عنوان :
تعداد صفحات : ۲۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در انتخاب مسیر راه عوامل بسیاری را باید در نظر گرفت و همین زیادی عوامل درگیر است کا کار انتخاب مسیر را مشکل و وقتگیر و پرهزینه میسازد. نظیر دسترسی، عوارض طبیعی، زمینشناسی، ضوابط هندسی طرح راه و …
برای ساختمان راه نیاز به مقادیر زیادی مصالح نظیر خاک مناسب برای خاکریزها و مصالح رودخانهای و سنگ برای روسازی و آسفالت و ساختمانهای فنی میباشد. دوری یا نزدیکی مسیر راه از معدن مصالح فلسطین در مخارج راه و در نتیجه در انتخاب مسیر آن تاثیر میگذارد.
و سپس مسائلی تحت عنوان زیبایی راه، حفظ محیط طبیعی و انسانی و در نهایت مخارج ساختمان راه نیز از عوامل مسیر راه هستند. برای حصول اطمینان از حفظ محیط طبیعی باید در هنگام مسیریابی صورتی از نقاط طبیعی با ارزش تهیه نمود و تغییراتی راکه راه دراین نقاط وارد میسازد یادداشت و گزارش کرد. راهها آلودهکنندگان عمده هوا هستند و لازم است که این مطلب هنگام تعیین مسیر راه در نظر گرفته شود و سعی گردد که مسیر از نزدیکی نقاط که پاکی هوای آنها با اهمیت است عبور نکنند . مثلا راههای اصلی پرترافیک را نباید از نزدیکی پارکها و گردشگاههای عمومی عبور داد.
واژه های کلیدی: مسیر راه ، دسترسی، عوارض طبیعی، زمینشناسی، ضوابط هندسی طرح راه ، زیبایی راه، محیط طبیعی ، محیط انسانی و مخارج ساختمان راه
چکیده : ۴
مقدمه : ۵
عوامل تعیین کننده مسیر راه ۶
دسترسی ۷
عوارض طبیعی ۸
ظوابط طرح هندسی ۹
زمینشناسی ۱۰
جنس پی جسم و ساختمانها ۱۱
وجود مصالح مناسب ۱۱
نگاهداری راه ۱۱
زیبایی راه ۱۲
حفظ محیط طبیعی ۱۳
حفظ محیط انسانی ۱۵
مخارج ساختمان راه ۱۸
نتیجهگیری : ۱۹
منابع ۲۰
۱) احتشامی ، منوچهری (راهساز، طرح هندسی و زیرسازی آن) جلد اول
انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، چاپ دوم ۱۳۷۵
۲) منجم، سعید: (راهسازی)، انتشارات انگیزه، چاپ دوم پاییز ۱۳۸۳
۳) قریب، فریدون:( شبکه ارتباطی در طراحی شهری )، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم زمستان ۱۳۸۲
۴) توسلیریال محمود: (اصول و روشهای طراحی شهری و فضاهای مسکونی در ایران، جلد دوم، طراحی دسترسی)، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران وزارت مسکن و شهرسازی، چاپ سوم ۱۳۷۱
محل دقیق و تمام جزئیات مسیر را نمیتوان یکباره و در یک مرحله مشخص ساخت. از این رو مسیر راه در مراحل مختلف و با استفاده از نقشهها و عکسهای هوایی با مقیاسهای متفاوت معین میگردد. نخسست با استفاده از نقشهها و اطالاعات موجود چند مسیر بسیار کلی در نظر گرفته میشود و با مظالعه دقیقتر این مسیرها در طی مراحل مختف مسیریابی صورت میگیرد و سرانجام محور راه را به دقت در روی زمین مشخص می گردد. در این مقاله ما به عواملی که مسیر راه با توجه به آنها معین میگردد می پردازیم.
در انتخاب مسیر راه عوامل بسیاری را باید در نظر گرفت و همین زیادی عوامل درگیر است کا کار انتخاب مسیر را مشکل و وقتگیر و پرهزینه میسازد. احداث راه تغییرات عمدهای در محیط طبیعی و اقتصادی و اجتماعی وارد میسازد که محدود به تامین رفت و آمد وسایل نقلیه نیست. وسعت این تغییرات مخصوصاً در راههای شهری فوقالعاده زیاد است تاجایی که ممکن است روند گسترش و بافت شهر را دگرگون سازد. عوارض طبیعی که هنوز هم یک از عمدهترین تعیین کنندههای مسیر راههای بیابانی است در راههای شهری فقط یکی از بسیار عواملی است که در نظر گرفته می شود . با وجود آنکه عوارض طبیعی در بسیاری از قسمتهای راههای بیابانی تنها عامل تعیین کننده مسیر است ولی نباید مسیر راههای بیابانی هم بدون توجه به عوامل دیگر تعیین گردد و مخصوصاً نباید از تغیراتی که در مسیر در محیط اجتماعی و انسانی و طبیعی اطارف خود ایجاد میکند غافل شد. مشکل کار مسیرگذاری در این است که عموماً بهتر ساختن مسیر با توجه به یکی از عوامل ، مسیر را از نظر عوامل دیگر بدتر می سازد. مثلاً برای حفظ یک منطقه با ارزش طبیعی ، مسیر باید این منطقه را دور بزند. اما چنین دورزن مستلزم هزینه زیادی است و علاوه بر این طول مسیر را زیادتر میسازد و بنابراینهزینه ترافیک را بالا میبرد و طمان رفت و آمد را طولانی تر میکند.
میتوان خلاصه کرد که انتخاب مسیر یافتن وضعیت متعادلی است که با مخارج کمتر دسترسی بیشتر را فراهم می سازد و عوارض نامطلوب محیطی را در حداقل نگاه میدارد. عواملی را که باید در انتخاب مسیر در نظر گرفت به شرح زیر می توان خلاصه کرد.
۱- دسترسی
۲- عوارض طبیعی
۳- ظوابط طرح هندسی
۴- زمینشناسی
۵- جنس پی جسم و ساختمانها
۶- وجود مصالح مناسب
۷- نگاهداری اره
۸- زیبایی راه
۹- حفظ محیط طبیعی
۱۰- حفظ محیط انسانی
۱۱- مخارج ساختمان راه
از نظر فراهم ساختن دسترسی بین مبدأ و مقصد ، مسیر مستقیم بهترین مسیر است. اما کمتر راهی فقط برای ارتباط بین مبدأ و مقصد بدون توجه به دسترسی نقاطی که بین مبدأ و مقصد قرار دارد ساخته میشود. هر راهی علاوه بر اینکه دو نقطه موردنظر را به هم متصل میسازد ، دسترسی مراکز جمعیت واقع در بین آن دو نقطه را نیز تامینمیکند. تشخیص اینکه مسیر از کدام مراکز جمعیت واقع بین کبدأ و مقصد باید بگذرد یک تصمیم اقتصادی سیاسی است که به اهمیت راه و اهمیت نقاط بین راهی و همچنین به هزینه اضافی که عبور از این نقاط ایجاب میکند بستگی دارد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .