مقاله راه اثبات اسلام و ادیان گذشته

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله راه اثبات اسلام و ادیان گذشته

تعداد صفحات : ۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اسلام نظامی است عقیدتی که نظام هستی را تفسیر می کند و روش رفتاری را برای دنیا و آخرت مشخص می کند و منابع و احکام آن مقدس است هر یک از ادیان و آیین های الهی وجه یا وجوهی از حقیقت را بر اساس تکوین عقلی و زمانی بشر به ارمغان آورده اند و اسلام که دین آخر است همه وجوه و ابعاد حقیقت است و از این رو مدافع ادیان و آیین های ما قبل خود است.

اگر کسی در حقانیت دین اسلام با ما بحث کند، قرآن معجزه جاودان اسلام، را که قبلاً به پاره ای از وجوه اعجاز آن اشاره کرده ایم به او معرفی می کنیم. اما برای اثبات حقانیت ادیان سابق، مانند دین یهود ودین مسیح، قبل از این که قرآن کریم را تصدیق کنیم ، هیچ گونه دلیلی نداریم و هیچ پرسنده و پویای حقیقت را نمی توانیم قانع کنیم، زیرا هیچ معجزه پایداری همچون قرآن از آن ها باقی نمانده و کارهای فوق العاده و غیر عادی که پیروان این ادیان به نام معجزه برای پیامبران شان نقل می کنند، نمی تواند برای ما دلیل باشد، بنابراین در این مقاله به بررسی حقانیت ادیان گذشته و اسلام می پردازیم.

کلید واژه: اسلام ، ادیان، تاریخ، دین یهود، دین مسیح

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
چکیده    ۵
دین یهود و مسیح    ۶
بیان     ۹
شناخت مسیحیت    ۱۲
مباحثه امام رضا(ع) با جاثلیق    ۲۴
شناختن حقیقت دین اسلام    ۲۷
ظهور اختلاف میان مسلمانان و پیدایی فرق اسلامی    ۳۰
اهل سنت چه کسانی هستند    ۳۲

مقدمه:

اگر کسی در حقانیت دین اسلام با ما بحث کند، قرآن معجزه جاودان اسلام، را که قبلاً به پاره ای از وجوه اعجاز آن اشاره کرده ایم به او معرفی می کنیم. ما نیز هنگامی که برای اولین بار خود را در برابر حقانیت اسلام مردد می بینیم، با توجه به اعجاز قرآن و نیروی عقل و فکر قانع می شویم و به حقانیت و درستی اسلام پی می بریم و معتقد می شویم، چه برای هر انسانی که آزاد فکر می کند در مراحل اولیه اعتقاد به عقیده دینی، خواه ناخواه تردیدها و سوالاتی پیش می آید.

اما برای اثبات حقانیت ادیان سابق، مانند دین یهود ودین مسیح، قبل از این که قرآن کریم را تصدیق کنیم و هنگامی که ذهنمان را از عقیده اسلامی خالی کرده باشیم، هیچ گونه دلیلی نداریم و هیچ پرسنده و پویای حقیقت را نمی توانیم قانع کنیم، زیرا هیچ معجزه پایداری همچون قرآن از آن ها باقی نمانده و کارهای فوق العاده و غیر عادی که پیروان این ادیان به نام معجزه برای پیامبران شان نقل می کنند، نمی تواند برای ما دلیل باشد، چون ناقل آن ها پیروان شان هستندو به این گونه نقل و ادعا نمی توان ادعا کرد از طرفی کتاب های موجود منسوب به پیامبران سابق، مانند تورات و انجیل، هیچ کدام برای این که معجزه باشند، صلاحیت ندارند و نمی توانند مستقلاً، قطع نظر از راه اسلام، دلیلی قانع کننده باشند.

دین یهود و مسیح

کسانی که در دین یهود و مسیح رشد کرده و بزرگ شده اند، وظیفه ای دیگر دارند، بدین معنی که اعتقاد یک یهودی به صحت دین خود، او را از جست و جو در حقیقت دین مسیح و اسلام بی نیاز نمی کند، همچنین یک مسیحی نیز نمی تواند تنها به ایمان به مسیح اکتفا کند، بلکه واجب است درباره دین بعدی یعنی اسلام نیز تحقیق کند، زیرا دین مسیح و یهود ادعای خاتمیت ندارندو احتمال وجود دینی بعد از آن ها، که احکام شان را فسخ کند، وجود دارد نه موسی (ع) و نه عیسی (ع) هیچ کدام نگفته اند که بعداز ما دیگر پیامبری نخواهد آمد.

بنابراین چطور مسیحیان و یهودیان به خود اجازه می دهند که بدون تحقیق در حقانیت دینی که بعد از دین آن ها آمده به دین خود متکی باشند و تنها دین خود را حق بشمارند، پیروان ادیان بنا بر پیروی از عقل و فطرت باید درباره دینی که بعد از دین آن ها آمده، یعنی اسلام،ۀ تحقیق کنند تا در صورت درستی آن دین به آن ایمان آورند و به دستورهای دن جدید گردن نهند، و گرنه می توانند و جایز است که بردین سابق خود پایدار بمانند.

اما مسلمانان، همچنان که گفته آمد، هنگامی که به اسلام اعتقاد پیدا کردند، دیگر به تحقیق تفصیلی درباره ادیان دیگر، ادیان قبل از اسلام یا ادیانی که مدعیان بعد از اسلام برساخته اند، موظف نیستند اسلام ادیان و شرایع گذشته را پذیرفت، اما این قبول دلیل بر حقانیت آن ها نیست. اسلام این ادیان را فسخ کرده است و عمل به قوانین و کتاب های آن ها لازم نیست پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود لا نبی بعدی، بعد از من پیامبری نخواهد آمد و به دستور اسلام او در سخن راستگو و امین است قوله تعالی ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی (نجم/۳-۴) از روی هوا و هوس سخن نمی گوید و هر چه می گوید وحی است از جانب خدا که بر او خوانده شده، پس دیگر به ادعای نبوت های مدعیان اعتنا نمی شود، زیرا ادعاهای بعدی دروغ است.

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.