مقاله راههای گسترش روابط انسانی مطلوب در مدارس

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله راههای گسترش روابط انسانی مطلوب در مدارس

تعداد صفحات : ۱۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

سخن از خصایص رفتاری و روابط انسانی مطلوب فرهنگی توسط مدیران در مدارس است. از آنجا که رفتارهای مدیران متوسط امور فرهنگی، الگوی دیگران قرار می گیرد و صحیح یا ناصحیح بودن تصمیم ها و رفتارهای آنها فرهنگ جامعه را دگرگون خواهد ساخت، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

در این مقاله درباره راه های گسترش روابط انسانی از جمله رعایت اخلاق اسلامی، اعتماد به نفس، پرهیز از خشونت، قدرت تحمل مسائل و مشکلات، وجاهت اجتماعی، صبر، مسئولیت پذیری، احتراز از پیش داوری، صراحت و صمیمیت در روابط و انعطاف پذیری را مورد بحث قرار می دهد.

مسئولیت پذیری، خصیصه ای است درونی که در انسان موجد حساسیت و اهتمام نسبت به انجام امور و توجه به نتایج و عواقب موضوعات می گردد . امور فرهنگی و اداره مدرسه به علت تاثیر گذاری پایدار در رفتار فردی و اجتماعی دانش آموزان و پایه قرار گرفتن در امور دیگر و به علت عواقب و نتایج گسترده و همچنین برخورداری از حساسیت بسیار بالا ، احساس مسئولیت را به عنوان عاملی مهم در تدوین برنامه های صحیح و مطابق با ضرورت ها طلب می کند .

پذیزش مسئولیت از سوی مدیران مدارس، آنان را در برابر تمام مسائل جامعه برمی انگیزد و موجب تفکر و تامل هر چه بیشتر آنان در امور گوناگون و مختلف جامعه می گردد، چرا که امور فرهنگی ، اصولا در رابطه تنگاتنگ با اجزای دیگر جامعه قرار دارد و بر بیشتر جنبه های آن تاثیر می گذارد .

واژه های کلیدی: رعایت اخلاق اسلامی، اعتماد به نفس، پرهیز از خشونت، قدرت تحمل مسائل و مشکلات، وجاهت اجتماعی، صبر، مسئولیت پذیری، احتراز از پیش داوری، صراحت و صمیمیت در روابط و انعطاف پذیری

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱- رعایت اخلاق اسلامی    ۶
۲- اعتماد به نفس    ۶
۳- پرهیز از خشونت    ۷
۴- قدرت تحمل مسائل و مشکلات (سعه صدر)    ۸
۵- وجاهت اجتماعی    ۹
۶- صبر و شکیبایی    ۱۰
۷- مسئولیت پذیری     ۱۲
۸- احتراز از پیش داوری    ۱۳
۹ـ صراحت و صمیمیت در روابط    ۱۴
انعطاف پذیری    ۱۵
منابع و مآخذ    ۱۷

منابع و مآخذ:

۱ـ محمد حبیبی / خصایص مدیران فرهنگی / مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی تبیان/ ۱۳۷۹

۲ـ لغت نامه دهخدا

۳ـ لغت نامه عمید

مقدمه:

سخن از خصایص رفتاری و روابط انسانی مطلوب فرهنگی توسط مدیران در مدارس است. از آنجا که رفتارهای مدیران متوسط امور فرهنگی، الگوی دیگران قرار می گیرد و صحیح یا ناصحیح بودن تصمیم ها و رفتارهای آنها فرهنگ جامعه را دگرگون خواهد ساخت، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

در واقع رفتار مدیران، رشته در اندیشه ها و شناخت آنان دارد و این حوزه نیز از تمایلات آنها سرچشمه می گیرد. بر این اساس، رفتار مدیران فرهنگی، انعکاس تمایلات و اندیشه های آنان و محل قضاوت و ارزیابی دیگران است. شاخص هایی که در این حوزه از خصایص مدیران فرهنگی ارائه می شود نسبت به دو حوزه قبلی، تعداد بیشتری را به خود اختصاص داده و این امر به دلیل جزئی تر شدن خصایص و تنوع آنها در عینیات است.

شایان ذکر است که آنچه در این مقاله به عنوان ویژگی های رفتاری آمده، بعضاً شباهت هایی با حوزه های دیگر دارد که به هر حال، ترسیم مرز دقیق و پر رنگ میان این حوزه ها و شاخص های مربوطه، در پاره ای موارد، به سختی امکان پذیر است. به همین دلیل، مناسب تر آن دیده شد که شاخص های دارای ارتباط بیشتر با مسائل عینی، در این بخش دسته بندی و ارائه گردند. همچنین ذکر این توضیح ضروری است که صفات و خصایص ارائه شده در این مجموعه تمامی جنبه های رفتاری مدیران را در بر نمی گیرد و به دلایل مختلف مانند شباهت خصایص، محدودیت منابع و احتراز از تکرار برخی مفاهیم، مهمترین شاخص هایی که به نظر می رسید در عملکرد مدیران امور فرهنگی اهمیت بیشتری دارند، گزینش و در این قسمت ارائه شده اند.

۱- رعایت اخلاق اسلامی

مهمترین خصوصیت مدیریتی در راه های گسترش روابط انسانی مطلوب در مدرسه رعایت اخلاق اسلامی است. اخلاق همان صفات نسبتاً ثابت و پایدار شخصیت است که در روانشناسی از آن به عنوان منش نیز یاد می شود رفتار براساس اصول و الگوهای اخلاقی و ارزش های اسلامی امری لازم برای مدیران مدارس محسوب می گردد. اهمیت این شاخص از آن بابت است که مدیران مدارس با اصول و ارزش های فرهنگ اسلامی و توسعه و ترویج آنها سروکار داشته و لذا بایستی خود عامل بدانها باشد و از سوی دیگر رعایت اخلاق اسلامی در برخورد با همکاران و دانش آموزان و اولیاء آنها و نیز تصمیم گیری های مربوطه ضامن ایجاد محبوبیت، پذیرش و موفقیت خواهد بود.

نمونه های از اخلاق اسلامی را می توان خوشرویی، صداقت، توکل به خدا، فروتنی و تواضع، درستکاری، دوری از گناه تهمت، توجه به امر به معروف و نهی از منکر تمایل به ساده زیستی، بی آلایشی، چاپلوسی نکردن، اجتناب از غرور و قضاوت احساسی و مانند آن دانست.

۲- اعتماد به نفس:

۲- انجام فرائض مذهبی

پایبندی مدارس به اصول مذهبی و التزام عملی آنان به انجام فرائض دینی، تأثیر شگرفی در نحوه مدیریت و روابط عمومی آنان دارد . مدیرانی که در تمام مراحل زندگی عالم را محضر خدا دانسته و به موفقیت بیشتری در بعد فردی – اجتماعی دست خواهند یافت . واضح است که تنها انجام اموری که در دین واجب دانسته شده و احتراز از فعالیت ها و امور حرام، برای احراز پست مدیریت کافی نیست، لیکن رعایت این امور و تقید نسبت به آنها ، کمک شایانی به موفقیت مدیران بخصوص در بعد گسترش روابط انسانی آنان خواهد کرد . زیرا در جلب اعتماد همکاران و دانش آموزان و اولیاء آنها به آنها بسیار موثر است .

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.