مقاله سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP

تعداد صفحات : ۱۶۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در دنیای امروز ،  هر سازمان تولیدی یا خدماتی از روش ها و سیستم های مختلفی جهت برنامه ریزی و تحقق محصولات (خدمات)خود و ارائه آن به بازار مصرف بهره برداری می نماید .

این سیستم ها ممکن است به صورت سنتی ( دستی و کاغذی ) باشند و یا از سیستم های نرم افزاری مدرن کمک گرفته شود آنچه که مهم است نقش اساسی و حیاتی استراتژی های خود را به طور واحد و جامع در کل سازمان هدایت کرده و بازخورهای مربوطه را جهت تصحیح برنامه ریزی و برنامه های آتی دریافت نماید.

فشارهای رقابتی باعث می شود تا سازمان ها مجبور به کاهش قیمت در ارائه ی کالاها و خدمات خود شوند در حالیکه هزینه های داخلی آن ها روز به روز در حال افزایش است یکی از مهمترین راه های کاهش هزینه ها حذف زبان ها و ضایعاتی است که از ارتباطات، هماهنگی های ضعیف در سرتاسر سازمان و نیز ارتباط با مشتریان و تأمین کنندگان منتج می گردد. ERP  همچون یک مرکز اطلاعاتی با جمع آوری و یکپارچه سازی کلیه ی داده ها و اطلاعات جاری ، پردازش و تحویل آن ها به مکان مورد نیاز پرداخته و ضمن مدیریت کامل ارتباطات درون سازمانی ، هریک از کاربران را جهت تصمیم گیری بهتر یاری می کنند.

نرم افزارهای ERP از ماژول های گوناگون (مالی، منابع انسانی، تولید، فروش، خرید و …) تشکیل شده است. اغلب نرم افزارهای ERP  آنقدر منعطف هستند که شرکت های خریدار قادرند تعدادی از ماژولهای مورد نیاز یا همه آنها را نصب کنند . به عنوان مثال شرکت خریدار قادر است فقط ماژول های منابع انسانی و مالی را از این بسته نرم افزاری، خریداری، نصب و مورد استفاده قرار دهد. ذکر این نکته ضروری است که ERP به مثابه ستون فقرات اطلاعاتی سازمان از نظر بانک های اطلاعاتی و فرآیندهای سازمانی محسوب شده و به منزله نرم افزاری برای پشتیبانی فرآیندهای داخلی سازمان می باشد.

در این پروژه سعی بر این بوده است تا با تجزیه و تحلیل های دقیق و بررسی ابعاد گوناگون سازمان آب منطقه ای استان یزد ، میزان آمادگی سازمان را جهت بکارگیری سیستم ERP برآورد نماید. نمونه آماری را کلیه افراد سازمان که به گونه ای با شبکه کامپیوتری سازمان در ارتباط بودند و سابقه کار با نرم افزارهای گوناگون بکار گرفته شده در سازمان را داشته اند تشکیل می دهد لذا جامعه آماری ، شامل ۵۰ نفر از کارکنان سازمان می باشد.

نتایج نشان می دهد که سازمان از نظر در اختیار داشتن تجهیزات سخت افزاری لازم در سطح بسیار خوبی قرار دارد، که البته دارای ضعف هایی در قسمت تحمل بار توسط شبکه کامپیوتری داخل سازمان می باشد که در صورت بکارگیری اجزای قدرتمند شبکه این مشکل بسادگی قابل حل می باشد.

طبق نتایج بدست آمده ، از آنجایی که هم اکنون سازمان از نرم افزارهای پراکنده برای انجام امور در بخش های متفاوت استفاده می نماید و کارکنان بخش های گوناگون باید با چندین نرم افزار مختلف، وظایف خود را انجام دهند، رضایت از این شیوه عملکرد در حد متوسط پایین ارزیابی شده است.

با وجود اینکه سازمان در برگزاری دوره های آموزشی به خوبی عمل کرده است و آموزش های لازم و کافی را قبل از بکارگیری سیستم های جدید در سازمان انجام داده است. اما به دلیل کمرنگ بودن بازخوردگی بعد از برگزاری دوره های آموزشی، رضایت افراد از حضور در چنین دوره هایی در حد متوسط بوده است.

از آنجایی که از ابتدا شیوه تقسیم کار بیشتر نظریه انجام امور به صورت انفرادی داشته است. این امر باعث تمایل کم افراد سازمان در انجام امور به صورت گروهی یا تشکیل تیم های کاری شده است. سازمان باید سعی نماید تا فرهنگ کارگروهی را به طور تدریجی گسترش داده و با آگاه ساختن کارکنان از محاسن انجام امور به صورت گروهی، تعامل واحد سازمانی را با یکدیگر بهبود بخشد.

در اجرای پروژه ERP، نقش فناوری اطلاعات و علوم رایانه حیاتی است. نتایج بدست آمده حاکی از این موضوع است که کارشناسان It سازمان دارای شایستگی های لازم جهت یاری رساندن به تیم های اجرای پروژه و هماهنگی و فراهم کردن بسترهای مناسب رایانه ای هستند.

واژه های کلیدی: ERP، ماژول ها، سیستم یکپارچه، لایه های یکپارچگی، موفقیت، Resource، Business، قوانین، نرم افزار Spss

فهرست مطالب

چکیده    ۱
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه     ۴
۱-۱- بیان مسئله    ۷
۲-۱- ضرورت انجام تحقیق    ۸
۳-۱- اهداف تحقیق    ۹
۴-۱- فرض های اساسی تحقیق    ۱۰
۵-۱- واژگان کلیدی    ۱۱
فصل دوم : ادبیات تحقیق
مقدمه    ۱۶
بخش اول :
۱-۲- معرفی و ویژگی ها    ۱۸
۱-۱-۲-سیر تکاملی ERP    ۱۸
۲-۱-۲-معرفی جامع ERP    ۲۱
۳-۱-۲- ERP از دیدگاه مدیریتی    ۲۴
۴-۱-۲- تفاوت بین ERP یک بانک اطلاعات مرکزی    ۲۶
۵-۱-۲- ERP در ایران    ۲۷
۶-۱-۲- مراحل بهره برداری از یک راه حل ERP    ۲۹
۷-۱-۲- بررسی هزینه ها و امکان سنجی ERP    ۳۰
۸-۱-۲- استقرار پلکانی ERP راهی برای کاهش هزینه    ۳۳
۹-۱-۲- مهندسی مجدد ( BPR) و تفاوت آن با ERP    ۳۸
۱۰-۱-۲- مهندسی مجدد مبتنی بر فناوری    ۴۰
۱۱-۱-۲- مختصری از MRPII, MRP (از زیر سیستمهای erp)    ۴۴
۱۲-۱-۲-ERPII    ۴۹
۱۴-۱-۲- تفاوت ERPII, ERP    ۵۳
۱۵-۱-۲- ERP, MIS    ۵۳
۱۶-۱-۲- عوامل مؤثر در پیروزی و شکست پروژه های ERP    ۵۵
۱۷-۱-۲- انواع روشهای پیاده سازی ERP از لحاظ وسعت فعالیت    ۶۴
۱۸-۱-۲- مباحث انسانی در پیاده سازی پروژه های ERP (نقش نیروی انسانی در انجام پروژه)    ۶۵
۱۹-۱-۲- اجزای تشکیل دهنده ی سیستم های ERP    ۶۷
۲۰-۱-۲- امنیت در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی    ۶۹
۲۱-۱-۲- مزایا و معایب بکارگیری ERP    ۷۲
۲۲-۱-۲- چرا سازمان به ERP نیاز دارد؟ (لزوم پیاده سازی)    ۷۴
۲۳-۱-۲- گزینه های پیاده سازی ERP     ۷۶
۲۴-۱-۲- معرفی دو عرضه کننده عمده نرم افزار Oracle , SAP /EPR    ۷۸
بخش دوم :
۲-۲- معرفی شرکت آب منطقه ای استان یزد    ۸۱
۱-۲-۲- معرفی سازمان    ۸۱
فصل سوم : روش تحقیق
۱-۳- کلیات روش تحقیق    ۸۶
۲-۳- روش تحقیق    ۹۶
۳-۳- جامعه آماری    ۹۷
۴-۳- قلمرو تحقیق    ۹۷
۵-۳- نمونه آماری    ۹۸
۶-۳- روش جمع آوری اطلاعات    ۹۸
۷-۳- روش سنجش روایی    ۹۹
۸-۳- روش سنجش پایایی    ۹۹
۹-۳- روش تحلیل آماری داده ها جهت آزمون فرضیه ها    ۹۹
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات
۱-۴- کلیات    ۱۰۱
۲-۴- نمودارها و جداول آماری    ۱۰۲
۳-۴- آزمون فرض سؤالات پرسشنامه    ۱۲۳
۴-۴- آزمون فرض گروههای مختلف سؤالات پرسشنامه    ۱۳۵
۱-۴-۴- حمایت مدیران    ۱۳۵
۲-۴-۴- ظرفیت تغییر پذیری    ۱۳۶
۳-۴-۴- وجود زیر ساخت های مناسب    ۱۳۷
۴-۴-۴- برگزاری دوره های آموزشی    ۱۳۸
۵-۴-۴- بکارگیری افراد بصورت تیم های کاری    ۱۳۹
۶-۴-۴- قدرت پیشبینی و برنامه ریزی سازمان    ۱۴۰
۷-۴-۴- استفاده کارآمداز گروه مشاوران    ۱۴۱
۸-۴-۴- بهره وری مناسب مهندسان حوزه فن آوری اطلاعات    ۱۴۲
۵-۴- پایایی و روایی پرسشنامه    ۱۴۳
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
۱-۵- مقدمه    ۱۴۵
۲-۵- نتیجه گیری همراه با پیشنهادات     ۱۴۶
۳-۵- پیشنهادات جهت انتخاب نرم افزار مناسب    ۱۴۸
۴-۵- تیم پروژه    ۱۴۹
منابع و مأخذ    ۱۵۰

منابع و مأخذ

سلیمان، احمد (۱۳۸۵)، مقاله برنامه ریزی منابع سازمان، عوامل مؤثر در موفقیت و شکست

خندان، فرزاد (۸۵) ، چهارمین همایش سالانه سیستم مدیریت امینیت اطلاعات- شرکت داده پردازان سیما گران

رحمتی، پرویز (۸۶)، مقاله آشنایی با سیستم ERP، شرکت مهندسی نرم افزار رای ورز

فرشیدفر، فروغ (۱۳۸۶)، ERP چرا و چگونه، مدیر سیستم های پیشرفته شرکت گسترش انفورماتیک ایران.

ظاهری، محمد (۱۳۸۵)، استقرارا پلکانی ERP ، شرکت سند پرداز

صنعتی، محمد ()۸۶)، نقش سیستم های ERP در دگرگون سیستم حسابداری، شرکت نرم افزاری سینا

غلامعلی نژاد، حاجعلی ایوانی (۱۳۸۳)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، استاد راهنما: دکتر کاویانی، چکیده ای از ERP

عابدینی، مهدی (۱۳۸۳)، شناسایی و اولیت بندی عوامل مؤثر بر آمادگی صنعت خودروسازی ایران جهت پیاده سازی ERP، پایانا نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران.

نخعی،‌(۱۳۸۵)، گزارش مصاحبه ای با مهندس نخعی مدیر پروژه ERP ذوب آهن اصفهان، شرکت پردازش سیستم های مجازی

ثقه ای، احسان، سیستم های ERP و فرآیند پیاده سازی آن

سلیمانی، احمد (۱۳۸۵)، مدیریت تحول و پیاده سازی مرحله به مرحله ERP

راه حل های ERP (مبتنی بر فناوری اطلاعات)، کازرونی افشین، کازرونی مهرداد، کارزونی مقدم، حسن- نشر ذره، تهران، دی ماه ۸۱

فصل اول:طرح تحقیق

مقدمه

سازمان های امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می کنند که این رقابت به سطوح بی سابقه ای منجر شده است. بازارهای رقابت جهانی و سازمانها به یافتن راه حل های کاری بهتر با ساختارهای انعطاف پذیر و قابل اطمینانی نیاز دارند. بسیاری از زیر ساختارهای سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم های اطلاعاتی (که فرآیندهای کاری را به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می کنند). توانمندتر شده اند. با اداره بهتر این فرآیندهای مزایای رقابتی قوی تر از طریق کاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود سرویس دهی مشتریان حاصل شوند. در دو دهه گذشته گرایش  خاصی به راه حلی متمرکز که فرآیندهای کاری را بهبود می دهند ایجاد شده است. این راه حل عبارتست از برنامه ریزی منابع سازمان (ERP).

ERP بسته های نرم افزاری هستند که در قالب سیستم های اطلاعاتی قابل پیکربندی هستند. در این سیستم ها سعی بر این است که بهترین رویه های  موجود و جاری در فرآیندهای مربوطه در قالب یک بسته نرم افزاری ارائه گردد. به طور کلی هدف اصلی این سیستم ها را میتوان تمرکز و منطقی سازی اطلاعات و جریان آن در سازمان دانست که این کار ممکن است با تأثیرات عمیق در سازمان مربوطه از جمله مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار همراه باشد. سیستم های ERP حول تفکر  برنامه های کاربردی پیش ساخته تکامل یافته اند.

فروشندگان، برنامه های کاربردی را برای هر بخش تولید می کنند و سازمان ها بر حسب نیاز آن را خریداری می کنند. در این برنامه های کاربردی مدل های گردش کار جاسازی شده اند. هر یک از این برنامه ها در بردارنده داده ها و اطلاعاتی می باشند که به واسطه این اطلاعات فرآیندهای سازمانی را کنترل می نمایند. در سیستم های ERP معمولاً مدل گردش کار در نرم افزار برنامه کاربردی جاسازی می شود.به منظور شکل دهی فرایند گردش کار، بیشتر پارامترهایی که ERP دارد به طریق مختلفی انعطاف پذیر است. مثلاً جریان یک تعیین نیازمندی از طرف مشتری در یک سازمان را در نظر بگیرد که از مرحله اعلام درخواست تا رسیدگی به درخواست وی توسط یک نرم افزار کنترل می شود. یعنی ابتدای مشتری درخواست خود را نماینده خود دریافت نموده سپس تغییرات نیازمندی خود را در برنامه کاربردی مربوط ثبت می کند. سپس با اعمال نظر مدیر اعتباری و مدیر تولید و مدیر فروش تغییرات مورد نظر اعمال می شود. سیستم های ERP جهت خودکار کردن وظایف کاری پدید آمده اند و راه حل اطلاعاتی یکپارچه ای در سرتاسر زیر ساختار سازمانی ارائه می دهند. به طور متداول شرکت ها به جهت برآوردن نیازهای هر یک از سیستم های وظیفه مند نظیر حسابداری، خرید، برنامه ریزی و موجودی، برنامه های کاربردی کامپیوتری مجزایی ایجاد می کنند. چنین سیستم هایی درون جزایر متناقص اطلاعاتی رشد می کنند، بنابراین تحکیم و اتحادشان ممکن نمی باشد.

در نتیجه راه حل سیستم های ERP توانایی اداره کردن را فراهم کرده و اطلاعات و سرویس های دپارتمانهای سرتاسر یک سازمان را یک پارچه می نمایند. این راه حل به سازمان ها اجازه می دهد که تمام منابع شان را تعیین اداره کنند و بدینوسیله آن ها بواسطه یکپارچگی تمام اطلاعات در میان فرایندهای کاری مختلف هزینه ها را کاهش داده و کارایی را افزایش می دهند .

ERP دو مزیت عمده ارائه می کندکه در سیستم های سازمانی غیر یکپارچه وجود ندارد.

۱- یک نگرش یکپارچه سازمانی از تمامی فعالیت ها و وظایف سازمانی و بخش ها است.

۲- یک پایگاه داده ای از سازمان که تمامی فعالیت ها در آن نگهداری و پردازش و تحت نظارت و کنترل قرار می گیرد.

ویژگی های سیستم ERP

در یک جمع بندی می توان گفت سیستم های ERP تنها حاصل اجتماع فرآیندها و وظایف مختلف سازمانی در قالب یک بسته نرم افزاری نیست بلکه حداقل باید دارای چند مشخصه کلیدی باشد تا بتواند به عنوان یک راه حل درست مطرح شود این ویژگی ها عبارتند از : انعطاف پذیری :سیستم های ERP باید بتواند به نیازمندی متغیر سازمان ها و شرکت های استفاده کننده پاسخ دهند.

همچین این سیستم باید به گونه ای باشد که هر جزئی از بسته نرم افزاری بتواند بدون تأثیر در روشهای دیگر در هر سازمانی تغییر کرده ‌‍، اضافه یا حذف شود . فراگیر بودن :سیستم های ERPباید وظایف سازمانی مختلفی را پشتیبانی کنند و متناسب با طیف وسیعی از سازمان ها مورد استفاده قرار گیرند . فراشکتری :این سیستم ها باید به صورت Online به شرکت های دیگر از جمله مشتریان و تأمین کنندگان متصل باشند بهترین روشهای موجود: مجموعه ای از بهترین روش های مورد استفاده و تجربی شده در جهان باید در این نرم افزار گرد آوری شده باشد. شبیه سازی واقعیت:بنای طراحی و استفاده از این نرم افزار شبیه سازی اقدامات و فرآیندهایی است که در سازمان انجام می گیرد.

۱-۱- بیان مسئله

هدف ERP ، هماهنگ کردن کل فعالیتهای شرکت از ارزیابی عرضه کننده تا صورتحساب مشتریان است. ERP از یک بانک اطلاعاتی متمرکز برای کمک به جریان یافتن اطلاعات ، بین وظایف ساخت، خرید ، مالی، لجستیک و منابع انسانی در شرکت استفاده می کند. ماهیت ERP یکپارچه کردن کل منابع سازمان از دیدگاه اطلاعاتی تکراری حذف در زمان صرفه جویی می شود و کارایی عملیات بهبود می یابد . این نرم افزار در ابتدا کسب و کار شرکت را بررسی می کند پس از آن برروی مضامین یکپارچه سازی داده ،کاهش هزینه های تعامل و سرعت و صحت اطلاعات، به عنوان مباحث کلیدی استراتژیک متمرکز می شود.

صنعت ERP به سرعت در حال رشد و توسعه است ، در طول یک سال گذشته ۲۰ هزار شرکت،۱۰ میلیارد دلار به فروشندگان ERP پرداخت کرده اند. در کشورما ایران نیاز به این نوع یکپارچه سازی اطلاعات احساس شده است و شرکت ها و سازمان با توجه به بررسی مزایا ، معایب و هزینه های طرح سرانجام تمایل خود را به نرم افزارهای یکپارچه سازی همچون ERP نشان دادند که اولین نمونه ی اجرایی آن را درذوب آهن اصفهان می توان دید.

اما باید در نظر گرفت که :

۱- اجرای این نرم افزار در ایران با مشکلات و موانع زیادی مواجه است .

۲- یک نظریه اثبات شده و تجربه نشان داده است پیاده سازی ERP بدون بررسی ریز ساخت ها و ایجاد آمادگیهای لازم می تواند سازمان را نابود سازد.

هزینه اجرای آن بسیار بالا است و این امر ضرورت بررسی آمادگی سازمانی قبل از هر گونه اقدامی را نشان می دهد.( هزینه های واقعی + هزینه های پنهان)

چنانچه افراد واحدهای مختلف درباره برتری روش های کاری نرم افزار نسبت به روشهایی که بکار می گیرند به توافق نرسند مقاومت نشان میدهند و این امر باعث شکست پروژه هزینه بری همچون ERP می شود .

در بسیاری موارد عوامل مؤثر در عدم شکست و تداوم ERP ناشناخته است .

با توجه به مزایای بی شماری که اجرای درست و دقیق این سیستم به همراه خواهد داشت طی گفتگوهای انجام شده با شرکت آب منطقه ای استان یزد ، این شرکت تمایل خود را جهت بررسی زیر ساخت ها و سنجش میزان آمادگی خود اعلام نمود. در ادامه این سئوال مطرح گردید که برای اجرای موفقیت آمیزERP در این سازمان چه عواملی مؤثر خواهد بود؟ آیا این عوامل نسبت به یکدیگر برتری طلبی دارند؟ و اینکه چه راهکارهایی می توان ارائه داد تا مشکلات احتمالی را حذف نمود؟

۲-۱- ضرورت انجام تحقیق

واقعیت این است که از دهه ۹۰ به بعد شاهد یک چرخش اساسی در نحوه مدیریت امور و اجرای کار در سازمان ها هستیم وبه عبارتی تعین پارادایم ، ماهیت این تغییر پارادایم در تبدیل شدن و تعیین رویکرد از تولید کننده به مصرف کننده است .یعنی سازمان ها به جای اینکه خود تولید کننده ی سیستم باشند به سمت ابتیاع آن حرکت می کنند.دلیل گرایش روز افزون سازمان ها به تعبیه سیستم های نرم افزاری ERP و رشد صعودی سهم جهانی بازار شرکت های تولید کننده نرم افزاری ERP در این پارادایم نهفته است .

با توجه به اهمیت شناخت واقعی از ERP، در شرایط کنونی انتظار می رود که مدیران به منظور شناخت هرچه صحیح تر مفهوم ERP و موضوعات مرتبط با آن بکوشند. مدیران لازم است بدانند که حرکت به سمت ERP نه یک پروژه؛ بلکه یک تحول در نحوه زندگی سازمان است . شرکت آب منطقه ای استان نیز با درک این ضرورت  ها درصد برآمده تا محکی را بر پیکره سازمان خود در زمینه ERP بزند که همانطور که گفته شد به دلیل عواملی همچون هزینه های بالای اجرایی، پیش از اقدام جهت اجرا ،لازم است قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی برای پیاده سازی ERP، آمادگی سازمان برای این امر مورد ارزیابی قرار گیرد .مسعود شمس احمدی فوق لیسانس کامپیوتر از USA و دارای تجربه ۲۰ سا له در امر انتخاب و پیاده سازی و پروژه های بزرگ در خارج از کشور می گوید : آن قدر که در مورد ERP در ایران شنیده ام در آنجا          نشینده ام و این خیلی جالب است .ERP یک ابزار است ابزاری که اگر سازمان آماده باشد و بنیان های اولیه ان به درستی گذاشته شده باشد و درست انتخاب و درست پیاده شود، می تواند به تحقیق اهداف استراتژیک و چشم اندازهای سازمان کمک کند.

۳-۱- اهداف تحقیق

اعتقاد بر این است که ERP مناسب، منافع و دست آوردهای موثری را در زمینه های استراتژی ، عملیاتی و اقتصادی عاید سازمان می نماید . بنابراین ،ERP در سازمان ضمن ایجاد یکپارچگی در درون شرایط یکپارچگی با موقعیت های برون سازمانی را ایجاد نماید. باید نگرشی سیستمی ایجاد کند و فرآیند گرایی را جای وظیفه گرایی نشاند.

ERP باید بتواند از طریق بهبود فرآیندها، موقعیت سازمان را ارتقاء بخشد . با توجه به این موارد اهداف تحقیق را می توان بصورت ذیل تدوین نمود تا نتایج نهایی بدرستی حاصل شود.

شنایایی عوامل موثر بر اجرای موفقیت آمیز ERP در سازمان

شناسایی موانع احتمالی و موجود در مسیر اجرای ERP

اولویت بندی عوامل موثر شناسایی شده

ارائه راهکارهای مناسب جهت ارائه به سازمان برای تحقق اهداف سازمانی ERP

۴-۱- فرض های اساسی تحقیق

فرضیات تحقیق حاضر به شرح زیر می باشد

پشیتبانی مدیران عالی سازمان از بکارگیری طرح های It جهت ساماندهی بهتر امور اجرایی

بررسی میزان ظرفیت تعیین پذیری در جوانب مختلف سازمان

وجود زیر ساخت های مناسب سخت افزاری و نرم افزاری در سازمان

بهره وری مناسب مهندسان حوزه فن آوری اطلاعات

سابقه برگزاری موفق دوره های آموزشی و اثر بخشی در سازمان

قدرت برنامه ریزی سازمان در حل و فصل مسائل بوجود آمده در سازمان

بکارگیری افراد بصورت گروه و تیم کاری

میزان استفاده از گروه مشاوران و همکاری اعضای سازمان با این گروه ها

در صورتی که فرضیات فوق در سازمان وجود داشته باشد، آن سازمان شایستگی های لازم جهت اجرای پروژه ای همچون ERP را خواهد داشت.

۵-۱- واژگان کلیدی

ERP: ابتدا تعاریف موجود از منابع مختلف را می آوریم:

ERP یک سیستم اطلاعاتی قابل تغییر و تنظیم است که تمام قسمت های مختلف و اطلاعات و فرآیندهای آن شرکت را یکپارچه می کند .

ERP یک تفکر، فناوری و سیستمی برای مدیریت مؤثر تمام منابع در یک سازمان که این مدیریت از طریق اتوماسیون و یکپارچه کردن تمام فرآیندها و در نتیجه بالا بودن کارایی سازمان است .

روشی برای برنامه ریزی و کنترل مؤثر تمام منابع مورد نیاز برای دریافت تولید ، ارسال و پاسخگویی ،نیازهای مشتریان در شرکت های تولیدی ، توزیعی و خدماتی

ERP یک راه حل مبتنی بر فناوری اطلاعات است که تمام منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته با سرعت، دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می دهد تا بطور مناسب فرآیند برنامه ریزی و عملیات سازمان را مدیریت نمایند.

و در نهایت  : ERP سیستمی جامع است که سعی در مدیریت مؤثرتر تمام منابع و یکپارچه سازی همه وظایف و بخش های موجود در یک سازما یا استفاده از یک سیستم کامپیوتری واحد را دارد که بتواند نیازهای خاص و ویژه ی این بخش ها را برآورده سازد . این کار بااستفاده از یک نرم افزار کامپیوتری انجام می شود که بوسیله ی یک Data base واحد، امکان به اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباط بخش های مختلف را با یکدیگر برقرار می سازد. این نرم افزار از تعدادی ماژول های نرم افزاری تشکیل شده است که هریک بخشی از وظایف موجود در یک شرکت را بر عهده دارند . اغلب نرم افزارهای ERP آنقدر منعطف هستند که شرکت های خریداری کننده قادرند تعدادی از ماژول های مورد نیاز و یا همه آن ها را نصب و بکار گیرند. پس بطور خلاصه می توان گفت : یک مجموعه از ماژول های یک پارچه آماده راه اندازی از پیش طراحی شده که تمامی فرآیندهای کسب و کار سازمان را پوشش می دهد .

ماژول : ماژول ها در ادبیات برنامه نویسی به مجموعه  برنامه های مستقلی اطلاق می شود که در داخل برنامه های دیگر به اجرا در می آیند. در تعریف ارائه شده برای ERP ، منظور از ساختار ماژول بیشتر استقلال بخش های مختلف برنامه از یکدیگر است به این معنا که وجود برنامه ها یا نرم افزارها یا ماژول های مختلفی از جمله مالی، منابع انسانی، برنامه ریزی و کنترل تولید و عملیات و. … در دل یک بسته  ERP مانع از توسعه بخش هایی از ERP در سازمان نمی شود و حق انتخاب به راحتی برای کاربر فراهم است.

سیستم یکپارچه : معماری و ساختار ERP بگونه ای است که یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سطح سازمان را فراهم نموده و جریان روان اطلاعات بین بخش های مختلف سازمان را فراهم می آورد .

لایه های یکپارچگی : برای یکپارچگی چند لایه به شرح ذیل میتوان برشمرد:

یکپارچگی در داده ها (Data in tegraton ):که از افزونگی و تناقض در داده ها جلوگیری می کند.

یکپارچگی در اطلاعات (Info Int): ترجمان Data در حوزه های مختلف است و داده ها نباید تناقض داشته باشد.

یکپارچگی در فرآیند (Process – int): چنانچه فرآیندهای یک سازمان ضعیف باشد وقتی سازمان تحت فشار اقتصادی قرار می گیرد پاره شدن از همان حلقه های ضعیف آغاز می شود، ارتباط فرآیندها ، تأثیر آن ها بر یکدیگر و بر نتیجه مورد انتظار و نحوه تعامل افراد در انجام فرآیند ، از موارد یکپارچگی در فرآیندها محسوب می شود.

یکپارچگی در منابع انسانی ( People- int): ارتباط منابع انسانی و دانش اینگونه منابع در ارتباط با فرآیندهایی که به عنوان مسئولیت در سازمان می پذیرند.

اگر این لایه ها تکمیل شوند مامی توانیم بگوییم که دارای یکپارچگی هستیم

مهندسی مجدد فرآیندها(BPR) : روندی است که در آن وظیفه های فعلی سازمان جای خود را با فرآیندهای کسب و کار عوض کرده و بنابراین سازمان از حالت وظیفه گرایی ، بسوی فرآیند محوری حرکت می کند همین امر موجب سرعت بخشیدن به روند کسب  و کار و کاهش هزینه ها و در نتیجه رقابتی تر شدن سازمان ها می گردد. (اسحاقی ،۱۳۸۴)

موفقیت : تعریف موفقیت در پروژه های ERP را تحت  ۲عنوان زیر می توان بیان نمود .

موفقیت در تطابق با اهداف مشخص از پیش تعیین شده و موفقیت در طی فرآیندهای اجرایی

یکسری مفاهیمی هستند که در تمام Business system ها مشترک هستند به صورت زیر تعریف می شوند:

Resource: اشیاء داخل یکBusiness مانند People، Products، information Material که توسط Business بکار گرفته می شود یا تولید می شوند. یعنی منابع در قالب یک ساختار قرار می گیرند که ارتباط خاصی بین آن ها برقرار است .

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.