مقاله بررسی مسائل و معضلات اجتماعی – علل و عوامل سرقت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی مسائل و معضلات اجتماعی – علل و عوامل سرقت

تعداد صفحات : ۹۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

این تحقیق به بررسی مسأله سرقت در ابعاد مختلف می‌پردازد در تبیین ماهیت و علل سرقت نظر گاههایی متفاوت طرح شده است و این نشان دهنده عوامل متعدد در وقوع سرقت می‌باشد.

جرم سرقت یا دزدی یکی از جرائم مهم و پرتعدد بیش‌تر جوامع بوده که به عنوان ام الجرایم مطرح است و عملی است که تقریباً در کلیه جوامع دیده می‌شود. این جرم تاریخچه‌ای بس کهن دارد و در گذشته‌های دور نیز وجود داشته است. به طوری که بعد از جرم قتل نفس با سابقه ترین جرائم است و از بدو پیدایش مالکیت به عنوان درد بی درمان اجتماعی شناخته شده است تصاحب ابزار تولید رشد کار به زور و اجبار یا مکرر فریب مفهوم اولیه دزدی است.

آنطور که آمارها نشان می دهد جرم سرقت از نظر کثرت وقوع بعد از جرایم مربوط به مواد مخدر درصدد جرایم قرار دارد و بالاترین و بیشترین انحراف پس از فحشا در روابط نامشروع ذکر کرده اند و بالاترین آمارها را در بین زندانیان محکوم دارد. در هر حال، این جرم به دلیل سهل تر بودن ارتکاب آن در مقایسه با جرایمی مثل کلاهبرداری و نیز محسوس بودن منفعت حاصل از آن در مقایسه با جرایم علیه اشخاص بخش اعظم جرایم ارتکابی در کشورهای مختلف جهان را تشکیل می دهد و همین شرکت وقوع توجه خاص حقوق دانان را به آن ایجاب می کند.

در دین مقدس اسلام، که همواره مردم به انجام کارهای نیک و معروف ترغیب و از ارتکاب به افعال بد و منکر نهی شده اند، سرقت به عنوان یکی از منکرات از جمله گناهان کبیره شمرده شده و در آیات و روایات متعددی بر کبیره بودن آن تصریح گردیده است.

 واژه های کلیدی: سرقت، جرم، مجازات، عوامل اجتماعی ، عوامل فرهنگی، عوامل اقتصادی، عوامل خانوادگی

فهرست مطالب

چکیده :    ۱
مقدمه    ۳
بخش اصلی    ۸
فصل اول : کلیات    ۸
فصل دوم    ۱۴
ادبیات تحقیق :    ۱۴
تعریف سرقت :    ۱۵
انواع سرقت :    ۱۶
اقتصاد و پیشگویی تحول تبهکاری (سرقت)    ۱۹
طبقه بندی سارقین :    ۲۰
مثلث، سرقت و نقش آن در پیشگیری از وقوع سرقت :    ۲۳
وظیفه ما در قبال مالباختگان چیست ؟    ۲۵
وظیفه ما در قبال سارق چیست ؟    ۲۶
علل وقوع سرقت منازل :    ۳۱
راهکارهای پیشنهادی برای پیشگیری از سرقت :    ۳۲
مبارزه و مقابله با سرقت :    ۳۳
۱- تاریخچه جرم سرقت در قوانین ایران    ۳۴
اثر مهاجرت درجرایم (سرقت)    ۳۷
تأثیر بحرانهای اقتصادی و اجتماعی در جرایم    ۴۰
فقر و بیکاری :    ۴۲
علل اجتماعی – اقتصادی سرقت    ۴۷
علل و انگیزه‌های روانی – عاطفی سرقت    ۴۹
جرم چیست ؟    ۵۳
عوامل ازدیاد جرم    ۵۳
انواع دزدی و انگیزه‌های غارتگری اموال دیگران    ۵۴
جرم شناسی سرقت    ۵۴
مطالعه موردی    ۵۵
توصیه‌های ایمنی به مردم (شهروندان) در امر پیشگیری از سرقت    ۵۹
رابطه سرقت با سایر جرائم    ۶۰
رابطه سرقت با اعتیاد:    ۶۰
رابطه سرقت و طلاق:    ۶۰
رابطه سرقت و جعل    ۶۱
رابطه سرقت با ضرب و جرح و قتل:    ۶۲
فصل سوم    ۶۵
تجزیه و تحلیل    ۶۶
پیشنهادات:    ۶۸
پیشنهادهایی جهت استفاده در طرح پیشگیری از سرقت:    ۷۰
بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات    ۷۵
سرقت بخاطر نداشتن خانواده و سرپناه:    ۸۳
منابع و مآخذ:    ۸۹

منابع و مآخذ:

۱٫ کتاب جرم شناسی و جرم یابی سرقت، تألی علی اصغر قربان حسینی

۲٫ کتاب جرم شناسی، تألیف دکتر هدی کی نیا

۳٫ جزوه انتشارات دانشکده پلیس جنایی (پی جویی سرقت)، ۱۳۸۲

۴٫ پی جویی سرقت، مولف حسین هاتفی اردکانی، ۱۳۸۴

۵٫ جرم سرقت در حقوق ایران و اسلام، مولف نور محمد صبری، ۱۳۷۸

۶٫ سرقت های مسلحانه و بد عنف، مولفین سردار خوشزاد، سرهنگ خلعتبری، سرهنگ احمدی ـ ۱۳۸۴

۷٫ پایان نامه، سرهنگ اسماعیل خو

۸ . سمینارـ رضایی، بیت الله ، سرقت موتورسیکلت، سمینار مسایل انتظامی زیر نظر سردار قصری، رافوس، تابستانت ۱۳۷۵

۹٫ پایان نامه، ابراهیمی، ادیب ناشر «سرقت و عوامل ارتکاب آن در حقوق ایران»

۱۰ . قانون مجازات اسلامی مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلسف ۸/۵/۱۳۷۰

۱۱٫ جزوه سرقت خودرو مرکز اسناد آموزش ناجا، شماره ثبت

مقدمه

امروزه با گسترش اجتماعات و پیشرفته شدن جوامع و پیچیده تر شدن این جوامع روابط میان انسان‌ها و اجتماعات نیز به شکل فزاینده‌ای پیچیده و گسترده شده است.

در چنین شرایطی انسان‌ها به لحاظ سرشت و ذات خود همیشه و در همه حال در جهت آسایش، رفاه و پیشرفت مادی و اجتماعی خود تلاش می‌کنند. این تلاش‌ها به انحاء مختلف صورت می‌پذیرد گروهی برای دستیابی به ثروت و رفاه در چارچوب و محدوده‌ی قوانین و رعایت حقوق دیگران حرکت می‌کنند در این میان گروهی نیز برای رسیدن به اهداف خود از هیچگونه تلاشی دریغ نمی‌کنند و حتی از شکستن هنجارها و قوانین وزیر پاگذاشتن حقوق دیگران نمی‌گذرند و این اقدامات را به عنوان راهکار و روش رسیدن به هدف خود برمی‌گزینند که این گونه رفتارها در طول تاریخ موجب به وجود آمدن قوانین اجتماعی و سیستم مجازات و … گردیده است.

در این تحقیق ما سعی می‌کنیم که یکی از جرائم علیه اموال و مالکیت انسانها یعنی سرقت را معرفی  و از آنجا که این جرم با گذشت زمان و پیشرفته‌تر شدن وسایل ارتباطی دچار تغییر و دگرگونی شده به جرأت می‌توان گفت که روز به روز شیوه‌ها و روشهای جدیدی از سوی مرتکبین این جرم ارائه و به مرحله‌ی اجرا در می‌آید می‌کوشیم تأثیر آموزش و اطلاع رسانی همگانی را در کاهش میزان ارتکاب این جرم مورد بررسی قرار دهیم امید است که تلاشهای صورت گرفته بتواند برای خوانندگان مثمر ثمر و مفید واقع گردد.

در جوامع بشری، سرقت به عنوان یک جرم وجود داشته و خواهد داشت. این پدیده در طول زمان با روشهای مختلفی انجام می‌گرفته است. سرقت از جمله جرایمی است که امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد. این جرم در انواع مختلف صورت می‌گیرد. از سرقت قلک پول گرفته تا سرقت مسلحانه بانک. سرقت، بسته به نوع آن از حساسیتهای ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و چون تأثیر مستقیمی بر امنیت جامعه دارد و افزایش آن موجب کاهش احساس امنیت در شهروندان می‌گردد، همیشه مورد توجه مسئولین و دست‌اندرکاران جامعه بوده است.

اهمیت این موضوع به قدری است که خداوند کریم در قرآن مجید سوره مائده آیه ۳۸ می‌فرماید :

«والسارق و السارقه فاقطعوا ایدیهما جزاء بما کسبا نکالا من الله و الله عزیز حکیم»

لذا لازم است جهت پیشگیری و کاهش سرقت، به بررسی علمی موضوع پرداخت و از نتایج حاصله و استفاده از راهکارهای آن جهت تحقق اهداف مورد اشاره استفاده از راهکارهای آن جهت تحقق اهداف مورد اشاره استفاده نمود و ضمن جلب رضایت مردم که همانا ولی نعمتان ما هستند، رضایت امام عصر ارواحنا له الفداء و خداوند باری تعالی را نیز فراهم نمود. «ان شاء الله »

طرح مسأله :

در حالیکه بسیاری از افراد جامعه خود را با شرایط مختلف محیطی و مقررات وفق می‌دهند، چگونه است که تعدادی از آنهاست دست به سرقت زده، نظم و امنیت اجتماعی وفق می‌دهند، چگونه است که تعدادی از آنها دست به سرقت زده، نظم و امنیت اجتماع را خدشه دار می‌نمایند.

یکی از قدیمیترین جرایم علیه اموال که شاید از همان ابتدای پیدایش مفهوم مالکیت در جوامع بشری ارتکاب میافته و معمولاً مجازاتهای سختی هم برای مرتکبین مختلف پیش بینی می‌شده است، جرم سرقت (۱) می‌باشد. این جرم به دلیل مهمتر بودن ارتکاب آن (در مقایسه با جرایم علیه اشخاص) بخش اعظم جرایم ارتکابی در کشورهای مختلف را تشکیل می‌دهد و همین کثرت وقوع توجه خاص حقوقدانان را به آن ایجاد می‌کند.

امروزه در اکثر کشورهای جهان جرم سرقت، بدلیل تنوع و گوناگونی آن، به انواع مختلفی که هر یک شرایط و مجازات مخصوص به خود را دارد تفکیک شده است که این از میان می‌توان از سرقت ساده (۲۵)، سرقت مقرون به آزار یا تهدید (۳) سرقت در شب و سرقت از بانکها، صرافیها، جواهر فروشیها و مکانهای مشابه، سرقت توام با هتک حرز و نظایر آنها نام برد. علاوه بر این برای مبارزه موثر با جرم سرقت، برخی از اعمال مرتبط با این جرم نیز در نظامهای حقوقی مختلف واجد وصف مجرمانه شناخته شده‌اند که مهمتر از همه جرم مداخله در اموال مسروقه (۴ ) می‌باشد.

سرقت از با سابقه ترین جرایم بشری است که در جامعه‌های مختلف به شیوه‌های گوناگون دیده می‌شود. این پدیده در طول زمان دستخوش دگرگونیها و تغییرات زیادی شده، اما تنها چیزی که از بدو پیدایش و شکل‌گیری آن تاکنون ثابت مانده، زشتی  و مذمت ماهیت آن است.

با گذشت زمان شیوه‌ها و روشهای سرقت، نوع اموال و اشیاء مسروقه و وسایل و ابزار مورد استفاده برای پیشبرد کار خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل شیوه‌های مقابله و روشهای برخورد با آنها متناسب با دگرگونیهای سرقت متحول شده است. به تعبیر دیگر چون در عصر ما موارد و وسایل گوناگون سرقت و گرایش به آن تغییر یافته، مقابله با آن نیز دشوار تر شده است.

–   اهمیت تحقیق :

جرم سرقت یا دزدی یکی از جرائم مهم و پرتعدد بیش‌تر جوامع بوده که به عنوان ام الجرایم مطرح است و عملی است که تقریباً در کلیه جوامع دیده می‌شود. این جرم تاریخچه‌ای بس کهن دارد و در گذشته‌های دور نیز وجود داشته است. به طوری که بعد از جرم قتل نفس با سابقه ترین جرائم است و از بدو پیدایش مالکیت به عنوان درد بی درمان اجتماعی شناخته شده است تصاحب ابزار تولید رشد کار به زور و اجبار یا مکرر فریب مفهوم اولیه دزدی است.

آمارها نشان می‌دهد که جرم سرقت از نظر کثرت وقوع بعد از جرائم مربوط به مواد مخدر درصدد جرایم قرار دارد و بالاترین میزان در بین زندانیان محکوم دارد طبیعی است که این میزان آمارها در کشورهای مختلف با فرهنگ‌ها و اعتقادات گوناگون، متفاوت است.

شیوع این بزه شاید ریشه در گرایش فطری انسان به حب مال و تملک آن دارد. به گونه‌ای که طفل از همان ماه‌های آغازین تولد یعنی از حدود چهار یا پنج ماهگی به طور غیر ارادی دستان نجیف خود را برای در میان گرفتن شیئی که در مقابل او قرار گرفته است، دراز می‌کند و پس از در اختیار گرفتن آن در برابر استرداد شیء مذکور مقاومت و ایستادگی می‌کند. بنابراین باید گفت که سرقت از جمله جرایمی است که در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود. در این میان نقش آموزشهای همگانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوریکه اگر آموزشهای همگانی در خصوص این جرم توسط روشهای مناسب فراگیر و مؤثر به افراد جامعه ارائه گردد و بالطبع با افزایش سطوح اطلاعات و نیز مواردی که در پیشگیری از این جرم باید رعایت شود توسط مردم باعث می‌شود خطر و ریسک این جرم برای افراد سارق افزایشی پیدا کند و همین مسئله باعث می‌شود که افراد سارق تمایل چندانی برای ارتکاب این جرم نداشته باشد.

هدف تحقیق :

در این تحقیق بدواً می‌کوشیم میزان آشنایی افراد را با جرم بخصوص جرم سرقت را مشخص کنیم و میزان تأثیر آموزشهای همگانی و اطلاع رسانی عمومی را در کاهش جرائم بخصوص جرم سرقت بررسی و روشها و وسایل مؤثرتر در امر آموزش را معرفی نماییم تا به نتیجه مطلوب که همان کاهش ارتکاب جرم سرقت است دست یابیم.

در ضمن می‌کوشیم دریابیم که آیا تاکنون چنین آموزشهایی از طرف مراجع دخیل در این امر ارائه شده است یا خیر و در صورت ارائه تا چه اندازه‌ای مؤثر و مفید بوده‌اند.

این تحقیق می‌کوشد به سوالات زیر جواب منطقی و قابل قبول بدهد.

۱-  چه میزان از مردم نسبت به جرائمی که در محیط زندگی آنها به وقوع می‌پیوندد اطلاع دارند.

۲- آیا زمینه‌ها و شرایط جهت ارتکاب جرم سرقت مهیاست ؟

۳-  چه درصدی از مردم از وقوع جرم سرقت متضرر شده‌اند؟

۴-  چه تعدادی از مردم به شگرد سارقین و شناخت انواع سرقتها آگاهی دارند؟

۵- آیا آموزشهای همگانی و مفید جهت کاهش ارتکاب جرم سرقت به مردم جامعه ارائه شده است؟

۶- آموزشهایی که تاکنون در خصوص پیشگیری از وقوع این جرم داده شده به چه میزان کاهش این جرم مفید بوده است.

۷- میزان تأثیر گذاری رسانه‌های عمومی در امر کاهش ارتکاب جرم سرقت چقدر است؟

۸-کدام یک از رسانه‌های عمومی یا وسایل ارتباط جمعی تأثیر مطلوب تری در آشنایی افکار عمومی یا این جرم و در نتیجه کاهش ارتکاب جرم سرقت تأثیر مثبت دارد یا خیر؟

۹- آیا اطلاع رسانی و آموزش ازطرف مسئولین قضایی و پلیس در امر کاهش ارتکاب جرم سرقت تأثیر مثبت دارد یا خیر ؟

۱۰- نحوه عملکرد رسانه‌های عمومی و وسایل ارتباط جمعی تا به حال در این خصوص چگونه بوده است؟

روش تحقیق :

از آنجا که موضوع تحقیق نقش و میزان تأثیر آموزشهای همگانی و اطلاع رسانی عمومی در کاهش جرائم به خصوص جرم سرقت است جهت آشنایی با جرم سرقت، از روشهای کتابخانه‌ای و اسنادی استفاده شده است و در خصوص نقش آموزشهای همگانی هدف کلی، دسترسی به علل و عوامل مؤثر بر سرقت در استان ایلام به منظور ارائه راهکارهای مناسب جهت پیشگیری و مبارزه با سرقت در استان ایلام در قالب طرح جامع پیشگیری و مبارزه با سرقت می‌باشد و در این راستا اهداف ذیل نیز مد نظر می‌باشد :

۱-    کشف و بررسی علل و عوامل اجتماعی مؤثر بر سرقت در استان ایلام

۲-    کشف و بررسی علل و عوامل فرهنگی مؤثر بر سرقت در استان ایلام

۳-    کشف و بررسی علل و عوامل اقتصادی مؤثر بر سرقت در استان ایلام

۴-    کشف و بررسی علل و عوامل خانوادگی، روانی و … مؤثر بر سرقت در استان ایلام

در کاهش ارتکاب این جرم با توجه به اینکه مخاطب مردم جامعه می‌باشند از روش میدانی استفاده شده است. در استفاده از منابع ابتدا مطالب مربوط به دقت مورد مطالعه قرار گرفتند و آن گاه آنچه قابل استفاده بود یادداشت شده و سپس یادداشت‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که در نهایت بعد از تجزیه و تحلیل‌ها به شکل حاضر درآمده است.

سابقه تحقیق :

محقق در جستجوها و تحقیقات خود و با توجه به عدم دسترسی به مرکز اطلاعات و پژوهش به سابقه‌ای در خصوص تحقیق با موضوع نقش آموزشهای همگانی در کاهش جرم سرقت دسترسی پیدا نکرده است.

محدوده تحقیق :

از آنجا که برای انجام در تحقیق و پژوهش، تحقیق باید محدود به یک موقعیت جغرافیایی و یک جامعه آماری مشخص باشد، با توجه به شرایط موجود محقق استان ایلام – مرکز استان ایلام و نیز شهرهای حومه استان ایلام را به عنوان محدوده جغرافیایی و ساکنین این شهر را به عنوان جامعه آماری برگزیده و با تقسیم بندی استان ایلام از نظر جغرافیایی به چندین منطقه تقسیم کرده و ارتکاب جرم سرقت بخصوص انواع سرقتهای صورت گرفته را در هر شهر استان ایلام به صورت آماری تدوین کرده است.

95,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله سرقت
  • تحقیق سرقت،زمینه‌های فردی و اجتماعی وراهکارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.