عنوان :
تعداد صفحات :۳۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) سیستمی منسجم برای تهیه اطلاعات به منظور حمایت از برنامه ریزی ، کنترل وعملکرد سازمان است که از طربق ارائه گزارشهای خاص مدیریتی وظایف مدیریت میانی را پوشش میدهد.
در طرح سیستم حسابداری، اهداف باید کاملاً مد نظر باشند.
سیستم حسابداری مهمترین سیستم اطلاعاتی در هر سازمان است. این سیستم شبکهای از ارتباطات رسمی است که با ارائه اطراعات به مدیران اجرائی ، آنها را در دستیابی به اهداف اصلی و فرعی تعیین شده از طرف مدیران عالی رتبه، یاری میکند.
از آنجا که سازمانهای نوین همیشه در حال تغییرند، طرح مُبرز سیستم حسابداری همواره با مشکل تغییر در اهداف، رفتار، منابع موجود ، و ساختارهای سازمانی درگیر است. تنها با در نظر گرفتن این تغییرهاست که سیستم حسابداری میتواند انواع اطلاعات متناسب با اهداف مدیریت را گردآوری ، طبقه بندی ، محاسبه و گزارش کند.
وقتی که طراحی سیستم در کلیت آن مورد بررسی قرار گیرد، اهمیت تعیین هدف و حمایت از آن توسط مدیران رده بالا روشن میشود. برای اطمینان از همسوئی اهداف، مدیران شرکت باید هدفهای تعیین شده در سیستم را به مثابه اهداف شخصی خود بپذیرند. حسابدرای سنجش مسئولیت اقلام را متناسب با بافت سازمان گردآوری و گزارش میکند، و این عمل را با تمرکز بر حیطه معینی از کنترل مدیر، از قبیل اداره، منطقه و یا قسمت انجام میدهد.
جنبههای انسانی سیستم های حسابداری مدیریت عملاً بیش از عوامل فنی آن دست و پاگیر است.
اگر مدیران و حسابداران از بودجهها و استانداردها با زیرکی استفاده کنند، آنها ارزیابی مفید خواهند بود. اگر وسیلهای مناسب در دست شخص ناآزمودهای باشد، ممکن است که زیانش بیش از فواید آن باشد.
در حالی که اگر در دستان ماهری قرار گیرد، به وسیلهای مهم تبدیل میشود که حصول به نتایج خوشایند را آسان میکند.
انگیزش عامل مهمی است که مدیر در هنگام تنظیم برنامه خود و طراحی سیستمهای کنترل مدیریت باید به آن توجه کند.
مهمتر از همه اینکه سیستمها و فنون باید مدیران را به سمت اهداف مدیریت سوق دهد. بنابراین، قوانین ، ضوابط، فهرست بازبینی و پرسشنامههای هر سیستمی باید به وضوح اثرات انگیزشی سیستم تحت بررسی را ارزیابی کند.
واژه های کلیدی: سیستم اطلاعات مدیریت، سیستم حمایت از تصمیم گروهی، شبکه های عصبی مصنوعی، حسابداری سنجش مسئولیت
مقدمه : ۱
سیستمهای اطلاعات مدیریت ۱
تعریف سیستم اطلاعات: ۱
سیر تکامل سیستمهای اطلاعات: ۱
سیستم پردازش داده(DP): ۲
جزایر اتوماسیون: ۲
سیستم اطلاعات مدیریت : (MIS) ۲
تصمیم گیری مدیریتی وسیستمهای اطلاعاتی: ۳
مدیران وحمایتهای کامپیوتری: ۳
دلایل نیاز به سیستم های مکانیزه حمایت از تصمیم : ۴
فناوریهای اصلی حمایت از تصمیم: ۵
تعیین چهارچوبی برای حمایت از تصمیم: ۵
مفهوم سیستمهای حمایت ازتصمیم(DSS): ۶
سیستم حمایت از تصمیم گروهی(GDSS): ۶
سیسنم اطلاعات مدیریت عالی(EIS): ۶
سیستمهای خبره(ES): ۷
شبکه های عصبی مصنوعی(ANN): ۷
سیستمهای پشتیبانی ترکیبی(HSS): ۷
طراحی سیستمهای حسابداری و حسابداری سنجش مسئولیت ۸
تعیین هدفها و طراحی سیستمها : ۸
ویژگیهای سیستمهای حسابداری مدیریت : ۹
همسوئی اهداف : ۱۰
ضرورت اهداف چندگانه : ۱۱
حسابداری منابع انسانی : ۱۲
حسابداری سنجش مسئولیت : ۱۳
تغییرات سازمانی سیستمها : ۱۳
حسابداری سنجش مسئولیت : ۱۴
تعریف حسابداری سنجش مسئولیت : ۱۵
حسابداری سنجش مسئولیت بر فرضیات زیر استوار است: ۱۶
فواید عدم تمرکز و حسابداری سنجش مسئولیت در مؤسسات: ۱۷
مراکز مسئولیت: ۱۷
مراکز مسئولیت را معمولاً میتوان به ۴ طبقه به شرح زیر تقسیم بندی کرد: ۱۸
گزارشهای عملکرد (Performance Reprts) : ۱۹
بودجه : تجزیه و تحلیل انحرافات و حسابداری سنجش مسئولیت: ۲۱
استانداردها به عنوان معیار سنجش مسئولیت : ۲۲
سنجش مسئولیت هزینه مواد : ۲۲
سنجش مسئولیت هزینه دستمزد : ۲۲
سنجش مسئولیت هزینههای سربار ساخت : ۲۳
خلاصه : ۲۴
منبع : ۲۶
حسابداری مدیریت جلد سوم ، نوشته کارل مور و رابرت ژادیک
ترجمه: دکتر حسین عبده تبریزی، کامران عظیم زاده
سیستمی که برای کاربران سازمان داده یا اطلاعات فراهم میکند که اگر در این سیستم از کامپیوتر استفاده شود به ان سیستم اطلاعات مکانیزه می گویند.
پردازش داده( دوره ۱۹۵۰)
سیستم اطلاعات مدیریت(۱۹۶۰-مسایل ساختار یافته)
سیستم حمایت از تصمیم(۱۹۷۰-مسایل نیمه ساختار یافته)
سیستم خبره(۱۹۸۰-مسایل ساختار نیافته)
سیستم اطلاعات مدیریت عالی(۱۹۸۰-مسایل ساختار نیافته)
سیستم تصمیم گروهی(۱۹۹۰)
شبکه عصبی مصنوعی(۱۹۹۰)
سیستمی کامپیوتری که داده های خام را گرفته و بر اساس نیاز سازمان انها را پردازش می کند که این پردازش معمولا در مورد عملیات عادی سازمان است.مانند سیستم مکانیزه حساب پس انداز.
اگر در یک سازمان هر بخش برای خود DP جداگانه ای ایجاد نماید بدلیل عدم سازگاری و نداشتن دیدگاه نظام مند وسیستمی مسایلی از قبیل افزونگی داده ها ، وابستگی برنامه وداده ، عدم انعطاف پذیری ،امنیت پایین ، نبود اشتراک داده ها وقابلیت دسترسی داده ها بوجود میاید که اگر بخواهیم اطلاعات چند DP را با هم ترکیب و گزارش مشترکی از انها بگیریم کار دشواری است که به این حالت جزایر اتوماسیون می گویند.
برای رفع مشکل بالا می توان از پایگاه داده یکپارچه(به حداقل رساندن افزونگی داده هاومرکزیت بخشیدن به انها) استفاده کرد.
سیستمی منسجم برای تهیه اطلاعات به منظور حمایت از برنامه ریزی ، کنترل وعملکرد سازمان است که از طربق ارائه گزارشهای خاص مدیریتی وظایف مدیریت میانی را پوشش میدهد.
مدیر نخستین وبزرگترین تصمیم گیرنده در سازمان است که در تمام فعالیتهای وی فرایند تصمیم گیری وجود دارد با توجه به تغییرات سریع وپیچیدگی محیطی که مدیران دران به فعالیت مشغولند استفاده از سیستم های اطلاعاتی مناسب برای مدیران امری حیاتی است.این تغییرات میتوانند بر تصمیم گیری یک مدیر به اشکال گوناگون تاثیر بگذارند:
۱-توسعه فناوری وسیستم های ارتباطی باعث بوجود امدن تعداد راهکارهای بیشتر می شود.
۲-پیچیدگی وحجم عملیات اتوماسیون و… باعث بوجود امدن خطا در جندین بخش سازمان شده که هزینه زیادی ناشی از خطای بوجود امده به سازمان تحمیل می شود.
۳-امکان دارد دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری مشکل باشد در حالیکه باید به سرعت تصمیم ها گرفته شوند.
۴-افزایش بازارهای جهانی ، مصرف کنندگی ، مداخله دولت وکاهش ثبات سیاسی، عدم قطعیت در مورد اینده را به دنبال دارند.
امروزه فناوریهای کامپیوتری به شکل گسترده ای در فعالیتهای مدیران نفوذ کرده و میتوانند بازه ای از پردازشهای مراوده ای تا بررسی وتجزیه وتحلیل وحل مسایل را پوشش دهند وبطور کلی در مهمترین وظیفه یک مدیر یعنی تصمیم گیری بکمک وی بیایند.
۱- محدودیتهای فکری بشر در پردازش وذخیره سازی: چون توانایی ذهن بشر در پردازش ذخیره ودسترسی به اطلاعات محدود است با استفاده ازاین سیستمها می توانیم این محدودیت را برطرف کنیم.
۲- محدودیتهای دانش: اگر برای حل یک مساله نیاز به اطلاعات ودانشهای متنوعی باشد توانائی یک فرد در حل ان مسئله محدود میباشدواگر بخواهیم از چندین متخصص در هر زمینه استفاده کنیم هماهنگی وارتباط بین این افراد مشکل خواهد بود.سیستمهای کامپیوتری این مشکلات را حل کرده ومی توانند به سرعت به حجم زیادی اطلاعات دسترسی پیدا کرده وانها راپردازش کنند همچنین میتوانند هماهنگی وارتباط بین ان افراد را اسان کنند.
۳- کاهش هزینه: حمایت کامپیوتری باعث کاهش تعداد افراد گروه می شود وامکان برقراری ارتباط از مناطق مختلف را برای اعضای گروه فراهم می سازد و همچنین باعث افزایش بهره وری بخش ستادی میشود که همه این موارد منجر به کاهش هزینه خواهد شد.
۴- حمایت فنی: کامپیوترها می توانند به سرعت وبه شکل مقرون به صرفه ای داده های لازم را جستجو وذخیره کنند یا انتقال دهند.
۵- حمایت از کیفیت: سیستمهای کامپیوتری با اجرای سریع شبیه سازیهای پیچیده به مدیران کمک میکنند تا امکانها و راهکارهای گوناگون را بررسی وتاثیرات مختلف را به سرعت ومقرون به صرفه ارزیابی کنند واز این طریق کیفیت تصمیمها را بالا ببرند.
۶- حاشیه رقابت_مهندسی مجدد فرایندها واختیارات: فناوریهای کامپیوتری در زمینه فشارهای رقابتی وتغییر در وضعیت عملیات سازمان ، مهندسی مجدد فرایندها وساختارها ، اختیارات کارکنان ونواوریها به مدیران اختیارهایی اعطا وانها را در اخذ تصمیم درست وسریع یاری می کنند.
۱-سیستم حمایت از تصمیم(DSS) ۲-سیستم حمایت از تصمیم گروهی(GDSS) ۳-سیستمهای اطلاعات مدیریت عالی(EIS) ۴-سیستمهای خبره(ES) ۵-شبکه های عصبی مصنوعی(ANN) ۶-سیستمهای حمایت ترکیبی
فرایندهای تصمیم گیری شامل سه نوع تصمیمات ساختار یافته(قابل برنامه ریزی)، نیمه ساختار یافته ،ساختار نیافته(غیر قابل برنامه ریزی)است.فعالیتهای مدیریت نیز شامل سه قسمت برنامه استراتزیک، کنترل مدیریت، کنترل عملیاتی می باشد.از ترکیب این تصمیمات وفعالیتها حالتهای مختلفی بوجود می اید که برای هر حالت یک یا چند سیستم اطلاعاتی جوابگو می باشد.برای مثال زمانیکه تصمیم از نوع ساخت یافته باشد سیستمهای MIS، OR، TPS، DP جوابگو است یا اگر نیمه ساخت یافته باشد DSS مناسب میباشد.
این سیستمها،منابع انسانی (اگاهیهای فردی) را با قابلیتهای کامپیوتری ترکیب میکنند تا باعث ارتقاء کیفیت تصمیم گیریها مخصوصا در مورد مسائل نیمه ساخت یافته شوند.
مزایای DSS: ۱- کیفیت بالاتر تصمیم گیری ۲- بهبود ارتباطات ۳-کاهش هزینه ۴- افزایش بهره روی ۵- صرفه جوئی در زمان ۶- بهبود رضایت مشتری وکارمند .
حجم زیادی از تصمیمات اصلی سازمان توسط گروهها گرفته میشود ازانجاییکه گرداوری یک گروه در یک مکان و زمان معین مشکل وهزینه بر است و بر گزاری این جلسات گروهی نیز زمان زیادی را میطلبد ونتایج تصمیم گیریها در حد متوسط است برای رفع این مشکلات از فناوری اطلاعات(IT) استفاده می شودکه عنوانهای مختلفی مانند سیستمهای حمایت از تصمیم گروهی را دارا می باشد.
این سیستمها برای اهداف زیر بوجود امده اند:
۱- ایجاد دیدگاهی سازمانی از عملیات سازمان۲-ایجاد یک واسطه نزدیک به کاربر در انواع سبکهای تصمیم فردی ۳- تهیه کنترلهای کارا وبه موقع ۴- دسترسی سریع به اطلاعات دقیق ۵-متمایز، فشرده ودنبال کردن داده ها واطلاعات حساس ۶- تعیین مسائل
در این نوع از سیستم، خبرگی وتخصص از فرد متخصص به کامپیوتر منتقل می شود . این دانش در کامپیوتر ذخیره می شود وهنگام نیاز کاربر از ان استفاده می کند. ES میتواند مانند یک متخصص به خوبی استنباط کند وبه نتیجه مناسبی برسد
در فناوریهای قبلی از اطلاعات ودانش موجود در کامپیوتر که از افراد متخصص گرفته میشود استفاده می کردیم ولی چون دسترسی به اطلاعات به سادگی امکان پذیر نیست تصمیم گیرندگان باید از تجربه های خود در شرایط گوناگون گذشته استفاده کنند .در این سیستم کامپیوتری امکان یادگیری از تجربه های گذشته وجود دارد وبه این طریق مسایل حل میشود .
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .