مقاله بهره وری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بهره وری

تعداد صفحات : ۵۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از کار های مهم تیلور بنیان گذاری زمان سنجی است. که بدنبال مطالعات سیستماتیک بر روی مسائل مؤ ثر در عملکرد چندین کارخانه فراهم آ مد.تیلور دریافت که به میزان اهمیت مسایل مواد وماشین الات ،باید به مسایل انسانی نیز توجه داشت، از این ررو تحقیقاتش را با توجه به
جنبه های روا نشناسی انسان ادامه داد.تیلور در ارزیابی چگونگی استفاده مؤثر از تلاش نیروی انسانی در صنعت سهم بزرگی دارد از این رو مطالعه کارهای او در این زمینه سودمند است.

انسان از دیر باز ، در اندیشه استفاده مفید و کارا و ثمر بخش از تواناییها ، امکانات و منابع در دسترس خود بوده است . محدودیت منابع در دسترس ، افزایش جمعیت و رشد نیازها و خواسته های بشر باعث شده که
دست اندرکاران عرصه ی اقتصاد ، سیا ست و مدیریت جامعه و سا زما نها ،ا فزایش بهره وری را در اولویت برنامه ها ی خود قرا ر دهند .اصطلاح  بهره وری برای افراد مختلف معا نی متفاوتی دارد و در جایگاه مصرف کننده تعریف دیگری در ذهن دارد .

واژه های کلیدی: مطالعه زمان سنجی، تیلور، بهره وری، مطالعه کار، چرخه ی بهره وری، سیکل دمینگ، شاخص بهره وری

فهرست مطالب

تاریخچه مطالعه کار و زمان    ۱
توسعه فعالیت های مطالعه روش تو سط گیلبرت ها:    ۴
مطالعه حرکات جز ئی (:(Micro motion study    ۵
مطالعه مسیر حرکات بدن با استفاده از فیلم ((Cyclograph and chronocyclograph    ۵
مطالعه تو أ م حرکات و زمان:    ۷
مقدمه    ۸
تاریخچه بهره وری    ۹
مفهوم بهره وری    ۱۲
دیدگاههای مختلف درباره بهره وری    ۱۵
تحلیل ا ندیشه بهره وری    ۱۵
بهره وری از دیدگاه گروههای اجتماعی    ۱۶
بهره وری از دیدگاه ژاپنی    ۱۷
بهره وری از دیدگاه ا قتصادی    ۱۸
بهبود بهره وری    ۱۹
تکنیکهای مهندسی صنایع برای بهبود بهره وری    ۲۰
کابرد روش سنجی و کار سنجی در امور اداری و تولیدی    ۲۰
مطالعه کار چیست ؟    ۲۱
مطالعه روش:    ۲۴
دستور العمل کلی :    ۲۵
مراحل مطالعه روش :    ۲۶
انتخاب کار برای مطالعه و تجزیه و تحلیل :    ۲۷
راههای بهبود بهره وری    ۳۱
تکنیک های اساسی بهبود بهره وری در عوامل تولید    ۳۳
۱- بهره وری نیرو کار    ۳۳
۲- بهره وری در تکنولوژی (ماشین آلات، دانش فنی، واطلاعات)    ۳۳
۳- بهره وری مواد اولیه    ۳۴
۴- بهره وری سرمایه    ۳۵
۵- بهره وری انرژی    ۳۵
بهره وری مدیریت    ۳۶
چرخه ی بهره وری    ۳۸
شاخص بهره وری    ۴۱
تعریف شاخص بهره وری:    ۴۱
اهداف اندازه گیری شاخصهای بهره وری:    ۴۲
بهره وری نیروی کار:    ۴۳
بهره وری ماشین آلات:    ۴۳
بهره وری سرمایه:    ۴۴
بهره وری انرژی:    ۴۴
بهره وری کل:    ۴۴
تحلیل شاخص های بهره وری    ۴۹

تاریخچه مطالعه کار و زمان

مشهور است  که زمان سنجی از کارگاه کمپانی فولاد سازی میدوال ((Midvale در سال ۱۸۸۱ میلادی توسط فردریک تیلور آ غاز گشته است. گر چه تیلور بعنوان پدر زمان سنجی شنا خته شده است لیکن قبل  از او زمان سنجی در اروپا نیز انجام شده است ودر سال۱۷۶۰ یک فرا نسوی بنام پرونت (Prronet) مطالعه زمانی گسترده ای برای تولید پین انجام داد و بمدت ۶۰ سال یک اقتصاددان انگلیسی بنام بابگ(Babbage) اینکار را ادامه داد.

-استخدام تیلور در این مؤ سسه باعث شد، سیستم موجود به فرم مورد علاقه اش تغییر جهت دهد.در نتیجه او به سرعت به سمت سرپرستی کارگران رسید وتصمیم گرفت تلاشی در جهت تغییر مدیریت انجام دهد. به این ترتیب که”بجای مغایرت،منافع کارگران ومدیران،انها را همسو کند”.و ازاین رو بیان داشت که”بزرگترین مانع بین همکاری کارگران ومدیریت در اینست که مدیریت تصور درستی از مقدار کار روزانه کارگر ندارد”. تیلور به رئیس کمپانی میدوآ ل چنین معروض داشت که”بجای خست زیاد در نحوه خرج پول می توان مطالعه علمی در زمینه زمان سنجی برای حل بسیاری ازکار هاومشکلات در این زمینه ( صرفه جوئی) انجام داد”و مدیریت به منظور مطالعه دقیق و علمی جهت تعیین زمان لازم برای انجام کار های مختلف بودجه ای در اختیار تیلور قرار داد.

تیلور مطالعات خود را با استخدام دو کارگر قوی اغاز کرد، انها مزد دو برابر می گرفتند وکاملا تحت نظر وکنترل بودند. تیلور اظهار داشت که :”هدف ازاین مطالعه آ ن نیست که بدانیم حداکثر کاری که یک نفر در جزئی از یک روز ویا در طی چند روز، ولی بطور کوتاه مدت انجام می دهد چه میزانی است ، بلکه هدف اینست که بدانیم چه  چیزی باعث میشود تا یک فرد نیرومند یک روز خوب پر کار داشته باشد. ومنظور از یک روز کاری خوب عبارت از روزی است که یک فرد بتواند میزان کار آ ن روز را بطور مداوم در طول سال انجام داده وبا عارضه خاصی نیز روبرو نشود.”تیلور امیدوار بود که بتواند مقدار کاری را که یک نفر در روز انجام میدهد محاسبه نماید . و همچنین می خواست مشخص کند که چه نسبتی از نیروی کار یک شخص بکار گرفته می شود.

– تیلور در سال ۱۸۸۳ با روش سیستماتیک مطالعه کار توانست یک کار مشخص را به عناصری تقسیم کرده وتک تک این عناصر را بررسی کند .به هر حال مطالعات او و سایر تجربیات تیلور باعث شد که کشف کند رابطه مستقیمی  بین قدرتی که یک شخص بکار می برد وخستگی نا شی از کار وجود ندارد.تیلور دریافت که  در هر کار سنگینی، عواملی که مقدار کار فرد را در یک روز مشخص می کنند عبارتند از:

۱- در صدی از روز که کارگر مشغول کار بوده است.

۲- در صدی از روز که کارگر استراحت کرده است.

۳- طول و فرکانس پریود های استرا حت

– بخاطر اهمیت این نظریه بود که تیلور در ایجاد وگسترش زمان سنجی با کرونومترسهم بزرگی پیدا کرد.

تیلور اظهار داشته که: زمان سنجی یک عنصر در مدیریت علمی است که می تواند مهارمدیریت را از مدیران به افراد انتقال دهد.

همانگونه که گفته شد یکی از کار های مهم تیلور بنیان گذاری زمان سنجی است. که بدنبال مطالعات سیستماتیک بر روی مسائل مؤ ثر در عملکرد چندین کارخانه فراهم آ مد.تیلور دریافت که به میزان اهمیت مسایل مواد وماشین الات ،باید به مسایل انسانی نیز توجه داشت، از این ررو تحقیقاتش را با توجه به جنبه های روا نشناسی انسان ادامه داد.تیلور در ارزیابی چگونگی استفاده مؤثر از تلاش نیروی انسانی در صنعت سهم بزرگی دارد از این رو مطالعه کارهای او در این زمینه سودمند است.تیلور هنگامیکه در کارخانه فولاد سازی میدوا ل رئیس گروه بود با این مسئله روبرو شد که چه روشی بهترین راه انجام کار است ؟ ویا چه چیزی یک روز کاری را تشکیل مید هد ؟ تیلور به کارش اهمیت می داد و انتظار داشت که افراد  زیر دستش کارشان را به خوبی انجام دهند .او برای خودش مطالبی تنظیم نمود تا بتواند بهترین روش انجام کار را پیدا کند .مجموعه مطالب تنظیم شده خود را به کارگران تعلیم میداد و همه شرایط را طوری ایجاد میکرد که کارگران بتوانند کارشان را به روش پیشنهادی او انجام دهند .همچنین تعداد محدودی زمان استاندارد برای انجام برخی کارها تعیین کرد و سپس به کارگرانی که کار را به شکل تعریف شده انجام می دادند، جایزه و پاداش می داد.

– تیلور تشخیص داد که تعیین بهترین روش انجام کار ، یکی از مهمترین کارهای مدیران است.او بیان کرد که یکی از وظایف مهم مدیریت اینست که ( یک روش علمی برای تمام کارهای ا نسان تدوین کند .) او در این راستا با هر مسئله جدیدی با روش علمی بر خورد می کرد.

– تیلور در طی کارش در صنعت بررسیهای زیادی در تعیین بهترین روش انجام کار بعمل آ ورد ،و اطلاعات مخصوص را جهت استاندارد کردن کارها جمع اوری نمود .مثلا تیلور پس از ۳٫۵ سال کار مطالعاتی و بررسی بر روی کار کار گرانی که ذغال سنگ با چرخ دستی حمل می کردند توانست کاری را که ۶۰۰-۴۰۰ نفر انجام می دادند را با ۱۴۰  نفر در همان محوطه انجام دهد و هزینه حمل و نقل مواد را از ۷تا ۸ سنت  به ۳ تا ۴ سنت در هر تن کا هش دهد.

– بر اساس نظریات تیلور ، همانگونه که مدیران صنعتی امروز معتقد هستند ، مطالعه ی کار از یک طرف موجب افزایش کارایی در کارخانه و ازطرف دیگر موجب افزایش حقوق کارگران بوده ودر عین حال کا هش قیمت تمام شده را نیز به همراه دارد .

– تجزیه و تحلیل حرکات یا فن صرفه جویی در حرکات یکی از نتایج مکتب علمی فردریک تیلور است . تیلور با بررسی های مداوم و علمی خود در کار خانه های صنعتی امریکا ، متوجه گردید که مقدار قابل توجهی از انرژی و وقت کارگران صرف حرکات بیهوده و تلاشهای غیر مفید می شود .به نظر وی ، علت اساسی همین امر آ شنا نبودن با نحوه صحیح حرکت دادن دست ، پا و بدن  هنگام انجام کار بود ، او عقیده داشت که مدیران هر سازمان باید با بررسی و تجزیه و تحلیل حرکات دست ، پا و بدن کارگر ، حرکات لازم برای انجام هر کار را به حداقل تقلیل دهند و بدین ترتیب  ضمن جلوگیری از خستگی کارگر ، سطح کارایی و راندمان کار را نیز افزایش دهند.

– امروزه از تجربیات تیلور در سنجش زمان به منظور بالا بردن را ندمان کار یک کارخانه و تشویق کارگران با فراهم اوردن مزایا و حقوق با لاتر و بالاخره تحویل دادن محصول با تمام مشخصات لازم با هزینه کمتر بر خوردار می باشیم .

توسعه فعالیت های مطالعه روش تو سط گیلبرت ها:

بدنبال نظریات تیلور مبنی بر لزوم تجزیه و تحلیل حرکات فرانک گیلبرت و همسرش لیلیان گیلبرت  کو ششهای فراوانی صرف پایه گذاری و توسط روش علمی تجزیه و تحلیل حرکات کردند و در این زمینه موفقیت های بزرگی بدست آ ورده اند.در اثر تلاشهای تیلور ، فرانک و لیلیان گیلبرت ، تجزیه و تحلیل حرکات بعنوان یکی از فنون ساده کردن کار و یکی از ملزومات اندازه گیری کار شناخته شد .

-در سال ۱۸۸۵ میلادی که گیلبرت یک جوان هفده ساله بود به استخدام یک شرکت ساختمانی در آ مد واز آ غاز  کارش در کار های ساختمانی در یافت که هر کارگر در انجام کارش روش خاصی دارد و دو کارگر هرگز کار خود را به روشهای کاملا مشابهی و با استفاده از یک مجمو عه حرکات مشابه انجام نمی دهند . مثلایک کارگر اجر چین وقتی سریع یا کند کار می کند دو روش مختلف و دو مجموعه حرکات متفاوت را بکار می گیرد و علاوه بر این هنگامی که کار را به دیگران اموزش می دهد از روش سومی استفاده می کند .این مشاهدات گیلبرت را به سمت شروع بررسی برای یافتن “بهترین روش ” اجرای کارها سوق داد و تلاشهای وی بسیارمفید و مثمر ثمر بود

گر چه تکنیک تجزیه و تحلیل حرکات ابتد ا در امور ساختمانی و صنعتی بکار برده شد . ولی طو لی نکشید که ضرورت استفاده از این تکنیک در امور دفتری نیز محسوس گردید .

امروزه فن صرفه جویی در حرکات بعنوان یکی از فنون ساده کردن کار در امور اداری ، بازرگانی و صنعتی شناخته شده است .

– گیلبرت عناصر اصلی حرکت را پایه گذاری کرد و گفت که ما در حین انجام کارهای مختلف ۱۸-۱۷ حرکت مفید بیشتر نداریم و ما بقی حرکات زائد هستند و حذف این حرکات زائد موجب کاهش زمان و افزایش کارائی و سرانجام سوددهی بیشتر میشود .و بدین وسیله علم حرکات سنجی بنیان گذاری شد .

مطالعه حرکات جز ئی (:(Micro motion study

اگر چه گیلبرت در بررسیهای مطالعه روش ، استفاده زیادی از عکسهائی که از کارگران در حین کار برداشته بود میکرد، ولی وقتی برای ثبت حرکات کارکران از دوربین فیلمبرداری استفاده کرد ، در واقع بزرگترین کمک و خدمت را به مدیریت صنعتی انجام داد . در واقع تکنیک ” مطالعه جزئیات حرکت (حرکات خرد )”که او و همسرش خانم لیلیان گیلبرت تدوین کرده بودند ، تنها با استفاده از فیلمبرداری امکان پذیر بود . فن مطالعه جزئیات حرکات که او اولین بار توسط گیلبرت در سال ۱۹۱۲

میلادی استعمال شد ، بطور مختصر بدین شرح است :

“مطالعه جزئیات حرکات عبارتست از بررسی اجزاء اساسی یا حرکات جزئی یک عمل با استفاده از دوربین فیلمبرداری و یک وسیله اندا زه گیری زمان بطوریکه فواصل زمانی دقیق را روی فیلم مشخص نماید تا بدین ترتیب امکان بررسی حرکات جزئی ثبت شده درفیلم و اختصاص زمان به آ نها فراهم گردد ”

گیلبرت از زمان سنجی با کرنومتر استفاده کمی کرد . در

واقع او و همسرش با تمرکز در یافتن بهترین روش انجام کار در صدد تعیین کمترین زمانی که در طی آ ن انجام کار امکان پذیر است ، بودند آ نها بررسیهای خود را در مورد بهترین کارگران در دسترس وبا استفاده از وسایل اندازه گیری زمان ، بطور دقیق انجام دادند .

مطالعه مسیر حرکات بدن با استفاده از فیلم ((Cyclograph and chronocyclograph

گیلبرت دو تکنیک ، سایکلو گراف و کرنو سایکلوگراف را نیز برای بررسی مسیر حرکات کارگر طرح وتدوین نمود .با نصب لامپ های الکتریکی به انگشتان دست یا سایر قسمت های بدن کارگر و سپس فیلمبرداری از کارگر در کار ثبت مسیر حرکات کارگر پیدا می شود ، در این روش در واقع مسیر حرکت لامپهای ریز در حک حرکت در فضا ثبت می گردد که به این روش در ثبت حرکات “سا یکلو گرافی ” گفته می شود .

– چنانچه در مدا ر لامپهای الکتریکی که به بدن کارگر وصل می شود یک وسیله برای قطع و وصل جریان قرار داده شود ، به نحوی که لامپ ها به سرعت روشن و به آ هستگی خاموش شود ، در این صورت مسیر حرکت لامپ ها بصورت نقطه چین ثبت می گردد . در ضمن به این ترتیب نقطه ها به شکل گلابی ریز است و جهت حرکت را نشان می دهد .فاصله نقاط در این منحنی (خاموش و روشن شدن لامپها ) بستگی به سرعت حرکت کارگر دارد ، چنانچه حرکت سریع با شد فاصله نقاط زیاد و چنانچه حرکت کند باشد ، نقاط بهم فشرده خوا هد بود . با استفاده از این منحنی امکان اندازه گیری دقیق زمان ، سرعت ،

شتا ب و شتاب منفی حرکات و نشان دادن جهت و مسیر حرکت در سه بعد ، فراهم می گردد .اینگونه ثبت حرکات ” کرنو سایکلو گرافی ” نامیده می شود ، با کمک این تکنیک امکان تجسم ا لگوی دقیق مسیر حرکات وجود دارد .

– گیلبرت از این موضوع در بهبود روشها ، نشان داد حرکات صحیح و اموزش کارگران جدید استفاده کرد .

پایه ریزی مهندسی روشها توسط مینارد :

در دهه ۱۹۳۰ بود که مهندسی روشها توسط مینارد پایه گذاری شد .وی عقیده داشت که برای بالا بردن راندمان کاری نباید حرکات ، استانداردها ، پاداشها و …را بصورت مجزا مورد بررسی  قرار داد بلکه آ نها رابه صورت یک مجموعه با روشهای علمی باید مورد تجزیه و تحلیل قرار داد . –مهندسی روشها مسئولیت طراحی کارهایی که کارگران باید انجام دهند را به عهده دارد و تعیین میکند که کجا باید از نیروی انسانی در جریان تولید بهره گرفت و چگونه به بهترین راندمان دست یافت . روش و مراحل انجام کارها را مشخص کرده وچگونگی به کارگیری ابزار و مواد را به بهترین صورت تعیین می کند .

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بهره وری کشاورزی
  • مقاله موانع توسعه بهره وری در ایران
  • پایان نامه بهره وری
  • مقاله عوامل مؤثر بر بهره وری تولید زیره آبی
  • مقاله راهکارهای افزایش بهره وری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.