مقاله تجارت الکترونیک

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله تجارت الکترونیک

تعداد صفحات :۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در ابتدای مقاله به معرفی واژه تجارت الکترونیک در اصطلاح و بعد در حقوق و قانون پرداختیم. بعد از آن نوبت چگونگی بوجود آمدن تجارت الکترونیک و فواید و مضرات این فناوری پرداختیم و در آخر به راههایی برای انجام یک تجارت الکترونیک سالم پرداختیم.

انجام کلیه فعالیت های تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری بویژه اینترنت است. تجارت الکترونیک به نوعی تجارت بدون کاغذ است. بوسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالا با زحمت کمتر و تبادلات بانک با شتاب بیشتر انجام خواهد شد شرکت ها برای ارتباط با یکدیگر محدودیت های خطی را نخواهد داشت و ارتباط آن ها با یکدیگر ساده تر و سریع تر صورت می گیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان می تواند به صورت یک به یک با هر مشتری باشد البته با هزینه نه چندان زیاد.

واژه های کلیدی: تجارت الکترونیک، اینترنت، راهکارها

فهرست مطالب

مقدمه   ۱
بخش اول   ۲
تجارت الکترونیک چیست؟   ۲
فصل اول   ۳
تجارت الکترونیک چیست؟   ۳
گفتار اول   ۳
تجارت الکترونیک را تعریف کنید.   ۳
تفاوت مبادله الکترونیکی داده ها با تجارت الکترونیکی   ۵
گفتار دوم   ۶
تجارت الکترونیک در حقوق و قانون   ۶
قانون تجارت الکترونیکی   ۶
باب اول: مقررات عمومی   ۶
باب دوم: جرایم و مجازات ها   ۶
باب سوم: جبران خسارت   ۱۰
باب چهارم: متفرقه   ۱۰
فصل دوم   ۱۱
زمان پیدایش تجارت الکترونیک   ۱۱
گفتار اول   ۱۱
پیدایش تجارت الکترونیک   ۱۱
تاریخچه تجارت الکترونیک   ۱۱
سیر زمانی   ۱۳
گفتار دوم   ۱۵
جایگاه تجارت الکترونیک در کشورهای جهان   ۱۵
جایگاه تجارت الکترونیک در ایران   ۱۶
تجارت الکترونیکی از دیدگاه داخلی   ۱۶
موانع توسعه تجارت الکترونیکی در ایران   ۱۷
جنبه های خارجی تجارت الکترونیکی   ۱۸
عزم ملی برای توسعه تجارت الکترونیکی   ۱۹
گفتار سوم   ۲۰
انواع تجارت الکترونیک   ۲۰
بخش دوم   ۲۲
فواید و مضرات تجارت الکترونیک   ۲۲
فصل اول   ۲۳
فواید تجارت الکترونیک   ۲۳
گفتار اول   ۲۳
مزایای تجارت الکترونیک   ۲۳
دیگر فوائد تجارت الکترونیک   ۲۴
گفتار دوم   ۲۵
پرسش و پاسخهایی در مورد تجارت الکترونیک   ۲۵
فصل دوم   ۲۶
معایب تجارت الکترونیک   ۲۶
گفتار دوم   ۲۷
اثرات تجارت الکترونیک   ۲۷
بخش سوم   ۲۹
راهکارهای تجارت الکترونیک سالم   ۲۹
فصل اول   ۳۰
راهکارهای تجارت الکترونیک چیست؟   ۳۰
گفتار اول   ۳۰
راهکارهای تجارت الکترونیک را تعریف کنید.   ۳۰
گفتار دوم   ۳۱
ارائه راهکارهای تجارت الکترونیک   ۳۱
نتیجه گیری کلی   ۳۳
منابع و مأخذ   ۳۴

منابع و مأخذ

قانون تجارت الکترونیک

سرمد سعیدی، سهیل و میرابی، وحید رضا، تجارت الکترونیک

صنایعی، علی، بازاریابی و تجارت الکترونیک

همشهری آنلاین، کندی تجارت الکترونیک

ویکی پدیا

مقدمه

اینترنت در ابتدای پیدایش تنها جهت تبادل اطلاعات آن هم به صورت متن ساده مورد استفاده قرار می گرفت که بعد ها امکان انتقال فایل نامه الکترونیکی نیز میسر گردید. در این زمان تنها استفاده تجاری از اینترنت دادن اطلاعات از یک کالا یا سرویس بود آن هم به صورت متن و در مواقعی هم به صورت نامه الکترونیکی در اختیار متقاضیان قرار می گرفت و در نهایت خریدار با فروشنده تماس گرفته و مبادله خارج از شبکه ای انجام می شد.

با ظهور صفحات وب این امکان به وجود آمد که فروشندگان بتوانند محصولات خود را در محیط شبکه به عموم معرفی کنند نقطه عطف مبادلات الکترونیکی زمانی بود که امکان پرداخت پول در محیط اینترنت و به وسیله کارت های اعتباری میسر شد و این موضوع باعث تکمیل هر چه بیشتر فرآیند تجارت الکترونیک گردید با‌آشنایی مردم و تجار با مزایا و فواید تجارت الکترونیک حجم کمی و کیفی مبادلات از این طریق رو به افزایش گذاشت اما ناامنی و بی قانونی اینترنت باعث نگرانی هایی می شد. با مرور زمان و ظهور پروتکل های ایمنی متعدد عرضه نرم افزارها و سخت افزارهای پیشرفته و امن قانونمند شدن محیط شبکه و افزایش فرهنگ و دانش کاربران اینترنت امروزه سطح ایمنی مبادلات اینترنتی نسبت به گذشته به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

 

فصل اول

تجارت الکترونیک چیست؟

آیا تا به حال پرسیده اید که تجارت الکترونیک چیست و چه فواید و مزایایی و کاربردهایی دارد و فلسفه ی پیدایش آن چیست و کلاً این واژه نمود چه چیزی است؟

گفتار اول

تجارت الکترونیک را تعریف کنید.

تعریف های مختلفی را می توان برای تجارت الکترونیک در نظر گرفت اما دو تا از این تعاریف از بقیه معمول تر است . در تعریف اول هر نوع تجارتی که از طریق رابطه ی الکترونیکی مانند تلویزیون، فلکس یا اینترنت انجام می شود جزء تجارت الکترونیک به حساب می آید دو رسانه اول (تلویزیون و فلکس) مدت مدیدی است که در تجارت استفاده می شود و جنبه های مختلفی را به  همگان مشخص است اما رسانه سوم (اینترنت)به نوعی جامعه را تغییر داده و به این لحاظ که تجارت مدیریت داده و امنیت مبادله باهم یک جا باید مورد بررسی انجام گیرد. اما تعریف دوم و کلی تر تجارت الکترونیک که برای کاربران اینترنت مناسب تر است از این قرار است. تجارت الکترونیک مجموعه ارتباطات مدیریت ارتباطات قابلیت های امنیتی است که به سازمان ها اجازه می دهد که خدمات و کالاها را با هم رد و بدل کنند اطلاعات مربوط به فروش و خرید را.

دیگر تعاریف تجارت الکترونیک:

۱٫ تمام ابعاد و فرآیند که بتوان با اینترنت و تکنولوژی web انجام داد تجارت الکترونیک می گویند.

۲٫ به طور کلی واژه تجارت الکترونیک اشاره به معاملات الکترونیکی می نماید که از طریق شبکه های ارتباطی انجام می پذیرد ابتدا خریدار یا مصرف کننده به جستجوی یک مغازه مجازی از طریق اینترنت می پردازد و کالایی را از طریق web یا پست الکترونیکی سفارش می دهد نهایتاً کالا را تحویل می گیرد.

۳٫ تجارت الکترونیکی یعنی انجام مبادلات تجاری در قالب الکترونیکی.

۴٫ کاربرد تکنولوژی اطلاعات.

۵٫ تجارت الکترونیکی مبادله الکترونیکی داده هاست به طور خلاصه می توان که مبادله الکترونیکی داده عبارت از تولید وپردازش کاربر و تبادل اطلاعات و اسناد به شیوه های الکترونیکی و خودکار بین سیستم های کامپیوتری و بر اساس زبان مشترک و استانداردهای مشخص و یا کمترین دخالت عامل انسانی. البته تجارت الکترونیک حیطه ای به مراتب گسترده تر از مبادلات الکترونیکی داده دارد و آن تحول و انقلاب در عرصه ارتباط است. تجارت الکترونیکی در ساده ترین تعریف عبارت از یافتن منابع انجام ارزیابی، مذاکره کردن، سفارش، تحویل، پرداخت و ارائه خدمات پشتیبانی است که به صورت الکترونیک انجام می شود. لذا تجارت الکترونیک روشی است بر اساس اطلاعات محصولات و خدمات از طریق شبکه های ارتباطات کامپیوتری خرید و فروش می شوند.

۶٫ تجارت الکترونیک: انجام کلیه فعالیت های تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری بویژه اینترنت است. تجارت الکترونیک به نوعی تجارت بدون کاغذ است. بوسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالا با زحمت کمتر و تبادلات بانک با شتاب بیشتر انجام خواهد شد شرکت ها برای ارتباط با یکدیگر محدودیت های خطی را نخواهد داشت و ارتباط آن ها با یکدیگر ساده تر و سریع تر صورت می گیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان می تواند به صورت یک به یک با هر مشتری باشد البته با هزینه نه چندان زیاد.[۱]

تفاوت مبادله الکترونیکی داده ها با تجارت الکترونیکی

در موارد زیادی دیده شده که مبادله الکترونیکی داده ها را مترداف با تجارت الکترونیک دانسته و هر کدام را در جای دیگری به کار می برند این دو تکنولوژی اصلاً‌مشابه هم نبوده و کاملاً‌مجزا می باشد. البته می توان این طور گفت که تجارت الکترونیک مکمل مبادله الکترونیکی داده ها است.

مبادله الکترونیک داده به صورت مکانیزمی تعریف می شود که به موجب آن انتقال و تبادل داده در راستای تحقق فعالیت های تجاری با ساختار و شکل تعریف شده و بکارگیری پیام های استاندارد شده بین المللی توسط ابزار الکترونی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر انجام می شود در حالی که تجارت الکترونیک عبارت از مبادله تجاری بدون استفاده از کاغذ است که در آن مبادله الکترونیکی داده ها به عنوان یک ابزار به همراه پست الکترونیک تابلوی اعلانات الکترونیک انتقال الکترونیک وب و سایر فناوری های مبتنی بر شبکه استفاده می شود. به عبارت دیگر مبادله الکترونیکی داده به عنوان ستون فقرات تجارت الکترونیک عمل می نماید. چنانچه از تعریف فوق بر می آید تجارت الکترونیک خطبه ای بسیار وسیع تر از مبادله الکترونیکی داده دارد.

گفتار دوم

تجارت الکترونیک در حقوق و قانون

بعد از تعریف تجارت الکترونیک در اصطلاح نوبت به تعریف این لغت و واژه در حقوق و قانون می رسد که به این موضوع می پردازیم.

قانون تجارت الکترونیکی

 باب اول: مقررات عمومی

مبحث اول- در کلیات

فصل اول قلمرو شمول قانون

ماده ۱- این قانون مجموعه اصول و قواعدی است که برای مبادله آسان و ایمن اطلاعات در واسط های الکترونیکی و با استفاده از سیستم های ارتباطی جدید بکار می رود.

باب دوم: جرایم و مجازات ها

مبحث اول- کلاهبرداری کامپیوتری

ماده ۶۷- هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی با سوء استفاده یا استفاده غیر مجاز از «داده پیام» برنامه ها و سیستم های رایانه ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود محو توقف داده پیام» برنامه ها و سیستم رایانه ای و غیر دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود و دیگران وجود اموال یا امتیازات مالی تحصیص کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محصوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال مأخوذه محکوم می شود.

تبصره: شروع به این جرم نیز جرم محسوب و مجازات آن حداقل مجازات مقرر در این ماده می باشد.[۲]

مبحث دوم- جعل کامپیوتری

ماده ۶۸- هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی از طریق ورود و تغییر محو و توقف «داده پیام» و مداخله در پردازش «داده پیام» سیستم های رایانه ای و یا استفاده از وسایل کاربردی سیستم های رمز نگاری تولید امضاء -مثل کلید اختصاصی- بدون مجوز امضاء کننده و یا تولید امضای فاقد سابقه ثبت در فهرست دفاتر اسناد الکترونیکی و یا عدم انطباق آن وسایل با نام دارنده در فهرست مزبور و اخذ گواهی مجعول و نظایر آن اقدام به جعل «داده پیام» دارای ارزش مالی و اثباتی نماید با ارائه آن به مراجع اداری قضایی مالی و غیره به عنوان «داده پیام های» معتبر استفاده نماید جاعل محسوب و به مجازات حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی به میزان پنجاه میلیون ریال محکوم می شود.

تبصره: مجازات شروع به این جرم حداقل مجازات این ماده می باشد.

مبحث سوم- نقص حقوق اختصاری در بسته مبادلات الکترونیکی

فصل اول: نقض حقوق مصرف کننده و قواعد تبلیغ


– دکترسرمد سعیدی، سهیل و دکتر میرابی، وحیدرضا، تجارت الکترونیک[۱]

– قانون تجارت الکترونیک[۲]

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تجارت الکترونیک
  • مقاله آموزش تجارت الکترونیک
  • پایان نامه جنبه های حقوقی تأثیر تجارت الکترونیک بر اعتبارات اسنادی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.