مقاله سلامت روان و بیماریهای مزمن جسمی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله سلامت روان و بیماریهای مزمن جسمی

تعداد صفحات : ۲۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به تعریف بیماری مزمن، اختلالات و مشکلات روانی  ناشی از بیماریهای مزمن، راهکارهای مقابله با مشکلات روانی ناشی از بیماریهای مزمن و سلامت خانواده و مراقبین بیماران مزمن جسمی را مورد بررسی قرا ر می دهد.

بیماری مزمن بیماری طولانی مدتی است که تغییرات جسمانی در بدن ایجاد می کند و کارکردهای بیمار را محدود می گرداند . بیماری مزمن معمولاً  صعب العلاج است و دوره درمان آن طولانی و مراحل بهبود آن دشوار می باشد و در برخی موارد این بیماری لاعلاج است و درمان قطعی و مشخصی برای آن وجود ندارد . بیمار ناچار است برای یک دوره طولانی از عمرش و یا تا پایان عمر این بیماری را تحمل کند و با عوارض ناشی از آن کنار بیاید و خود را با شرایط دشوارو ناگوارآنها سازگار کند و بپذیرد که دیگر هرگز نمی تواند از نظر جسمانی به وضعیت قبل از بیماری خود بازگردد.

بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن جسمی و صعب العلاج ، به دلیل وضعیت دشوار و ناکام کننده بیماری خود دچار اختلالات و مشکلات روانی متعددی می شوند که از جمله مهمترین و شایع ترین آنها اضطراب و افسردگی است .

واژه های کلیدی: بیماری مزمن، مشکلات روانی  ، راهکارهای مقابله، سلامت خانواده و مراقبین بیماران مزمن جسمی

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تعریف بیماری مزمن     ۶
اختلالات و مشکلات روانی  ناشی از بیماریهای مزمن    ۷
راهکارهای مقابله با مشکلات روانی ناشی از ببیماریهای مزمن    ۱۱
سلامت خانواده و مراقبین بیماران مزمن جسمی    ۱۹
منابع    ۲۱

منابع

۱-خلاصه روانپزشکی – کاپلان ، سادک – نصرت الله پورافکاری – ۱۳۸۸

۲- چگونگی کاهش اضطراب در بیماران مزمن – لیلا صمدی – ۱۳۸۶

۳-Physical illness & mental health– ۲۰۱۰

۴-Coping with chronic illness– WHO – ۲۰۱۰

۵-Patient education, coping with chronic illness– ۱۹۹۶

۶-Strategies for coping with a loved one who has a chronic illness– Johns Hopkins medicine – ۲۰۰۳

۷-Tips for coping with chronic illness – ۲۰۰۳

مقدمه

جسم و روان بعنوان دو جنبه از وجود انسان همواره بر یکدیگر تأثیر گذارند و وضعیت یکی از آنها می تواند تعیین کننده وضعیت دیگری باشد . بیماریهای جسمی و اختلالات روانی از ابعاد زیر یکدیگر را تحت تأثیر قرار می دهند :

۱- بیماریهای جسمی از نظر شیمیایی و فیزیولوژیکی می توانند موجب پدید آمدن اختلالات روانی شوند . در بسیاری از مواقع بیماری جسمی می تواند تغییرات شیمیایی و هورمونی در بدن ایجاد نماید و در فرد مبتلا به بیماری جسمی منجر به بروز اختلال روانی گردد. بعنوان مثال با بروز بیماری کم کاری تیروئید ، پایین آمدن سطح هورمون تیروئید ( تیروکسین ) موجب کاهش سروتونین و در نتیجه منجر به بروز افسردگی می شود . همچنین بیماری پرکاری تیروئید می تواند منجر به بروز اضطراب و علائم خشم و پرخاشگری در بیمار شود . بعنوان مثالی دیگر می توان ذکر کرد که بیماریهای مغزی منجر به بروز اختلالات سایکوتیک می شوند . نمونه دیگری از بیماریهای جسمی ، تومورهای مغزی هستند که می توانند منجر به اختلالات کارکرد هوشی ، اختلالات حافظه و اختلالات تکلم و زبان شوند .

۲-بیماریهای جسمی توانائی ها وقدرت جسمانی و عملکردی فرد را دچار اختلال می کند و بدین طریق برای بیمار وضعیت ناامیدکننده ای را به وجود می آورد که منجر به کاهش اعتماد به نفس و امیدواری در فرد می شود . از آنجا که بیمار در مدت بیماری جسمی خود نمی تواند کارآیی های همیشگی جسمانی خود را داشته باشد و بسیاری از فعالیتهایش محدود می شود این وضعیت او را دچاراضطراب ، خشم و افسردگی می کند و او را با استرس و بحران روانی مواجه می سازد. در این شرایط ، بیماری جسمی فرد را از نظر روانی آسیب پذیر می سازد و منجر به ابتلاء به اختلال روانی می شود . مثلاً یک بیمار مبتلا به سرطان ، به دلیل علائم ناتوان کننده بیماریش ، ممکن است توان سازگاری با شرایط این بیماری  و امید به زندگی خود را از دست بدهد و دچار افسردگی شدید شود .

۳-اختلالات روانی به دلیل کاهش ایمنی بدن ، توان مقابله بدن را در برابر بیماریهای جسمی دچار اختلال می کنند . در چنین شرایطی اختلال روانی علت  بروز بیماری جسمی است به طوری که هیچ علت فیزولوژیکی و عضوی برای بیماری جسمی فرد وجود ندارد . اختلال روانی به دلیل تأثیرات روانی که درفرد ایجاد می کند قدرت مقابله فرد را با بیماریهای جسمی کاهش می دهد و بدن را مستعد ابتلا به بیماریهای جسمی می کند . در افرادی که دچار اختلال روانی می شوند استرس ناشی از اختلال روانی بدن فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و موجب می شود  اندامی در بدن که آسیب پذیر تر از بقیه اندامهاست به بیماری جسمی مبتلا گردد . در واقع برخی مواقع  بیماری جسمی واکنش فرد به یک اختلال روانی است و در فرد علائم اختلال روانی را ایجاد می کند . بعنوان مثال در فردی که از نظر وضعیت قلبی عروقی آسیب پذیر است و از نظر خانوادگی مستعد ابتلا به این بیماری می باشد ، بروز اختلال افسردگی می تواند موجب بروز اختلال قلبی در وی گردد . در بسیاری از مواقع که دچار استرس می شویم و تعادل روانی ما دستخشوش تغییر می شود خیلی زودتر به سرماخوردگی ، آنفلوانزا و یا بیماریهای عفونی مبتلا می شویم . حتی تحت شرایط استرس زا ، به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و کاهش مقاومت دستگاه گوارش ، فرد مبتلا به هایکوباکتری ( باکتری مولد زخم معده ) می شود . کولیت روده ( سندرم روده تحریک پذیر ) از جمله بیماریهای جسمی است که هیچ علت جسمانی شناخته شده ای ندارد و اختلالات روانی و استرس می تواند منشأ آن باشد . این قبیل بیماریهای جسمانی مزمن بوده و از آنجا که علت جسمی مشخص ندارند ، درمان مشخصی برای آنها وجود ندارد و بیمار باید تا آخر عمر این بیماریها را تحمل کند .

اشاره به برخی از مهمترین بیماریهای جسمی مزمن که زمینه ساز اختلالات روانی هستند

تعریف بیماری مزمن :

بیماری مزمن بیماری طولانی مدتی است که تغییرات جسمانی در بدن ایجاد می کند و کارکردهای بیمار را محدود می گرداند . بیماری مزمن معمولاً  صعب العلاج است و دوره درمان آن طولانی و مراحل بهبود آن دشوار می باشد و در برخی موارد این بیماری لاعلاج است و درمان قطعی و مشخصی برای آن وجود ندارد . بیمار ناچار است برای یک دوره طولانی از عمرش و یا تا پایان عمر این بیماری را تحمل کند و با عوارض ناشی از آن کنار بیاید و خود را با شرایط دشوارو ناگوارآنها سازگار کند و بپذیرد که دیگر هرگز نمی تواند از نظر جسمانی به وضعیت قبل از بیماری خود بازگردد.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.