1,477 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۱۸
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
زیبایی یکی از منازلی است که هنر باید از آن بگذرد و به مرحله متعالیتر برسد. در این دیدگاه عقل، زیبایی را ادراک کرده و حس بامعنا بخشی این دریافت، زیبایی را لمس میکند.
در تفکر اسلامی اصل و اساس زیبایی و زیباییشناسی به خداوند باز میگردد. روح و اندیشه هنرمند ایرانی، اسلامی، مذهبی است و چنین باوری در اثر هنری او تجلی مییابد. پس باید در نظر داشت که علم و معرفت به هنر و زیبایی در تفکر اسلامی با معنای رایج آن در غرب که از قرن هجده آغاز شد، تفاوت دارد. مبادی هنر و زیبایی در اسلام کاملاً عرفانی و تابع نگرش معنوی مسلمین به حقیقت و هستی و آدمی و عالم است. در این نگرش انسان زیبا آفرین، حقیقت زیبایی خداوند را به تصویر میکشد.
فرش دستباف ایران دارای اصول قدرتمند و مستحکمی است که زیباییها بر پایه آن شکل گرفتهاند و چنانکه مبانی زیباییها، کشف و تبیین شوند، درمییابیم که چگونه آنها با ارزشهای هنری و فرهنگی کشورمان پیوستگی و ارتباط دارند و برگی دیگر بر هویت ملی ایرانیان در جهان اضافه خواهند کرد.
شاید سادهترین راه احساس رضایت انسان در مواجهه با اثر زیبا، درک بصری وزن، تناسب و تعادل اشکال و رنگها با یکدیگر و نظم بیان اجزا باشد ولی باید توجه داشته باشیم که بحث درباره جوانب هنری یک اثر از بحث درباره جوانب کاربردی آن مشکلتر است. جنبه کاربردی اثر عینی است ولی جوانب کاربردی آن مشکلتر است جنبه کاربردی اثر عینی است ولی جوانب هنری اثر تنها بصری نیست و در اینجاست که حتی بحث هنر والا و هنر عامه نیز به میان میآید چون هنر عامه به دلیل در نظر گرفتن سلائق بازار و مشتری تابع تغییرات آنی و به روز میشود ولی هنر والا آن است که در افزایش یا کاهش دیدگاههای هنرشناسی مردم، سهیم باشد و به این علت است که هنرمندی که هنر والا میآفریند، آگاهانه و از سر تعمق و تأمل طرح میزند، رنگ انتخاب میکند و تاروپود را به هم میبافند. در اینجا منویات درونی فرد با آمیختههای علمی و تجربی و ذوقی وی، درهم میآمیزد و در این حالت زیباییها را افشا کردن کار آسانی نیست چه دشواری شناخت در آن است که جوهر پدیدار در سطح و نما باقی نماند. هرچه هنرمند با استعدادتر باشد، گزینش او از حیات در اثرش، جوهر وجود انسان را بیشتر نشان میدهد و بدین گونه مخاطب با درک زیبایی، خود را در اثر تعریف و تفسیر میکند.
واژه های کلیدی: هنر، زیبایی، فرش ایرانی، طبیعت، اسلامی، دیدگاه غربی
چکیده : ۱
تعاریف زیبایی ۲
زیبایی از دیدگاه صاحب نظران غربی ۸
زیبایی رنگ ۱۱
زیبایی ابعاد ۱۱
نتیجه گیری ۱۲
منابع ۱۵
– نصر، حسین، معرفت و معنویت، ۱۳۸۰، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی
– شریعتی، علی، هنر، ۱۳۶۱، تهران، اندیشمند
– دریایی ، نازیلا، زیباییشناسی در فرش دستبافت ایران، ۱۳۸۶، تهران، مرکز ملی فرش
-پازوکی، شهرام، مقوماتی درباره مبادی هنر و زیبایی در اسلام باشاره به مثنوی معنوی، ۱۳۸۴، دانشگاه تهران
– عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، ۱۳۸۱، تهران، امیرکبیر
ذهن انسان امروزی کشش علمی دقیقی دارد و از این نظر، با ذهن انسان جوامع بدوی که کاملاً حسی بود. کاملاً متفاوت است. به همین دلیل باورهای اسطورهای و نمادین در ذهن انسان بدوی قوی بود. نگرش به زیبایی در آن با توجه به ساختار مشترک انسان و طبیعت – که از راه ریاضیات سنجیدنی است معنا میشود طبیعت خاستگاه اولیه الهام هنرمند و عامل خیالپردازی ذهن و نقش کردن اوست. کافی است در این ارتباط ، هنرمندان زبان برقراری و ایجاد ارتباط را بداند. در آن صورت با درک اشکال طبیعت، نقوش تصویر شده در هستی خود را رقم میزند و در این طریقه نقش کردن است که نسبت در نظر گرفته میشود و با توجه به آن، آهنگ کار ساخته شده و نقش به وجود میآید که نقش چینش اشکال، در راستای فرهنگ تصویری اجتماع است .
زیبایی یکی از منازلی است که هنر باید از آن بگذرد و به مرحله متعالیتر برسد. در این دیدگاه عقل، زیبایی را ادراک کرده و حس بامعنا بخشی این دریافت، زیبایی را لمس میکند.
در تفکر اسلامی اصل و اساس زیبایی و زیباییشناسی به خداوند باز میگردد. روح و اندیشه هنرمند ایرانی، اسلامی، مذهبی است و چنین باوری در اثر هنری او تجلی مییابد. پس باید در نظر داشت که علم و معرفت به هنر و زیبایی در تفکر اسلامی با معنای رایج آن در غرب که از قرن هجده آغاز شد، تفاوت دارد. مبادی هنر و زیبایی در اسلام کاملاً عرفانی و تابع نگرش معنوی مسلمین به حقیقت و هستی و آدمی و عالم است. در این نگرش انسان زیبا آفرین، حقیقت زیبایی خداوند را به تصویر میکشد.
مطابق تعریف فرهنگ فارسی عمید ، «زیبا به معنی زیبنده، نیکو، خوب، خوبرو، خلاف زشت، زیبایی: زیبا بودن، خوبی. زیبایی شناسی : شناختن زیبایی، شناسائی انواع زیباییها، علمی که درباره زیبایی و احساساتی که از مشاهده زیبایی در انسان پیدا میشود، بحث میکند و علم الجمال میباشد.»
افلاطون زیبا و برداشت انسان را از زیبایی در کیفیت اعمال انسانی یا وجه کاربردی زندگی میداند. «هر کاری که به وجه زیبایی انجام داده شود زیباست و اگر به طرز زشتی انجام شود زشت است.»
او ایجاد هماهنگی در بین عناصر را در القا حس زیبایی به آدمی موثر میداند : دو چیز که با هم متضاد هستند تا زمانی که این تضاد در بین آنها باقی است نمیتوانند با هم جور باشند، باید به نوعی متحد شوند تا هماهنگی بوجود آید.»
ایجاد این حس در وجود ما به شناسایی تمایلاتمان کمک میکند.
او زیبایی را این گونه تعریف میکند : «زیبایی همیشه هست نه از بین میرود، نه بزرگتر و کوچکتر میشود. طبیعت آن چنین نیست که از یک لحاظ زیبا باشد و از لحاظ دیگر زشت، یا اکنون زیبا باشد و وقت دیگر زیبا نباشد یا در مقایسه با یک چیز زیبا باشد و در مقایسه با دیگری زشت باشد یا در یک مکان زیبا باشد و در مکانی دیگر زشت. یا به نظر یک عده زیبا و به نظر عده دیگر زشت. زیبایی چیزی اشت که با خود و برای خود، ابدی و مطلق وجود دارد. هر امر زیبا به نحوی از زیبایی بهرهای دارد.
به راستی هنرمند زیباییشناس ایرانی، عاشق است میل به خوبی دارد و این عشق و خوبی او را به وادی نامحدود هنر آفرینی زیباییها رهنمون میسازد.
زیبایی شناسی را میتوان دانش قوانین عمومی هنر و علم ماهیت آفرینش هنری دانست و هنر میتواند کاملترین صورت انعکاس یافته زیبایی از واقعیت باشد .
درک زیباشناسانه یک موضوع مرکب است یعنی هم عوامل عاطفی و هم عوامل عقلی در آن دخالت دارند. کانت در کتاب نقد داوری دربارهی داوری زیباشناختی بین داوری نقل و داوری موضوعات مطبوع تفاوت میگذارد. داوریهای ذوقی فارغ از تعلقات منفعت طلبانه و داوری مطبوع به بهرهمندی حواس ظاهری ما مربوط میباشند.
سخن در این مطلب نهفته است که ما بایستی برای ادراک زیبایی و ملاکهای تشخیص اثر زیبایی، ویژگیهای اساسی و مشترکی را در اثر بررسی کرده و بدان قائل باشیم.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .