مقاله شهر بابک

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله شهر بابک

تعداد صفحات :۱۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

 چکیده

استان کرمان یکی از مناطق جذب گردشگران در ایران می باشد ، شهرستان شهربابک  در غربی ترین قسمت این استان واقع شده است به طوریکه از شمال به یزد و انار ، از جنوب به سیرجان ، از شرق به رفسنجان و غرب به یزد و فارس محدود است ، شهربابک شامل یک بخش و ۹ دهستان و ۸۴۰  آ بادی است ، مساحت آن را حدود ۹۶۷۱/۱۰۰۰۰ کیلو متر مربع برآورد کرده اند که حدود ۴۰ % مساحت منطقه را نواحی کوهستانی و بقیهء ۶۰ % را  دشتها  و کویرها پوشانده اند  دهستانهای دهج ، خبر ، مدوارات ، پاقلعه و میمند در قسمت کوهستانی و سه دهستان خاتون آ باد ، استبرق وخورسند در دشت واقع شده اند .

در این مقاله به بررسی جاذبه های سیاحتی منطقه شهر بابک، جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی و فرهنگی، تاثیرات مثبت و  منفی جهانگردی پرداخته شده است. یکی از آثار تاریخی شهربابک می باشد که در دورهء موسی خانی ساخته شده است   عده ای        پایه گذارآن را حاج آقا ( پدر موسی خان ) می دانند و معتقدند در سال ۱۲۷۰ به پایان رسیده است

عمارت موسی خانی با شصت اتاق کوچک و بزرگ در دو بخش ساخته شده ، بخش اصلی ساختمان با حیاط آجر فرش وحوض بزرگ ۵×۱۸ متری در وسط ، با سنگهای مخصوص لبه دار فرش شده است .بخش دوم عمارت باغی است که دیوارهایی با هشت متر ارتفاع ، آن را در بر گرفته است در قسمت جنوب ساختمان ، حوض دویست و پنجاه متری قرار داشته که اکنون یکجا خراب شده است.

 آرامگاه خواجه حسن شکاری :این مقبرهء سنگی که سقف آن گنبدی است در گورستان قدیمی خبر واقع شده است .

در شهربابک قلعه ها و برجها ،محله ها و پرستشگاهها ی متعددی نیز وجود داردکه بعضی از آ نها ویران شده اند .

از با ارزش ترین آثار باستانی و توریستی شهربابک ، روستای صخره ای ،، میمند ،،  میراث گذشتگان و بیانگر تمدن کهن ایرانی است و با توجه به این که تقریبا در نوع خود در جهان بی نظیر است و جزء چهار روستای ثبت شده در یونسکو به شمار می رود با جاذبهء توریستی خود می تواند پذیرای جهانگردان بسیاری باشد ، میمند در ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهربابک واقع است و مهمترین عناصر تشکیل دهندهء آن :

۱- محله ها    ۲- کیچه ها ( کوچه ها )    ۳- مساکن ( شامل : نشیمن ، انباری ، طویله)    ۴- مسجد

۵- حمام    ۶- مدرسه    ۷- حسینیه    می باشند .

روستای میمند، خود دارای آثار باستانی می باشد که مسجد ، حسینیه ، مدرسه ، حمام و آتشکده را می توان نام برد و از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشند .

واژه های کلیدی: شهر بابک، جانگردی، جاذبه های تاریخی، آتشفشان آبدر

فهرست مطالب

مقدمه   ۱
تاثیرات مثبت جهانگردی :   ۱
تاثیرات منفی جهانگردی :   ۱
جاذبه های سیاحتی منطقه :   ۳
جاذبه های طبیعی :   ۳
آتشفشان آبدر :   ۳
قلعه کمر مرج :   ۴
جاذبه های تاریخی و فرهنگی :   ۴
حمام صخره ای کرم :   ۴
گنبد ملا حیدر :   ۵
مسجد وحسینیه شهر :   ۵
عمارت موسی خانی :   ۵
پیشنهاداتی جهت توسعهء صنعت گردشگری شهرستان شهر بابک :   ۷

مقدمه

طبق تعریف سازمان جهانی جهانگردی  (  w.t.o)  جهانگرد ( توریست یا سیاح ) شخصی است که به کشور یاشهری غیر از محیط زیست عادی خود برای مدتی که کمتر از ۲۴ ساعت و بیشتر از یکسال نباشد سفر کند و قصد او از سفر  تفریح ، استراحت ، ورزش ، دیدار اقوام و دوستان ، کسب و کار ، ماموریت ، شرکت در سمینار یا کنفرانس ، معالجه ، مطالعه ، تحقیق و یا فعالیتهای مذهبی باشد .

از آنجایی که انگیزه و هدف جهانگردان ، مکان مسافرت ، مدت زمان اقامت و وضعیت شغلی ، اقتصادی و فرهنگی افراد متفاوت است بنابراین اشکال مختلفی از جهانگردی وجود دارد :

تفریحی ، مذهبی ، اجتماعی ، فرهنگی و آموزشی ، درمانی ، ورزشی ، بازرگانی و سیاسی و …

تاثیرات مثبت جهانگردی :

اشتغال زایی ، ایجاد تفاهم بین المللی ، حفاظت از منابع ملی و  میراثها ی طبیعی ، عمران و آ بادی و توسعهء مناطق توریستی ،  افزایش درآمد نا خالص ملی و به طورکلی درآمد زایی ، تنوع فعالیتهای بخش اقتصاد در جامعه ، فراهم آ وردن تسهیلات جهانگردی و تفریحی برای مردم محلی .

تاثیرات منفی جهانگردی :

تخریب و آلودگیهای محیط زیست در اشکال مختلف مثلا ساختن هتل ها ، عدم توجه به رسوم و عادات محلی و در نتیجه سست کردن بنیادی روش زندگی محلی ، هزینهء وارد کردن وسایل و امکانات برای توریست ها شبیه وسایل نقلیه، موجب بروز  مشکلات اجتماعی مانند فساد ، بی بند و باری و افزایش جرایم می گردد ، به افزایش قیمت زمین و کالا ها و خدمات دامن می زند .

استان کرمان یکی از مناطق جذب گردشگران در ایران می باشد ، شهرستان شهربابک  در غربی ترین قسمت این استان واقع شده است به طوریکه از شمال به یزد و انار ، از جنوب به سیرجان ، از شرق به رفسنجان و غرب به یزد و فارس محدود است ، شهربابک شامل یک بخش و ۹ دهستان و ۸۴۰  آ بادی است ، مساحت آن را حدود ۹۶۷۱/۱۰۰۰۰ کیلو متر مربع برآورد کرده اند که حدود ۴۰ % مساحت منطقه را نواحی کوهستانی و بقیهء ۶۰ % را  دشتها  و کویرها پوشانده اند  دهستانهای دهج ، خبر ، مدوارات ، پاقلعه و میمند در قسمت کوهستانی و سه دهستان خاتون آ باد ، استبرق وخورسند در دشت واقع شده اند .

با توجه به پراکندگی مناطق کوهستانی و دشتها و کویرها آب و هوای این شهرستان معتدل کوهستانی و نیمه صحرایی می باشد .

میزان کل بارندگی سالیانهء منطقه ۳/۱۶۶ میلیمتر می باشد ، کمبود بارندگی و عدم تغذیهء منابع زیر زمینی از یک طرف و برداشت بی رویه از طرف دیگر عمده ترین مساله آبهای این شهرستان می باشد .

مهمترین رودهای فصلی این منطقه آبدر ، تاجوئیه ، فتح آباد و شوربزن و تنها رود دائمی آن چاورچی در جوزم می باشد .

از پستانداران حائز اهمیت این منطقه گور خر و پرندهء شاخص آن زاغ بور است .

درختان بنه ، بادام کوهی ( ارچن) ، زارچ ( زرشک وحشی ) ، انجیر وحشی، کهکم و … در مناطق کوهستانی و خار ، گز، خار شتر ( خارخسک)، تاغ و قیچ و … در بیابانها و گیاهان شورپسند مانند اشنان ، گز و شوره در شوره زارها  پوشش گیاهی منطقه را تشکیل می دهند .

مخلصه ، زیره ، اسپند ، آلاله ، پونه ، کلپوره ، کا کوتی و … از گونه های دارویی منطقه به شمار می آیند.

جمعیت شهربابک بر اساس  سرشماری سال ۱۳۸۱ به حدود ۸۲۲۱۲ نفر می رسد .

اقتصاد این شهرستان در گذشته و حال بر پایهء تولیدات  کشاورزی و دامی و تولید صنایع دستی خصوصا قالیبافی استوار بوده است اما با توجه به مشکلات موجود ، اقتصاد آ یندهء شهربابک را باید در جهت صنعتی شدن و بهره برداری از منابع غنی منطقه و توسعهء زمینه های جلب گردشگر پی جویی کرد .

جاذبه های سیاحتی منطقه :

جاذبه های طبیعی :

غار ایوب : از ارزشهای توریستی شهربابک می توان به غار ایوب اشاره کرد ، غار ایوب بر خلاف سایر غارهای ایران در دامنهء یک قلهء آتشفشان با ترکیب داسیت و آ ندزیت تشکیل شده است، این غار در کوه ایوب در جنوب غرب دهستان دهج واقع شده و به صورت حفرهء بزرگی در حدود چند هکتار مساحت و توسط یک دهانهء خیلی عظیم به بیرون راه دارد و دهانهء غار از پای قله حدود ۸۰۰ متر ارتفاع دارد این غار امروزه به عنوان یک زیارتگاه و یک مکان طبیعی توریستی مطرح است .

آتشفشانهای آج بالا و آج پایین : این دو آتشفشان از ارزشهای توریستی منطقه می باشند که با دو مخروط زیبای آتشفشانی در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال شهرستان ، در شمال و شمال غرب دهستان دهج  قرار گرفته اند این دو آ تشفشان دارای دهانه های مدور و بسیار زیبایی هستند و از مخروط های آ تشفشانی منحصر به فرد ایران می باشند که سالم و بدون هیچ گونه تخریبی بر جای مانده اند .

آتشفشان آبدر :

در نقشه های زمین شناسی و توپوگرافی تحت عنوان آ تشفشان مزاحم نامیده شده است و در ۳۰ کیلومتری شمال شرق شهربابک واقع شده است .

قلعه کمر مرج :

10,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.