مقاله ذرات معلق

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله ذرات معلق

تعداد صفحات : ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هوای آلوده پدیده ای است که از ترکیب یا اختلاط هوا موادیت ذرات خاصی در مدت زمان معینی تولید می شودو در صورت تداوم .بیماری یا اختلالاتی برای انسان ،حیوانات و گیاهان ایجاد می کند و به میزان قابل ملاحظه ای زندگی بشر را به مخاطره می اندازد.

نباید تصور کرد که تمامی ذرات آلوده کننده هوا در حالت گازی هستند . به طور کلی به ذرات جامد کوچک  به قطرات مایع ذرات معلق می گویند که در حال حاضر به شدت در آلودگیها وسایل و مشکلات مربوط به آن سهیم می باشد . اصطلاحات ذرات معلق و ائروسل ( ذرات پراکنده )  اغلب به جای یکدیگ به کار می رود ائروسل ها به ذراتی اطلاق می شود که به صورت پراکنده ( جامد یا مایع ) در واسطه گازی قرار گرفته باشند . مسدود ، غیار ، دود سیگار ، دود اتومبیل و به عنوان منابع اصلی ذرات معلق تلقی می شوند .

استفاده از بنزین های حاوی مواد افزودنی سرب به علت تشخیص خطر انتشار سرب بر روی سلامتی انسانها و جانداران و کاربرد گسترده مبدل های کاتالیستی اگزوز که نیازمند کار با بنزین های بدون سرب می باشد هزینه و قسمت نهایی بنزین بدون سرب و هزینه سرب و هزینه بهبود و اصلاح  پالایشگاههای مربوطه  بحث و بررسی ادامه دارد .

از لحاظ بهداشتی و زیست محیطی  اثبات گردیده است که وجود (MgdI)-1 15-10                 ( میکروگرم بررسی لیتر ) سرب در خون کودکان و افراد بالغ سبب کاهش هوش و رشد  و بلوغ  آنها می گرد .

به طور کلی رویکرد ،  به بنزین  بدون سرب  نیازمند  توسعه و اصلاح  پالایشگاه و شاید کاربرد مواد افزودنی دیگر همچون MTBE می باشد از لحاظ  زیست محیطی و سلامتی انسانها ، ترکیبات بنزین های بدون سرب ( و حتی بنزین های دیگر ) باید به دقت مورد بررسی واقع شود .تعیین هزینه جایگزینی  و نحوه ریوکرد از بنزین معمولی به بنزین بدون سرب باید مرحله له مرحله و جزء به جزء صورت گیرد .

تجربیات کشورهای توسعه یافته  و در حال توسعه نشان می دهد که هزینه تولید بنزین بدون سرب ۰۱/۰ دلار در هر لیتر بیشتر از بنزین های معمولی ( حاوی مواد افزودنی سرب ) خواهد بود .

واژه های کلیدی: آلودگی هوا، ذرات معلق، آلاینده ها، بنزین

فهرست مطالب

مقدمه:    ۱
شناسای آلوده کننده های هوا:    ۲
۱- تاثیرات آلودگی هوا:    ۳
تاثیر بر انسان و حیوان:    ۳
(آلاینده ها):    ۴
( co) منواکسید کربن    ۴
طرق از بین رفتن c oاتمسفری :    ۵
اثرات co بر روی انسان:    ۶
تاثیرات Noبرروی انسانها :    ۷
هیدرات کربنها:    ۸
اکسیدهای سولفور    ۹
تأثیرات So بر روی انسانها    ۱۱
ذرات معلق    ۱۲
اثرات ذرات معلق بر روی انسان :    ۱۳
حوادث آلودگی    ۱۴
اثر سرب بر انسان    ۱۵
منابع و اثر بعضی آلاینده های مهم بر انسان در هوای شهر های صنعتی    ۱۸
مسمومیت با سرب    ۲۱
بررسی پیامدهای حذف سرب از بنزین مصرفی خودروها :    ۲۲
جایگاه استفاده از بنزین بدون سرب در دنیا :    ۲۳
جایگزینی بنزین معمولی و بدون سرب از دیدگاه انرژی    ۲۶
بحث و نتیجه گیری    ۲۸

مقدمه:

آلودگی هوا ، یکی از پدیده های زندگی مدرن امروز و ناشی از پسمانده هایی است که در اثر فعالیت  های شبانه روزی بش وجود آمده است. این پسمانده ها ناشی از تولید موادغذایی ،صنعتی ،کالاهای مختلف و انرژی است.

شاید بتوان علل اصلی آلودگی هوا را در احتراق ناقص جستجو کرد که طی آن بر اثر عدم سوخت رسانی کامل و یا نسبت نا مناسب هوا و سوخت ،پس از احتراق مواد نظیر منواکسید هایی که سوخته نشده وارد هوا می شوند. از آنجایی که این موادو ذارت مضر به حال انسان به حیسوانات و گیاهان  در درجه اول و سایر موجودات و تولیدات در مرحله بعد باشد.

آلودگی هوا تنها پدیده قرن حاضر نیست بلکه در سال۱۹۷۲میلادی ادوارد یکم پادشاه انگلیس سعی نمود با وضع قانون منب استفاده ز ذغال سنگ هاینا مرغوب هوای دود زده آلوده شهر لندن را سالم نماید به طوری کلی پدیده آلودگی در شهر ها متمرکز و به خصوص پر جمعیت و صنعتی محسوس تر است.

هوای آلوده پدیده ای است که از ترکیب یا اختلاط هوا موادیت ذرات خاصی در مدت زمان معینی تولید می شودو در صورت تداوم .بیماری یا اختلالاتی برای انسان ،حیوانات و گیاهان ایجاد می کند و به میزان قابل ملاحظه ای زندگی بشر را به مخاطره می اندازد. هوا  معمولی از عناصر .نیتروژن ،اکسیژن،آرگون. دیاکسید کربن نئون،هیلیم،متان،کریپتون،هیدروژن دیاکسیدنیتروژن و اوزن تشکیل می گردد. هوای پاک همچنین دارای یک الی سه درصد کمی بخار آب ،دی اکسید سولفور،کلرو سدیم،آمونیاک و منواکسید کربن نیز می باشد. در صورتی که میزان اکسید کربن هیدروژن کربن ها در محیط از ppm4%تجاوز نماید آلودگی هوا محسوب خواهد شد.

 شناسای آلوده کننده های هوا:

شناسایی آلوده کنندها یی محیط تعیین و تشخیص انواع آلوده کننده ها از قبیل گاز ها  همانند So2 و ذارت معلق و غیره است که از منابع مختلف به اتمسفر وارد می شود ./ آلوده کننده های مذکور ممکن اژست گوناگون بوجود آینددر این مرحله باید فهرستی از منابع پخش مواد آلاینده هوا تهیه شود . جهت شناسایی یزان آلوده کننده ها نیز می توانند از فاکتورهای گوناگون نظیر رطوبت نسبی ،میانگین درجه حرارت شب و روز گرادیان آدیا باتیکی حرارت.ترار باران ،طوفان و فاکتورها های خروجی استفاده برای عیین میزان دقیق آلودگیها می توان از فاکتورهای خروجی استفاده نمود.

فاکتورهای خروجی عبارت است از معدل آماریمیزان یات سرعتی است که مواد آلوده کننده ها یک فعالیت مشخص بوده و بوسیله مقایسه با استاندارد های خروجی وابسته به آنها انجام می گردد.

 ۱- تاثیرات آلودگی هوا:

تاثیر بر گیاهان نه گیاهنی که در معرض هوای حاوی دی اکسد سولفور هستند به شدت صدمه می بیند.

تاثیر بر انسان و حیوان:

انسان وقتی در معرض هوای بیشتر کگه در آن دما زیادی واقع شود بینایی اش تحت تاثیر قرار می گشیرد . میزان مرگ و می کسانی که در معرض هوای آلوده به دی اکسید گوگرد بود. وبیماری های قلبی یا ریوی دچار شده اند روز به روز افزایش می یابد در نتیجه احتراق ناقص سوخت در موتور های بنزینی کارخانه ها…….. و منواکسید کربن در هوا منتشر می شود و ذراتی حاوی گاز c  o را استنشاق کنیم گاز coبا هموگلبین خون تر کیب و جلو بافت اکسیژنی را می گیرد و وقتی که سطح اشباع هموگلبین خون در حدود ۲۰% با شیب به قلب صدمه زده و به بافت خون گیر زیان می رساند وقتی مقدار ماده یا شده ۱۰%باشد سر در عارض  می گردد وقتی سطح دی اکسید نیتروژن مو.جود در هوا بالا ازر جدار قابل قبول باشد بیماری تنفس در میان کودکان شایع می شود هنگامی که در اکسیژن هوابیش از ۵۰۰میلی گرم در متر مکعب و واکنش فتو شیمیایی نیز در حد بالایی باشد انسان چار تنگ نفس می گردد جاری شدن آب از گلو یا چشم از جمله  مشکلات اساسی دیگر است.

( مهندسی محیط زیست) کالا ـ کانت رائو

 (آلاینده ها):

پنج نوع از مواد به عنوان آلوده کنندها ی محدوده هوا شناخته شده اند .که باعث به وجود آمدن بیش از ۹۰% از عوامل آلودگی هوا می شوند عبارت اند از :

۱ – کربن منوکسید (c o)

۲ ـ اسید های نیتروژن ( n o)

۳ ـ هیدرو کربن ها (h c )

۴ ـ اکسید های سولفور( s o )

۵ ـ ذرات معلق

که این به شرح اختصاری آنها می پردازیم

 ( co) منواکسید کربن

منواکسید کربن یکی از فراوان ترین و کسترده آلوده کننده ها است که مراتمسفر یافت می شود کربن منواکسید گازی است بی رنگ ،بی بو،بی زه و غیره قابل حل در آب می باشد و این گاز قابل اشتعال است با مشعله آبی می سوزد منابع طبیعی و مصنوعی هر دو تشکیل coاتمسفر سهم هستند وجود co در اگزوز اتومبیل ها و سایر مواد زائد که نتیجه ضعف و ناقص می باشد کامل شناخته شده است.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.