مقاله تفکر خلاق

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تفکر خلاق

تعداد صفحات : ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره تفکر خلاق، موانع ذهنی تفکر خلاق، فر آیند خلاقیت با مد ل گراهام والاس ۱۹۶۲، خلاقیت مدیران و تکنیک های خلاقیت گروهی را مطرح می کند.

غنای زندگی ما در خلاقیت است . چرا ما را اشرف مخلوقات نامیده اند ، آیا به خاطر وجود عقلمان نبوده است ؟ عقلی که خلاقیت کند و پدیده های نو بیافریند . پس وظیفه و رسالت ما استفاده صحیح از این موهبت خدادادی است . مهمتر از همه باید شکرگزار خدایی باشید که این توان را در اختیارتان گذاشته است .

قدرت تفکر و نیروی منطق و استدلال ، مهمترین ابزاری است که انسان در برابر مشکلات زندگی و موانع پیشرفت و کمال در اختیار دارد .

مدل گراهام والاس ۱۹۶۲ اولین مدل برای فرآیند خلاقیت است که پایه و اساس کلیه مدل هاست. فرآیند را در ۴ مرحله خلاصه می کند : دوره آمادگی ، دوره خواب ( پرورش ) ، دوره بصیرت ( روشنایی )  ، دوره آزمایش و ارزش گذاری

 واژه های کلیدی: تفکر خلاق، سوءتفاهم، تفکر خشک و جدی ، مد ل گراهام والاس ۱۹۶۲، خلاقیت مدیران ، تکنیک T. K . J

فهرست مطالب

تفکر خلاق چیست ؟    ۱
جمع بندی :    ۶
موانع ذهنی تفکر خلاق    ۷
سوء تفاهم ها :    ۷
تفکر همه یا هیچ :    ۸
تفکر منفی :    ۸
ترس از شکست :    ۸
تفکر خشک و جدی :    ۸
همرنگی با جماعت :    ۹
تفاوت نظم و خلاقیت :    ۱۰
خلاقیت و حل خلاقانه مسئله    ۱۰
مدل گراهام والاس ۱۹۶۲    ۱۰
دوره آمادگی :    ۱۱
دوره خواب ( پرورش ) :    ۱۱
دوره بصیرت ( روشنی ) :    ۱۲
دوره آزمایش و ارزش گذاری :    ۱۲
دمیدن روح خلاقیت در کارمندان :    ۱۳
چند نکته در باره خلاقیت مدیران    ۱۵
خلاقیت مدیران    ۱۷
مدیریت موفق و مؤثر    ۱۸
خصوصیات افراد خلاق    ۱۸
تکنیک های خلاقیت گروهی    ۱۹
تکنیک T. K . J    ۱۹
۱) تعریف مسئله :    ۲۰
۲) حل مسئله :    ۲۱
منابع    ۲۲

منابع

مهارت تفکر خلاق و نقادانه        دکتر مهدی فتحی
تکنیک های خلاقیت فردی و گروهی        جلیل صمد آقایی

  تفکر خلاق چیست ؟

 ممکن است از خود بپرسید : چرا باید تفکر خلاق را یاد بگیریم . برای پاسخ به سئوال شما می خواهم ذهن شما را برگردانم به مواقعی که در زندگی تان احساس کرده اید به بن بست رسیده اید . زمان هایی که واقعاً مستأصل مانده اید و نمی دانسته اید چه باید بکنید . نمی دانسته اید راهی که به صلاحتان باشد کدام است . نمی دانسته اید با مشکل خود چگونه کنار بیایید . در این میان دنبال کسی می گشته اید که از او راه حل بخواهید و البته گاه با پیدا کردن راه حل خیالتان راحت می شده است . بعد با خود می گفته اید

 « راه ، چه جالب ، چرا به فکر خودم نرسید ؟ »

 خلاقیت در واقع به جریان انداختن قوه تخیل و اندیشه و توانایی های فکری  است که به جریان افتادن در رویارویی با موانع فکری یا عملی خود را نشان می دهد .

  خوب ، یک سئوال طرح می کنم تا فکر شما حرکت کردن و به جریان افتادن را تجربه کند :

 به یک عدد آجر سفال فکر کنید آن را تجسم کنید . حال بگویید این آجر چه فوایدی می تواند داشته باشد و چه استفاده هایی از آن می شود کرد ؟ شاید اولیه جواب شما این باشد : با آجر می توان خانه درست کرد . اما سئوال این بود که با یک عدد آجر چه می کنید و شما آجر را در کل در نظر گرفتید .

  پس اولین اصل در جریان تفکر ، درست اندیشیدن و دقت کردن نقش اصلی را در این جریان دارد . شاید گفته باشید با یک عدد آجر می توانیم جلو به حرکت درآمدن یک اتومبیل خاموش در سراشیبی را بگیریم و ۰۰۰۰ دهها استفاده دیگر از آجر را می توانید ذکر کنید که در ابتدا به نظرتان نرسیده بود ولی جریان یافتن فکر شما آنها را خلق کرد . پس خلاقیت یعنی جریان یافتن یک فکر که می تواند به عمل درآید .

 فرد خلاق ، هم ایده های جدی می آفریند و هم ایده هایش را به عمل نزدیک می کند تا از آن نتیجه بگیرد . تا زمانی که فکر در ذهن باقی بماند تنها فکر است و به هیچ دردی نمی خورد چون اگر به عمل درنیاید چیزی در مسیر زندگی شما عوض نمی شود . دنیا پر است از افکار گوناگونی که به عمل درنیامده اند و به همین سبب فایده ای هم به صاحب فکر نرسانده اند .

   ژول ورن روزی در افکار خود سفر به اعماق زمین را می پروراند ولی جایی نخوانده ام که خودش آن را به عمل درآورده باشد . او به سفر به دور دنیا در هشتاد روز فکر می کند ولی آن را در عمل پیاده نکرد به سفر هوایی و مسافرت به فضا می اندیشید ولی بعدها کسانی هواپیما را ساختند و اولین پرواز انسان را به نام خودشان ثبت کردند چون آن را به عمل درآوردند .

  ادیسون به اختراع برق فکر کرد و آن را به عمل درآورد و استفاده اش را از این فکر برد و به دیگران هم استفاده رسانید . تفکر در تمام ادیان و فلسفه ها مورد ستایش بوده است ولی مهمتر از آن بر جریان عملی درآوردن تفکر است.

اگرخلاق نباشیم چه می شود ؟ زندگی مان نمی گذرد ؟ قطعاً می گذرد ولی نحوه گذشتن زندگی مان با زمانی که خلاق باشیم فرق می کند . شما می توانید یک عمر زندگی کنید بدون آنکه حتی یک بار فکر تازه و سازنده ای کرده باشید . ولی شما آنگاه احساس پویا بودن و زنده بودن و زندگی کردن می کنید که در زندگی خود و دیگران تأثیر بگذارید .

غنای زندگی ما در خلاقیت است . چرا ما را اشرف مخلوقات نامیده اند ، آیا به خاطر وجود عقلمان نبوده است ؟ عقلی که خلاقیت کند و پدیده های نو بیافریند . پس وظیفه و رسالت ما استفاده صحیح از این موهبت خدادادی است . مهمتر از همه باید شکرگزار خدایی باشید که این توان را در اختیارتان گذاشته است .

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش مهارت تفکر خلاق
  • مقاله حافظه و تفکر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.