مقاله تجارت الکترونیک

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تجارت الکترونیک

تعداد صفحات : ۵۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله در ۴ فصل تجارت الکترونیک، طراحی بهینه برای تسهیل تجارت الکترونیکی، مدلهای تجاری در تجارت الکترونیک و نقش بانکها در تجارت الکترونیک را بیان می کند.

مبادله الکترونیکی اطلاعات و تجارت الکترونیکی تنها محدود به اتوماسیون فرآیندهای دستی و شیوه های مبتنی بر کاغذ نمی‎شود بلکه به کارگیری آن نقش تعیین کننده ای در ارتقا کارآیی و بهره وری سازمانها، بهبود مدیریت و روان ساختن معاملات و مراودات تجاری داشته و به صورت کلی تغییرات بنیادی مؤسسات تجاری ایجاد می‎کند. تجارت الکترونیکی در حال دگرگون نمودن ساختار بازار به وسیله تغییر شرکتها، مدلهای تجاری و شکل دادن به روابط بین افراد حقیقی و حقوقی در بازار است. این تغییرات شامل تغییر در مدلهای تجاری شرکتها، تغییر در ساختار بازار کالا و خدمات و موقعیت هایی که در آن برای رشد بیشتر می بایستی تغییرات سازمانی اعمال نمود می‎باشد لازم به تذکر است که تجارت الکترونیکی به تنهایی مسبب این تحولات نشده چه اینکه تجارت الکترونیکی سالهاست که از طریق شبکه های ارزش افزوده انجام می پذیرد آنچه که امروزه خصوصاً از اواسط دهه ۱۹۹۰ به تجارت الکترونیکی از طریق شبکه های ارزش افزوده، اضافه شده گسترش آن از طریق اینترنت با هزینه ای به مراتب پایین تر از شبکه های ارزش افزوده و البته با گستردگی بسیار بیشتر از گذشته می‎باشد .در تجارت الکترونیکی هزینه های بازاریابی و توزیع و سرویس دهی بسیار کاهش می یابد. در این تجارت وجود واسطه ها معنائی ندارد. چون بزرگترین تولید کنندگان می‎توانند با مصرف کننده ارتباط مستقیم برقرار کنند. در حقیقت تولید کننده مشتریهای خود را می شناسد و آنها را از دست نمی دهد. مشتریها نیز با مراجعه به یک سایت سعی می کنند بعداً نیز از همان سایت خرید کنند. یک دلیل آن این است که مشتریان مایل نیستند شماره کارت اعتباری خود را دائماً در همه جا پخش کنند. البته با ایجاد پول الکترونیکی نیز این مشکل مرتفع خواهد شد. همچنین این گسترش با مجموعه ای از اطلاعات بازرگانی در مورد کالاها و خدمات پشتیبانی می‎شود و خریداران به سادگی می‎توانند در بین این اطلاعات به جستجو بپردازند که استفاده از مرورگرهای اینترنتی این امر را سهولت دو چندان بخشیده است.

مساله رقابت یک مساله بسیار مهم در رشد تجارت الکترونیکی است. وقتی که گروهی از این ابزار استفاده کردند، کسانی که مقاومت نشان دهند، به هیچ وجه نمی توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند و در دنیای تجارت از بین خواهند رفت. لذا شرکتها مجبورند از تجارت الکترونیکی استفاده نمایند.

استفاده از پدیده جدید تجارت الکترونیک علاوه بر شرکتهای تجاری، در میان بانکها نیز در حال گسترش می‎باشد. در مقابل بانکها ممکن است با ریسکهای عمده ای نظیر ریسکهای استراتژیک و عملیاتی مواجه گردیده و ناچار شوند تا درباره یکسری فعالیتهای خویش و اندازه شعب در شبکه تغییراتی را بوجود آورند.

بانکها نیز همگام با شرکتها، استفاده از شبکه های تکنولوژی و کامپیوتری را برای انجام عملیات تجاری خویش انتخاب نموده اند. در این میان این سوال به ذهن خطور می نماید که آیا نقش بانکها در شبکه تجارت الکترونیک منعکس کننده نقش سنتی آنها، یعنی واسطه وجوه بودن خواهد بود؟ یا اینکه خدمات جدید دیگری را که اساساً ماهیت فعالیتهای بانکی را دگرگون می نماید ارائه خواهند داد؟ در مورد این سوالات در فصل چهارم بحث می شود.

 واژه های کلیدی: تجارت الکترونیک، بانک، مبادله داده الکترونیکی، اینترنت،

فهرست مطالب

مقدمه    ۳
فصل اول: تجارت الکترونیک    ۶
تعریف    ۷
مزایا    ۷
محدودیتها    ۱۰
عواملی که با رعایت کردن آن می‎توان به پیشرفت قابل توجهی در تجارت‌‌ الکترونیکی دست یافت.    ۱۱
فصل دوم: طراحی بهینه برای تسهیل تجارت الکترونیکی    ۱۵
سرویسهای تجارت الکترونیکی    ۱۶
قالب کاری تجارت الکترونیکی    ۱۷
مبادله تجاری    ۱۷
سیستمهای صورتحساب    ۱۸
مبادله داده الکترونیکی    ۱۸
سیستمهای پرداخت اینترنت    ۱۹
راه حلهای امنیتی    ۱۹
معماری تجارت الکترونیکی    ۲۱
فصل سوم: مدلهای تجاری در تجارت الکترونیک    ۲۸
فصل چهارم: نقش بانکها در تجارت الکترونیک    ۳۸
پیشگفتار    ۳۹
فواید تجارت الکترونیک برای بانکها    ۴۰
خدمات بانکی ارائه شده توسط تجارت الکترونیک    ۴۱
اصلاحات راهبردی موردنیاز در نظام بانکی برای تجارت الکترونیک    ۴۵
نتیجه گیری    ۴۸

مقدمه

تمدن بشری از دیرباز دستخوش تحولات شگرفی قرار گرفته که از آنها با نام «انقلاب» یا «موج» یاد می کنند این امواج بسان امواج متلاطم دریا، نوع نگرش و زندگی انسان را با دگرگونیها و تغییرات ماهوی همراه ساخته اند.

گفته اند اولین اختراع بشر آتش بوده است که تقریباً چهار میلیون سال قبل از میلاد مسیح شناخته شده حدود ۲۵۰۰ سال بعد اختراع دوم انسان یعنی «ابزار» بوقوع پیوست. فاصله بین دو اختراع نشان از بدوی بودن بشر اولیه دارد، بعدها اختراعات جدیدتری به تناوب رشد و تمدن بشر اولیه وجود دارد، بعدها اختراعات جدیدتری به تناوب رشد و تمدن بشر به وجود آمد تا اینکه زمینه تغییر اساسی یعنی «موج اول» فراهم آمد و جامعه کشاورزی شکل گرفت. اولین تغییر در جامعه انسانی که به موج اول یا جامعه کشاورزی یا «عصر کشاورزی» مشهور شده است قبل از میلاد حضرت مسیح شروع شده و عمری ۲۹۵۰۰ ساله داشته است. هدف از ایجاد این موج حل مشکلات معیشتی و غذایی بشر آن زمان بوده است. بعد از ایجاد موج اول و گذشت تقریباً سی هزاره از آن، موج بعدی که به آن انقلاب صنعتی یا عصر صنعت می گویند آغاز شد هدف از موج دوم تولید مواد و ابزار کار به منظور کاهش اتکای انسان بر قدرت بازوی کار بود. عصر موج دوم هم که دوران پرتلاطمی را سپری کرده به ۵۰۰ سال می رسد و دوران آن از نظر تئوری سپری شده است در موج دوم، بشر موفقیتهای شگرفی به دست آورد. اختراعات در صد سال پایانی موج دوم و به خصوص از سال ۱۹۰۰ میلادی به بعد باعث تغییرات وسیعی در مشاغل گردید و مشاغل کشاورزی را که تا آن زمان ۹۰% کل مشاغل را شامل می شد چنان تغییر داد که در بعضی از کشورها مانند ایران این رقم به ۱۷% و در کشورهای توسعه یافته به ۴ تا ۷% رسیده است. به مرور در پی موج دوم نیازهای جدیدی دیده شد که دیگر امکان حل آن با دیدگاه قبلی امکانپذیر نبود. در حقیقت به توسعه صنعت نیاز بود تا اطلاعات بسیار بیشتری از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل گردد و بشر نیاز بیشتری به دانش داشت. لذا تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات محور این تغییر قرار گرفت.

با اختراع کامپیوتر در سال ۱۹۴۸ میلادی فضای تولید و پردازش اطلاعات و دانش توسعه یافت و به مرور با امکان اتصال چندین کامپیوتر به یکدیگر و ایجاد شبکه های کامپیوتری امکان و فضای تولید، پردازش و انتشار اطلاعات و دانش گسترش یافت،‌ به خصوص با مطرح شدن شبکه جهانی کامپیوتری یعنی اینترنت از سال ۱۹۶۸ این امر شتاب بسیار بیشتری به خود گرفت. بنابراین اختراع کامپیوتر و به دنبال آن مطرح شدن اینترنت باعث شد که از ۵۰ سال پیش تاکنون موج جدیدی به نام عصر اطلاعات یا جامعه اطلاعاتی شروع گردد. به طور خلاصه هدف از مومج سوم دسترسی به اطلاعات و دانش با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات (IT) مانند رایانه، شبکه های متنوع محلی و جهانی و اینترنت به همراه توسعه نرم افزارها و سخت افزارهای موردنیاز عصر اطلاعات بوده است. از جمله ویژگیهای منحصر به فرد موج سوم، سرعت، شتاب و حرکت آن است. وجود جنبه های کاربردی زیاد اینترنت به منظور رفع نیازهای ضروری و روزمره انسان، باعث رشد و توسعه روزافزون آن شده است در سال ۱۹۷۷ فقط ۱۱۱ پایگاه در اینترنت وجود داشت در سال ۱۹۸۷ این تعداد به ۱۰ هزار پایگاه رسید. این افزایش بصورت نمایی ادامه پیدا کرد به طوریکه در سپتامبر سال ۲۰۰۲ میلادی این تعداد به بیش از ۲۰۰ میلیون پایگاه رسیده است. تعداد کاربران اینترنت نیز به شدت در حال افزایش می‎باشد به طوریکه از سپتامبر ۲۰۰۱ که تعداد کاربران ۴۰۷ میلیون بوده تا سپتامبر ۲۰۰۲ این رقم به ۸۴۰ میلیون نفر در ۲۱۸ کشور رسیده است. پیش بینی می‎شود تا سال ۲۰۰۶ تعداد کاربران اینترنت به حدود ۲ میلیارد نفر و تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰% افراد روی کره زمین دسترسی به اینترنت داشته باشند. اقتصاد جهانی در حال حاضر با سرعت زیاد به سمت اینترنتی شدن یا به بیان دیگر الکترونیکی شدن پیش می رود.

فصل اول تجارت الکترونیک

تعریف تجارت الکترونیک

به طور کلی برای تجارت الکترونیکی تعاریف مختلفی ارایه شده است که اغلب آنها مبتنی برتجارب گذشته در استفاده از تجارت الکترونیکی بوده است. در ساده ترین شکل می‎توان آن را به صورت «انجام مبادلات تجاری در قالب الکترونیکی» تعریف نمود. کمیسیون اروپایی در سال ۱۹۹۷ آن را به این صورت تعریف نمود که: «تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها و اطلاعات، شامل متن صورت و تصویر مبتنی می‎باشد» تجارت الکترونیکی فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات، تحویل فوری مطالب دیجیتالی و انتقال الکترونیکی را شامل می‎شود.

تجارت الکترونیکی را می‎توان جنبه پیشرفته ای از مبادله الکترونیکی اطلاعات دانست مبادله الکترونیکی اطلاعات عبارت است از تولید، پردازش، کاربرد و تبادل اطلاعات و اسناد به شیوه های الکترونیکی و خودکار، بین سیستم های رایانه ای بر اساس یک زبان استاندارد مشترک، که با توجه به این تعریف تجارت الکترونیکی را می‎توان مجموعه ای از ارتباطات و مدیریت اطلاعات تجاری به اضافه سرویس های مربوط به آن دانست.

مزایای تجارت الکترونیک

مطابق گزارش ACTIVMEDIA درآمد از طریق اینترنت در سال ۱۹۹۸ حدود ۲۵ میلیون دلار و در سال ۲۰۰۱ به ۵/۱ تریلیون دلار خواهد رسید. در تجارت الکترونیکی هزینه های بازاریابی و توزیع و سرویس دهی در مقایسه با تجارت سنتی بسیار کاهش می یابد. در این تجارت وجود واسطه ها معنائی ندارد. چون بزرگترین تولید کنندگان می‎توانند با مصرف کننده ارتباط مستقیم برقرار کنند. در حقیقت تولید کننده مشتریهای خود را می شناسد و آنها را از دست نمی دهد. مشتریها نیز با مراجعه به یک سایت سعی می کنند بعداً نیز از همان سایت خرید کنند. یک دلیل آن این است که مشتریان مایل نیستند شماره کارت اعتباری خود را دائماً در همه جا پخش کنند. البته با ایجاد پول الکترونیکی نیز این مشکل مرتفع خواهد شد.

مساله رقابت یک مساله بسیار مهم در رشد تجارت الکترونیکی است. وقتی که گروهی از این ابزار استفاده کردند، کسانی که مقاومت نشان دهند، به هیچ وجه نمی توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند و در دنیای تجارت از بین خواهند رفت. لذا شرکتها مجبورند از تجارت الکترونیکی استفاده نمایند.

تفاوت دیگری که تجارت الکترونیکی با تجارت سنتی دارد این است که مشتری می‎تواند بدون هیچ هزینه ای به سایت تولید کننده مراجعه کند و از کیفیت محصول موردنظر خود مطلع شود و آن را با دیگر محصولات مقایسه کند. یعنی اینکه به هر حال همه تولید کنندگان در دسترس هستند. این امر امکان انتخاب بهتری به مصرف کننده می‎دهد و کاملاً مشخص است که مساله رقابت در این حالت بسیار حائز اهمیت است.

از طرف دیگر تولید کننده می‎تواند از دیدگاه مشتریان نسبت به فرآورده های خود مطلع شود و کاستیها را برطرف سازد. آمارها و اطلاعاتی که قبلاً با زحمت زیادی در هر مورد به دست می آمد حالا با استفاده از ارتباطات الکترونیکی به صورت خیلی دقیق تر و ساده تر از قبل به دست می‎آید. وقتی که ارتباطات الکترونیکی همگانی شود، تخفیف الکترونیکی هم به وجود خواهد آمد. در سایتهای تجاری، مشتریانی که بیشتر برای خرید به یک سایت مراجعه می کنند شناسایی شده و برای آنها تخفیف ویژه ای قائل می‎شوند. این کار مشتری را تشویق می‎کند تا از همان سایت برای خرید استفاده کند.

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله انگلیسی تجارت الکترونیک با ترجمه فارسی
  • مقاله تجارت الکترونیک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.