مقاله بورس فلزات

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بورس فلزات

تعداد صفحات : ۱۱۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بر اساس ” قانون استفساریه ماده ۹۵  قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹  و بند (ط) تبصره ۳۵  قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، مصوب ۷/۹/۱۳۸۰  مجلس شورای اسلامی“ و ” قانون تأسیس بورس اوراق بهادار مصوب سال ۱۳۴۵ “ سازمانی به نام سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران که در این اساسنامه ”سازمان“  نامیده می شود، تآسیس و طبق مقررات این اساسنامه اداره می شود.

بورس فلزات نهادی است که باعث بوجود آمدن معاملات شفاف و عادلانه در زمینه فلزات تولیدی در کشور و حتی وارداتی می‌شود . این بورس توانایی‌های بسیار بالایی دارد در صورتی که از حمایتهای سازمانهای تولید کننده و توزیع کننده برخوردار شود.

ماده ۴۱ : داد و ستد در بورس فلزات طی چهار مرحله به شرح زیر انجام می گیرد:

۱) در نخستین مرحله مشتری درخواست خرید یا فروش را به کارگزار یا نماینده او ارایه می دهد، کارگزار نیز سفارش مشتری را در تالار معاملات منعکس می کند.

۲) در مرحله دوم، سفارش مشتری در تالار معاملات و به روش حراج حضوری اجرا می شود. پس از تکمیل این مرحله، ناظر معامـلات دادوستد انجام شده را در شبکه ‌رایانه ای بورس فلزات ثبت می نماید.

۳) پس از ثبت معامله، مرحله سوم  داد و ستد آغاز می شود که طی آن، اتاق پایاپای پس از پردازش اطلاعات، گزارش نهایی که شامل وضعیت سپرده های مورد نیاز، تسویه روزانه و کارمزد و عوارض معاملات  می باشد را تهیه نموده و به دفاتر کارگزاران ارسال می نماید.

۴) در مرحله چهارم، اتاق پایاپای حساب های خود را با تمامی کارگزاران تسویه می نمآید و کارگزار نیز به نوبه خود حساب خود را با مشتری تسویه نموده و آگهی انجام معامله را برای مشتری ارسال می کند.

واژه های کلیدی: بورس فلزات، عرضه، تقاضا، قرارداد فروش، قرارداد خرید، ‌کمیته های فلزات، کارگزار، ارکان بورس

فهرست مطالب

۱- مقدمه     ۱
۲- سابقه     ۳
۳- اهداف و اثرات    ۶
۴- اساسنامه     ۷
۱-۴ – کلیات اساسنامه     ۷
۲-۴- عضویت    ۱۰
۳-۴- مقررات مختلف    ۱۷
۴-۴- ارکان سازمان    ۱۹
۵- فلزات قابل معامله در بورس فلزات تهران    ۳۱
۶- تعاریف و اصطلاحات    ۳۲
۷- فرایند داد و ستد در بورس فلزات    ۴۸
۸- تالار معاملات و نظارت    ۵۰
۹- آئین‌نامه اجرائی شورای بورس فلزات     ۵۴
۱-۹- آئین‌نامه شرایط نمایندگان کارگزاری    ۵۶
۲-۹- آئین‌نامه اجرایی هیئت پذیرش بورس فلزات    ۵۹
۳-۹- آئین‌نامه هیئت داوری بورس فلزات     ۶۵
۱۰- پیوست‌های قانون تأسیس بورس    ۷۰
۱-۱۰- انواع تذکرات مجازاتها مربوط به کارگزاران بورس    ۷۰
۲-۱۰- تخلفات مجازاتها    ۷۵
۳-۱۰- انواع تعاریف     ۸۰
۱۱- روند قانونی تأسیس بورس فلزات     ۹۴
۱۲- نتایج و اهداف آتی    ۱۰۰
۱۳- ایجاد بورس فلزات پاسخ به یک نگرانی    ۱۰۶
۱۴-  خلاصه    ۱۱۱
۱۵- تصاویر    ۱۱۲
۱۶- مراجع     ۱۱۳

منابع

۲- تدلاف تن، قراردادهای آتی، شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن ۱۳۸۳

۳- ویژه نامه افتتاح رسمی بورس فلزات تهران

۴- مجید اسماعیل پور، راهنمای سرمایه‌گذاری در بورس، شرکت چاپ و نشر بازرگانی ۱۳۷۷

۵- غلامحسین دوانی، سهام نحوه قیمت گذاری سهام، نشر نخستین ۱۳۸۱

۱- مقدمه

در سالهای گذشته، فقدان بورس فلزات در ایران موجبات بروز مشکلات عدیده در معاملات انجام یافته در این بخش و در نتیجه بی ثباتی و ناپایداری بازار مربوطه را فراهم آورده بود که مهمترین مشکلات را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

۱- نوسانات کاذب ومخل بازار فلزات ناشی از ارتباط نامشخص و نامناسب میان عرضه و تقاضا

۲- فقدان یک سیستم اجرایی و ناظر بر حسن انجام تعهدات طرفین معامله، بخصوص تعهدات مربوط به فروشندگان که عمدتا” واحدهای تولیدی می باشند.

۳- نبود یک نظام قیمت گذاری شفاف بر پایه تعادل میان عرضه و تقاضا و نیاز بازار

۴- فقدان یک سیستم جمع آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات و آمار تولید، واردات و صادرات و مصرف در جهت اطلاع رسانی به بازار و تصمیم گیری مطلوب

۵- عدم هماهنگی میان بخشهای تولیدی و بازرگانی در قسمت واردات و بازار مصرف

۶- عدم امکان مدیریت ریسک و محافظت از نوسانات آتی قیمت فلزات

ارتباط تنگاتنگ میان عرضه و تقاضا و تأثیر بسزای آن بر اقتصاد تولید ومصرف، اهمیت و لزوم تشکیل یک نظام قانونمند و حاکم بر این ارتباط را مشخص ساخته است.

این نظام قانونمند با تعریف و ایجاد شرایط حسن ارتباط میان فروشنده بعنوان عامل عرضه وخریدار بعنوان عامل تقاضا و نظارت مستقیم بر آن ، از طریق مکانیزمهای قانونی و اجرائی مناسب و نیز با ایجاد یک سیستم اطلاع رسانی، پردازش و تحلیل اطلاعات بازار در جهت آگاه سازی فروشنده و خریدار از پیشینه و آینده معاملات مختلف، باعث به حداقل رسانیدن نوسانات کاذب و مخل بازارمی‎گردد. حسن انجام تعهدات طرفین معامله و در نتیجه حفظ منافع فروشنده و خریداردرکلان باعث سلامت سیستم تولید، توزیع، اقتصاد تولید، بازرگانی و مصرف خواهد شد.

۲- سابقه

طی چند دهه گذشته، در جهان بورسهای مختلف کالا و فلزات با هدف دستیابی به این نظام قانونمند تأسیس شده و پس از طی دوران تجربه و تکمیل ساختار اجرائی خود، بطور موفق مشغول به کار میباشند

از جمله بورسهای فلز و کالای فعال در جهان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱- بورس فلزات لندن – انگلستان.

۲- بورس کالای شیکاگو – امریکا

۳- بورس کالای نیویورک – امریکا.

۴- بورس کالای امریکای مرکزی – آمریکا.

۵- بورس کالای پکن –  چین.

۶- بورس کالای بوداپست – مجارستان.

۷- بورس فلزات هند – هندوستان.

۸- بورس فلزات کلیولند – آمریکا.

مهمترین این بورسها بورس فلزات لندن و بورس کالای شیکاگو می باشند که مطالعه و بررسی ساختار آنها، بیانگر سیر تکاملی موفق در تعریف و ایجاد اجزای تشکیل دهنده این بازارها در قسمتهای مختلف سیاستگذاری و نظارت، مالکیت، مدیریت، اجرا و ابزارهای معاملاتی می باشد.

تاسیس بورس فلزات در یک دهه گذشته با توجه به اهمیت فلزات در اقتصاد ایران مطرح بوده است و هرازچندگاهی از سوی شخصیتهای مختلف در محافل اقتصادی مطرح و پس از مدتی به فراموشی سپرده می شد.

در قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور در ماده ۹۴ و ۹۵ آن بر توسعه بازار سرمایه ایران واز جمله تاسیس بورس کالا در کشور تاکید شد.

با توجه به اینکه یکی از مهمترین کالاها در اقتصاد ایران فلزات هستند، با پی گیریهای دولت و مجلس در قانون سال ۱۳۷۹ در بند “ی” تبصره ۳۵ این قانون ، وزارت معادن و فلزات مکلف شد تا در راستای اجرای قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه نسبت به تاسیس بورس فلزات اقدام کند تا کالاهای فلزی  در بورس عرضه شود.

از این زمان تلاشهای  وزارت معادن و فلزات و پس از آن وزارت صنایع و معادن با همکاری شورای عالی بورس برای راه اندازی  بورس فلزات آغاز شد.

به دلیل نبود متولی ابهاماتی در مورد راه اندازی بورس فلزات وجود داشت که درپایان آبان ماه سال ۱۳۸۱ براساس آزمون کتبی صلاحیت ۱۱ کارگزار به عنوان موسسین بورس فلزات تهران توسط شورای بورس تایید شد.

به دنبال انتخاب کارگزاران روند راه اندازی بورس از شتاب بیشتری برخوردار شد که پس از مطالعات گسترده کارشناسی توسط صاحب نظران بازار سرمایه و فلزات ، پیش نویس اساسنامه بورس فلزات تهران آماده و با تایید کارگزاران برای تصویب به شورای بورس تقدیم شد که در پایان سال ۱۳۸۱ تصویب و برای اجرا ابلاغ شد.

این کارگزاران در اولین اقدام با برگزاری نشست های کارشناسی، اساسنامه و آیین نامه های اجرایی بورس را تهیه و به تأیید شورای بورس رساندند. پس از ثبت سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران در اداره ثبت شرکتها، در اولین جلسه مجمع عمومی آن که با حضور یازده کارگزار مؤسس برگزار شد، هفت نفر از کارگزاران به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند و آنها نیز طبق اساسنامه، رئیس و نایب رئیس هیأت مدیره و دبیرکل بورس را انتخاب کردند.

پس از تجهیز ساختمان اختصاص داده شده به بورس و تهیه نرم افزار معاملاتی توسط یک گروه از کارشناسان داخلی و آموزش کارگزاران، در تاریخ سوم شهریور ماه ۱۳۸۲ معاملات در بورس به صورت مقدماتی و آزمایشی آغاز گردید و سرانجام در تاریخ ۲۵/۶/۸۲ با حضور آقایان جهانگیری وزیر صنایع و معادن ، مظاهری وزیر امور اقتصادی و دارایی، شریعتمداری وزیر بازرگانی و دکتر شیبانی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و جمع کثیری از معاونین وزارتخانه های مذکور، مدیران ارشد واحدهای تولیدی فولاد، مس و آلومینیوم و فعالان این بازار، بورس فلزات تهران به طور رسمی آغاز به کار نمود و این حرکت تاریخی و مهم د رجهت بهبود بازار سرمایه در کشور و رشد و توسعه اقتصاد ملی به منصه ظهور رسید

۳- اهداف و اثرات بورس در بازار فلزات

از مهمترین اهداف و اثرات راه اندازی بورس فلزات میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱) ایجاد بازاری متشکل و سازمان یافته جهت تسهیل دادوستد نقدی و آتی فلزات.

۲) سامان دهی بازار فلزات از طریق مکانیزم اجرائی ناظر بر تعهدات و منافع طرفین معامله.

۳) کشف قیمت کالاهای فلزی براساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار.

۴) کاهش نوسانات مخل بازار و امکان انتقال ریسک در بازار فلزات.

۵) امکان انجام معاملات نقدی و آتی با استفاده از ابزارهای مناسب در بازار فلزات.

۶) فراهم سازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش.

۷) تحلیل آماری وضعیت بازار و ارائه خدمات مشاوره در پیش بینی نوسانات بازار فلزات بمنظور کمک به طرفین معاملات در برنامه ریزی و انجام بموقع تعهداتشان.

۴- اساسنامه بورس فلزات تهران

۱-۴ کلیات

ماده ۱ :  تاسیس بورس

بر اساس ” قانون استفساریه ماده ۹۵  قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹  و بند (ط) تبصره ۳۵  قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، مصوب ۷/۹/۱۳۸۰  مجلس شورای اسلامی“ و ” قانون تأسیس بورس اوراق بهادار مصوب سال ۱۳۴۵ “ سازمانی به نام سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران که در این اساسنامه ”سازمان“  نامیده می شود، تآسیس و طبق مقررات این اساسنامه اداره می شود.

ماده ۲ :  نوع و مدت سازمان

سازمان موسسه اااااا   ی است غیر دولتی، غیر تجاری و غیر‌انتفاعی که دارای شخصیت حقوقی مستقل است و برای مدت نامحدود تآسیس می‌گردد.

ماده ۳ :  تابعیت و مرکز سازمان

تابعیت سازمان ایرانی و مرکز اصلی آن تهران است. سازمان می تواند به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب شورای بورس در داخل و یا خارج از کشور نمایندگی دائر و یا منحل نماید.

ماده ۴ :  موضوع فعالیت سازمان

موضوع فعالیت سازمان عبارت است از:

الف) ایجاد بازار متشکل و سازمان یافته اولیه و ثانویه، برای تسهیل خرید و فروش ابزارهای مالی معاملات آنی، آتی و اختیار معاملات فلزات.

ب) سامان دهی بازار فلزات و توسعه آن.

ج ) اطلاع رسانی و تحلیل آماری بازار فلزات.

د ) تنظیم و اعلام فهرست نرخ فلزات بر اساس آیین نامه مربوطه.

ه ) مراقبت در حسن جریان امور و روابط بین کارگزاران و مشتریان.

و ) تنظیم روابط کارگزاران با یکدیگر و تسهیل مبادله اطلاعات بین آنان،‌ با توجه به لزوم حفظ اسرار مشتریان.

ز ) نظارت بر میزان حق‌العمل دریافتی کارگزاران از مشتریان در ازای خدماتی که برای آنان انجام می‌دهند، و توصیه‌های لازم در مورد روشهای ارزشیابی و محاسبه حق‌العمل مزبور و تجدید نظر در میزان آن.

ح ) نظارت بر قیمت گذاری اولیه ابزارهای مالی ارائه شده در بورس.

ط ) همکاری با سایر بورس‌های ایران و کشورهای دیگر  و کسب اطلاعات و فراهم آوردن تسهیلاتی که برای اعضای سازمان یا مشتریان آنان مفید است و قرار دادن آن اطلاعات و تسهیلات در دسترس اعضاء سازمان و مشتریان آنان.

ی ) تحقیق درباره هرگونه بی‌نظمی یا اختلاف بین کارگزاران با یکدیگر یا با مشتریان که مربوط به معامله‌های بورس یا فعالیت کارگزاران باشد و اقدام و اخذ تصمیم درباره بی‌نظمی یا اختلاف مزبور، طبق مقررات قانونی و آئین نامه‌های مربوط.

ک ) دریافت تسهیلات برای اجرای مقاصد سازمان در چارچوب برنامه و بودجه مصوب.

ل ) تحصیل هرگونه دارایی منقول، غیر منقول، حقوق، امتیاز و مبادرت به هر نوع معامله‌ از قبیل خرید، فروش، اجاره، تهاتر، ترهین ، صلح، که برای نیل به موضوع فعالیت سازمان، در چارچوب مقررات مربوط لازم باشد.

م ) سرمایه‌گذاری،‌ معامله و استفاده از قسمتی از وجوه سازمان که مورد نیاز فوری نباشد، به ترتیبی که از طرف هیأت  مدیره سازمان  تعیین می‌گردد.

ن ) هرگونه اقدام دیگری که به تشخیص هیأت  مدیره  برای رسیدن به مقاصد و موضوع اساسنامه لازم یا مفید باشد.

ماده ۵ : ارکان سازمان

ارکان سازمان عبارت است از:

الف) مجمع عمومی.

ب ) هیأت مدیره.

ج ) دبیر کل.

د ) هیأت نظارت.

۲-۴ عضویت

ماده ۶ :  اعضاء سازمان

اعضای سازمان ‌عبارتند از موسسه‌های مالی ایرانی که صلاحیتشان مورد تائید شورای بورس فلزات و بانک مرکزی قرار گرفته باشد. این موسسه‌ها،‌ وظایفی را که از حیث کارگزاری به عهده خواهند داشت به وسیله نمایندگان خود انجام می‌دهند.

مشخصات و شرایط موسسات و نمایندگان آنها مطابق آئین نامه ای خواهد بود که به تصویب  شورای بورس فلزات خواهد رسید

ماده ۷ : نحوه پذیرش کارگزاران و نمایندگان آنها

۱-۷- تقاضای عضویت:

۱-۱-۷-  پس از اعلام نیاز هیئت  مدیره  و تایید شورای بورس فلزات و یا راسا به تصمیم شورای بورس، هر شخص داوطلب کارگزاری بورس فلزات، تقاضای خود را کتبا طبق نمونه‌های تعیین شده، همراه با مدارک مورد نیاز که توسط هیأت  مدیره  تعیین می‌شود، به عنوان دبیرکل سازمان کارگزاران بورس فلزات ارسال میکند.

۲-۱-۷-  هیأت  مدیرهء بورس فلزات برای رسیدگی به تقاضای داوطلبان تاریخی را معین می‌کند. حداقل چهارده روز کاری پیش از آن تاریخ، دبیرکل سازمان طی  اطلاعیه‌ای نام و نشانی متقاضیان را به نحو مقتضی به اطلاع اعضاء سازمان میرساند.

۳-۱-۷-  پس از انقضای چهارده روزکاری از تاریخ انتشار اطلاعیه، تقاضای اطلاعات و مدارک مربوط به آن و هرگونه اطلاعات دیگری که دراین باره رسیده باشد، در جلسه‌ای که تاریخ آن قبلا تعیین شده است‌ توسط هیأت  مدیره  مورد رسیدگی قرارمی‌گیرد.

۴-۱-۷- رسیدگی به درخواست متقاضیان کارگزاری با رعایت شرائط مقرر در آئین نامه های مربوطه و تقاضای نمایندگان کارگزاران با رعایت شرائط مندرج در بند ۵-۱- ۷ صورت میگیرد. رد یا قبول درخواستها با در نظر گرفتن نتیجه آزمون نظری و حرفه ای نمایندگان کارگزاران انجام خواهد شد و آزمون نظری و حرفه ای بر اساس آئین نامه ای که به تصویب شورای بورس فلزات میرسد انجام میگردد.

۵-۱-۷- شرایط لازم برای اعضای هیات مدیره موسسه متقاضی کارگزاری در بورس فلزات بشرح ذیل می باشد:

الف ) تابعیت ایران.

ب ) نداشتن پیشینه محکومیت کیفری موثر.

ج ) داشتن حسن شهرت و سابقه مدیریت.

د ) داشتن دست کم ۲۵ سال تمام.

ه ) اجازه هیئت مدیره بورس .

علاوه بر شرایط بالا، مدیرعامل موسسه میباید حائز شرایط زیر باشد.

و )  پذیرفته شدن در امتحان نظری و حرفه‌ای، طبق آیین نامه امتحانات بورس فلزات.

ز ) داشتن دست کم مدت سه سال سابقه کارآموزی نزد یک یا چند کارگزار.

شرایط سایر نمایندگان موسسه که مجوز کار و انجام معامله در بورس را دارند ، بر طبق آئین نامه جداگانه ای تعیین میشود که به تصویب شورای بورس خواهد رسید.

تبصره – شورای بورس فلزات میتواند اجرای بند ( ه ) را تا تعیین هیات مدیره و همچنین اجرای بند ( ز ) فوق را حداکثر تا سه سال از تاریخ تشکیل بورس فلزات و نیز اجرای مقررات ماده ۱۵ قانون تاسیس بورس اوراق بهادار را برای مدت ۵ سال از تاریخ تشکیل بورس فلزات به تعویق اندازد.

110,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه جرائم خاص علیه بورس
  • مقاله بورس اوراق بهادار
  • مقاله بورس
  • تحقیق ارتباط بین ریسک سیستماتیک سهام عادی و نسبت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس
  • تحقیق تاثیر حاکمیت شرکتی بر محتوای اطلاعاتی و کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.