مقاله تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر توجه به دین در مجامع ورزشی دنیا

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر توجه به دین در مجامع ورزشی دنیا

تعداد صفحات : ۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به نقش انقلاب اسلامی ایران در تحولات سیاسی اجتماعی دهه های اخیر و گرایش به دین در مجامع ورزشی دنیا می پردازد. گرایش به ادیان خصوصا اسلام هر روز بیشتر در میان ورزشکاران در حال آشکار شدن است.پدیده های اجتماعی بصورت اجزای جدا از هم نیستند و از یکدیگر تاثیر می پذیرند. مقوله ورزش نیز از این قاعده مستثنی نیست و دنیای ورزش نیز بعنوان بخشی از بخشهای اجتماع از تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دهه های اخیر جهان تاثیر پذیرفته است. بطوریکه می توان گفت انقلاب اسلامی ایران همانگونه که برحوزه های اندیشه، سیاست، فرهنگ واقتصاد دنیا تاثیر گذار بوده است؛ بالطبع بصورت غیر مستقیم بر گرایش ورزشکاران بسوی خدا موثر بوده است. اگرچه شاید این ورزشکاران از انقلاب اسلامی ایران شناخت چندانی هم نداشته باشند.

نتیجه اینکه دنیا در اواخر قرن بیستم بر خلاف پیش بینی های آغازین آن قرن با احیای مجدد دین همراه بود؛ که آثار آن در عرصه های مختلف اجتماعی از جمله ورزش نمود داشت. بسیاری از اندیشمندان علوم اجتماعی دنیا، پدیده گرایش دوباره به دین را نتیجه انقلاب اسلامی ایران می دانند. بعنوان نمونه پروفسور هدی اندیشمند مقیم اتریش می گوید: اگر بنا باشد تاریخی را برای احیای هویت دینی(در جهان معاصر) در نظر بگیریم ؛ آن تاریخ ۱۹۷۹میلادی است. یعنی مقارن پیروزی انقلاب اسلامی ایران که خیزش عظیمی را برای تفکرات دینی در تمام ادیان به وجود آورده است.

واژه های کلیدی: انقلاب اسلامی ایران، ورزشکاران، دین، مجامع ورزشی، روزه گرفتن،

فهرست مطالب

پیشگفتار    ۴
مقدمه    ۵
نقش انقلاب اسلامی ایران در تحولات سیاسی اجتماعی دهه های اخیر    ۵
گرایش به دین در مجامع ورزشی    ۹
موضوع روزه گرفتن ورزشکاران    ۱۴
حجاب زنان ورزشکار    ۱۷
ورزشکاران و ادای فریضه حج    ۱۹
منابع    ۲۱

منابع:

۱- مصاحبه با نشریه صبح در تاریخ ۲۷/۷/۱۳۷۴

۲- مقاله گستره جهانی اندیشه های امام خمینی، نویسنده مهدی عزیزی، سایت aftab.ir

۳- فرانسوا توال، ژئوپلتیک شیعه، ص۳۳

۴- ضمیمه روزنامه اطلاعات، ۵/۴/۱۳۷۵

۵- سخنرانی دکتر سادشادنیا در کنگره بین المللی امام خمینی و احیای تفکر دینی، روزنامه جمهوری اسلامی ۱۳/۳/۷۶

مقدمه

امروزه در جریان مسابقات ورزشی، شاهد حرکاتی از قبیل سجده نمودن بر زمین، بالا بردن دست ها بسوی آسمان، کشیدن صلیب بر روی سینه هنگام ورود به زمین مسابقه و نشان دادن تصویر یا نوشته ای بر روی پیراهن از سوی برخی از بازیکنان تیمهای ورزشی دنیا هستیم. این حرکات و اتفاقات که در طول سالهای اخیر در میادین ورزشی مختلف از سوی بعضی از ورزشکاران در سطح بین المللی مشاهده می شود؛ در نوع خود شاید نسبت به ۴۰ سال پیش بی سابقه باشد. کسانی که با فضای ورزشی دنیا در دهه های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی آشنایی دارند؛ بخوبی می دانند فضایی کاملا سکولار و به دور از هرگونه احساسات مذهبی بر مجامع ورزشی دنیا حاکم بود؛ و در رسانه ها و مطبوعات ورزشی، جایی برای خبرها و موضوعات مذهبی وجود نداشت. لازم است این رویکرد جدید در دنیای ورزش مورد توجه قرار گرفته و ریشه ها و عوامل بروز چنین پدیده ای در ورزش مورد بررسی قرار گیرد. نگارنده معتقد است که یکی از عوامل اصلی بروز چنین گرایشی در ورزش دنیا، ظهور انقلاب اسلامی ایران بوده است. البته ممکن است در بدو امر ربط دادن چنین پدیده ای در ورزش به انقلاب اسلامی ایران بعید و دور از ذهن بنظر رسد؛ اما چنانجه سیر تحولات سیاسی، اجتماعی دنیا در دهه های اخیر را مورد بررسی قرار دهیم ؛ متوجه تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر گرایش به دین در حوزه ورزش دنیا خواهیم شد. بهمین دلیل لازم است قبل از پرداختن به موضوع گرایشات دینی در ورزش، به تاثیر انقلاب اسلامی ایران برحوزه تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دنیا توجه نمود.

نقش انقلاب اسلامی ایران در تحولات سیاسی اجتماعی دهه های اخیر

با استفاده از اسناد معتبر تاریخی وجه غالب ایرانیان در طول تاریخ، خداپرستی و یکتا پرستی بوده است. ایرانی اگرچه در طول تاریخ، مصون از خطا نبوده است؛ اما در مقاطع حساس و سرنوشت ساز از تاریخش دست به انتخابهای درست زده است. انتخاب اسلام در مقطعی حساس از تاریخ و انتخاب تشیع در مقطعی دیگر، نمونه هایی از این انتخابهای هوشمندانه ملت ایران محسوب می شود. در عصر حاضر نیز ایرانیان در مقطع حساس دیگری از تاریخ خویش، دست به انتخاب دیگری یازیدند؛ و در دهه های آخر قرن بیستم، در میان هیاهوی انواع ایدئولوژیهای بشری و در شرایطی که اندیشه و باورهای تمدن غرب، تمام کشورهای جهان را تحت تاثیر خویش قرار داده بود؛ اسلام را بعنوان شیوه زندگی و طریقه اداره مملکت انتخاب نمودند.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی، اسلام را بعنوان یک قدرت سیاسی جدید در عرصه معادلات بین المللی وارد نمود و مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و ارزشی آن در دنیا مطرح گردید. انقلاب اسلامی ایران در دهه های پایانی قرن بیستم، در شرایطی بوقوع پیوست که غرب با بحران معنویت و سر در گمی در تفسیر هستی و حقیقت فلسفه زندگی روبرو شده و کم کم آثار شکست ایدئولوژی های ساخته بشر در حال آشکار شدن بود. از سوی دیگر رشد سریع تکنولوژی ارتباطات در نیمه دوم قرن بیستم، دنیا را به یک دهکده جهانی تبدیل نموده و موجب آشنایی بیشتر مردم دنیا با فرهنگهای مختلف را فراهم آورده بود. در چنین شرایطی پشتوانه معرفتی انقلاب اسلامی ایران که نشات گرفته از وحی الهی و پرورش یافته در فرهنگ تشیع بود؛ توانست صحنه دنیای علم و معرفت را به نفع علم و معرفت دینی تغییر دهد. بهمین دلیل پروفسور یاس اوس استاد دانشکده فنی دانشگاه برمن آلمان می گوید: در این وادی سرگردانی جمهوری اسلامی ایران یک نظام ارزشی به جهانیان ارائه کرده است. (۱)

دکتر آنتونی مک روی(Anthony mc roy) استاد دانشگاه لندن، انقلاب اسلامی ایران را حادثه بسیار مهمی در تاریخ جهان مدرن بشمار می آورد. (۲) فرانسوا توال نویسنده کتاب ژئوپلتیک تشیع پیروزی این انقلاب را بزرگترین حادثه تاریخ تشیع و یکی از دگرگونی های اصلی نیمه دوم قرن بیستم می داند. (۳)

واقعیت این است که بعد از انقلاب اسلامی ایران، توجه به مقوله دین در مراکز علمی دنیا افزایش یافته است. شبکه تلویزیونی CNN اعلام داشت: طی سال ۱۹۹۵، انتشار کتابهای عمومی از رشد نزدیک به ۶درصد برخوردار بوده اند در حالیکه انتشار کتابهای مذهبی نرخ رشدی برابر ۲۰درصد در همین مدت داشته اند. (۴) دکتر سادشانیا از اساتید دانشگاه ویرجینیای امریکا می‌گوید: «بعد از انقلاب اسلامی تحولی عظیم در ارزیابی دین در امریکا بوجود آمده است. بطوریکه امروز دین در همه مجامع (علمی، فرهنگی، سیاسی و …) مورد بحث است. (۵)

هوبر روزنامه نگار و اندیشمند معروف سوئیسی در بررسی علل سقوط رژیم مارکسیستی اتحاد جماهیر شوروی می گوید: امروز در اروپا احساس می شود سقوط دیوار برلین به انقلاب اسلامی ایران مرتبط است. یک واکنش زنجیروار مرحله به مرحله از ایران به افغانستان، از افغانستان به شوروی و از شوروی به کشورهای اروپای شرقی تا دیوار برلین پیش رفته است. این تحلیلی است که اروپایی ها در بررسی های خود مطرح می کنند. (۶) هوبر در مورد تاثیر انقلاب اسلامی ایران برکشور های امریکای لاتین نیز می نویسد: بدنبال انقلاب اسلامی، آمریکای لاتین شاهد دهها کشیشی بود که با انتقاد از پاپ خواستار تجدید نظر در آئین کلیسای واتیکان بودند. . . . . چند سال پس از انقلاب اسلامی، صدها کتاب در مورد نقش مذهب در صحنه سیاسی و اجتماعی به بازارهای جهانی آمد و بسیاری از دانشگاهها به تحقیق درباره مذهب پرداختند. (۷)

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش نیروهای مسلح در انقلاب اسلامی ایران
  • مقاله رابطه دین با علم
  • مقاله دین و خانواده
  • مقاله دین گریزی جوانان
  • مقاله بررسی تطبیقی انقلاب اسلامی ایران و انقلاب نیکاراگوئه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.