مقاله تبیین رابطه بین نقش جنسیتی مردانه و زنانه با رشته تحصیلی در دانشجویان پسر

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تبیین رابطه بین نقش جنسیتی مردانه و زنانه با رشته تحصیلی در دانشجویان پسر

تعداد صفحات : ۱۳۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

پترسون و دالستروم مقیاس های نقش جنسیت مردانه (GM) و نقش جنسیت زنانه (GF) را برای MMPI2 ساختند، به گونه ای که به طور جداگانه مولفه های مردانه- زنانه مقیاس دو قطبی مردانگی- زنانگی (MF) آزمون MMPI را اندازه گیری میکند. ماده های مقیاس GM ماده هایی بودند که اکثریت مردان نمونه هنجاری MMPI-2 به آنها پاسخی میدادند که در جهت کلید نمره گذاری بود و حداقل کمتر از ۱۰ درصد زنان در نمونه هنجاری MMPI2 چنین پاسخی می دادند. به همین ترتیب ماده های مقیاس GF ماده هایی بودند که اکثریت زنان نمونه هنجاری MMPI-2 به آنها پاسخی میدادند که در جهت کلید نمره گذاری بود و حداقل کمتر از ۱۰ درصد مردان در نمونه هنجاری MMPI-2 چنین پاسخی میدادند. تنها نه ماده از چهل و هفت ماده مقیاس GM و شانزده ماده از چهل و شش ماده مقیاس GF در مقیاس Mf نیز دیده میشود.

بررسی محتوایی ماده های مقیاس GM نشان میدهد که این ماده ها عمدتاً به موضوعاتی از قبیل انکار ترس ها، اضطراب ها و نشانه های جسمانی مربوط هستند. بعضی از ماده های مقیاس GM می بایستی به علاقه به فعالیت های کلیشه ای مردانه از قبیل خواندن داستان های ماجراجویانه و انکار علاقه به مشاغل کلیشه ای زنانه از قبیل پرستاری و کتاب داری مربوط باشد. سایر ماده های مقیاس GM به موضوعاتی از قبیل انکار احساساتی شدن شدید و نشان دادن خود به عنوان فردی مستقل، قاطع و با اعتماد به نفس مربوط است. تعداد زیادی از ماده های مقیاس GF به انکار اعمال غیر اجتماعی یا ضد اجتماعی، نظیر مشکلاتی با قانون یا در مدرسه داشتن و استفاده مفرط از الکل یا سایر موارد مربوط است.

بسیاری از ماده های مقیاس GF درباره علاقه به فعالیت های کلیشه ای زنانه نظیر آشپزی و پرورش دادن گیاهان خانگی و بی علاقگی به فعالیت های کلیشه ای مردانه مثل مطالعه مجله های فنی و مسابقات اتومبیل رانی است. بعضی از ماده های مقیاس GF به مسئله پذیرفتن حساسیت افراطی مربوط است. تعدادی ماده هم وجود دارد که بیان کننده همانند سازی اولیه با شخصیت زنانه و خشنودی از زن بودن است یا موضوع که همان بهتر که مرد نشده است. به طور کلی هدف اصلی  پژوهش، بررسی رابطه بین میزان زنانگی و مردانگی در بین دانشجویان پسر رشته فنی- مهندسی و رشته هنر میباشد. دراین پژوهش به دنبال دستیابی به این هدف ۱۹۸ نفر از بین دانشجویان پسر دو دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه تهران انتخاب شدند. درمورد همه از مقیاس تکمیلی مردانگی و زنانگی آزمون MMPI-2 برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

نتایج نشان داد که بین دانشجویان رشته ی فنی مهندسی و دانشجویان رشته هنر از نظر میزان زنانگی و مردانگی تفاوت معنی داری وجود ندارد. همین طور بین دانشجویان مجرد و متاهل مورد بررسی تفاوت معنی داری دیده نشد.

بعلاوه بین دانشجویان کارشناسی و ارشد نیز از نظر میزان زنانگی و مردانگی رابطه  تفاوت معنی داری وجود نداشت. بین شاغلین رشته فنی مهندسی و شاغلین رشته هنر نیز تفاوت معنی داری وجود نداشت.

کلید واژه ها:  مردانگی ، زنانگی ،دانشجو، رشته تحصیلی

فهرست مطالب

چکیده    ۱
فصل اول    ۲
کلیات پژوهش    ۲
مقدمه:    ۳
بیان مساله:    ۷
ضرورت و اهمیت پژوهش:    ۹
هدف پژوهش:    ۱۱
سوالات پژوهش:    ۱۱
فصل دوم    ۱۳
پیشینه پژوهش    ۱۳
هویت جنسی    ۱۴
پیدایی هویت جنسی    ۱۵
نظریه طرحواره جنسی:    ۱۷
نقش یابی جنسی در اوایل کودکی    ۱۹
تاثیرات ژنتیکی بر نقش یابی جنسی اوایل کودکی    ۲۰
تاثیرات محیطی بر نقش یابی جنسی اوایل کودکی    ۲۲
۱-خانواده:    ۲۳
۲- معلمان:    ۲۵
۳- همسالان:    ۲۶
۴- تلویزیون:    ۲۷
هویت و رفتار جنسی در اواسط کودکی    ۲۸
تاثیرات فرهنگی بر نقش یابی جنسی در اواسط کودکی    ۲۹
نقش یابی جنسی در نوجوانی:    ۳۰
هویت جنسی در میان سالی:    ۳۳
کلیشه ها یا تصورات قالبی جنسیتی چیست؟    ۳۶
تصورات قالبی جنسی:    ۳۶
عقاید و رفتارهای قالبی مربوط به جنسیت در اوایل کودکی:    ۳۸
عقاید جنسیت کلیشه ای در اواسط کودکی    ۳۹
تصورات قالبی و کلیشه در مورد زنان    ۴۱
ویژگی های جنس زن:    ۴۱
ویژگی های جنس مرد:    ۴۲
دیدگاه های کلیشه ای راجع به مردان:    ۴۳
تغییرات نقش های مردان    ۴۴
عوامل موثر در تقویت تفاوت های زن و مرد    ۴۵
تفاوت های زن و مرد از لحاظ خلقی    ۵۰
نحوه برخورد با فشارهای روحی و عصبی    ۵۱
تفاوت های مرد و زن در کمک کردن به دیگران    ۵۲
طرحواره    ۵۴
نظریه طرحواره جنسیتی    ۵۴
سازماندهی طرحواره های جنسیتی:    ۵۴
رشد طرحواره جنسیتی:    ۵۶
زنان و اقلیت های قومی    ۵۹
حضور کونگ زنان در عرصه های مدیریتی:    ۶۱
۱- عدم خود باوری زنان    ۶۱
اما برگردیم به داخل خانواده ها:    ۶۲
۲- مسئولیت های خانه    ۶۳
اما وجود نگاه های سنتی:    ۶۳
آیا زنان میتوانند رهبر باشند    ۶۵
زنان، جرم، خلافکاری    ۷۱
شیوه های سنجش مردانگی و زنانگی:    ۷۷
مقیاس های نقش جنسیت مردانه (GM) و نقش جنسیت زنانه (GF)    ۸۴
شکل گیری مقیاس    ۸۴
تفسیر نمره های مقیاس GF, GM    ۸۶
فصل سوم    ۸۸
روش شناسی پژوهش    ۸۸
طرح تحقیق    ۸۹
جامعه آماری:    ۸۹
نمونه آماری:    ۸۹
روش نمونه گیری:    ۸۹
ابزارهای پژوهش:    ۸۹
مقیاس های نقش جنسیت مردانه (GM) و نقش جنسیت زنانه (GF)    ۹۰
پایایی و اعتبار    ۹۱
فصل چهارم    ۹۳
نتایج    ۹۳
الف: توصیف داده های آماری    ۹۴
ب: تحلیل آماری داده ها    ۹۹
فصل پنجم    ۱۰۷
بحث در نتایج    ۱۱۰
محدودیت ها:    ۱۱۲
پیشنهادات:    ۱۱۳
منابع    ۱۱۴
پیوست    ۱۱۶

منابع

۱- وندر زندن. جیمز ویلفرید. روان شناسی رشد (۱و۲) ترجمه دکتر حمزه گنجی (۱۳۸۴) نشر ساوالان.

۲- پاملا آبوت. کلر والاس. جامعه شناسی زنان. ترجمه منیژه نجم عراقی (۱۳۸۰) نشر نی.

۳- برنارد. جسی شرلی. (۱۹۰۳) دنیای زنان. ترجمه شهرزاد ذوفن (۱۳۸۴) نشر اختران.

۴- شرفی. محمد رضا. (۱۳۸۰) جوان و بحران هویت. انتشارات سروش.

۵- برک. لورا ای (۲۰۰۱) روانشناسی رشد (از لقاح تا کودکی) ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۸۱) نشر ارسباران.

۶- برک. لورا ای. (۲۰۰۱) روانشناسی رشد (ز نوجوانی تا پایان زندگی) ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۸۱) نشر ارسباران.

۷- گراهام جان. رابرت (۱۹۴۰) راهنمای MMPI-2 ارزیابی شخصیت و آسیب شناسی روانی به پیوست: پرسشنامه ها و تمامی کلید ها. ترجمه حمید یعقوبی. موسی کامی (۱۳۷۹) انتشارات ارجمند.

۸-گولومبوک. سوزان(۱۳۷۷) رشد جنسیت. ترجمه مهرناز شهر آرای. انتشارات ققنوس.

۹- بنده زاده. خسرو (۱۳۸۲) هم برابری زن و مرد. انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.

۱۰- مجد. محمد (۱۳۸۱) انسان در دو جلوه: روانشناسی  زن و مرد. موسسه فرهنگی انتشارات مکیال.

مقدمه:

ما همیشه زندگی را با هویت جنسی آغاز می کنیم. هنگامی که نوزادان پا به دنیای ما می گذارند، ممکن است با لباس ها و پتو های آبی برای پسر ها و صورتی برای دختر ها از آنها استقبال شود. برای تعیین یک هویت جنسیتی برای نوزاد، دیگران معمولاً سوال میکنند که کودک پسر است یا دختر. اما جنسیت با جنس زیستی متفاوت است. این تمایز در فهم اینکه چگونه نگاه ما به جنس زیستی بر هویت جنسیتی ما اثر میگذارد مهم است.

اینکه مرد بودن یا زن بودن چه معنایی در جامعه ما دارد به شدت تحت تاثیر ادراکات فرهنگی است. مثلاً برخی فعالیت ها بیشتر مردانه یا زنانه بشمار میروند. بدین ترتیب ممکن است شکار، خیاطی، جنگ یا شعر خواندن افراد، دید دیگران به آنها را تغییر دهد. به همین ترتیب، برنامه هایی که افراد در تلویزیون تماشا میکنند جنگ های خانوادگی، بازی های فوتبال و … بر شیوه تعامل با دیگران اثر می گذارد و در بافت جنسیتی هم مشارکت می نماید.

همانطور که فرهنگ تغییر می کند، ادراک اینکه ما چه چیزی را زنانه یا مردانه تصور می کنیم هم تغییر می کند. مورخ فرهنگ، گیل بدرمن (۱۹۹۵) می گوید: حتی تصویر عمومی از یک بدن مردانه کامل هم تغییر کرده است. در دهه ۱۸۶۰، طبقه متوسط بدن مردانه ایده آل را لاغر و استخوانی میدانسته، در حالی که در سال های ۱۹۸۰، بدن مردانه مطلوب می بایست حجیم و با عضلاتی قوی باشد. از این جهت، بدن مردانه مانند بدن زنانه میتواند در شکلی غیر از شکل طبیعی آن و در رابطه با ادراکات مطلوب از زنانگی و مردانگی فهم شود. فهم اینکه این زن یا آن مرد بخصوص جذاب است یا نه نیازمند فهم ادراکات جنسیتی از جذابیت در یک فرهنگ است.

ادراک ما از مردانگی و زنانگی، تحت تاثیر علایق تبلیغاتی و دیگر نیروهای فرهنگی به طور مداوم تغییر می کند. مثلاً، امروزه فشاری اساسی برای فروش آرایش به مرد ها وجود دارد. به هر حال تبلیغات کنندگان تصدیق میکنند که این مسئله احتیاج به حساسیت نسبت به ایده های مرد ها درباره آرایش دارد:

بر خلاف زنان، بیشتر مردان دوست ندارند درباره آرایش صحبت کنند. دوست ندارند که برای خرید مواد آرایشی به بیرون بروند و نمیدانند چطور از آن استفاده کنند. گام نخست این است که مردان را وادار کنیم، برای خرید لوازم آرایشی به فروشگاه ها زنجیره ای یا فروشگاه های مخصوص لوازم آرایشی بروند. (یمنوچی، ۲۰۰۲)

بیان ما از جنسیت نه تنها آنچه را که هستیم نشان میدهد، بلکه آنچه را که می خواهیم باشیم هم میسازد. در ابتدا می فهمیم که زنانگی و مردانگی در فرهنگ ما چه معنایی دارد. پژوهشگر ارتباطات جولیاتی. وود (۲۰۰۵) مضامین زنانگی و مردانگی را در جامعه امریکا تعریف کرده است. اینها مضامین زنانگی هستند: ظاهری آرام و خاموش، حساس و هوشیار، پذیرنده رفتار صنفی دیگران و یک زن فوق العاده بودن.

مضامین مردانگی عبارتند از: زن نبودن، موفق، مهاجم، جنسی و متکی به نفس بودن. مضامین مردانگی همواره مقابل زن بودن یا هم جنس خواه بودن است. پس از خلال رسانه های متنوع می بینیم که چطور این ادراکات، برای بیان خود های جنسی ما به دیگران تغییر و تحول می یابد.

برای مثال، گرایش اخیر در ایالت متحده برای زنان این است که لب های بزرگی داشته باشند. اگر لب های کسی به طور طبیعی بزرگ نباشد این امکان وجود دارد که از طریق ژلاتین و سایر روش های جراحی بزرگ کننده بر روی لب هایش استفاده کند. در مقابل دانشجویان ژاپنی به ما میگویند در ژاپن داشتن لب های بزرگ چندان جذاب نیست. حالت پویای جنسیت ارتباط نزدیک آن با فرهنگ را آشکار میکند. جامعه تصاویر زیادی از مردانگی و زنانگی دارد. ما تنها بر اساس یک تصویر مطلوب دست به انتخاب و تعامل نمی زنیم. در یک زمان، ما دست به جستجو برای ارتباط با هویت های جنسیت یافته خود، به عنوان بخشی از خود می زنیم. هویت جنسی همچنین به وسیله سبک ارتباطی بیان میشود. برای مثال سبک ارتباطی زنان معمولاً به صورت حمایت گر، برابری طلب، صمیمی و خود افشا گر توصیف میشود. در حالی که مردان به صورت رقابتی و پر ادعا توصیف میشوند. (وود ۲۰۰۵) به هر حال این تفاوت ها ممکن است بیشتر انگاره باشند تا واقعیت. نتایج اخیر نشان میدهد سبک ارتباطی زنان و مردان بیشتر از آنچه خودشان از هم متفاوتند شباهت دارد. (کانار و هاوس۱۹۹۳، پنبیکر، مل و نیدرهافر، ۲۰۰۳) و با این حال این تصویر قالبی زنان و مردان در مجلات، تلویزیون، فیلم ها ایستادگی کرده است.

به هر حال آنچه مردان یا زنانه به نظر میرسد طبقات ثابت و تفکیک شده هویت نیست. بیشتر، این ادراکات خلق شده، حمایت شده و بازساخته جامعه از طریق ارتباطات است و با سایر هویت های ما همپوشانی دارد.

بیان مساله:

درباره افرادی فکر کنید که برای اولین بار در یک ضیافت یا کلاس درس دیده اید. به چه چیزی بسیار توجه می کنید؟ شاید به لباس ها و یا رنگ موی آنها دقت کنید. به احتمال ضعیف گاه ممکن است متوجه رنگ چشم یا انگشتری آنها شوید؟ شاید به نحوه حرکت دادن دست های آنها هنگام سخن گفتن یا آهنگ صدایشان دقت کنید. به هر حال یکی از مواردی که مطمئناً توجه خواهید کرد و در واقع ممکن نیست به آن بی‌توجه باشید جنسیت فرد است. آیا فرد زن است یا مرد؟ ممکن است زنی نظرتان را جلب کند که دارای ویژگی ها و خصوصیات محسوس مردانه باشد به طوری که کنجکاو شوید از حرفه و تحصیلات و علایق او اطلاع کسب کنید و از دیدن ظاهر ظریف ولی خصوصیات مردانه وی شگفت زده شوید. عکس این موضوع نیز صادق است مردی نظرتان را جلب می کند که بر خلاف ظاهر مردانه اش دارای روحیات و ویژگی های زنانه میباشد.

میزان مردانگی و زنانگی در افراد مختلف متغیر است و دلیل بر این نیست که اگر مردی دارای روحیات لطیف تری نسبت به سایر مردان می‌باشد از نظر جنسی اشکال دارد. ما باید به این مساله توجه کنیم و اهمیت بدهیم که آیا این فرد که دارای روحیات لطیف تری میباشد توانسته است دنیای خود و احساسات خود را شناسایی کند و بر اساس آن زندگی و حرفه و رشته تحصیلی و … خود را تعیین کند! یا اینکه اطرافیان این فرد و جامعه بی توجه به ویژگی های او، او را به سمت مشاغل فنی و به شدت مردانه که کاملاً متغایر با خصوصیات و رو حیات وی می باشد سوق داده است! عکس این متغیر نیز میتواند در زنان صادق باشد. شناسایی خصوصیات افراد و کمک به افراد جهت موفقیت بیشتر در زندگی و در نتیجه داشتن یک زندگی بهتر و شادتر یکی از مسایلی است که نمیتوان از آن گذشت و نسبت به آن بی توجهی کرد.

ضرورت و اهمیت پژوهش:

در جامعه ای که پیش روی ما است بسیاری از افرادی را می بینیم که بدون انگیزه به دنبال کار و تحصیل میروند. بدون اینکه استعداد ها و یا علایق درونی و نهفته خود را شناخته باشند. در جامعه ما، متاسفانه معیاری جهت سنجیدن و شناسایی علایق و استعداد های دانش آموزان وجود ندارد. همین طور اهمیتی هم به این موضوع داده نمیشود. اگر عکس این قضیه صادق بود و ما می توانستیم علایق و استعداد های دانش آموزان و افراد را بررسی کنیم، می توانستیم آنها را به سمت حرفه یا رشته ای هدایت کنیم که علاوه بر موفقیت برای فرد لذت به همراه دارد.

در این پژوهش که به طور کلی هدف ما شناخت ویژگی های زنانه و مردانه در دانشجویان پسر دو رشته هنر و فنی مهندسی میباشد، متوجه می شویم که آیا اصولاً رابطه ای بین مردانگی و زنانگی و تعیین رشته وجود دارد و هم اینکه آیا افرادی که روحیه لطیف تری دارند به سوی کارهای هنری رفته اند یا اینکه در زمینه مهندسی و رشته های فنی مشغول به تحصیل هستند.

یکی از ضرورت های این تحقیق، شناسایی استعداد های درونی و نهفته و کشف علایق افراد قبل از انتخاب رشته جهت تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی میباشد. جای بسی تاسف است که فردی که استعداد خاصی در زمینه موسیقی دارد به دلیل نا شناس ماندن این استعداد و به جای شکوفایی و رشد و پرورش آن در یک رشته فنی که موفقیتی برای او به همراه ندارد، تحصیل کند.

همین طور افرادی که دارای ویژگی هایی هستند که آنها را انعطاف پذیرتر میکند و با محیط سازگار تر، دارای قابلیت های بسیار زیادی برای انواع شغل ها میباشند، با این افراد میتوان ارتباطات خوبی برقرار کرد، همین طور این افراد میتوانند گروه هایی را تشکیل دهند در جهت حمایت به مردم نیازمند و …

امید است که با شناسایی خصوصیات و ویژگی های افراد و دانستن این نکته که شناسایی استعداد ها و علایق و خصوصیات افراد چه اهمیتی دارد، بتوانیم گامی مهم برای کمک به افراد جهت موفقیت بیشتر و لذت بیشتر از زندگی برداریم.

هدف پژوهش:

هدف از انجام این پژوهش مقایسه ویژگیهای شخصیتی مردانه و زنانه بین دانشجویان پسر رشته های فنی و هنر می باشد.

 سوالات پژوهش:

۱- آیا بین دانشجویان مجرد و متاهل از لحاظ میزان مردانگی تفاوت معنی داری وجود دارد؟

۲- آیا بین دانشجویان مجرد و متاهل از لحاظ میزان زنانگی تفاوت معنی داری وجود دارد؟

۳- آیا بین دانشجویان کارشناسی و ارشد از لحاظ میزان مردانگی تفاوت معنی داری وجود دارد؟

۴- آیا بین دانشجویان کارشناسی و ارشد از لحاظ میزان زنانگی تفاوت معنی داری وجود دارد؟

۵- آیا بین دانشجویان شاغل و غیر شاغل از لحاظ میزان مردانگی تفاوت معنی داری وجود دارد؟

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.