مقاله بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین وافسردگی کودکان مقطع پنجم ابتدایی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین وافسردگی کودکان مقطع

پنجم ابتدایی

تعداد صفحات : ۱۱۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده:

همانطور که می دانیم پرخاشگری یک حالت تهاجمی است که ممکن است مشکلات و مسائل خاص خود را به همراه داشته باشد .

نظریه یادگیری اجتماعی بر این حقیقت تاکید دارد که رفتار پرخاشگرانه مانند دیگر رفتارهای اجتماعی آموخته می شود. روان شناسان اجتماعی پافشاری می کنند که پرخاشگری یک رفتار اجتماعی است که در نتیجه پاداش و تنبیه و نیز از طریق تقلید از الگوها آموخته می گردد. نمونه این یادگیری در کودکی دیده می شود که برای به دست آوردن چیزی پا به زمین می کوبد و داد و فریاد می کند تا چیزی را که می خواهد به دست آورد. اگر این کودک چندین بار با اتخاذ همین روش به مقصود برسد، یعنی از پرخاشگری پاداش ببیند، پرخاشگری در او تقویت می شود و به سادگی این صفت را از از دست نخواهد داد. اگر یک بزرگسالی نیز چندین بار بر اثر خشونت و تندی و تهدید و خواستن حق السکوت و نظایر آن (با پرخاشگری) مقصود خود را حاصل کند، این صفت در او تقویت خواهد شد.

به همین دلیل از لحاظ اجتماعی پرخاشگری، نه تنها قابل آموزش؛ بلکه قابل پیشگیری و کنترل است.

بنابراین تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین افسردگی و پرخاشگری در بین کودکان مقطع پنجم ابتدایی شهرستان ابهر پرداخته که جامعه آماری عنوان شده عبارتند از دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی که برابر ۱۳۵۰ نفر است که ۷۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده که روش نمونه گیری به صورت طبقه ای بوده است و نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین افسردگی و پرخاشگری رابطه معنی داری وجود دارد و سطح معنی داری آن برابر ۰۵/۰ > p است .

واژه های کلیدی: پرخاشگری ،  افسردگی، نظریه یادگیری اجتماعی، اختلال دوقطبی، کنترل، نظریه شناختی، نقش وراثت

فهرست مطالب

چکیده      ۷
فصل اول: کلیات تحقیق     ۸
مقدمه     ۹
بیان مسئله     ۱۰
اهمیت و ضرورت تحقیق     ۱۱
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق         ۱۳
پرخاشگری     ۱۴
انواع پرخاشگری     ۱۸
علل وانگیزه های پرخاشگری       ۲۲
کروموزمهای جنسی و پرخاشگری      ۲۵
نظریه یادگیری اجتماعی       ۳۰
پرخاشگری چگونه یادگرفته می شود       ۳۵
کنترل پرخاشگری       ۴۱
اختلال دوقطبی            ۴۷
دیس وتایمی و سیکلوتایمی     ۵۱
سیکوتیک در برابر نوروتیک       ۵۳
افسردگی قطبی      ۶۵
نظریه های مربوط به افسردگی       ۶۷
نقش وراثت در اختلالات دو قطبی      ۷۲
الگتروشوک درمانی      ۷۶
نظریه های روان یویایی          ۸۱
نظریه یادگیری         ۸۶
نظریه شناختی         ۹۳
بی پناهی آموخته شده اولیه     ۹۷
فصل سوم: روش تحقیق       ۱۰۰
جامعه آماری           ۱۰۱
روش آماری مربوط به فرضیه ها             ۱۰۳
فصل چهارم: یافته ها وتجزیه وتحلیل داده ها      ۱۰۵
فصل پنجم: بحث نتیجه گیری      ۱۱۳
پیشنهادات     ۱۱۶
محدودیت     ۱۱۷
منابع وماخذ    ۱۱۸

منابع و مآخذ:

 حسین آزاد،۱۳۸۰، آسیب شناسی روانی(۱)، انتشارات بعثت، تهران

۱-  حسین آزاد،۱۳۸۰، آسیب شناسی روانی(۲)، انتشارات بعثت، تهران

۲-  پریرح داددستان، ۱۳۸۲ ، روان شناسی مرضی (۱)،انتشارات نور، تهران

۳-  پریرح داددستان، ۱۳۸۲ ، روان شناسی مرضی (۲)،انتشارات نور، تهران

۴-  علی دلاور، ۱۳۷۹، روش تحقیق در علوم تربیتی، انتشارات رشد، تهران

۵-  علی دلاور، ۱۳۸۰، آمار استنباطی، انتشارات رشد، تهران

۶-  هدایت ا.. ستوده، ۱۳۸۱، روان شناسی اجتماعی، انتشارات البرز، تهران

۷-  سیداحمد جلالی،۱۳۷۹،روان تحلیل گری در رابطه پرخاشگری،انتشارات نی،تهران

۸-  حمزه گنجی، ۱۳۸۰، روان شناسی رشد، انتشارات رشد، تهران

۱۰- احمد معینی، ۱۳۷۹، روان شناسی شخصیت، انتشارات نی، تهران

مقدمه :

پرخاشگری یکی از پدیده های مهم روانی ـاجتماعی است که قسمت اعظم تاریخ مدون انسان پیرامون آن رقم خورده است. برخی سپیده دم تاریخ را با بیان قتل هابیل بدست قابیل آلوده به پرخاشگری و خشونت می دانند. کوالسکی بر اساس پژوهشهای انجام شده خود می نویسد: از ۵۶۰۰ سال پیش تا امروز بشر فقط ۲۹۲ سال در صلح و صفا گذارنیده و بقیه را در جنگ و ستیز بوده است اگر تاریخ انسان را ورق بزنیم پر از خونخواری و قتل و غارت و کشتار و بزرگترین افتخار قهرمانان تاریخ این بوده است که توده های گسترده تری از انسانها را کشته یا به کشتن داده اند. از آن سردار رومی می توان نام برد که چهل هزار غلام را در روم به صلیب کشیده است. که تمام این موارد نمونه هایی بارز از پرخاشگری در ایران و جهان بوده است که به طور گسترده خود را نشان می دهد ولی پرخاشگری امروزه در مدارس و حتی در خانواده و خانه ها در بین زنان و مردان خود را نشان می دهد که به صورت زنی که از شوهر خود انتقاد می کند یا مردی که حضور همسرش را در یک مهمانی نادیده می گیرد و تمام این موارد که می تواند در زندگی زناشویی باعث پرخاشگری شود و بدون در نظر گرفتن فرزندان که چه ضربه ای به روحیات آنها خواهد خورد و تمام این نوجوانان و جوانان سرخورده می تواند حاصل این زندگی های بدون برنامه باعث پرخاشگری به دلیل خشم یا برای هیجان ایجاد نمی شود. بلکه هدف به دست آوردن پاداشهای مطلوب مثل پول یا کالای با ارزش است و تمام این موارد ممکن است که در نظر فرد دیگر امری نامطلوب جلوه کند که تمام مشکلات را بوجود آورد و پرخاشگری ناشی از خشم که این نوع پرخاشگری عموماَ با علائم برانگیختگی هیجانی و اغلب ناشی از ناکامی است که در زندگی زوجین دیده می شود که تمام موارد را می تواند در گوشه گیری و انزواطلبی فرزندان و به گونه ای افسردگی تاثیر بگذارد که این مسأله باعث می شود کودک بعدها دچار ناراحتیها می شود که عامل اصلی ناراحتی خود را در والدین خود می دانند.

بیان مسئله:

پرخاشگری را رفتاری تعریف کرده اند که هدف آن صدمه زدن به خود یا دیگری باشد و آنچه در این تعریف حائز اهمیت است، قصد و نیت رفتار کننده است یعنی آسیب رسانیدن تصادفی به شخص دیگر، پرخاشگری نیست در عمل بسیاری از پژوهشگران ترکیبی از این دو تعریف را به کار می برند رفتاری که به دیگران آسیب می رساند به خصوص وقتی که کودک بداند رفتارش به دیگری آسیب می رساند همه مسأله ای مثلاَ در زندگی زناشویی یا محل کار و … دیگر می تواند باعث پرخاشگری فرد شود ولی در محیط خانواده و پرخاشگری در بین زنان و مردان باید در نظر داشته باشیم که ضربه نهایی به فرزند خانواده وارد نشود زیرا گاهی بعضی از رفتارها باعث اختلال رفتاری و روانی کودکان می شود مانند افسردگی، بیش فعالی، گوشه گیری، شب ادراری و… که اینها در وهله اول وظیفه والدین کودک است که زندگی و محیط خانه را محیطی امن و آرام برای فرزند بوجود آورند تا مشکلات روحی و روانی به سراغ آنها نیاید.  (احمدی، ۱۳۷۸)

 اهداف تحقیق:

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین و حالت  پرخاشجویانه مادران و پدران با یکدیگر می تواند باعث افسردگی کودکان شود رفتاری مثل گوشه گیری و انزوا و تنهایی را در کودکان گسترش می دهد یا نه و آیا بین کودکان افسرده و کودکان عاری از لحاظ پرخاشگری تفاوت وجود دارد یا نه و آیا کودکان پرخاشگر بیشتر دچار افسردگی می شوند یا نه؟

 اهمیت و ضرورت تحقیق:

زیست شناسان بر این باورند بیشترین تغییراتی که هنگام پرخاشگری در بدن و اعمال آن روی می دهد همانهایی است که هنگام به کار افتادن امیال جنسی به وقوع     می پیوندد پرخاشگری در زندگی زناشویی می تواند مشکلاتی را به همراه آورد که این مشکلات می تواند بیشتر گریبانگیر فرزند خانواده شود به این صورت که عدم برخورد صحیح همسران نسبت به یکدیگر و مشاجره در نزد کودک می تواند تاثیر منفی بر روی فرزند داشته باشد که امید است با تحقیقات انجام شده بتوان در ایجاد رابطه صمیمانه والدین راه حلهایی را بوجود آورد تا باعث رشد و شکوفایی فرزند خانواده در جهت مثبت باشیم. همواره ناکامی در خانواده و محیط خانواده می تواند در پرخاشگری زوجین نقش داشته باشد که تصور نابجا و نادرست از ناکامی و نرسیدن به آرزوهایی از زندگی که تمام این مسائل با نگرش درست و عاقلانه می تواند از بین برود.  (ستوده، ۱۳۸۳)

فرضیه تحقیق:

بین پرخاشگری والدین و افسردگی کودکان رابطه معنی داری وجود دارد .پرخاشگری در بین والدین دارای کودکان افسرده بیشتر از کودکان غیر افسرده است.

متغیرهای تحقیق: کودکان پرخاشگر بیشتر از کودکان عادی دچار افسردگی می شوند.

پرخاشگری والدین متغیر مستقل

افسردگی کودکان  متغیر وابسته

 واژه ها و مفاهیم و تعاریف عملیاتی:

افسردگی عبارت است از یک اختلال رفتاری و روانی که شامل گوشه گیری و انزواطلبی و عدم برخورد با دیگران و عدم هم صحبت شدن و ارتباط برقرار کردن و احساس گناه داشتن و بالاخره عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از آزمون افسردگی یک بدست آورده است. (دادستان، ۱۳۸۲)

پرخاشگری عبارت است حالت خصمانه ای که با دیگران انجام داده و ضربات روحی و جسمی که به فرد مقابل وارد کرده و ضربه وارد کردن به دیگران و آسیب رساندن به دیگران و بالاخره عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از آزمون پرخاشگری بدست آورده است.    (دادستان، ۱۳۸۲)

 فصل دوم :پیشینه و ادبیات تحقیق

  پرخاشگری:

نفر مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد- نشان می دهد که در کشور ما، پرخاشگری یکی از پدیده های مهم روانی ـاجتماعی است که قسمت اعظم تاریخ مدون انسان پیرامون آن رقم خورده است. برخی سپیده دم تاریخ را با بیان قتل هابیل بدست قابیل آلوده به پرخاشگری و خشونت می دانند. کوالسکی بر اساس پژوهشهای انجام شده خود می نویسد: از ۵۶۰۰ سال پیش تا امروز بشر فقط ۲۹۲ سال در صلح و صفا گذارنیده و بقیه را در جنگ و ستیز بوده است اگر تاریخ انسان را ورق بزنیم پر است از خونخواری و قتل و غارت و کشتار و بزرگترین افتخار قهرمانان تاریخ این بوده است که توده های گسترده تری از انسانها را کشته یا به کشتن داده اند. از آن سردار رومی می توان نام برد که چهل هزار غلام را در روم به صلیب کشیده است. پادشاهی که فرمان داد تا هزاران نفر از هواداران یک عقیده را در زمین بکارند و یا از آتیلا و چنگیز ذکری به میان آورد که مردم شهرهای چندهزار نفری را قتل عام کردند و تیمور که سراسر ایران را از کله انسان مناره ساخت و یا از ترومن که صد هزار ژاپنی را در لحظه ای به هلاکت رساند… این است بیلان تاریخ بشر!

در طی این جنگ و ستیزها، شمار افرادی که کشته شده و یا در اثر بیماریهای واگیری از میان رفته اند، بالغ بر سه میلیلارد و ششصد میلیون نفر بوده است؛ یعنی معادل کل جمعیت فعلی کره زمین. اهمیت موضوع وقتی روشن می شود که بدانیم شمار کشته شدگان در امریکا بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ بیشتر از تلفات ارتش امریکا در ویتنام بوده است. در سال ۱۹۷۵ از هر ده هزار نفر امریکایی یک نفر بطور پرخاشگرانه کشته شده است. در مقایسه آماری پرخاشگری و خشونت در ایران با دیگر کشورها- که مثلاَ در هر پنج دقیقه یک نفر به قتل می رسد و در هر ده دقیقه یک هنوز در مقایسه با بسیاری از کشورهای بزرگ، حتی معدل خشونت و پرخاشگری در جهان، بسیار پایین است.

روان شناسان اجتماعی، پرخاشگری را به عنوان یکی از رفتارهای بیمارگونه مورد مطالعه قرار می دهند و در تلاشند تا عوامل موثر در پیدایی، افزایش یا کاهش آن را معلوم دارند.   (آزاد، ۱۳۸۱)

 تعریف پرخاشگری:

پرخاشگری را رفتاری تعریف کرده اند که هدف آن صدمه زدن به خود یا دیگری باشد و آنچه در این تعریف حائز اهمیت است، قصد و نیت رفتار کننده است یعنی آسیب رسانیدن تصادفی به شخص دیگر، پرخاشگری نیست. مثلاَ اگر توپ فوتبال سهواَ به بازیکن دیگر اصابت کند، پرخاشگری نیست. اما اگر فردی مخصوصاَ بازیکنان را با پا بزند، هل بدهد، تنه بزند و یا فحاشی کند، پرخاشگری است.شاید این تعریف کمتر عینی باشد؛ زیرا می توان از نیات فرد استنباطهای مختلفی کرد. علاوه براین، این تعریف شامل رفتارهایی که ما معمولاَ بدانها «پرخاشگری» می گوسس، نمی شود. مثلاَ کودکی که کودک دیگر را از تاب به زمین پرتاب می کند تا خودش سوار شود، قصد آزار او را ندارد؛ اما دیگران رفتارش را پرخاشگرانه می دانند. در عمل بسیاری از پژوهشگران ترکیبی از این دو تعریف را به کار می برند رفتاری که به دیگران آسیب می رساند، پرخاشگری نامیده می شود، به خصوص وقتی که کودک بداند رفتارش به دیگری آسیب می رساند. اعمال خصمانه ای که از روی قصد باشد نیز پرخاشگری تلقی می شود.(ماسن و همکاران،۱۳۷۶)

110,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عوامل مؤثر در پرخاشگری نوجوانان و نقش آنها در روابط اجتماعی
  • تحقیق پرخاشگری در دانش آموزان و راههای کاهش آن در مدرسه
  • تحقیق رابطه بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب ، استرس و افسردگی
  • مقاله میزان افسردگی بین مردان بازنشسته و شاغل
  • مقاله نقش ورزش در از بین بردن افسردگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.