مقاله حجاب

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله حجاب

تعداد صفحات : ۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله و پژوهش راجع به اهمیت حجاب صحبت شد و اهمیت آن از نظر قرآن نیز بیان شد و اینکه آیه‌های متعددی راجع به حفظ حجاب توسط زن و حتی مرد در قرآن آمده است. و این در حالی است که اسلام نخواسته گوهر گرانبهای زن به تاراج برود و جامعه نیز به فساد کشیده نشود. موضع حجاب را مشخص کرده در عین حال خواسته زن با رعایت آن در اجتماع نیز ظاهر شده ، از حق خود دفاع کند . از مردان نیز خواسته تا نگاه های خود را بپوشانند و از نگاه های تند و تیز به زن بپرهیزند. همچنین بحث از رعایت حجاب در عصر حاضر نیست بسیار با اهمیت است. عصر تکنولوژی عصری که بشریت در علم و صنعت پیشرفت کرده  ولی نتوانسته مانع وجود خشونت و جنایت و عدم امنیت شود. جوامع به اصطلاح پیشرفته، تجربه های تلخی را گذرانده اند؛ ولی آیا می شود با بی بند و باری به ارزش های اخلاقی و دینی راه یافت؟

اما مکتب انسان ساز اسلام که تربیت شدگان حقیقی اش ، همانا که به دین به دید جامع و گسترده ای می نگریستند ، قرن ها جهان را به نور دانش و علم در کنار اخلاق آراستند و حجاب و پوشش یکی از صدها برنامه تربیتی این مکتب است . بسیاری از احکام و برنامه های این مکتب بین المللی و جهانی است ؛ بدین معنا که نه تنها تکلیف شرعی برای شخص مسلمان مکتبی است بلکه برای بشریت مفید و کارآمد است ، زیرا برنامه ای می تواند جهانی باشد که منطبق بر منطق و زبان فطرت و عقل باشد و حجاب و پوشش از اینگونه است.

واژه های کلیدی: حجاب، اسلام، محدودیت، سلامت اجتماع، فلسفه حجاب، پوشش

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
حجاب در قرآن    ۲
خمار چیست؟    ۵
ضرورت بحث حجاب و پوشش در عصر حاضر    ۸
فلسفه حجاب    ۱۰
۱- توجه به رابطه پوشش با فرهنگ دینی    ۱۰
۲- توجه به ساختار فیزیولوژی انسان    ۱۱
۳- آثار و فواید رعایت حجاب و پوشش دینی    ۱۲
آثار و فواید حجاب    ۱۷
۱- حجاب و نقش آن در سلامت اجتماع    ۱۷
۲- حجاب و نقش آن در مسئولیتهای اجتماعی    ۱۹
۳- خروج از لشکریان دشمن و ایمنی از عذاب الهی    ۱۹
۴- پوشش اسلامی و حفظ نسل از خطر سقوط    ۲۰
۵- مبارزه با نفس    ۲۲
راههای مبارزه با بد حجابی و بی حجابی    ۲۳
۱- تقویت ایمان و اعتقاد    ۲۳
۲- احیای فرهنگ اصیل اسلامی    ۲۴
۳- شناساندن الگوهای والا    ۲۴
نتیجه    ۲۶
فهرست منابع    ۲۸

فهرست منابع و مآخذ

محمدی اشتهاردی ، محمد ، حجاب بیانگر شخصیت ، چاپ اول

رزاقی ، احمد، عوامل فساد و بدحجابی و شیوه های مقابله با آن ، چاپ چهارم

شجاعی ، محمد، در و صدف ، چاپ سوم

مطهری ، مرتضی ، مسأله حجاب

قرائتی ، محسن، پوشش زن در اسلام ، چاپ نهم

جوادی آملی ، زن در آئینه جمال و جلال ، چاپ دوم

فتاحی زاده ، فتحیه ، حجاب از دیدگاه قرآن و سنت ، چاپ دوم

بنی حسن، مریم، زن و فلسفه حجاب

مطهری ، مرتضی، مجموعه آثار ، ج ۱۹ ، با تلخیص

مقدمه :

حجاب، انتخاب یک عقیده راسخ است و عقیده درست محصول شناخت و انتخاب است که آدمی تمام رفتارهای خود را بر پایه آن شکل می دهد و هرچه این دو عامل، عمیق تر شود، عقیده و مرام او نیز پایدارتر می شود و حجاب محصول درست بینش زن است . بینش و معرفتی که با آن راه درست زندگی کردن و برقرار کردن روابط اجتماعی و رشد صحیح خود را انتخاب می کند . او می داند که جاذبه هایی دارد که درست از آنها استفاده نکند و آن را از رهزنان عفت و پاکی نگه ندارد ارزش وجودی خود را از دست خواهد داد و جامعه را نیز به فساد خواهند کشاند و ننگ خود و جامعه را سبب خواهد شد .

بنابراین اصل حجاب را انتخاب می کند تا عفت و پاکدامنی خود را حفظ نماید . او می داند خدا غرایزی در وجودش قرار داده است که توجه به آنها در حد نیاز طبیعی مناسب می باشد و آنها را وسیله ترقی خود باید قرار دهد نه اینکه به چشم هدف به آنها نگاه می کند . بنابراین پوشش را که عامل مهمی در تعدیل و تنظیم این غریزه است را به عنوان یک اصل انتخاب می کند .

حجاب در قرآن :

« آیات سی و سی و یک سوره نور به مناسبت ماجرای جوان انصاری نازل شد تا قانون حجاب و نگاه را برای همه نسل ها و عصرها تبیین نماید . در نخستین آیه وظیفه مردان را مشخص می سازد . گویی مقصر اصلی و مهاجم واقعی آنان هستند . می فرماید :

به مومنان بگویید چشمان خویش را از نگاههای حرام و آلوده نگاه دارند و بدین وسیله روح خود را از تباهی و سیاسی حفظ کنند، زیرا نگاههای آلوده قلب را سیاه و قیراندود می نماید . مضافا بر اینکه به غرور و شخصیت جنس مذکر لطمه وارد می کند . زیرا غالبا با بی اعتنایی زنان مواجه می شود و باید همین گونه باشد . به همین جهت مرد بوا هوس و بی اراده احساس شکست دائمی خواهد کرد . عجیب اینجاست که در این ماجرا بانوی بد حجاب انتقادی نشده بلکه اولین انتقاد متوجه مرد جوان گردیده و در عین حال به شکایت و اعتراض جوان انصاری به بهترین وجهی پاسخ داده شده است . در واقع می خواهد بفرماید :

گیرم که آن بانوی جوان پوشش مناسبی نداشت و بر اثر جهل به مساله و ندانم کاری و خودآرایی مواضع زینت خویش را به نمایش گذاشت، تو که یک جوان با اراده هستی چرا چشم چرانی کردی و به شخصیت و اراده خود ضربه وارد نمودی؟ ذلک از کی لهم.

این نوع پاسداری و حفاظت در رشد و تکامل روحی مومنان موثر است و برای زندگی دنیا و آخرت آنان بهتر می باشد. اگر جوانان و مردان مسلمان بخواهند خود را تزکیه نمایند باید چشمان خویش را از نگاههای مسموم و آلوده باز دارند . تقدیم آیه ۳۰ بیانگر این واقعیت است که سهم رجال در ایجاد تباهی و فساد به طور طبیعی و یا در عصر بعثت از زنها بیشتر است، بلکه در اکثر موارد دختران و نان دستخوش ترفندها و شگردهای فریبکارانه جوانان و مردان واقع شده و به فساد و بدبختی کشیده مس شوند . وعده های دروغین، قیافه حق به جانب گرفتن، ارعابها و نویدها و ده ها پشت هم اندازی های دیگر موجب فریب زنان و دختران در طول تاریخ شده و می شود . البته معدودی از آقایان هم از مکر بانوان در امن نبوده اند که ان کیدهن عظیم !

در هر حال پس از تذکر و هشداری به مردها می دهد بلافاصله می فرماید :و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن

به زنان با ایمان نیز بگویید که چشمان خود را از نگاههای حرام باز گیرند و دامن های خویش را از زنا و منکرات نگه دارند و مواضع جمال و زیباییهای ظاهری را برای نامحرمان نمایان نسازند، مگر نقاطی که به صورت طبیعی نمایان و ظاهر است و پوشیدن آن مایه عسر و حرج می باشد .

ملاحظه می فرمایید که در این آیه نیز سخن از حرمت متقابل نگاه زن به مردهاست، زیرا چشم چرانی به طور کلی از ابزارهای مهم هوسرانی می باشد. چه اگر چشم نبیند قطعا هوسها تحریک نشود . گناهان جنسی همواره زاده هوس بازیهای دو جنس مخالف است و کلید آن عضو حساس چشم است . و یحفظن فروجهن : فروج خود را از زنا و کلیه تمتعات جنسی ناروا حفظ نمایند. پاسداری از مراکز حساس و محرک در پرتو پوشش ظاهری و ایمان باطنی امکان پذیر است .

ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها: و زینت ها را جز به همان مقداری که ظاهر است آشکار ننمایند . بر طبق این آیه اگر به طور ناگهانی چشم انسان به نامحرم افتاد نباید نگاهش را ادامه بدهد، بلکه باید چشم را فرو پوشد . و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن : و باید روسری خود را بر گریبانشان افکنند .

این آیه با صراحت و قاطعیت نظر بازی و نگاه های تند و تیز مرد و زن نامحرم را به یکدیگر حرام تلقی می کند . نکته دیگری که از آهنگ آیه فوق مستفاد می شود این است که زن باید به وسیله روسری (خمار) سر و گردن و سینه های خود را بپوشاند و این امر یک فریضه الهی می باشد . زیرا نمایان شدن این مواضع جذاب با حرمت نگاه و فلسفه حجاب سازش ندارد و به عبارت دیگر این نقاط ممنوعه از مواضع زینت و جمالی است که باید پوشیده بمانند . گوش و گوشواره گردن و گردنبند، سترشان واجب است، در نتیجه موی سر که یکی از عوامل زیبایی و جمال زن است باید پوشش کامل قرار گیرد .

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کشف حجاب در زمان رضا خان
  • مقاله ریشه های بدحجابی زنان
  • پایان نامه حجاب و پوشش در عصر صفوی
  • مقاله حجاب
  • پایان نامه بررسی عوامل موثر بر ارزشها و نگرش اجتماعی درمورد پوشش وحجاب در بین دانشجویان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.