مقاله بررسی تاثیر شیوه‌های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی تاثیر شیوه‌های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان

تعداد صفحات : ۹۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

زندگی برای انسان از راه تعامل و ارتباط ممکن می شود و اصلی ترین منبع ارتباطی برای آدمی والدین هستند .

خانواده بیش از تمام محیط اجتماعی در رشد و تکامل فرد تاثیر دارد و کودک بیش از اینکه از اوضاع اجتماع متاثر شود ،تحت تاثیر شیوه های تربیتی خانواده است .

والدین به عنوان الگوی فرزندان در خانواده بوده و فرزندان سعی می نمایند که اعمال و رفتارشان را با آنها مطابقت دهند .

والدین از عوامل مهمی هستند که می توانند به فرزندان کمک کنند تا از عهده آنچه لازمه مستقل شدن است برآیند و مبدل به بزرگسالی توانا ، متکی به خود و دارای تصویر مثبت از خود شوند

اما چگونه شیوه ی فرزند پروری والدین در کیفیت و چگونگی رشد اجتماعی افراد ایفای نقش می‌کند ؟

اینکه بتوان نقش فرزند پروری والدین را در تولید رشد اجتماعی تعیین کرد مساله بسیار مهمی است که این تحقیق می تواند گامی در تحقق این هدف باشد .

در پژوهش تعداد ۶۰ نفر به عنوان گروه نمونه به شکل انتخاب در دسترس دبستان کیمیای سعادت منطقه ۳ تهران انتخاب شده است.

نتایج پژوهش حاکی از آن است که در بین سه سبک فرزند پروری ( مستبدانه ، سهل گیرانه ، آزاد منشانه ) فقط بین سبک فرزند پروری آزاد منشانه با رشد اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد . به این معنا که انتخاب سبک فرزند پروری آزاد منشانه از سوی والدین به افزایش رشد اجتماعی کودکان منجر می شود .

واژه های کلیدی: شیوه‌های فرزند پروری ، مستبدانه ، سهل گیرانه ، آزاد منشانه ، رشد اجتماعی کودکان

فهرست مطالب

چکیده :    ۱
فصل اول :    ۲
کلیات پژوهش    ۲
مقدمه :    ۳
طرح مسأله :    ۴
ضرورت و اهمیت پژوهش    ۵
اهداف پژوهش :    ۶
پرسش پژوهش :    ۷
فرضیه‌های پژوهش :    ۸
متغیرهای پژوهشی :    ۸
تعاریف پژوهشی :    ۸
۱- شیوه سهل گیر    ۹
۲- شیوه مقتدرانه    ۹
۳- شیوه‌ی استبدادی :    ۱۰
رشد اجتماعی :    ۱۰
فصل دوم :    ۱۲
مقدمه :    ۱۳
الف )‌رشد اجتماعی     ۱۴
رشد اجتماعی در دوران‌های مختلف :    ۱۶
مرحله اول :    ۱۷
مرحله دوم :    ۱۷
مرحله سوم :    ۱۷
رشد اجتماعی در دوره‌ی پیش دبستانی :    ۲۱
رشد اجتماعی کودک در دبستان :    ۲۵
رشد اجتماعی در دوره نوجوانی :    ۲۶
اهداف رشد اجتماعی    ۲۹
نظریه‌های یادگیری اجتماعی « بندورا»    ۳۲
مطالعات عروسک بوبو:    ۳۳
تاریخچه فرزند پروری :    ۳۴
شیوه‌های فرزند پروری از نظر باوم مریند:    ۳۶
شیوه مقتدرانه    ۳۷
شیوه سهل انگاری    ۳۸
شیوه خودکامه :    ۳۹
اقتدار منطقی    ۴۲
مردم سالار :    ۴۲
دستوردهنده :    ۴۳
استبدادی -‌ آمرانه :    ۴۳
غیر متعهد :    ۴۳
نظریه‌های مربوط به شیوه‌های فرزند پروری :    ۴۴
نظریه اریکسون :    ۴۴
مرحله اول :    ۴۴
اعتماد در برابر عدم اعتماد :    ۴۴
مرحله دوم :    ۴۵
استقلال عمل در برابر شرم و تردید :    ۴۵
مرحله سوم:    ۴۵
ابتکار در برابر احساس گناه :    ۴۵
مرحله چهارم :    ۴۶
تحقق عمل در برابر احساس کهتری :    ۴۶
مرحله پنجم:    ۴۶
احراز هویت در برابر پراکندگی نقش :    ۴۶
مرحله ششم:    ۴۶
دیگر آمیزی در برابر مردم گریزی یا انزوا طلبی :    ۴۶
مرحله هفتم :    ۴۷
پدیدآورندگی در برابر راکد ماندگی :    ۴۷
مرحله هشتم :    ۴۷
شکستگی و رشد یافتگی در برابر نومیدی :    ۴۷
پژوهشهای انجام شده در خارج کشور :    ۴۷
فصل سوم    ۵۱
روش پژوهش    ۵۱
مقدمه    ۵۲
جامعه آماری پژوهش :    ۵۲
نمونه و روش نمونه‌گیری :    ۵۲
ابزار پژوهش :    ۵۳
روایی :    ۵۴
پایایی     ۵۴
تهیه‌ی نسخه‌ی فارسی :    ۵۵
نمره گذاری :    ۵۶
پایایی :    ۵۸
اعتبار :    ۵۹
روش جمع آوری داده‌ها    ۵۹
روش آماری :    ۶۰
تحلیل داده ها :    ۶۱
فصل چهارم    ۶۲
مقدمه :    ۶۳
فصل پنجم :    ۷۸
نتایج پژوهش    ۷۸
بحث و نتیجه گیری :    ۷۹
محدودیت های پژوهش :    ۸۰
پیشنهادها :    ۸۱
فصل ششم :    ۸۲
خلاصه پژوهش :    ۸۳
فهرست منابع :    ۸۶

فهرست منابع :

احدی – حسن ، جمهوری ، فرهاد ( ۱۳۸۰) ، روان شناسی رشد ، نوجوانی بزرگسالی تهران ، انتشارات پردیس .

ای برک ، لورا ( ۱۳۸۱) ، روان شناسی رشد ،جلد اول ، مترجم یحیی سید محمدی ، تهران ، نشر ارسباران .

اکبری ، بررسی تاثیر سبک های تربیتی مادران بر بزهکاری نوجوانان و نیز شرایط خانوادگی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ( ۱۳۷۹)

پاشا شریفی ،حسن ( ۱۳۸۴) ، اصول روان سنجی و روان آزمایی ، تهران ، انتشارات رشد .

دلاور ، علی ( ۱۳۸۱) ، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی ، تهران ، انتشارات دسته.

شهیدی ، شهریار ، حمیدیه مصطفی ، ( ۱۳۸۲) ، اصول و مبانی بهداشت روانی ، تهران ، انتشارات سمت .

شولتر ، دوان ، سیدنی آلن ، شوارتز ( ۱۳۸۵) ، نظریه های شخصیت ، ترجمه یحیی سید محمدی ، تهران ،موسسه نشر ویرایش .

صاحب الزمانی ، زهرا ، بررسی رابطه هوش ، وضعیت خانوادگی و رفتار والدین با افت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی ، شهرستان اراک ، کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ( ۷۵-۷۴)

فرگوسن ، جرج ، تاکانه ، یوشیوتا ( ۱۳۸۰) ، تحلیل آماری در روان شناسی و علوم تربیتی ، ترجمه دکتر علی دلاور ، سیامک نقش بندی ، نشر ارسباران .

ماسن ، پاول هنری و همکاران ( ۱۳۸۰) رشد و شخصیت ترجمه :مهشید یاسایی ، تهران ، نشر مرکز کتاب ماد .

میلانی فر ، بهروز ( ۱۳۸۶) ، روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنائی ، تهران ،نشر شمس .

مقدمه :

خانواده پایه و اساس اجتماع وسلول سازنده‌ی زندگی و حیات بشری است و در وسیع‌ترین مفهوم کلمه ، خاستگاه اصلی اعضای خویش و پناهگاه آن است . پناهگاهی که نخستین تجربه‌ی انسان برای « اجتماعی زیستن » در آن صورت می گیرد . از خانواده است که فرد بر می‌خیزد و به خانواده است که فرد روی می آورد ، تا در آنجا با گروهی که با یکدیگر پیوندی نزدیک و صمیمی دارد آرام گیرد .

خانواده از مهم‌ترین و کهن‌ترین واحدهای اجتماعی است که بر نهادی به نام ازدواج بنا نهاده شده است . ( جامعه شناسی مفاهیم کلیدی ، قنادان ، مطیع ، ۱۳۸۳)

شیوه‌های تربیتی ،کنترل و اداره‌ی کودکان توسط والدین ، بدون شک یکی از مهمترین عوامل به وجود آمدن مشکلات رفتاری کودکان است . اغلب والدین اطلاعات و آشنایی کافی در زمینه‌ی شیوه‌ی برخورد و تربیت فرزندان خود را ندارند و این امر هم به علت فقر فرهنگی و تربیتی والدین ، سرپرستی ناقص یکی از والدین ، نابسامانی‌های خانوادگی یا دعوا و جدایی والدین است .

کودکان در جریان اجتماعی شدن مهر و صحبت ، فداکاری و گذشت ، خشم و نفرت ، حسادت و شک و کینه‌توزی را در کنار والدین و خواهران و برادران خود تجربه می‌کنند . خانواده آن قدر به هم وابسته‌اند که هر نوع مشکل یا مساله یک عضو خانواده به طور مستقیم بر زندگی سایر اعضاء تاثیر می‌گذارد .

روان شناسان سالهاست با ابداع روش‌های ویژه کوشیده‌اند تاثیر خانواده را بر چگونگی رشد شخصیت روشن کنند .( احدی ، جمهوری ، ۱۳۸۰)

در ابتدا ، نوزاد ،‌موجودی است ناتوان متکی به دیگران و این والدین هستند که باید نیازها و احتیاجات جسمی و روانی او را تأمین کنند . اما با رشد و نمو جسمی ،ذهنی و روانی کودک آرام آرام روند دلبستگی و وابستگی خود را تغییر می‌دهد و به جای دیگران فقط به خودش متکی می شود . ( سیف نراقی ، نادری ، ۱۳۸۰)

 طرح مسأله :

زندگی برای انسان از راه تعامل و ارتباط ممکن می شود و اصلی‌ترین منبع ارتباط والدین هستند خانواده بیش از تمام محیط‌های اجتماعی در رشد و تکامل فرد تاثیر دارد و کودک بیش از آن که از اوضاع اجتماع متأثر شود ،تحت تاثیر شیوه های تربیتی خانواده است .

والدین به عنوان الگوی فرزندان و خانواده بوده و فرزندان سعی می نمایند که اعمال و رفتارشان را با آنها مطابقت دهند( خادمان ، ۱۳۸۳).

والدین از عوامل مهمی هستند که به فرزندان کمک می‌کنند تا از عهده‌ی آن چه که لازمه‌ی مستقل شدن است برآیند و تبدیل به بزرگسالی توانا ،‌ متکی به خود دارای تصویر مثبت از خود شوند . والدین برای بدست گرفتن ابتکار عمل و انجام وظیفه لزوماً اطلاعات خود را هر روز غنی‌تر کنند تا بتوانند بر کودکان خود مؤثر واقع شوند . والدین ، باید بدانند که کودکان در هر سنی توانایی انجام دادن چه کارهایی را دارند و متناسب با توانایی آنها ، از آنها انتظار داشته باشند .( احدی ،محسنی ،۱۳۷۶)

پژوهشگران معتقدند رابطه‌های والد فرزندی بر جهت یابی‌های تشخیص و رشد نیازهای روان شناختی و سایر خصوصیات فردی تاثیر میگذارد و شیوه‌های فرزند پروری والدین در برگیرنده‌ی الگوهای گسترده‌ای از تربیت کودک و ارزش‌ها و رفتارهای خاص تربیتی والدین است که در رشد و شکوفایی فرزندان و هم چنین طرز رفتار فرزندان نفوذ فراوانی دارند .( قربانی ، ۱۳۸۳)

ضرورت و اهمیت پژوهش

شیوه ای که والدین در مورد تربیت فرزندان به کار می‌گیرند ، در شخصیت فرزند و ویژگی‌های شناختی او تاثیر به سزایی دارد . با توجه به اهمیت و نقش والدین در تربیت فرزندان و الگوپذیری کودکان ، آشنایی والدین با شیوه‌های صحیح فرزند پروری و نحوه‌ی برخورد با کودکان درجهت بهداشت روانی خانواده و یافتن رابطه و تعامل والدین با فرزند خویش ما را بر آن وامی‌دارد که با بررسی بیشتر این الگوها ، خانواده‌ها را در قرار گرفتن روند صحیح فرزند پروری یاری دهیم و بهتر کردن شیوه‌های فرزند پروری و تربیتی والدین و به دنبال آن رشد اجتماعی بهتر کودکان و به کار بستن روش‌های صحیح و برخوردهای منطقی‌تر از طرف والدین اهمیت و ضرورت این تحقیق را آشکار می‌سازد .

این تحقیق می‌تواند رابطه‌ی بین شیوه‌های فرزند پروری و رشد اجتماعی کودکان را مورد آزمون قرار دهد و اعلام دارد چه روشی در پرورش کودکان به رشد اجتماعی بالاتر می انجامد .

 اهداف پژوهش :

اما چگونه شیوه‌های فرزند پروری والدین در کیفیت و چگونگی رشد اجتماعی افراد ایفای نقش می‌کنند؟

اینکه بتوان نقش فرزند پروری والدین را در تولید رشد اجتماعی تعیین کرد ، مساله بسیاری مهمی است که این نکته می‌تواند گامی درتحقیق این هدف باشد زیرا که در ای تحقیق همبستگی بین سبک فرزند پروری و رشد اجتماعی فرزندان مورد بررسی قرار می‌گیرد که می‌تواند مشخصاً رابطه‌ی بین این دو را بیان کند .

این کشف رابطه می‌تواند در مراکز مشاوره مورد استفاده قرار بگیرد ، بدین صورت که از آن جهت که یکی از رسالت های مراکز مشاوره ایجاد رشد و ارتقای سلامت در مراجعین است به صورتی که می‌توان از این راه برای زوج‌ها مشخص کرد که با توجه به روشی که در تربیت فرزند خود انتخاب می‌کنند چه تاثیری در شکل‌گیری شخصیت فرزند خود می‌توانند داشته باشند و این روش چه نتایجی برای فرزندان در ساختار خانواده به وجود خواهد آورد .

بدین ترتیب می‌توان آن‌ها را در جهت اتخاذ روحیات ، باورها و رفتارهایی که در زمینه شیوه‌ی مناسب و کارآمد است یاری دهند .

خانواده اولین زمینه‌های رشد و تکوین کودک را فراهم می آورد ، کودک زبان را از افراد خانواده می آموزد و ارزش‌های اخلاقی را از آنان یاد می گیرد و روابط اجتماعی آینده متاثر از چگونگی روابطش با اعضای خانواده است .

گذشته از این شاهد تغییراتی در افراد از نظر الگوی زندگی خود در طول رشد هستیم که از یک حالت خودمداری کودکی آغاز و باطی فرایند ازدواج و تشکیل خانواده مجدداً به یک خود مداری « والد مأبانه » منجر می‌شود و در این فرایند باز شاهد هستیم که ویژگی‌های محیط خانواده است که بیشترین میزان تاثیر را در رفتار و تصمیم‌گیری‌های شخصی دارد .

از این نظر پژوهش‌ حاضر می‌تواند به شناسایی یکی دیگر از تاثیرات اجتماعی خانواده بر قابلیت‌های فرزندان یعنی رشد اجتماعی آنان کمک کند .

پرسش پژوهش :

آیا بین شیوه‌های فرزند پروری با رشد اجتماعی کودکان تفاوت معناداری وجود دارد ؟

فرضیه‌های پژوهش :

۱- بین شیوه‌های فرزند پروری سهل‌گیرانه با رشد اجتماعی کودکان تفاوت معناداری وجود دارد .

۲- بین شیوه‌های فرزند پروری مستبدانه با رشد اجتماعی کودکان تفاوت معناداری وجود دارد .

۳- بین شیوه‌های فرزند پروری آزاد منشانه با رشد اجتماعی کودکان رابطه معناداری وجود دارد .

متغیرهای پژوهشی :

متغیر مستقل : شیوه‌های فرزند پروری

متغیر وابسته : رشد اجتماعی کودکان

تعاریف پژوهشی :

منظور نحوه‌ی ارتباط و طرز برخورد والدین نسبت به فرزندان و احساسات و علاقه‌ی آن‌ها به یکدیگر و چگونگی دخالت یا عدم دخالت آنها در کارهای مهم و همکاری با فرزندان خود شیوه‌های تربیتی در این پژوهش به سه دسته :

۱- سهل گیر             ۲- مقتدرانه              ۳- استبدادی

تقسیم شده‌اند .( شریعتمداری ، ۱۳۷۶ به نقل از شفیع نصب ۱۳۸۶)

۱- شیوه سهل گیر

این والدین از لحاظ کنترل فرزندان در پائین‌ترین سطح قرار دارند و فعالیت خانواده نامنظم و اعمال مقررات اهمال کارانه است و والدین سهل گیر در عین حالی که ظاهراً به کودکان خود حساس هستند ، اما توقع چندانی از آن‌ها ندارند فقدان خواسته‌های معقول همراه با خودداری از ارائه دلیل و درگیری درگفتگو با کودک همواره از ویژگی‌های این شیوه به شمار می آید . در این خانواده‌ها هیچ ملاک و معیاری برای تربیت کودکان وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد بنا به شرایط و مقتضیات دگرگون می شود .

هرج و مرج حاکم بر خانواده و مشخص نبودن ضوابط ، پیروی از تمایلات را شدت می بخشد و کودک را از برخورد با واقعیت‌های زندگی دور می سازد و کودکان آنها ، سهل انگار ، خود خواه و بی‌هدف هستند .( شریعتمداری ۱۳۸۴)

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی تأثیر فعالیت‌های فوق برنامه در رشد اجتماعی دانش‌آموزان پسر
  • مقاله تأثیر برنامه های ماهواره ای بر رشد اجتماعی نوجوانان
  • مقاله همسالان و نقش آنها در رشد اجتماعی و یادگیری کودک
  • تحقیق تاثیر تحصیلات مادر بر رشد اجتماعی دانش آموزان
  • مقاله رشد اجتماعی و هویت نوجوان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.