مقاله بررسی میزان عزت نفس در دانش آموزان دختر دوره دبیرستان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی میزان عزت نفس در دانش آموزان دختر دوره دبیرستان

تعداد صفحات : ۵۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مسئله عزت نفس و مقوله ارزشمندی از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است.

برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی، قدرت تصمیم گیری و ابتکار، خلاقیت و نوآوری، سلامت فکر و بهداشت روانی، رابطه مستقیمی با میزان و چگونگی عزت نفس و احساس خودارزشمندی فرد دارد.

عزت نفس سپری در برابر اضطراب و عاملی برای دستیابی به اعتماد به نفس و بهره گیری از استعداد و خلاقیت است که همواره مورد توجه مربیان تعلیم و تربیت بوده است.

هدف از تحقیق به بررسی میزان عزت نفس در دانش آموزان دختر دوره دبیرستان شهر احمد آباد می پردازد. در این تحقیق جامعه آماری کلیه دانش آموزان دبیرستان دخترانه شهر احمدآباد در نظر گرفته شده است که حدود ۱۰۳ نفر می باشند.که حدود ۸۰ نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند.

در این تحقیق میانگین بدست آمده از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت ۴/۲۵ است لذا افرادی که در این آزمون بیشتر از میانگین نمره بگیرند عزت نفس بالا و افرادی که کمتر از آن بگیرند دارای عزت نفس پایین هستند.

در پایان این تحقیق این نتیجه حاصل شد که گروه نمونه ۸۰ نفری ما میانگینی در حدود ۸۲/۲۶ درصد بدست آوردند. این میانگین نشان دهنده آن است که میزان عزت نفس در دانش آموزان خوب است. عزت نفس یکی از عوامل مهم در رشد و شکوفایی افراد است و اگر در افراد این حس از بین برود یا عزت نفس کم شود نتایج جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

 واژه های کلیدی: عزت نفس، دانش آموزان، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

فهرست مطالب

فصل اول: طرح کلی تحقیق۸
مقدمه و بیان مسئله۹
ضرورت و اهمیت اهداف تحقیق۹
سئوالات تحقیق۱۰
ردیف عملیات واژه ها۱۰
فصل دوم: ادبیات تحقیق۱۴
پیشینه نظری تحقیق۱۵
پیشینه پژوهشی۲۹
الف- تحقیقات داخلی۲۹
ب- تحقیقات خارجی۳۲
فصل سوم: روش تحقیق۳۷
جامعه تحقیق۳۷
روش نمونه گیری۳۷
حجم نمونه۳۸
ابزار تحقیق۳۸
شیوه جمع آوری اطلاعات۳۸
روایی ابزار اندازه گیری۳۹
پایایی ابزار اندازه گیری۳۹
شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات۳۹
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق۴۰
تجزیه و تحلیل سئوالات پرسشنامه۴۱
یافته های تحقیق۴۲
پایه اول۴۳
پایه دوم۴۴
پایه سوم۴۵
نمودارها۴۵
سئوال تحقیق۴۶
فصل پنجم: نتایج و پیشنهادات۴۷
مقدمه۴۸
سئوال تحقیق۴۸
نتایج تحقیق۴۹
پیشنهادات۴۹
محدودیت های تحقیق۴۹
فهرست منابع و مأخذ۵۰
نمونه ای از پرسشنامه تحقیق۵۱

فهرست منابع و مأخذ:

۱- اسدالهی، قربانعلی، موسوی، سید غفور، ۱۳۷۶، عزت نفس و سلامت روان، اصفهان، نشر ارکان

۲- بیابانگرد، اسماعیل، ۱۳۸۳، روانشناسی نوجوانان، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی

۳- استنهاوس، گلن، کلیدهای تربیت کودکان، کلیدهای پرورش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان، (مترجم: ناهید آزادمنش)، ۱۳۸۳، تهران، انتشارات پژمان

۴- براندن، ناتالین، رمز خویشتن یابی یا روان شناسی اعتماد به نفس و احترام به خویشتن،(مترجم: جمال هاشمی) ۱۳۷۵، تهران، شرکت سهامی انتشار

۵- پایانامه: همدانی، طاهره، ۱۳۸۴، پایانامه کارشناسی، بررسی و مقایسه میزان عزت نفس اساتید دانشگاه یزد و دبیران آموزش و پروش یزد در سال تحصیلی ۸۴-۸۳، یزد

ادبیات تحقیق:

هزپچ (۱۹۶۸) و وارگو (۱۹۷۲) از عزت نفس به عنوان یک سپر فرهنگی در مقابل اضطراب نام می برند. کوپر اسمیت (۱۹۶۷) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که کودکان برخوردار از عزت نفس بالا افرادی هستند که با احساس اعتماد به نفس و با بهره گیری از استعداد و خلاقیت خود به ابراز وجود می پردازند و به راحتی تحت تأثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند.

ضرورت و اهمیت اهداف تحقیق:

۱- بررسی عزت نفس و میزان آن در دانش آموزان دختر

۲- تفکیک میزان عزت نفس بر اساس پایه های تحصیلی

سؤالات تحقیق:

۱- میزان عزت نفس در دانش آموزان دبیرستان دخترانه شهر احمدآباد در چه میزان است؟

روش تحقیق:

این تحقیق با استفاده از روش زمینه یابی صورت گرفته است.

جامعه تحقیق:

در این تحقیق جامعه آماری کلیه دانش آموزان دبیرستان دخترانه شهر احمدآباد در نظر گرفته شده است که حدود ۱۰۳ نفر می باشند.

روش نمونه گیری:

در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است.

حجم نمونه:

در این تحقیق جامعه آماری حدود ۱۰۳ نفر از دانش آموزان دخترانه دبیرستان شهر احمدآباد انتخاب شدند که حدود ۸۰ نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند.

ابزار تحقیق:

ابزار اصلی این تحقیق آزمون عزت نفس کوپر اسمیت می باشد. این پرسشنامه دارای ۵۸ سؤال می باشد که میزان عزت نفس را در افراد تعیین می کند.

شیوه جمع آوری اطلاعات:

در این تحقیق از منابع و کتابهای مختلف و پایان نامه ها و سایتهای مختلف استفاده شده است.

روایی و پایایی ابزار اندازه گیری:

با توجه به اینکه در پژوهشهای قبلی روایی و پایایی این آزمون برآورد گردیده و حد مطلوبی گزارش شده است.

 یافته های تحقیق:

در این تحقیق عزت نفس عبارت است که نمونه ای که فرد در آزمون ۵۸ سئوالی کوپر اسمیت می گیرد. بدیهی است که حداقل نمره ای که فرد می گیرد صفر و حداکثر ۵۰ خواهد بود. در این تحقیق میانگین بدست آمده ۴/۲۵ است لذا افرادی که در این آزمون بیشتر از میانگین نمره بگیرند دارای عزت نفس بالا و افرادی که کمتر از آن نمره بگیرند دارای عزت نفس پایین خواهند بود.

بر اساس این پرسشنامه و نمره ای که از افراد بدست آوردند میانگین بدست آمده دانش آموزان دخترانه دبیرستان شهر احمد آباد ۸۲/۲۶ بود.

بر این اساس عزت نفس دانش آموزان خوب برآورد شده است.

مقدمه و بیان مسأله

مسئله عزت نفس و مقوله ارزشمندی از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است.

برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی، قدرت تصمیم گیری و ابتکار خلاقیت و نوآوری، سلامت فکر و بهداشت روانی، رابطه مستقیمی با میزان چگونگی عزت نفس و احساس خودارزشمندی فرد دارد. ارضای نیاز اعتماد به نفس به فرد اجازه می دهد که نسبت به قدرت و ارزش خود احساس اطمینان داشته باشد، در نتیجه چنین احساسی است که فرد می تواند در همه جنبه های زندگی، صلاحیت و کفایت بیشتری از خود نشان می دهد، از طرف دیگر وقتی که فرد اعتماد به نفس نداشته باشد، احساس حقارت و درماندگی کرده و در نتیجه امید و اطمینان خود را برای سازش با مشکلات از دست می دهد. خویشتن پنداری مثبت و احترام به خود و احساس ارزش نسبت به خود نیز از آن یاد می شود.

عزت نفس سپری در برابر اضطراب و عاملی برای دستیابی به اعتمادبه نفس وبهره گیری از استعدادوخلاقیت است که همواره مورد توجه وبیان تعلیم وتربیت بوده است.ازاین رواین تحقیق با هدف دستیابی به اطلاعاتی در زمینه میزان عزت نفس در دانش آموزان طراحی و اجرا شده است.

ضرورت و اهمیت و اهداف تحقیق:

۱- بررسی عزت نفس و میزان آن در دانش آموزان دختر

۲- تفکیک میزان عزت نفس بر اساس پایه های تحصیلی

 سئوالات تحقیق:

۱- میزان عزت نفس در دانش آموزان دبیرستان دخترانه شهرآباد در چه میزان است؟

تعاریف عملیاتی واژه ها:

تعریف لغوی عزت نفس (self-esteem)

عزت: عزیز شدن، گرامی شدن، ارجمندی

نفس: جان، خود، تن، شخص انسان، حقیقت هرچیز

عزت نفس به معنی مناعت، شرافت (فرهنگ معین)

تعاریف و اصطلاحات:

تعریف عملیاتی:

عزت نفس: عبارت است از احساس ارزشمند بودن، این حس از مجموع افکار، احساسها، عواطف و تجربیاتمان در طول زندگی ناشی می شود.

می اندیشیم که فردی باهوش یا کودن هستیم. احساس می کنیم که شخصی منفور یا دوست داشتنی هستیم، خود را دوست داریم یا نداریم. مجموعه هزاران برداشت، ارزیابی و تجربه ای که از خویشتن داریم باعث می شود که نسبت به خود احساس خوشایند، ارزشمند بودن، و یا برعکس احساس ناخوشایند بی کفایتی داشته باشیم (کلمز، هریس، ۱۳۷۳، ۱۱)

عزت نفس درجه تصویب، تأیید، پذیرش و ارزشمندی است که شخص نسبت به خود یا خویشتن احساس می کند. این احساس ممکن است در مقایسه با دیگران باشد و یا مستقل از آنان. احساس ارزش نسبت به خود همانند پنداره یک هسته مرکزی ثابت دارد که همراه با یک سلسله احساس ارزشهای پیرامونی، یک منظومه را تشکیل می دهند. هرچه ایده آل با خود یا خویشتن فرد نزدیک تر باشد عزت نفس فرد بیشتر و شخصیت وی متعادلتر است. (بیابانگرد، اسماعیل، ۱۳۷۳، ۳۴)

عزت نفس مرکب از دو چیز یکی احساس شایستگی و قابلیت دیگری ارزش شخص می باشد. به عبارت دیگر مناعت طبع و عزت نفس همانا میزان اعتماد به نفس و بازگشت به خویشتن است، این صفات منعکس کننده استعداد نهایی در مورد قضاوت درباره نیروی فرد در برابر مبارزه با مشکلات زندگی و درک مسائل و تسلط به حل آنهاست. (براندن، ناتانیل، ۱۳۷۴، ۱۴)

عزت نفس یعنی خود را جدی گرفتن و به ارزش خود آگاهی بردن، زنی که عزت نفس دارد به آرزوهای خود واقف و برای برطرف کردن نیازهایش تلاش می کند. به احساسات خود اهمیت می دهد و آماده اتخاذ مسئولیت، ایجاد روابطی است که عزت نفس او را افزایش می دهند (لیندا، فیلو،۱۳۸۰) عزت نفس را می توان به عنوان میزان ارزشی که ما برای خود قائل می شویم در نظر گرفت، بنابراین خود انگاره، که مفهوم عزت نفس را می سازد به نظر می رسد که تحت تأثیر محیط بیرونی شکی می گیرد و ساخته می شود. (شیهان، ایلین، ۱۳۸۳، ۱۰-۹)

عزت نفس وجود شکاف و فاصله بین خود ادراک شده و خود ایده آل عاملی است که مشکلات مربوط به عزت نفس را به وجود می آورد. (بیابانگرد، ۱۳۸۲، ۲۰)

عزت نفس درجه تصویب، تأیید، پذیرش و ارزشمندی است که شخص نسبت به خود یا خویشتن احساس می کند. این احساس ممکن است در مقایسه با دیگران باشد و یا مستقل از آنان.

حرمت نفس دارای دوجنبه وابسته به یکدیگر است.

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی تأثیر نگرشهای صمیمانه والدین بر تأیید و عزت نفس فرزندان مقطع سوم دبیرستان
  • مقاله تأثیر بدرفتاری بر عزت نفس
  • مقاله بررسی عزت نفس بین زنان متأهل و مجرد
  • تحقیق رابطه بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی
  • تحقیق تاثیر حمایت های اقتصادی و اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) بر عزت نفس فرزندان خانواده های تحت پوشش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.