مقاله حافظه و فراموشی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله حافظه و فراموشی

تعداد صفحات : ۲۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر درباره حافظه و فراموشی بحث می شود. ابتدا به تعریف حافظه و  انواع حافظه ، مراحل حافظه و عوامل مؤثر بر یادگیری و تقویت حافظه می پردازد. یکی از بخش های روان شناسی را حافظه تشکیل می دهد که همه ی آنچه داریم یا هستیم مدیون حافظه ایم. اندیشه ها و مفاهیمی که در ذهن داریم، محصول کار حافظه است و ادراک و افکار وحرکات ما نیز ازهمین منبع سرچشمه می گیرد. تقویتی حافظه یعنی یادگیری بهتر اگر شما در یادگیری مطالب، اصول و قوانین حکم بر یادگیری را رعایت کنید، بهتر یادخواهید گرفت و درنتیجه احساس خواهید کرد که حافظه شما تقویت شده است. سپس به تعریف فراموشی، عوامل هیجانی دخیل در فراموشی و عوامل مؤثردر فراموشی بحث می کند.

واژه های کلیدی : حافظه، کد گذاری ، ذخیره سازی، بازیابی، تحکیم حافظه ، فراموشی

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-حافظه چیست؟    ۷
۲-چند نوع حافظه داریم؟    ۷
الف)تقسیم بندی حافظه از نظر حسی و حرکتی    ۷
حافظه حرکتی    ۸
ب) تقسیم بندی از لحاظ طول زمان:    ۹
۱-حافظه حسی    ۹
۲-حافظه کوتاه مدت    ۱۰
یک آزمایش ساده برای تعیین فراخنای حافظه    ۱۰
۳-حافظه بلند مدت    ۱۱
انواع حافظه از نظر نوع اطلاعات     ۱۱
مراحل سه گانه حافظه     ۱۲
تقویت حافظه    ۱۳
رابطه بین فعالیت  حافظه و سن    ۱۴
رابطه مدت نگهداری مطالب با سن    ۱۴
رابطه حجم(مقدار) مواد نگهداری شده باسن    ۱۵
عوامل مؤثر بر یادگیری و تقویت حافظه    ۱۸
فراموشی     ۱۹
با چه سرعتی فراموش می کنیم؟(منحنی فراموشی ابینگهاوس)    ۱۹
عوامل هیجانی دخیل در فراموشی    ۲۰
فراموشی باانگیزه    ۲۱
عوامل مؤثردر فراموشی     ۲۲
منابع و مأخذ    ۲۴

منابع و مأخذ

اتکینسون،ریتال، ترجمه حسن فتحی، زمینه روان شناس هیگلارد، انتشارات ارجمند، ۱۳۸۳

وتین، وین، ترجمه یحیی سید محمدی، روان شناس عمومی، نشر روان ،۱۳۹۱

گنجی ،حمزه، روان شناسی عمومی، نشر دانا، ۱۳۷۶

شهد آرایی، مهر ناز، روان شناسی یادگیری کودک ونوجوان ،رشد، ۱۳۷۲

توکه،روبرت، ترجمه زمانی، ساعد، چگونه حافظه برترباشیم، انتشارات ققنوس تهران ، ۱۳۷۳

لیل، لیدا، ترجمه مهدی محی الدین بناب، نیسان گاهان، چکیده یادگیری، نشر دانا، ۱۳۷۴

سلیمانی گرگانی، مهوش، روان شناسی علوم انسانی، مؤسسه فرهنگ و دانش ، ۱۳۷۴

مقدمه

روانشناسی، علم بررسی رفتار است روان شناسی از نظر معنای لغوی یعنی شناختن روان و روان درلغت به معنای جان وروح است. روان شناس هم رفتار آدمیان و هم رفتار جانوران و همچنین رفتارهای آشکار (بیرونی و قابل مشاهده) و رفتارهای نا آشکار(درون و غیر قابل مشاهده ) را بررسی می کند.

تاریخچه روان شناسی: اصطلاح روان شناسی به صورت یک علم مستقل ، در اوایل قرن ۱۹ رواج یافت ولی روان شناسی به همراه خلقت انسان به وجود آمده و مطالعه روان انسان مدت های مدیدی به همراه فلسفه، ادبیات و پزشکی انجام گرفته است.

روان شناسی هدف های مختلفی دارد، از جمله ی آن می توان ۱- توصیف رفتار ۲- پیش بینی رفتار۳- تبییت رفتار ۴- کنترل رفتار

روان شناسی به شاخه های متفاوت تقسیم بندی شده است ، ازجمله : روان شناسی رشد، روان شناسی بالینی، روان شناسی صنعتی و…

مطالعه روان شناسی فوائدی برای مطالعه کنندگان دارد:

الف) روان شناس به دانش آموزان کمک می کند تا راه درست مطالعه کردن و درست یاد گرفتن را یاد بگیرند.

ب) روان شناس ما را با تفاوت فردی بین انسان ها آشنا می کند و ما را با کلماتی چون انگیزه، هوش و …. آشنا می کند.

یکی از بخش های روان شناسی را حافظه تشکیل می دهد که همه ی آنچه داریم یا هستیم مدیون حافظه ایم. اندیشه ها و مفاهیمی که در ذهن داریم، محصول کار حافظه است و ادراک و افکار وحرکات ما نیز ازهمین منبع سرچشمه می گیرد. پدیده ی بی شماری که وجود ما را تشکیل می دهد در حافظه است که حال می خواهیم به این پرسش ها پاسخ دهیم.

۱-حافظه چیست؟

۲-چند نوع حافظه داریم؟

حافظه چیست ؟ ازچند قسمت تشکیل شده است  مطالعه مراحل حافظه چیست؟

چگونه می توانیم حافظه خود را بهبود بخشیم؟ این ها پرسش هایی هستند که می خواهیم به آن ها پاسخ دهیم . در ابتدا به تعریف آن می پردازیم

حافظه نوعی فعالیت ذهنی که به ما امکان مبیدهد حالت خودآگاهی از قبیل لذات، درد، تمایلات وخواسته ها را حفظ کرده و آن هارا مجدداً درذهن خویش بازیابیم. حافظه به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود

الف) تقسیم بندی حافظه از نظر حسی و حرکتی

ب)  ”           ”     ”     از نظر طول زمان

ج)   ”         ”       ”    از نظر نوع  اطلاعات

الف)تقسیم بندی حافظه از نظر حسی و حرکتی

می دانیم که انسانا از طریق حواس مختلف خود اطلاعات را از محیط می گیرد. یکی از راه های طبقه بندی حافظه این است که ببینیم اطلاعات به وسیله ی کدام یک از ازحواس گرفته شده است وآن ها را بر حسب حسی که در گرفتن اطلاعات مفید واقع شده ، طبقه بندی کنیم ودر این صوررت انسان دارای حافظه بینایی(بصری)، شنوایی (سمعی)، بویایی(شامه ای)، چشایی (ذائقه ای) و بساوایی(لامسه ای)  است. مقصود از حافظه بینایی آن است که آنچه را که قبلاً دیده ایم به یاد آوریم.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله حافظه و تفکر
  • تحقیق حافظه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.