مقاله روانشناسی ورزش

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله روانشناسی ورزش

تعداد صفحات : ۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

  پیدایش علم روانشناسی ورزشی به قرن بیستم باز می گردد اما اولین مطالعات در این زمینه در سال های آخر قرن نوزدهم انجام شد . در واقع به صراحت نمی توان بیـان کرد که روانشناسی ورزشی دقیقاً در چه زمانی به صورت علم مطرح شد ، به همین جهت برخی ادعا می کنند علم روانشناسی ورزشی هم چون نوزادی است که به تازگی متـولــد شده است . بطور کلی در ابتدا مطالعه رفتار ورزشی در جهت تشریح اصول و موضوعـات روانشناسی عمومی بود و جهت گیری مشخصی بـعـنـوان روانـشـنـاسـی ورزشـی دیـده نمی شد . دکتر نورمن تریپلت  روانشناس دانشگاه ایندیانا ، دراوایل سال های ۱۸۹۷ ، در مجله آمریکایی روانشناسی مطلبی را منتشر کرد کـه بـه گـونـه ای مـسـتـقـیـم بـه روانشناسی ورزشی ارتباط داشت . تریپلت پدیده ای را بررسی کرد که اکنون (( سـهـولـت اجتماعی )) می نامیم ، و آن اثر مساعد مشاهده کنندگان بر عملکرد شخـص اسـت .

او پی برد دوچرخه سوارانی که گروهی فعالیت می کنند نـسـبـت بـه زمـانـی کـه فـردی دوچرخه سواری می کنند ، نیز سریع تر حرکت می کنند . دکترای . دبلیو . اسکـریـپـچـر روانشناس دانشگاه ییل از مطالعه خود چنین نتیجه گرفت که شرکـت در ورزش بـه دارا شدن ویژگی های شخصیتی مطلوب می انجامد.

  دیدگاه جدید مبنی براینکه ورزش رقابتی شخصیت ساز است، ریشه در پژوهش های اسکریپچر دارد ، اما پیشگام شناخته شده روانشناس ورزش دکتر کلمن رابرت گریفـت است . گریفت که به عنوان پدر روانشناسی ورزش از او نام برده می شود، بعنوان اولین شخصی است که سال های زیادی را صرف آزمایش های منظم روانشناسی ورزشی کرده است .

واژه های کلیدی: روانشناسی ورزش، گریفـت، مهارت های روانی، دهه ۱۹۷۰

فهرست مطالب

روند تکاملی روانشناسی ورزش :    ۱
اولین آزمایش در زمینه روانشناسی ورزش :    ۳
از گریفت تا روانشناسی نوین ورزش :    ۹
دهه ۱۹۷۰ ، دهه پیش رفت در روانشناسی ورزش :    ۱۶
روانشناسی ورزش :    ۲۲
مهارت های روانی :    ۳۱
معجزه‌ی روانشناسی در ورزش    ۳۲
منابع :    ۳۶

 منابع :

۱٫ روانشناسی ورزش با رویکرد روانی اجتماعی ، تالیف:اسوآمولا وبرادهتفیلد ترجمه:رضا فلاحی، محسن حاجی لو .

۲٫ روانشناسی ورزش ، تالیف: دیوید ب ـ فراست، ترجمه:عیدی علیجانی ، مه نوش نور بخش

۳٫ روانشناسی ورزشی ، ترجمه نور علی خواجوند . انتشارات آریا .

۴٫ تمرینات ورزشی ، راهی به سوی سلامت روانی ، ترجمه مهتا اسکندر نژاد ، انتشارات دانشگاه تهران

۵٫روانشناسی ورزش از تئوری تا عمل ، ترجمه دکتر سید علی اصغر مدد ، انتشارات دانشگاه فردوسی.

۶٫ اثرات ورزش بر ارگانیسم بدن ، نویسنده: غلامرضا خانی. انتشارات مهتاب .

۷٫ بازی و نقش  آن در رشد کودک ، نویسنده جمشید آریا ، انتشارات دانشکده تربیت بدنی .

 ۸٫ معجزه‌ی روانشناسی در ورزش

 روند تکاملی روانشناسی ورزش :

 مانند پیدایش بسیاری از (( علوم رفتاری )) ریشه مطالعه علمی روانشناسـی ورزش ، به قرن بیستم بر می گـردد در بین سال های آخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم بود که اولین مجموعه مطالعات علمی جنبه های (( روانشناختی ورزش )) چاپ شد. با این همه این مجموعه برجسته مطالعات علمی، منجر به مطالعات (( سیستماتیک )) روانشناس ورزش نشد، تا اینکـه (( کولمن ر. گریفت )) که روانشـناس تربیتی بود دو کتاب در زمینه  (( روانشناسی ورزش )) و (( مربیگری ))۱ در اواخر ( ۱۹۲۰ ) به چاپ رسانید .

  متاسـفانه بعد از دوران (( گریفت )) روانشناسی ورزش ، رشد و ترقی نکـرده تا سال ( ۱۹۶۵ ) که روانشناسی ورزش ، کـار رسمـی خود را از طریق اولیـن کنگره بین الملـلـی روانشناسی ورزش۲ ـ که در روم ایتالیـا برگزار شد ـ آغاز نمود . (( کنگره رم تا مطالعات علمی ، میتینگ ها ، کنگره ها و تعلیم جنـبه های گوناگون ورزش، در اغلب کلاس های  دانشکده ها تا سال ( ۱۹۷۰ ) فاصله زمانی کوتاهی بود .

  اما قبل از آنکـه نظری به زمینه تاریخـی روانشـناسی ورزش داشتـه باشیم باید به این سوالات جواب بدهیم ، چرا خود را به زحمـت اندازیم ؟ از بررسـی تاریخچه و تحـول روانشناسی ورزش چه چیزی یاد می گیریم ؟ ابتدا جالب خواهد بود و کارهای کسـانی را که در این زمینه پیش قدم بوده اند مطالعه کنیم وبدانیم چه جنبه هایی ازروانشناسی ورزش علاقـه آن ها را بر انگیخـته است . بعلاوه روانشناسان معاصر به محققـان قبلی  مدیـون هستند و دست کـم ، کـاری کـه جهـت نشـان دادن احتـرام خودشـان بـه ایـن داوطلـبان و پیش قدمان می توانند انجام دهند این است که بدانند آن ها چه کسـانی هستند و چه کار هایی در ایـن زمینه انجام داده اند ، دوم اینکـه شخص مطالـعه کننده با بررسـی این تحقیقات ( بطور مثال تجربه (( تـریـپـلـت )) ) و مخصـوصـاً نوشتـه های (( گریفت )) چیز های زیـادی در مـورد فرایـند روانشناسی ورزش یاد می گیرد (( گریفت ))  نظریـه هایی ارایه داده است که هر زمانی می تواند به فرضیه های تجربی تبدیل شود .

اما بسیاری از موضـوعاتی که توسط (( گریفت )) بحث شده از نظر روانشناسـان معاصر دوره مانده است ، شاید بخاطر آن است که اغلب آن ها اصلاً نمی دانند که شخصی به  نام (( گریفت )) وجود داشتـه است . خلاصـه مطالعات اولیـه ، برای تقـویت یافته های روانشـناسان معاصـر ، می تواند مورد استفاده قبلـی ، می تواند بعنوان هستـه اصـلی  تحقیقات تجربی مورد استفاده قرار گیرد .

 اولین آزمایش در زمینه روانشناسی ورزش :

  نخسـتین آزمایش علمی ، در سال ( ۱۸۹۸ ) به وسیـله (( تریپلت )) انتشار یافت .

پیش از اینکـه (( تریپلت )) نـتایـج مطالعه اش را انتشـار دهد . (( فیـتز )) مقـاله ای را منتشـر کرد که در آن طرح و ساختمان دسـتگاه نشان دهنده واکنش سریع و داده های  تجربـی را در مورد تفـاوت های فردی ، برای انجام کـار های مورد نیـاز سرعت انتـقال و صحت شرح داد .

 هر چند که این حداقل زمان ممکن مربوط به ارایه پاسخ به محرک توسط آزمودنی را می توان به صورت مناسب تری بعنوان ، (( تحقیق یادگیری حرکتی )) نامید تا اینکـه تحقیـق روانشـناسی ورزش نام گذاشت . به همان ترتیب به مقاله ( ۱۸۹۷ ) (( فیتز )) تحـت عنـوان (( بازی بعنـوان عامـل پیـش رفـت )) علـی رغـم اینکـه دارای ایـده ها و دیدگاه های جالبی در رابطه با بازی ، آموزش و پیـش رفـت بشری می باشد ، به سختی می توان در زمینه روانشناسی ورزش نقشی داد .

 زمینه ساز بودن (( تریپـلت )) نه تنها به علت اولیـن مطالعه صـورت گرفته در ایـن زمینه بوده ، بلکـه به علت طرح خوب و گسـترده آن نیز می تواند خط شکن ایـن زمینه نو به حساب آید .

 مقاله ، در شکل چاپ شده اش از ( ۲۶ ) صفحه تجاوز نکرد و از دو قسمت عمده و با هدف شرح دادن موضوع گام برداشتن ورقابت، تشکیل شده بود .اوابتدا گزارش های رسمی دوچـرخـه سـواری را در مـورد سه نوع مسـابقه حرفـه ای مورد بررسـی قـرار داد :

مسابقه تدوین گام زدن در مقابل وقت نگه داشتن ، مسابقه همره با گام برداشتن در برابر وقت نگه داشتن و مسابقه گام برداشتن یا مسابقه واقعی ، نتایج نشان داد کـه مسابقـات همره با گام برداشتن از لحاظ زمانی سریـع تر از مسابقات بـدون گام بوده است ؛ یعنـی ، ۲۵ % سریـع تر از نـوع اول بوده است . علـی رغـم اینکـه (( تریـپـلت )) دانشـمند دقیقـی بوده ، از خود می پرسیـد که تفـاوت پیدا شـده در بیـن ایـن دو نـوع مسابقه ، همراه با گام برداری و بدون گام برداری ، ناشـی از گـام برداری بوده یا ناشـی از فردی که در مسابقـه شرکـت داشتـه است . برای بافتـن جواب ایـن سوال او هفـت فرضـیه را برای توجیه مسالـه فوق ( هفت تئـوری : کشـش ، حفاظ ، تشویـق ، تشویـق ذهنی ، تلقین (( هیپنوتیزمی )) غیر ارادی و عوامل (( دینامیـکی )) ) پیش کشید . تئـوری اخیر را ثابت نموده است و برای اثبات ارزش واقعـی آن آزمایشگاهی را طراحی کرد .

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تاثیر ورزش بر بیماری
  • مقاله تاریخچه ورزش
  • مقاله نقش ورزش در از بین بردن افسردگی
  • مقاله ورزش پزشکی
  • مقاله ورزش از نظر اسلام
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.