مقاله بررسی همبستگی بین هوش و خلاقیت دانش آموزان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی همبستگی بین هوش و خلاقیت دانش آموزان

تعداد صفحات : ۹۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

هوش فرزند مغز و مغز نیز خود در درجه اول محصول وراثت و سپس پرورده محیط است هوش مجموعه‌ای از توانایی‌ها مختلف است که این تواناییها با قرار گرفتن در کنار یکدیگر توانایی یکی بنام هوش را می‌سازند. معمولاً مقصود روانشناسان و علمای تعلیم و تربیت از هوش عبارتست از معدل تواناییهای مختلف موجود زنده که او را در برخورد با مسائل حول وحوش خود یاری می‌رسانند.

خلاقیت به یک فرایند ذهنی دلالت می کند که انتظار می رود در آن چیزی تازه و بدیع تولید شود یعنی یک ترکیب  تازه و بی مانند از عوامل موجود و محصولی تولید خواهد کرد که در ابتدای عمل برای معلم یا شاگرد کاملاً قابل پیش بینی نبوده است . ما بر این باور نیستیم که اصطلاح خلاقیت یا عمل خلاقه تنها وقتی می تواند به کار می رود که فرایندهای فکری یک محصول کاملاً بی مانند از نظر انسان تولید کنند.

تحقیق حاضر به بررسی رابطه هوش و خلاقیت دانش‌آموزان دختر و پسر شهرستان اسلامشهر پرداخته است.

جامعه آماری دانش‌آموزان سال دوم دبیرستان اسلامشهر بودند که از این جامعه ۵۰ پسر و ۵۰ دختر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند.

برای سنجش رابطه هوش و خلاقیت از آزمون‌ ریون و خلاقیت تورنس استفاده شد. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در قسمت آمار توصیفی از جدول،  نمودارها ،‌میانگین ، انحراف استاندارد و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است .

نتایج نشان داد که بین میزان بهره هوشی و خلاقیت دانش‌آموزان پسر همبستگی وجود دارد. بین میزان بهره هوشی و  خلاقیت دانش‌آموزان دختر همبستگی وجود دارد. بین میزان بهره هوشی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد. بین میزان خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد.

واژه های کلیدی: هوش ، خلاقیت، آزمونهای ریون ، آزمون خلاقیت تورنس، تمرکز، وراثت

فهرست مطالب

چکیده :    ۱
فصل  اول :    ۳
(کلیات تحقیق)    ۳
مقدمه :    ۴
«بیان مسئله»    ۷
«اهمیت تحقیق»    ۸
«اهداف تحقیق»    ۸
«فرضیه‌های تحقیق»    ۹
«تعاریف نظری و عملیاتی واژه‌ها»    ۹
فصل دوم    ۱۱
(ادبیات و پیشینه تحقیق)    ۱۱
«ادبیات تحقیق»    ۱۲
«فرآیند خلاقیت»    ۱۲
«ماهیت استداد خلاق »    ۱۴
«رابطه خلاقیت و محیط خانوادگی »    ۱۵
«مردان و زنان خلاق»    ۱۶
« روشهای پرورش خلاقیت»    ۱۸
عوامل مؤثر در خلاقیت :‌    ۱۹
«اثر عشق و نفرت»    ۲۱
«جاه‌طلبی، طمع، مصیبت»    ۲۱
«تمرکز به عنوان کلید خلاقیت»    ۲۱
«برای پرورش خلاقیت کنکاش مغزی بهترین خلاقیت است»    ۲۲
«محیط مساعد برای ایجاد رفتار خلاق»    ۲۴
«عواملی که مانع خلاقیت می‌شوند»    ۲۶
«خلاقیت و هوش»    ۲۹
«هوش چیست»    ۳۳
«تقسیمات و طبقه‌بندی هوش»    ۳۳
«عوامل موثر در رشد و پرورش هوش»    ۳۵
عوامل مربوط به هنگام تولد :    ۳۷
عوامل بعد از تولد :    ۳۸
«تحقیقات انجام شده»    ۴۰
فصل سوم    ۴۲
(روش اجرای تحقیق)    ۴۲
«جامعه آماری»    ۴۳
«نمونه و روش نمونه‌گیری»    ۴۳
«ابزار اندازه‌گیری»    ۴۳
«روش جمع‌آوری اطلاعات»    ۴۵
«روش آماری»    ۴۶
فصل چهارم    ۴۷
توصیف داده ها ـ جداول ـ نمودارها    ۴۷
تحلیل استنباطی داده ها    ۴۷
الف) توصیف داده‌ها (جداول، نمودارها)    ۴۸
فصل پنجم    ۵۵
«مقدمه»    ۵۶
«خلاصه تحقیق»    ۵۶
«یافته‌های تحقیق»    ۵۷
«پیشنهادها»    ۵۹
«محدودیتهای تحقیق»    ۶۰
«منابع»    ۶۲
ضمائم آزمون سنجش خلاقیت تورنس    ۶۴

منابع

۱- یودو ،‌آلن ، (۱۳۵۸) خلاقیت در آموزشگاه . (ترجمه ،‌علی خانزاده )، تهران :چهر.

۲- تورسن ، ئی، پال، (۱۳۷۲) خلاقیت ، (ترجمه ، حسن قاسم زاده) ، تهران: دنیای نو.

۳- شلاکستی ، گاوین ، (۱۳۶۹) تجسم خلاق ، (ترجمه ، گیتی خوشدل) . تهران : همراه.

۴- شل کراس ، دوریس (۱۳۶۹) ، آموزش رفتار خلاق و استعدادهای درخشان در دانش آموزان ،(ترجمه :‌مجتبی جوادیان )، مشهد: آستان قدس رضوی.

۵- آنا ستازی ، آن (۱۳۶۷) ، تفاوتهای فردی ، (ترجمه : جواد طهرویان )‌. مشهد : آستان قدس رضوی.

۶- سیف ، علی اکبر (۱۳۶۸) ،‌روان شناسی پرورشی ، تهران:‌آگاه.

۷- فرهای ، عباس (۱۳۶۹) ،‌رشد پرورش استعداد ذهینی ، تهران : فرزانگان.

۸- کالاگر ،‌جیمز (۱۳۶۹) ، آموزش کودکان تیزهوش (ترجمه : مجید مهدی زاده )، مشهد:‌ آستان قدس رضوی .

۹- شریعتمداری ،‌علی (۱۳۶۳ ) ، روان شناسی تربیتی ،‌اصفهان :‌رنگین.

مقدمه :

با اینکه روان‌شناسان و محققین در اهمیت خلاقیت در بین افراد اجتماع پی برده‌اند، با این وصف خلاقیت از جمله موضوعاتی است که در تحقیقات علمی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این علامت ممکن است به دلایل زیر باشد.

۱-    وجود عقاید سنتی مبتنی بر ارثی بودن این پدیده و بی‌اثر بودن تربیت بر روی آن.

۲-     قامت افرادی که دارای این قدرت هستند و توجه محققین در پدیده‌هایی که اکثریت را در بر می‌گیرد.

۳-   اعتقاد به اینکه افراد باهوش در زندگی موفق‌تر از افراد خلاق هستند، به دلیل آنکه اکثر آنها تحصیلات عالی کرده و در رفاه مادی به سر می‌برند، در صورتیکه افراد خلاق اغلب در فقر زندگی می‌کنند، از نظر اقتصادی در تنگنا بوده و در فقر هم می‌میرند و در نتیجه نبودن رغبتی در پرورش افراد خلاق بوجود می‌آید.

۴-     مطالعه و اندازه‌گیری خلاقیت بسیار مشکل است.(خانزاده، ۱۳۵۹، ص ۱۰)

باوجود مسائل فوق مطالعه خلاقیت بی‌نتیجه مانده تا اینکه دانشمندان به این نکته پی بردند که افراد خلاق به خوبی می‌توانند منشاء رشد و توسعه در زمینه‌های تجاری صنعتی، اقتصادی باشند. با توسعه تحقیقات علمی در زمینه خلاقیت بر روی بسیاری از عقاید سنتی از جمله این عقیده که خلاقیت منشاء ارثی دارد و قابل پرورش نیست خط بطلان کشیده شد آموزش می‌گوید : خلاقیت کودکان امری همگانی است در حالیکه در بین بزرگسالان تقریباً وجود ندارد. خود به خود این سوال پیش می‌آید که چه می‌شود این توانایی عظیم و همگانی‏، بشری شود. این همان سوالی است که انسان را درباره اندیشه «الکساندر دوما» به تأمل وا می‌دارد (خانزاده، ۱۳۵۹، ص ۱۲و۱۱).

مزلو خلاقیت را چنین تعریف کرد. خلاقیت در ابتدا از روان، هوشیار سرچشمه می‌گیرد. ایده‌های تازه یا نوآوریهای واقعی است که با آنچه در حال حاضر وجود دارد، کاملاً متفاوت است.

رولومی چنین نظر داده است که فراینده‌های خلاقیت نیز عقلانی نبوده، بلکه فوق عظلانی‌‌اند.

فعالیت‌های فکری، ارادی، عاطفی را گرد هم آورده‌ و به تحرک وامی‌دارد. وی معتقد است تفکر خلاق، نمایش بالاترین درجه سلامتی عاطفی بوده و عبارت از ابراز وجود افراد سالم در جریان خودسازی و تکامل تعیین خودش است. (تورنس- ترجمه قاسم زاده.۱۳۷۲٫ ص۱۸).

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که خلاقیت و هوشبهر آن طور که برخی از سولفان ادعا می‌کنند با هم تباین ندارند. در حقیقت هیچ خلاقیت آشکاری نیست که با هوشبهر لااقل ۱۲۰ همراه نباشد. ولی در هوشبهرهای بالاتر از ۱۲۰ همبستگی بین  خلاقیت و هوشبهر کاهش می‌یابد.(تورنس، ترجمه قاسم زاده، ۱۳۷۲ بررسی‌های به عمل آمده نشان دهنده این‌ست که پسرها خلاقیت بیشتری نسبت به دخترها از خود نشان داده‌اند.

مخصوصاً در دوره کودکی قسمت عمده این اختلاف ناشی از روشهای متفاوت تربیتی است که نسبت به آنها اعمال می‌شود. به پسرها فرصتهای بیشتری برای استقلال داده می‌شود. و با نشان دادن ابتکار و استعداد بیشتر مورد تشویق والدین و معلمان قرار می‌گیرند.

اکثر خانواده‌ها شیوه‌های محافظه‌ کارانه و سازگارتری را تقویت می‌کنند. از بین آزمونهای موجود برای اندازه‌گیری خلاقیت آزمون تورنس بالاترین کاربرد را داشته است. (خانزاده، ۱۳۵۹، ص ۶۱،۶۰)

در این پژوهش سعی شده است که همبستگی بین هوش و خلاقیت دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گیرد.

«بیان مسئله»

نیروی خلاقی هر جامعه بزرگترین و پرارزش‌ترین سرمایه است که هر جامعه در اختیار دارد.

همچنین این افراد در زمینه توسعه تجاری، صنعتی و اقتصادی می‌توانند نقش موثری داشته باشند. جامعه نیاز مبرم به حل مشکلات اجتماعی دارد و با دید اقتصادی متوجه می‌شویم که حل این گونه‌ مشکلات به راحتی امکان‌پذیر نمی‌باشد و به خلاقیت نیاز دارد.

همبستگی بین هوش و خلاقیت بالاست اما مطلق نیست. کودکانی که دارای بهره هوشی پایین و حتی متوسط هستند از خلاقیت کم یا متوسط برخوردارند. اما لزوماً عکس این موضوع صادق نیست. بهره هوشی بالا همیشه به معنای خلاقیت بالا نیست. از اینرو بهره هوشی بالای ۱۳۵ که در بسیاری از برنامه‌های ویژه کودکان با استعداد مورد استفاده قرار می‌گرفت، احتمالاً برای کودکان کاملاً خلاق بسیار بالاست و بیشتر آنها را کنار می‌زند.

    بنابراین مهمترین سوالات پیش روی محقق این است که :

آیا بین میزان بهره هوشی و خلاقیت ارتباط وجود دارد؟

و آیا بین میزان بهره هوشی و خلاقیت دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد؟

«اهمیت تحقیق»

به دلیل اینکه موضوع این تحقیق هوش و خلاقیت می‌باشد و هوش و خلاقیت یکی از مباحث مهم روانشناختی است و به دلیل اینکه این تحیق بر روی جوانان انجام گرفته و اکثریت جامعه ما را جوانان تشکیل می‌دهند، این تحقیق دارای اهمیت بسیار می‌باشد.

 «اهداف تحقیق»

هدف این تحقیق بررسی رابطه بهره هوشی و خلاقیت دانش‌آموزان می‌باشد.

هدف دیگر مقایسه میزان بهره هوشی و خلاقیت دانش‌آموزان دختر و پسر می‌باشد. البته قابل ذکر است که هدف تحقیق برداشتن گامی در جهت رشد و ارتقاء عملکرد تحصیلی و سلامت روانی دانش‌، آموزان می‌باشد.

«فرضیه‌های تحقیق»

۱-    بین میزان بهره هوشی و خلاقیت دانش آموزان پسر همبستگی وجود دارد.

۲-     بین میزان بهره هوشی و خلاقیت دانش‌آموزان دختر همبستگی وجود دارد.

۳-     بین میزان بهره هوشی دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد.

۴-     بین میزان خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد.

 «تعاریف نظری و عملیاتی واژه‌ها»

۱-   تعریف نظری هوش مجموعه‌ای از تواناییهای مختلف که با قرار گرفتن در کنار توانایی کلی بنام هوش را می‌سازند. (فرهادی. ۱۳۶۹ص۷۸)

۲-   تعریف عملیاتی هوش منظور از هوش در تحقیق حاضر نمره‌ایست که افراد نمونه از آزمون هوشی دیون کسب کرده باشند.

۳-   تعریف نظری خلاقیت استعداد تفکر، عرضه هدفها و راه‌حل‌هایی جدید و منحصر به فرد، امکان تفکر جدید و اصیل و انحراف از عقاید متعارف موجود. (تورنس، ترجمه قاسم زاده. ۱۳۷۲٫ ص ۱۶۸).

۴-  تعریف عملیاتی خلاقیت منظور از خلاقیت در تحقیق حاضر نمره ایست که افراد نمونه از آزمون خلاقیت تورنس کسب کرده باشند.

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله خلاقیت
  • مقاله هوش و عوامل موثر در کم هوشی
  • مقاله بررسی رابطه هوش شناختی و هوش هیجانی
  • مقاله خلاقیت در مدیریت
  • مقاله نقش مدیران در خلاقیت و نوآوری سازمان ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.