مقاله تاریخ مصر

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تاریخ مصر

تعداد صفحات : ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره هنرحجاری وحکاکی ونقاشی دردوران سلسله های قدیم مصر، نقش  برجسته ها ، آغاز هنر مصر و بررسی ها بر روی تکنیک های طراحی توضیح می دهد.

نقاشی هایی دیواری به دست آمده  از کاوشگاه  بنی حسن  متعلق به حدود ۲۰۰۰  ق . م  نماینگر   آزادی  ابتکار  ،   و دقت در نمایش خصوصیات  تماشایی هر  صحنه و نیز رنگ های رقیق   است که نقاشان   مصر با بهره گیری از نفوذ  تمدن  مینوسی – و با   به کار  بردن  نوعی رنگ  لعابی چسبناک  – در  هنر   خود به کار  می  بستند   .

 سفالگری لعابی  از دوره پیش از سلسله  پادشاهی  در مرحله  ای پیشرفته   رواج یافته  بود بعداً   ساختن   مهره   و تعویذ وکاسه و   گلدان   و  صنمک   و به خصوص    کاشی   برای  تزئین  بناها    با سفال    لعاب دار    متداول   شد   . از  سلسله  چهارم   به  بعد    مهره ها   و اشیائ کوچک   تزئینی  با سفال   بدو لعاب   و به  رنگ  آبی    با نوعی  خمیر  گل  ساخته  شد . شیشه   نیز   در دوره   سلسله  پادشاهی  هیجدهم    برای  ساختن   ظروف   و اشیائ   تزئینی  کوچک   به کار  رفت

واژه های کلیدی: هنر مصر، حجاری، نقاشی، مجسمه سازی،

فهرست مطالب

مقدمه ۱
حجاری وحکاکی ونقاشی دردوران سلسله های قدیم ۳
مجسمه ها۷
هنر  نقاش۱۲
نقش  برجسته ها  ۱۴
آغاز  هنر مصر ۱۶
پیکر  تراش   ۱۹
نقاشی  دیواری  ۲۰
معیار   حجاران   برای  تناسبات۲۱
بررسی   ها  بر  روی  تکنیک های   طراحی ۲۱
منابع   و ماخذ ۲۴

منابع   و ماخذ

    نقش  برجسته ها ،  نگارش مایکل  رف ،  برگردان  : هوشنگ  غیاثی نژاد

    ایران   بین النهرین   مصر  ، تالیف   صادق   ملک   شاه میرزادی

  تاریخ    هنر  ، نوشته   پرویز  مرزبان

مقدمه

 دو جهان  موجود است   یکی جهان   است   که بهتر   از آن   دم می زنند    زیرا درک   آن نیازی   به  بحث نادرد   و یکی دیگر    جهان   هنر است  این همان عالی   است   که باید   از آن   به  کثرت  سخن   گفت    زیرا   بدون  بخث  درک  آن   نی شد   نیست .

 تاریخ  همواره  شاهد   ویژگی  های   منحصر  به فرد   ملل  و اوقاتم بزرگ   بوده است   . هریک   ازاین اقوام  نیست   به جهان  اطرافش و ارتباطش    با ین   جهان   به نگرش  های  خاص  خویش  دست یافته  است  . برای مثال   مصریان   باستان   مبتکران   و خالقان   بزرگ   بودند   آزمایش«   ها به  ارزش  فردی   انسان   اعتقادی   عمیق   داشته و همواره  حامی آآزادی  بیان   فردی  بودند  . به زیبایی  نیز عشق  می ورزدیدند    زیبایی   ای که   در جای جای   طبیعت   رد    و نشانش  را  می دیدند   و مصریان  خلاقیت   فردی  خویش   را با  عشقشان   به زیبایی   او نام   کردند   و در   کردند  ودر عرصه هنر ، مجسمه  سازی   ،  معماری   و  ادبیات    آثار  مریح   و با شکوهی   پدید  آورند   و بخصوص    صنعت    پیکرتراشی   و حجاری  از مهمترین   آثار  و محوطه   های    ذوق   سرشار    و بیکران    واراده    استوار    آنها   دراین  نقطه    از جهان   بهم   رسیده  و مجموعه  بی همتایی  رابه   ظهور   رسانند    یابد و  بنیان   هنر  و معماری     مصر  نامیده  می شود .

  نشانه  های موجود   و حجارانو نحو تقسیم    کار و تشریح   سازمان  کارز نفش   سازی    در اهرام   مصرف  کارت بارز ی   است .

 هنر مصر  هنریا   استئ   ابدیت    گیرد   ، هنر  کاهنی    و جاودانی    مشخص   و منفرد   کهنه   بر پایه ی  ملاکها   و سنتهای  یونان   و غربی    به تجربه  و توجیه   در می آید  و نه    بر پایه ی ملاکهای   و سنتهای   احترام بدون   و خاوری  ، هنر  مصری   هنری است   غیر   تقلیدی    و تقلید نشدنی    ، هنری   تر موقوف   است    به  وصف    صورتهای   اصلی    و تغییر   ناپذیر   و مضامین   صریح   و دور از  تصرف  زمان   و مکان   و نیز   پدیده های مثبت    و واقعی   ،   و یا  یانده    است    بهاین   پندار   که   هرچه به نقش   و  تجسم    در آید    واقعیت   و اثبات    دایمی     می یابد     و   سپس  هنری   است  که به   نقش    وتجسم   در آید    و اقعیت    ایمد بخش   زندگی    می پردازد   ،   و   نیاشی    رمز آمیز    خود    را به وسیله    برای    جلب   عنایات    رب اااربها    قرار  می دهد   ،   و صحنه ی   پیروزی    در جنگ    وستگکار   یا  خوش    در بزم    و  ضافت    را به  نقش    در  می آورد    تا  به   آنها   و اقعیت    با  و دان   بخشید   . هنر   مصری   راباید    هنری   ضخیم    آرمانگر   و انباشه   از  مفاهیم   و   ضوابط   تمکدنی    بلند   پایه   دانست   .

حجاری وحکاکی ونقاشی دردوران سلسله های قدیم

هنرهای حکاکی حجاری ونقاشی مصرباستان درارتباط نزدیک بامعماری بوجودآمده اند.این گونه هنرهارا می توان برروی دیوارمعابدومقابروساختمانهای مذهبی موردبررسی ومطالعه قرارداد.مصریان باستان طبق یک قرارداد کلی هردیواری رابه موضوع خاصی اختصاص می دادند.روی دیوارهایی که قصدداشتند تزیین نمایندبایکی ازسهروش حجاری ویاحکاکی وگاهی ازاوقات نقاشی وزمانی نیزازترکیب آنهابه این مهم می پرداختند.موضوع مورونظرهنرمندتمام یک سطح دیواررا احاطه می نمودودردیوارهای جانبی ادامه داده نمی شد.به این ترتیب هردیواری مانندتابلویی مستقلنقاشی یاحجاری وحکاکی می شد.

همانندمعماری  این نوع آثارهنری نیزازمذهب واعتقادات مذهبی الهام می گرفت.ازهمین روست که از این هنرهامی توان برای مطالعۀ اندیشه های مذهبی مصریان باستان اطلاعات زیادی بدست آورد.البته بایدبه خاطرداشت که برخی ازآنهاصرفادارای جنبه های تبلیغاتی ومذهبی می باشند.

ازنقطه نظرسبک هنری دورۀسلسلۀ سوم رابایدادامۀهمان سبک رایج دردورۀسلسله های عتیق تصورنمودکه بارزترین نمونه آن سبک همان بزک ساب منسوب به نارمر است.حجاردورۀ سلسلۀ سوم سعی داشت تادراثرخود هماهنگی کاملی رابین اجزاء نقش ایجادنماید.درنمایش عظلات ومفصلهای بدن دقت زیادی رابکاربرده استکه دراین خصوص تاحدودزیادی موفق گردیده است.درپانل متعلق به هزیره دواصل کلی که بعدها اساس وشالودۀ هنرحجاری وحکاکی راتشکیل داده انددیده می شود.این دو اصل عبارتند از بیان قدرت و استقامت در شخص ودیگری تنظیم علائم خطوط هیرو گلیف در سطح . این نکته را نیز باید یادآور شد که از این زمان به بعد میز قراردادن ماکولات بصورت استاندارد درآمد .

در قبور خصوصی دورۀ سلسله های چهارم دیوارهای داخلی اتاق مخصوص هدایا بوسیلۀ قطعات بزرگ ویک پارچه سنگی از نوع سنگ های آهکی پوشیده شده بود و روی آنها باحجاری شخص متوفی را در مقابل آورندگان هدیه نشان داده اند . در این گروه از  حجاری ها شخص متوفی را به مراتب بزرگ تر از سایرین نشان داده اند . یکی دیگر از صحنه های مورد علاقۀ هنرمندان این دوره نمایش صحنۀ قربانی گاو مخصوص قربانی بود . در این دوره علاوه بر نمایش صحنه هایی که صرفا جنبه های مذهبی داشتند صحنه هایی نیز از زندگانی روزمره نمایش داده شده است . صحنه های نام برده  معمولا با نظم وترتیب در اطراف درهای کاذب در قبور مجسم می شدند . در نشان دادن اشخاص صحنۀ حالتی خاص در نظر گرفته نمی شد ، بلکه فقط نوع کار را نشان می دادند . مثلا چنانچه منظورشان ماهی گیری بوده است به نشان دادن عضلات در هنگام ماهیگیری توجهی نشده است . گاهی نیز برای نشان دادن شغل شخص مورد نظر از وسایل ظاهری مانند لباس شخص استفاده شده است .

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تاریخ هنر جهان
  • تحقیق تاریخ هنر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.