing Risks,Promoting Helthy Life,Geneva2002.
-United Nations(1999) ,Helth and Mortality Issuse of Global Concern,New York.
-Weeks,Jhon.r(1999),Population,An introduction to concepts and issues ,Wadsworth.
افزایش شتابان تعداد تصادفات رانندگی ومتعاقباً افزایش مرگ ومیر ناشی از این سوانح وتصادفات درسالهای اخیر،توجه بسیاری از مسئولین وبرنامه ریزان کشور را به خود معطوف کرده است.نرخ رشد تصادفات رانندگی و مرگ ومیر ناشی از این سوانح وتصادفات درسالهای اخیربه طور فاجعه آمیزی افزایش یافته وباعث صدمات ولطمات جبران ناپذیری بر مناسبات اقتصادی واجتماعی کشورشده است.
مرگ ومیرهای ناشی ازسوانح وتصادفات رانندگی در سالهای اخیرباتوجه به ابعاد وسیع مسئله چندان که باید مورد توجه قرارنگرفته است وتا کنون برآورددقیقی در مورد هزینه های اقتصادی مرگ ومیرهای ناشی ازسوانح وتصادفات رانندگی نشده است.با توجه به آثار منفی که این مرگ ومیرها در بلند مدت می تواند بر اقتصاد کشور به جای گذارد لزوم کنترل این مرگ ومیرها نیز ضرورت پیدا خواهدکردوبرای شفاف ترشدن بعدفاجعه آگاهی از بار اقتصادی این مرگ ومیرها برپیکره اقتصادی کشور ضرورتی انکار ناپذیر خواهد داشت.تحقیق حاضر تلاشی است در جهت رسیدن به این اهداف وبرآورد بار اقتصادی مرگ ومیرهای ناشی ازسوانح وتصادفات رانندگی در سال ۱۳۸۱٫
سوانح وحوادث رانندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسانها در سراسر دنیامی باشد.در کشورهای توسعه یافته صنعتی راهکارهای مقابله با سوانح وحوادث با دقت وحساسیت بررسی شده است ولی در کشورهای درحال توسعه اینگونه نیست (Soori&Nagavi,p:1).
امید به زندگی در بدوتولد یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها به شمار می آید و یکی از اهداف برنامه ریزان برای توسعه, افزایش امید به زندگی در بدو تولد است. شاخص های تعیین کننده امید به زندگی دربدو تولد , میزان های مرگ و میر ویژه سنی می باشد. هر چه میزانهای مرگ و میر در سنین پایین مخصوصاً سنین زیر ۵ سال کمتر باشد امید به زندگی روبه فزونی خواهد گذاشت و مرگو میر در سنین ۵ سال در کشور ما تا حد زیادی تحت کنترل درآمده است, اما هنوز فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته دارد. عامل مهم دیگری که امید به زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد مرگ و میر جوانان و افراد میانسال است. با توجه به اینکه مرگومیرهای ناشی ازسوانح و تصادفات رانندگی بیشتر سنین میانی و پایین را تحت تاثیر قرار می دهند, تاثیر منفی این مرگومیرهای روی امید زندگی در بدو تولدودر نتیجه روی اقتصاد وجامعه اجتناب ناپذیر خواهد بود.
واقعه مرگ ومیر در سنین متفاوت از اهمیت زیادی برخوردار است وآگاهی ازشاخصهای مربوط به آن برای برنامه ریزان کشور ضرورتی انکار ناپذیر دارد.امروزه سلامت محور توسعه پایدار محسوب میشود و سرمایهگذاری در بخش سلامت سریعترین و آسانترین راه برای کاهش فقر در جامعه محسوب میشود.
امروزه توجه خیلی کمی به هزاران زندگی که دراثر تصادفات، بی رحمانه از دست می رود می شود. جامعه بهداشت عمومی، تصادفات رانندگی را به عنوان یک علت اصلی برای از دست دادن زندگی بارورومولدوهمچنین یک علت برای هزینه های بالای مراقبتهای بهداشتی ودرجه زیادی ازناتوانی جسمی می داند.از نظر تاریخی نیز به علت داشتن علل متنوع، از تصادفات به عنوان یک مسئله مهم بهداشت عمومی غفلت شده است وجوامع وحکومتها این علل را به عنوان علل قابل قبول برای مداخلات بهداشتی درک نکرده اندوبه این مسئله که از طریق تلاشهای سازمان یافته در یک جامعه می توان از این آسیبها جلوگیری کرد به شکل محدودی مورد توجه قرار گرفته است.تحلیلهای اخیر در ارتباط با انتقال جمعیتی وانتقال اپیدمیولوژیکی ومطالعات انجام شده از جمله مطالعات بانک جهانی[۱] وسازمان بهداشت جهانی[۲](WHO)علل آسیبها وصدمات را در سطح ملی وجهانی تا حدودی برجسته کرده اندولی به علل کلیدی این مسائل کمترتوجه شده است Sethi&Zwi,p:412) (.
با توجه به تاثیر زیاد مرگومیر های ناشی ازسوانح و تصادفات رانندگی روی شاخصهای مرگومیر بخصوص امید به زندگی در بدو تولدواقتصاد کشور و عدم توجه به این مرگومیرها, لزوم توجه به آثار این مرگ ومیرها ضروری است. کاهش امید به زندگی آثار اقتصادی و اجتماعی سوئی برای جامعه به ارمغان میآورد . نکته مهم این است که این مرگ ومیرها بیشتر جنس مذکر وسنین پائین راکه قشر فعال جامعه محسوب می شوند تحت الشعاع قرار می دهد وکنترل وبه حداقل رساندن این مرگها آثار اقتصادی – اجتماعی وجمعیتی مثبتی خواهد داشت.آگاهی ازمیزان تاثیر این مرگ ومیرها روی امید به زندگی در بدو تولدومحاسبه نفر سالهای عمر از دست رفته ناشی از این مرگ ومیرها به پژوهشگران وبرنامه ریزان کمک خواهد کرد تابا دید باز تری به عواقب اقتصادی- اجتماعی این مرگ ومیرها بنگرند.
هدف کلی پژوهش برآورد تاثیر مرگ و میرهای ناشی از سوانح وتصادفات رانندگی روی امید به زندگی در بدو تولدومحاسبه بار اقتصادی ناشی ازاین مرگ ومیرها در سال۱۳۸۱ است.
درمجموع در سال۱۹۹۰ تعداد۹۶۱۱۰۰۰سال به دلیل مرگهای زود هنگام در ایالات متحده آمریکا از دست رفته است.بیشترین تعداد سالهای از دست رفته مربوط به سرطان، خودکشی ودیگرکشی، بیماریهای قلبی وتصادفات رانندگیبوده است. تصادفات رانندگی با۱۳۴۰۰۰۰سال عمر تلف شده، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.این تعداد سالهای عمر از دست رفته ۹۴/۱۳ درصد کل سالهای عمر از دست رفته در اثر مرگ ومیرهای زود هنگام می باشد.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در سال۱۹۹۸ در سطح جهان، در اثر صدمات ناشی از سوانح وتصادفات رانندگی۳۸۸۴۸۶۲۵ نفرسال عمر توأم با معلولیت وناتوانی جسمانی[۳](DALY) داشته ایم. در سال۱۹۹۸ نهمین علت از دست رفتن سالهای عمر،معلولیت وناتوانی جسمانی در اثر صدمات ناشی از سوانح وتصادفات رانندگی بوده است. سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده است که در سال۲۰۲۰ تعداد سالهای توأم با معلولیت وناتوانی جسمانی به علت صدمات ناشی از سوانح وتصادفات رانندگی از رتبه نهم به رتبه سوم خواهد رسید. به گزارش سال۲۰۰۳ سازمان جهانی بهداشت از نظر اقتصادی صدمات ناشی از سوانح وتصادفات رانندگی در کشورهای با درآمد پایین یک درصد، کشورهای بادرآمدمتوسط۵/۱درصدودرکشورهایبادرآمدبالا۲درصدتولیدناخالص داخلی[۴](GNP) این کشورها است.
براساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت هزینه های مستقیم سوانح وتصادفات رانندگی حدود۵۱۸ ملیارد دلار در سال می باشد.ازاین مقدار۶۵ملیارددلار مربوط به کشورهای بادرآمد پایین است.
نتایج برآوردها نشان می دهد که هزینه های سالانه سوانح وتصادفات رانندگی در اتحادیه اروپا ۱۸۰ملیارد یورو معادل۲۰۷ ملیارد دلار می باشد.این هزینه ها به روش فراگیر محاسبه شده اند ، دراین روش تمام هزینه های مستقیم وغیر مستقیم سوانح وتصادفات رانندگی درنظر گرفته شده است(Peden & et all p:6).
برآورد دیگری در ایالات متحده امریکابرای سال۲۰۰۰ انجام شده که نشان می دهد هزینه های سوانح وتصادفات رانندگی حدود۲۳۰ ملیارد دلار درسال می باشد. این برآورد به روش تولید از دست رفته انجام شده است. (Peden & et all p:6).
[۱]World Bank
[۲]World Health Orgnization
[۳] Disability Adjusted Life Years
[۴] Gross National Production
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .