مقاله بررسی مدلهای کسب و کار

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی مدلهای کسب و کار

تعداد صفحات :۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در جهان امروز طراحی مدل های کسب وکار به طور فزاینده ای از اهمیت برخوردار شده است چرا که استراتژی ها به آسانی قابل تقلید و تکرار شده اند. ابداع یک مدل کسب و کار نمایانگر حد بالای تغییرات در ابداع محصولات یا فرایند های جدید است.

با بهره گیری از مزیت های رقابتی مختلف یک مدل کسب و کار جدید می تواند باعث پرش و جهش قابل توجهی در رقابت های اقتصادی باشد.

قابلیت های بهره برداری از فناوری اطلاعات به صورت کلی و بهره برداری از اینترنت به صورت خاص نشان می دهد که رقابت های تجاری فارغ از زمان و مکان صورت می پذیرد. در شرایط حاضر و با توسعه سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی تنها سازمان های سنتی هستند که بر موقعیت های خود و عدم تغییر تاکید می ورزند.

مدل کسب و کار تصویری از نحوه ایجاد ارزش اقتصادی یک نظریه و راه کار نوآورانه برای کاربر نهایی، برای شرکت و شرکای تجاری محسوب می شود. مدل کسب و کار با توجه به زیرساخت های مورد نیاز به دنبال راههای ساده و مناسب برای مشتریان و سودمند برای شرکت ها جهت انتقال محصولات و خدمات به بازار است.

واژه های کلیدی: مدل کسب و کار، استراتژی رقابتی، مشتری،

فهرست مطالب

مدل کسب و کار چیست؟    ۴
تعاریف مدلهای کسب و کار    ۴
• مشتری کیست؟    ۷
• ارزش مشتری چیست؟    ۷
چشم انداز تاریخی    ۱۲
مدل جدید کسب و کار    ۱۵
مدل کسب و کار برای بخش اصلی نوآوری در پروژه ها    ۱۵
ساختار یک مدل کسب و کار    ۱۶
منابع استراتژیک    ۱۷
ارتباط مشتریان    ۱۸
شبکه ارزش    ۱۹
یک مدل کسب و کار موفق    ۲۱
شرکت وال مارت    ۲۱
شرکت دل    ۲۲
علل ناکارآمدی مدل های کسب و کار    ۲۳
نکته نهایی    ۲۵
منابع    ۲۷

منابع

۱٫ BUSINESS MODELS، By A V Vedpuriswar، Published in ‘Gurukul’، (Vol.5، No.3، December 2003) the quarterly journal ofState Bank Academy، Gurgaon

۲٫ Derek F Abell، “Defining the Business: The starting point of Strategic Planning، ” Prentice Hall، ۱۹۸۰٫

۳٫ Clayton M Christensen، “Why Great Companies Lose Their Way، ” Across the Board، October 1998، pp. 36 – 41.

۴٫ N. Venkataraman and John C. Henderson، “Real strategies for virtual organizing، ” Sloan Management Review، Fall 1998.

مدل کسب و کار چیست؟

Business Model: شیوه ای که شرکت، بنگاه یا سازمان برای تولید سود و سرپا نگه داشتن خود انتخاب می کند. مدل کسب‌و‌کار بیان می کند که چگونه سازمان برای تولید محصول یا ارائه خدمت ایجاد ارزش افزوده میکند. (Value Chain)

تعاریف مدلهای کسب و کار

تعریف مدل کسب و کار غالبا با دشواری همراه است زیرا در زمینه های متفاوت کسب و کار معانی متفاوتی از آن برداشت می شود و ارائه یک تعریف یکسان در همه کسب و کارها مقدور نیست.این نقصان در تعریف مدل های نوین کسب و کار الکترونیک بیش از سایر حوزه ها احساس می شود.

\"مدلهای کسب و کار در حوزه وب، از مفاهیمی هستند که بیشترین بحث و تبادل نظر و کمترین درک و اتفاق نظر روی آنان صورت گرفته است.\" (مایکل راپا).

مدل کسب و کار ابزاری برای تامین منافع مشتری و منافع بنگاه و کسب در آمد

مدل کسب و کار (shogian، ۲۰۰۸) به بیان ساده عبارت از متدی است که شرکت در فعالیتهای تجاری در پیش گرفته و با کسب درآمد ثبات خود را حفظ می نماید. در این مدل با توجه به منابع در دسترس و نیاز مشتری، پیشنهادی برای عرضه ارزش مورد نظر مشتری ارائه شده و منافع و درآمد نصیب شرکت می سازد. به تعبیری دیگر \"مدل کسب و کار چگونگی کسب درآمد توسط بنگاه را با مشخص کردن جایگاه آن در زنجیره ارزش مشتری تشریح می کند.\"

شکل یک – اهداف یک مدل کسب و کار مدل کسب و کار یک سیستم است مدل کسب و کار (businessdictionary، ۲۰۰۸) توصیف ابزارها (means) و زوشهایی (methods) است که یک بنگاه بکار می گیردتا به سودی (revenue) که در طرح و نقشه بنگاه است برسد.مدل کسب و کار –کسب و کار را بعنوان یک سیستم در نظر می گیرد وسپس به این سوال پاسخ می دهد که چگونه پول بدست بیاوریم تا زنده بمانیم و رشد کنیم؟ مدل کسب و کار یک پروسس است مدل کسب و کار (gobignetwork، ۲۰۰۸) روش یا پردازشی (process) که بوسیله آن یک کسب و کار تولید پول می کند یا روشی که یک کسب و کار از فراورده ها یا سرویسهای خود ارزش اقتصادی تولید می کند. مدل کسب و کار دامنه ای وسیع از مدلهای رسمی و غیر رسمی مدل کسب و کار (wikipedia، ۲۰۰۸) یک دامنه وسیع از مدلهای رسمی و غیر رسمی را توصیف می کند که توسط بنگاههای اقتصادی برای توصیف جنبه های متنوع کسب و کار استفاده می شوند از جمله اهداف (purpose) – استراتژی (strategies) – زیر ساختها (infrastructure) – ساختار سازمانی (، organizational structures) و سیاستها (policies). شکل دو – دامنه یک مدل کسب و کار مدل کسب و کار تبدیل کننده طرحها و ایده ها به ارزشهای اقتصادی است مدل کسب و کار (ayandeh، ۲۰۰۸) طرح ها و ایده های سازمان را به ارزش های اقتصادی تبدیل می کند. مدل کسب و کار نشان می دهند که یک شرکت چگونه با تعیین کردن جایگاه در زنجیره ارزش کسب درآمد می کند که شامل موضوعات مختلفی در باره کسب و کار می باشد که عبارتند از کارآفرینی، استراتژی ها، مسائل اقتصادی، سرمایه گذاری، عملکرد ها و بازاریابی است. مدل کسب و کار توصیف ارزش ارائه شده از شرکت به مشتریان است مدل کسب و کار (، ۲۰۰۸اوستروالدر و پیگنیور) توصیفی است از ارزشی که یک شرکت به یک یا چند بخش از مشتریان ارائه می دهد. طرحی است از شرکت و شبکه همکاران آن برای ایجاد، بازار یابی و تحویل ارزش و سرمایه های ارتباطی به منظور ایجاد جریاناتی که منجر به کسب درآمد های مثبت (سود) و با ثبات می شوند مدل کسب و کار توصیفی از منابع درآمدی است. (تیمرز، ۲۰۰۸) طراحی کالا، خدمات و جریانهای اطلاعاتی شامل توصیفی از بازیگران مختلف کسب و کار و نقشهای آنها، توصیفی از مزایای بالقوه برای بازیگران مختلف کسب و کار و همچنین توصیفی از منابع درآمدی است مدل کسب و کار طرح اولیه بحرکت در آوردن یک ساختار است مدل کسب و کار (realestate، ۲۰۰۸) تئوری – طرح اولیه و ساختاری است که برای بحرکت درآوردن یک کسب و کار از آن استفاده می شود.

مدل کسب و کار توصیف ارتباط عرضه کنندگان و مشتری است مدل کسب و کار (، ۲۰۰۸ویل و ویتال ( توصیفی از نقشها و ارتباطات ما بین مصرف کنندگان، مشتریان، هم پیمانان و عرضه کنندگان یک شرکت است که جریانات اصلی تولیدی، اطلاعاتی و مالی و همچنین منافع اصلی شرکا را مشحص می کند. مدل کسب و کار روشی برای ساختار دهی جریانات هزینه ای و در آمدی است مدل کسب و کار (، ۲۰۰۸هاوکین) توصیفی است از ارتباطات تجاری ما بین یک شرکت تجاری و کالا ها و خدماتی که آن شرکت در بازار فراهم می کند. به طور خاص مدل کسب و کار روشی برای ساختار دهی جریانات هزینه ای و در آمدی است. مدل کسب و کار نحوه پاسخ دهی کسب و کار به دنیای واقعی را بیان می کند مدل کسب و کار (، ۲۰۰۸اپلگت ( توصیغی از یک مجموعه کسب و کار که ساختار، روابط بین عوامل ساختاری و همچنین نحوه ی پاسخ دهی آن کسب و کار به دنیای واقعی را بیان می کند. مدل کسب و کار با طرح چند سوال اساسی شناسایی می شود:

مشتری کیست؟

ارزش مشتری چیست؟

چگونه می توان ارزش لازم را با هزینه ای مورد قبول به مشتری ارائه کرد؟

چگونه می توان حاشیه امنیت مطمئنی در برابر رقیب ها ایجاد کرد؟

مدل کسب و کار طرح ها و ایده های سازمان را به ارزش های اقتصادی تبدیل می کند. مدل کسب و کار نشان می دهند که یک شرکت چگونه با تعیین کردن جایگاه در زنجیره ارزش کسب درآمد می کند که شامل موضوعات مختلفی در باره کسب و کار می باشد که عبارت‌اند از کارآفرینی، استراتژی ها، مسائل اقتصادی، سرمایه گذاری، عملکرد ها و بازاریابی است.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.