مقاله شیوه های موثر ایجاد مدیریت و انضباط کلاس

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله شیوه های موثر ایجاد مدیریت و انضباط کلاس

تعداد صفحات :۱۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کلاس درس یک سازمان اجتماعی آموزش است ،سازمان های اجتماعی ، آموزشی – تربیتی ، بدون پیروی محض از ارتباطات رسمی  در جهت پویایی پیش می روند . وجود نظم و انضباط در کلاس و یا به عبارتی مدیریت کلاسی ، جهت اثر بخشی و کارآیی و در نهایت بهره وری کار یک معلم بسیار مؤثر می باشد . بنابراین لازم است در این خصوص فنون و ویژگیهای مورد نیاز مدیریت کلاس شناسایی و تبیین گردد، تا مورد استفاده ی همه ی کسانی که با آموزش و پرورش سر و کار دارند ، قرار گیرد .

در این مقاله ، سعی بر این است که به مواردزیر پرداخته شود:

–         اهمیت و ضرورت نظم و انضباط در کلاس

–         روش تدریس مناسب

–         راه ها و فنون ایجاد نظم کلاس و یا مدیریت کلاس

–         ویژگی های رفتاری و اخلاقی یک معلم و رابطه ی آن با ایجاد نظم کلاس .

همچنین در این مقاله ضمن تبیین وتوضیح مواد ذکر شده و ارائه ی راه حل های کاربردی بر مبنای تئوری های علم تعلیم و تربیت در رابطه با موضوع مقاله ، در پایان پیشنهادهایی نیز براساس موضوع مهم مدیریت کلاس که همه ی معلمان و استادان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با آن درگیر می باشند ، ارائه می گردد .

کلید واژه ها : مدیریت ، کلاس ، نظم کلاس ، فنون تدریس

 فهرست مطالب

چکیده ی مقاله   ۱
مقدمه   ۳
تعریف مدیریت   ۴
تعریف مدیریت کلاس   ۵
اهمیت و ضرورت مدیریت و انضباط کلاس   ۶
الف) ویژگی های شخصیتی معلم   ۷
ب)روش های تدریس   ۸
ج) فنون تدریس   ۹
۱-   تدبیر منفی   ۱۰
۲-    کم وزیاد کردن تن  صدا   ۱۰
۳-    حرکت های معلم   ۱۰
۴-   تاکید روی بعضی از مفاهیم و کلمات   ۱۱
۵-   اشارات معلم   ۱۱
۶-   مکث های به موقع و هد فمند   ۱۱
۷-   تشویق وتمجید دانش آموزان   ۱۱
۸- نگاههای معنی دار   ۱۲
۹-ضربه زدن به میز و صندلی   ۱۲
۱۰-تدوین قانون و مقررات کلاس   ۱۲
نتیجه گیری   ۱۳
منابع و مآخذ   ۱۶

منابع و مآخذ

پیریایی ، حسین : بررسی راههای افزایش علاقه مندی دبیران استان لرستان با استفاده از روش های تدریس

جویس ،بروس وویل ،مارشا : الگوهای جدید تدریس، ترجمه بهرنگی ،محمد رضا ،نشر تابان ،۱۳۷۶

خلاق کار ،آموزش و پرورش استان لرستان ،۱۳۸۳

رئوفی ،حسین ،مدیریت ،رفتار کلاسی ،چاپ دوم ،انتشارات آستان قدس رضوی،۱۳۷۷

سرمد،غلامعلی ،:تدریس ، هنر معلمی ، انتشارات اشراق ۱۳۷۶

شعبانی ، حسن :مهارت های آموزش و پرورش ( روشها و فنون تدریس ) ، انتشارات سمت ، ۱۳۷۱

فتحی آذر اسکندر : روشها و فنون تدریس انتشارات دانشگاه تبریز ۱۳۸۲

قورچیان ، نادر قلی : جزیئات روش تدریس ، نشر دفتر همکاری های علمی بین المللی آموزش و پرورش ۱۳۷۹

مقدمه

آموزش و پرورش علاوه بر این که در دسته بندی مشاغل در رده بالایی قرار دارد.از نظر پیچیدگی نیز جزء پیچیده ترین حرفه های تخصصی دسته بندی می گردد.(علاقه بند،۱۳۷۵)

اشراف معلم بر موضوعات درسی ، مسائل یادگیری ، الگوها[۱][۲] ، مهارت ها[۲][۳] ، روش ها [۳][۴]، راهبردها[۴][۵] ، و فنون تدریس[۵][۶]، از عوامل عمده ی اثر بخشی رفتار و مدیریت کلاسی می باشد .

دررفتارکلاسی و ارتباط معلم با دانش آموزان با توجه به این که مدرسه و کلاس سازمان های اجتماعی آموزش تربیتی می باشد . از نظر یه های سازمانی استفاده می گردد.

کلاس درس یک سازمان اجتماعی آموزش است ،سازمان های اجتماعی ، آموزشی – تربیتی ، بدون پیروی محض از ارتباطات رسمی  در جهت پویایی پیش می روند . وجود نظم و انضباط در کلاس و یا به عبارتی مدیریت کلاسی ، جهت اثر بخشی و کارآیی و در نهایت بهره وری کار یک معلم بسیار مؤثر می باشد . بنابراین لازم است در این خصوص فنون و ویژگیهای مورد نیاز مدیریت کلاس شناسایی و تبیین گردد، تا مورد استفاده ی همه ی کسانی که با آموزش و پرورش سر و کار دارند ، قرار گیرد .

تعریف مدیریت

از مدیریت تعریف های زیادی شده است که بر اساس اهمیت کاربرد آن ها در رفتار کلاسی به برخی اشاره میشود .یکی از تعاریف قابل قبول مدیریت در امر رفتار کلاسی این تعریف است:

مدیریت یعنی هنر انجام دادن کارها به وسیله ی دیگران (فالت) در این تعریف ، رفتار  آمرانه ی معلم و همچنین خود محوری وی مورد  انتقاد قرار می گیرد . با توجه به این تعریف ، معلم بایستی یک راهنمای خوب باشد ، ولی کارها توسط خود دانش آموز انجام شود . و آنها در امر یادگیری فعال باشند. بدیهی است که هر چه مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای کلاسی و در امر یادگیری بیشتر باشد ،رشد مهارت های گوناگون در آنان بیشتر می شود ،و متکی به خود می گردند و اعتماد بنفس در آنان رشد می کند . باید در نظر داشت که این تعریف در کلاس هایی که فراگیران دوران کودکی را طی می کنند ،دارای کاربرد زیادی نیست در مقطع ابتدایی ،پیش از آنکه معلم به کودکان آموزش دهد ،بایستی عمدتآ خود ، برنامه ریز بوده و اهداف آموزشی را دنبال کند ، زیرا با توجه به ویژگی های خاص کودکان اولآمتکی به دیگران بوده و ثانیآ کم تجربه می باشند ، این وظیفه به معلم برمی گردد ، در حالی که آموزش بزرگسالان به دلیل اینکه آنان در امر برنامه ریزی های درسی و کلاسی ، از اهمیت زیادی برخوردار می گردد . با توجه به موارد فوق در آموزش دوره های بالاتر ، لازم است فراگیران ، خود در امر یادگیری مشارکت داشته باشند . در تعریف دیگر مدیریت کار کردن با افراد به وسیله اعضای گروه هابرای تحقق اهداف سازمانی بیان شده است (پرداختچی ۱۳۷۲)

در این تعریف ، اهمیت مشاکت معلم به عنوان رهبر و راهنمای دانش آموزان ، بیشتر ملحوظ است ، بدین معنی که پس از اینکه اهداف مشخص شد معلم و دانش آموزان بایستی با برنامه ریزی صحیح راه رسیدن به آن را دنبال کنند .

تعریف مدیریت کلاس

مدیریت کلاس درس عبارت ازرهبری کردن امور کلاس درس از طریق : تنظیم برنامه درسی ،سازماندهی مراحل کار و منابع ، سازماندهی محیط به منظور بالا بردن کار نظارت بر پیشرفت دانش آموزان و پیش بینی مسائل با لقوه است .( صفوی،۱۳۷۲) .

تعریف دیگری از سازماندهی و مدیریت کلاس وجود دارد که میتوان از آنها در رهبری کلاس درس ، با تکیه بر بعد انسانی آن چنین تعریف کرد :

مدیریت کلاسی عبارت است ، از هنر به کار بردن دانش تخصصی و بهره گیری ازمهارت های کلاس داری در هدایت دانش آموزان به سوی اهداف مورد نیاز و جامعه .

 

اهمیت و ضرورت مدیریت و انضباط کلاس

بدون شک به منظور تدریس ونیل به اهداف آموزش و پرورش ، وجود شرایطی لازم می باشد ، از جمله این شرایط می توان به نظم حاکم بر کلاس به عنوان فاکتری مهم اشاره نمود،

زیرا کلاسی که در آن اولین گام یادگیری (یعنی نظم وانضباط  و مشارکت در فعالیت و جلب توجه فعال شاگردان) اعمال نگردد، به یقین نتایج مطلوبی نخواهد داشت. روش های کلاس داری ونظم کلاس در ایجاد انگیزه برای یادگیری دانش آموزان بسیار موثر می باشد.

اهداف می توانند به وسیله روش ها تحت تاثیر قرار گیرند.( ۱۹۹۹،rozyck) بنابراین اعمال روش های درست تدریس و سبک های مناسب مدیریت با توجه به شرایط کلاس ، امکانات آموزشگاه ، توانایی معلم و نوع کتاب و محتوای درسی ، متفاوت میباشد.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تجربیات دوران آموزشی معلمی ویژه ارتقاء شغلی
  • تجربیات مدون آموزشی معلم دبستان
  • مقاله مدیریت کلاس در مقابل یادگیری فعال
  • تحقیق بررسی میزان کارآیی آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت فرهنگیان از دیدگاه معلمان ابتدائی و دبیران راهنمایی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.