مقاله سازمان پلیس اداری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله سازمان پلیس اداری

تعداد صفحات : ۲۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره پلیس اداری، فرق پلیس اداری با پلیس قضایی، اقدامات پلیس اداری و اهداف آن، حدود اختیارات پلیس اداری در حالت اضطراری، نقش مددکاری اجتماعی در سازمان پلیس و پیشگیری از جرم با کمک مددکاری اجتماعی را توضیح می دهد.

پلیس اداری وجود اشخاص یا مأمورینی را که به جامعه نظم می‌بخشند و نیروی انتظامی، شهردار، فرماندار و غیره، لیکن در اصطلاح حقوقی، پلیس اداری بیانگر فعالیتی است که دولت به منظور حفظ نظم عمومی انجام می‌دهد و دارای دو مفهوم پلیس اداری عمومی و پلیس‌های اداری اختصاصی است.

پلیس اداری عمومی در برگیرنده مفاهیم امنیت عمومی، ‌آسایش عمومی و بهداشت عمومی است. تأمین امنیت عمومی در واقع شامل اقداماتی است که دولت به منظور حفظ تمامیت ارضی کشور حفظ منافع شخصی افراد و حتی پیشگیری از جرایم انجام می‌دهد. برقراری نظم عمومی بیشتر متوجه امور مادی و صوری جامعه است: دفع توطئه علیه دولت، جلوگیری از ارتکاب جرم و تخلفات و غیره، لیکن محدود به این امور نیست. بلکه در برخی موارد، مقامات پلیس اداری اختیار دارند از اعمالی که منافی اخلاق حسنه اجتماعی است نیز جلوگیری به عمل آورند مانند جلوگیری از انتشار عقاید و افکار انحرافی و بخش نوشته‌ها و مجلات ضاله و غیره . علاوه بر موارد فوق، دولت به اتخاذ تدابیر و اقداماتی در خصوص وقایع و حوادث طبیعی (زلزله،‌ سیل، حریق و غیره) و حوادث غیر طبیعی (حوادث رانندگی) است. تأمین آسایش عمومی نیز به واسطه جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی و اقداماتی که مخل آسایش مردم است (مزاحمت ها، سر و صدا و غیره) تحقق می‌یابد. بالاخره تأمین بهداشت عمومی به کلیه اقداماتی که دولت به منظور بهبود کیفیت زندگی و تندرستی آحاد مردم انجام می‌دهد اطلاق می‌شود مانند نظارت دولت بر کارخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی.

 واژه های کلیدی: پلیس اداری، پلیس قضایی، اقدامات پلیس اداری ، نقش مددکاری اجتماعی و پیشگیری از جرم

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
کلمه پلیس به دو معنا به کار می‌رود:    ۲
مداخله دولت در کارها و فعالیت‌های اجتماعی    ۲
پلیس اداری    ۲
فرق پلیس اداری با پلیس قضائی:    ۳
اهداف پلیس اداری:    ۳
مقامات پلیس اداری:    ۴
همکاری مقامات پلیس اداری با یکدیگر:    ۵
نظامهای پلیسی:    ۵
اقدامات پلیس اداری معمولاً به صورت یکجانبه می‌باشد و می‌تواند یکی از مراحل زیر    ۶
باشد:    ۶
۱-  آئین‌نامه انتظامی؛    ۶
۲-  اخطار اداری؛    ۶
۳-  الزام اداری:    ۶
حدود اختیارات پلیس اداری در حالت اضطراری:    ۷
پلیس اداری و علمی    ۸
پلیس علمی    ۱۰
پلیس اداری اختصاصی:    ۱۰
حقوق اداری    ۱۱
الف) خدمات عمومی:    ۱۱
ب) حفظ نظم عمومی:    ۱۲
پلیس اداری عمومی    ۱۲
شناخت پلیس اداری    ۱۲
نقش مددکاری اجتماعی در سازمان پلیس    ۱۳
رابطه مددکاری اجتماعی و پلیس    ۱۳
پیشگیری از جرم با کمک مددکاری اجتماعی    ۱۴
مراکز مددکاری در سازمان پلیس    ۱۵
همگرایی مددکار اجتماعی و پلیس    ۱۶
منابع:    ۱۷

منابع:

 ۱) طباطبائی مؤتمنی، منوچهر؛ حقوق اداری، تهران، سمت، ۱۳۸۱، چاپ هفتم، ص ۲۳۰-۲۲۰٫

 ۲) موسی‌زاده، رضا؛ حقوق اداری، تهران، نشر میزان، ۱۳۸۱، چاپ سوم، صص ۶۲-۶۰٫

 ۳)انصاری، ولی ا…؛ کلیات حقوق اداری، تهران، نشر میزان، ۱۳۷۴، چاپ اول، ص ۱۲۰

 مقدمه

جرم یک پدیده اجتماعی است و بروز آن نیز تاحدی ناشی از نابسامانیهای اجتماعی می باشد و باید در قالب اجتماعی بررسی و با توجه به شرایط ،  امکانات و فرهنگ جامعه به آن پرداخته شود. مسائلی از نوع فقر، گرسنگی، دسترسی نداشتن به امکانات آموزشی ، بیکاری و نظایر آن و نیز افزایش بیش از حد جمعیت و در نتیجه آن حجم بالای جمعیت جوان امروزه بسیاری از مسائل و چالشهای بالقوه را به گونه ای پیوسته و چرخه ای در جوامع زمینه سازی کرده است. در این میان برخورد فرهنگها ، بی سازمانی اجتماعی، مشکلات رفتاری و نابهنجاری های اجتماعی خود شرایط بروز جرایم و انحرافات و

کجرویهای اجتماعی را فراهم کرده است. امیل دورکهیم جامعه شناس معروف نیز می گوید جرم پدیده طبیعی اجتماعی است و از نظام فرهنگ و تمدن هر اجتماع ناشی می گردد تا اجتماع و نظام آن باقی است جرم نیز دارای خصوصیات دائمی خواهد بود. اوضاع و احوال محیط اجتماعی که بزهکار در آن

زندگی می کند مانند چگونگی زیربنای خانوادگی ، شغل ، افکار عمومی ، اعتقادات مذهبی ، مسکن ، تراکم جمعیت ، وضع اقتصادی تولیدات صنعتی و سیاسی ، اداری ، قضایی ، طرز کار پلیس و حتی روش تدوین قوانین کیفری در وقوع جرایم مؤثرند .

 کلمه پلیس به دو معنا به کار می‌رود:

  ۱- پلیس به معنای خاص؛ که به مجموعه مأموران، مقامات و سازمان‌هایی  اطلاق می‌شود که در جامعه عهده‌دار حفظ نظم عمومی‌اند؛

   ۲- پلیس به معنای عام؛ که به مجموع وظائف و اختیاراتی اطلاق می‌شود که از  طرف مقامات عمومی به منظور حفظ نظم عمومی، بر افراد تحمیل می‌شود وآزادی آن‌ها را محدود می‌کند.

   مداخله دولت در کارها و فعالیت‌های اجتماعی

 گاه به صورت مستقیم است و دولت خودش فعالیت اجتماعی را بر عهده می‌گیرد که به این نوع از فعالیت‌ها خدمات عمومی یا امور عمومی می‌گویند وگاه به صورت غیرمستقیم بوده و دولت فقط نظاماتی را وضع می‌کند تا افراد درچارچوب آن نظامات به فعالیت خود ادامه دهند، این نوع مداخله دولت را پلیس اداری می‌گویند.

   پلیس اداری

 یکی از وظائف اصلی و مهم دولت است و مبتنی بر مکتب اقتصادآزاد می‌باشد بدین معنا که فعالیت‌های خصوصی، قادر به تأمین نیازها و منافع  عمومی می‌باشد و دولت نباید در امور اجتماع مداخله کند مگر در مواردی که  فعالیت‌های مزبور از مسیر صحیح خود خارج شوند، در این صورت است که دولت  با وضع نظاماتی آن را کنترل خواهد کرد. اصل ۴۴ قانن اساسی که اقتصاد  کشورمان را مبتنی بر سه پایۀ دولتی، تعاونی و خصوصی می‌کند، در راستای  تحقّق هدف فوق می‌باشد.

 فرق پلیس اداری با پلیس قضائی:

 ۱-  پلیس اداری به منظور حفظ نظم عمومی، سعی در جلوگیری از وقوع جرائم  دارد در حالی که پلیس قضائی عهده‌دار کشف، تعقیب و تسلیم مجرمین به دادگاه  صلاحیت‌دار است.

 ۲-  ادارۀ پلیس اداری بر عهدۀ مقامات اداری است در حالی که پلیس قضائی در  صلاحیت مقامات قضائی بوده و زیر نظر مقامات قضائی انجام وظیفه می‌کند.

 اهداف پلیس اداری:

 ۱-  امنیت عمومی؛ اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد امنیت مادی جامعه؛ مثل حفظ  امنیت در فروشگاه‌ها، هتل‌ها و…؛ نصب چراغ و گماردن پلیس از وظائف پلیس  اداری است و مقامات اداری موظفند تا حد امکان، با تدابیری که اتخاذ می‌کنند،امنیت عمومی را برقرار سازند.

 ۲-  آسایش عمومی؛ برنامه‌ریزی برای فقدان هر گونه عاملی که موجب آزار وناراحتی مردم می‌شود؛ مثل سر و صدای زیاد به ویژه در شب و آلودگی محیط و…  که مخلّ آسایش باشند.

 ۳-  بهداشت عمومی؛ برنامه‌ریزی در جهت فقدان هر گونه عاملی که موجب امراض و ناراحتی مردم می‌شود؛ مثل حیوانات، منازل خصوصی، معابر، آب و…

 ۴-  اخلاق حسنه؛ مثل جلوگیری از پخش سی‌دی‌های مستهجن یا فیلتر کردن بعضی از سایت‌های غیر اخلاقی یا جلوگیری از پخش عقاید انحرافی.

 

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.