مقاله طرح حسابداری پیمانکاری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله طرح حسابداری پیمانکاری

تعداد صفحات :۶۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

حسابداری پیمانکاری یکی از مقولاتی است که مراجع حرفه ای، پژوهشگران و مؤلفان حسابداری در کشورهای پیشرفته از دیرباز به عنوان مقوله خاص در حسابداری به آن پرداخته اند و در کشورهای پیشرفته و همچنین در سطح بین المللی استاندارهای حسابداری خاصی برای آن وضع شده است.

در فصل اول عملیات پیمانکاری، ارکان اصلی پیمانکاری و مراحل اجرای طرح را بررسی می کند.

در فصل دوم ثبت عملیات مالی قراردادهای بلند مدت پیمانکاری ، در فصل سوم :روشهای متداول شناسایی سود پیمانکاری و در فصل چهارم :صورتهای مالی و نحوه ثبت را بررسی می کند.

در حسابداری مالی، درآمد فروش در زمان تحویل کالا همزمان با انتقال مزایا و مخاطرات مالکیت به خریدار شناسایی می شود. طبق اصول پذیرفته شده حسابداری در پیمانهای بلند مدت ساخت، در صورت وجود قرارداد می توان درآمد را بر حسب پیشرفت کار شناسایی کرد. که این استثنایی بر اصل تحقق درآمد است.

مؤسسات پیمانکاری می توانند برای حسابداری درآمد پیمانکاری، از دو روش پذیرفته شده زیر پیروی کنند:

        ·روش کار تکمیل شده

        ·روش درصد پیشرفت کار

کاربرد هریک از این دو روش به توانایی پیمانکار در برآورد قابل اتکای مخارج، درآمد و میزان پیشرفت پیمان بستگی دارد.

واژه های کلیدی: کارفرما، پیمانکار، قرارداد، سود پیمانکاری، صورتهای مالی، تحویل موقت، تحویل قطعی

 فهرست مطالب

چکیده مطالب   ۱
فصل اول: عملیات پیمانکاری   ۲
ارکان اصلی پیمانکاری   ۲
کارفرما   ۲
پیمانکار   ۲
قرارداد   ۲
انواع قراردادهای پیمانکاری   ۳
مراحل اجرای طرح   ۳
مرحله اول: مطالعات مقدماتی طرح   ۴
مرحله دوم: شناسایی تفصیلی طرح   ۴
مرحله سوم: اجرای طرح:   ۴
مرحله اول: مطالعاتی مقدماتی طرح   ۵
مرحله دوم: مطالعات تفصیلی طرح   ۶
مرحله سوم: اجرای طرح   ۷
۱٫ارجاع کار به پیمانکار   ۷
۱٫۱٫دعوت از پیمانکاران برای اجرای طرح   ۷
۱٫۲٫شرکت در مناقصه   ۷
۱٫۳٫ انتخاب پیمانکار   ۸
۲٫انعقاد قرارداد پیمانکاری   ۹
۲٫‌۱٫ گرفتن ضمانتنامه حسن انجام تعهدات   ۹
۲٫‌۲٫تنظیم قرارداد پیمانکاری   ۹
۲٫‌۳٫ ابطال ضمانتنامه در مناقصه   ۱۲
۲٫‌۴٫ تسلیم ضمانتنامه پیش پرداخت   ۱۲
۲٫‌۵٫ تأدیه پیش پرداخت   ۱۲
۳٫عملیات اجرایی   ۱۳
۳٫‌۱٫ ایجاد کارگاه   ۱۳
۳٫‌۲٫ تخصیص تنخواه گردان به کارگاه   ۱۴
۳٫‌۳٫ مخارج اجرای طرح   ۱۴
۳٫‌۴٫ مخارج اجرای طرح بوسیله کارگاه   ۱۴
۳٫‌۵٫ مخارج اجرای طرح بوسیله دفتر مرکزی   ۱۵
۴٫تنظیم و پرداخت صورت وضعیت کارها   ۱۵
۴٫۱ . تنظیم صورت وضعیت موقت کارها   ۱۵
۴٫‌۲ پرداخت وجه صورت وضعیت کارها   ۱۶
۵٫تحویل موقت   ۱۶
۵٫‌۱٫برچیدن کارگاه   ۱۷
۵٫‌۲٫ ابطال ضمانتنامه انجام تعهدات   ۱۷
۵٫‌۳٫ ابطال ضمانتنامه پیش پرداخت   ۱۷
۵٫‌۴٫ تهیه صورت وضعیت قطعی   ۱۷
۵٫۵٫ تهیه صورت حساب قطعی   ۱۷
۵٫‌۶٫ استرداد نصف سپرده حسن انجام کار   ۱۸
۵٫۷٫بهره برداری و نگاهداری عملیات موضوع پیمان   ۱۸
۶٫تحویل قطعی   ۱۸
۶٫‌۱٫ استرداد نصف دیگر سپرده حسن انجام کار   ۱۹
فصل دوم: ثبت عملیات مالی قراردادهای بلند مدت پیمانکاری   ۲۰
حسابداری قراردادهای بلند مدت پیمانکار:   ۲۰
   مخارج قبل از انعقاد قرارداد   ۲۰
   مخارج پیمان در طول اجرای طرح   ۲۰
۱٫۱٫ ارجاع کار به پیمانکار   ۲۳
۱٫دعوت از پیمانکاران برای اجرای طرح   ۲۳
۱٫۳٫انتخاب پیمانکار   ۲۳
۲٫انعقاد قرارداد با پیمانکار   ۲۵
۲٫‌۱ گرفتن ضمانتنامه حسن انجام تعهدات   ۲۵
۲٫‌۲٫ تنظیم قرارداد پیمانکاری   ۲۵
۲٫‌۳٫ ابطال ضمانتنامه شرکت در مناقصه   ۲۶
۲٫۵٫ تأدیه پیش پرداخت   ۲۶
۳٫عملیات اجرایی   ۲۷
۳٫‌۱٫ ایجاد کارگاه   ۲۷
۳٫۲٫ تخصیص تنخواه گردان به کارگاه   ۲۸
۳٫۳٫ مخارج اجرای طرح   ۲۸
۳٫۴٫ مخارج اجرای طرح بوسیله کارگاه   ۲۹
مخارج اجرای طرح بوسیله دفتر مرکزی   ۳۱
۴٫ تنظیم و پرداخت صورت وضعیت کارها   ۳۳
۴٫۱٫ تنظیم صورت وضعیت موقت کارها   ۳۳
۴٫‌۲٫پرداخت وجه صورت وضعیت کارها   ۳۵
۵٫تحویل موقت   ۳۷
۵٫‌۱٫برچیدن کارگاه   ۳۷
۵٫‌۲٫ابطال ضمانتنامه حسن انجام تعهدات   ۳۷
۵٫۳٫ابطال ضمانتنامه پیش پرداخت   ۳۹
۵٫‌۴٫ تهیه صورت وضعیت قطعی   ۴۰
۵٫‌۵٫تهیه صورتحساب قطعی پیمان   ۴۰
۵٫۶٫ استرداد نصف سپرده حسن انجام کار   ۴۱
۵٫۷٫ بهره برداری و هزینه نگاهداری عملیات موضوع پیمان   ۴۲
۶٫تحویل قطعی   ۴۲
۶٫‌۱٫استرداد نصف دیگر سپرده حسن انجام کار   ۴۲
Tفصل سوم: روشهای متداول شناسایی سود پیمانکاری   ۴۴
شناسایی درآمد   ۴۴
روش کار تکمیل شده   ۴۴
صورت سود و زیان   ۴۴
   روش درصد پیشرفت کار   ۴۵
   برآورد کل درآمد یا مبلغ پیمان   ۴۵
   برآورد کل هزینه پیمان   ۴۶
برآورد باقیمانده هزینه های لازم برای تکمیل پیمان+هزینه های واقعی= کل هزینه های برآوردی پیمان   ۴۶
   برآورد کل سود ناخالص پیمان   ۴۶
کل هزینه های برآورد پیمان- کل درآمد یا مبلغ پیمان= کل سود ناخالص برآوری پیمان   ۴۶
   اندازه گیری میزان پیشرفت کار   ۴۷
کل مخارج برآوردی پیمان   مخارج واقعی انجام شده= درصد پیشرفت کار   ۴۸
   محاسبه درآمد، هزینه و سود ناخالص دوره جاری پیمان   ۴۸
فصل چهارم :صورتهای مالی و نحوه ثبت   ۵۰
الف- ثبت در دفتر روزنامه   ۵۰
درآمد دوره جاری پیمان:   ۵۱
هزینه دوره جاری پیمان:   ۵۱
سود ناخالص دوره جاری پیمان:   ۵۱
ب-نحوه انعکاس در صورتهای مالی:   ۵۱
ترازنامه   ۵۱
صورت سود و زیان   ۵۱
انتخاب روش شناسایی سود پیمانکاری   ۵۲
خلاصه مبانی شناسایی درآمد پیمانکاری   ۵۵
حسابداری زیان ناشی از قراردادهای بلند مدت پیمانکاری   ۵۶
شناسایی زیان دوره جاری پیمان   ۵۷
شناسایی کل زیان پیمان   ۵۷
روشهای شناسایی سود پیمانکاری در سطح جهان   ۵۷
موضوع مناقصه:   ۵۸
فهرست منابع و مآ خذ :   ۶۰

فهرست منابع و مآ خذ :

 ۱ . سازمان برنامه و بودجه . چکیده گزارش کمیته مشترک برنامه ریزی اطلاعات و ارتباط جمعی . تهران . سازمان برنامه و بودجه ۱۳۵۶ . ص ۵

۲ . آزرنگ عبدالحسین . گزارش اجمالی از وضعیت اطلاع رسانی در ایران . تهران . سازمان برنامه و بودجه . مدیریت فرهنگ و هنر ۱۳۷ . ص ۷

۳ . حیدری و حمیدرضا . راهنمای شبکه ملی اطلاع رسانی ایران . تهران . انتشارات آذرخش ۱۳۷۶ . ص ۲۵

۴ . مؤسسه مطالعات و پکوهشهای بازرگانی . مجله بررسی های بازرگانی . شماره ۱۳۲ . مرداد ۱۳۷۷ . ص ۴۷ و ص ۳۸

۵ . مؤسسه مطالعات و پکوهشهای بازرگانی . مجله بررسی های بازرگانی . شماره ۱۵۴ . ۱۳۷۹ . ص ۵

RECENT HISTORY OF WORLD AQUACULTURE AND SHRIMP CULTURE

فصل اول: عملیات پیمانکاری

ارکان اصلی پیمانکاری

در هر نوع عملیات پیمانکاری سه رکن اصلی زیر وجود دارد.

کارفرما

کارفرما، شخصی حقیقی یا حقوقی است که اجرای عملیات معینی را به پیمانکار واگذار می کند. کارفرما که تأمین کننده منابع مالی طرح است برای مطالعه، طراحی و نظارت بر اجرای عملیات موضوع پیمان معمولاً از خدمات مهندسان مشاور بهره می گیرد. جانشینان یا نمایندگان قانونی کارفرما در حکم کارفرما محسوب می شوند.

پیمانکار

پیمانکار، شخصی حقیقی یا حقوقی است که مسئولیت اجرای کامل عملیات موضوع پیمان را تا تکمیل نهایی آن به عهده می گیرد. پیمانکار معمولاً به منظور آسان کردن اجرای قسمت یا قسمتهای خاصی از عملیات موضوع پیمان(نظیر لوله کشی، آهنگری و نقاشی) قراردادهایی را با اشخاص یا پیمانکاران جزء منعقد می کند.

در مواردی که انجام دادن یک طرح خاص یا اجرای طرحهای بزرگ نیازمند همکاری چند شرکت پیمانکاری با تخصصهای مختلف باشد، برای افزایش توان مالی و عملیات و توزیع خطرات ناشی از اجرای عملیات موضوع پیمان، می توان از همکاری یا مشارکت و یا ادغام چند شرکت پیمانکاری، گروه شرکتهای پیمانکاری بوجود آورد. شرکتهای تشکیل دهنده این گروه، در عین حال، شخصیت حقوقی خود را برای سایر کارها حفظ می کنند.

قرارداد

قرارداد، رابطه ای حقوقی بین پیمانکار و کارفرماست که منشأ تعهد و التزام برای طرفین می باشد. کارفرما برای انجام دادن موارد زیر معمولاً قراردادهایی را با مؤسسات مشاوره ای یا پیمانکاری منعقد می کند:

الف-مطالعات بنیادی و تحقیقاتی طرح

ب-تهیه طرح

ج-اجرای طرح

د-نظارت بر اجرای طرح

بستن قرارداد مهمترین بخش از فعالیت پیمانکاری است. موضوع این قراردادها معمولاً ساختن یک دارایی یا داراییهایی است که در مجموع طرح واحدی را تشکیل می دهند. قراردادهائی که موضوع آنها ارائه خدمات است و مستقیم به قرارداد ساخت یک دارایی مربوط می شود نیز جزو قرارداد پیمانکاری به شمار می آید. قراردادهای خدماتی مانند مدیریت تهیه طرح، مدیریت اجرا، معماری و محاسبات فنی که به ساختن یک دارایی ارتباط پیدا می کند از جمله این قراردادهاست.

طول مدت اجرای قراردادهای پیمانکاری معمولاً بیش از یک سال است، یعنی تاریخ شروع و تکمیل فعالیت موضوع آن در دوره های مالی متفاوت قرار می گیرد. اما طول مدت اجرای قرارداد نباید به عنوان عامل مشخصه یک قرارداد بلند مدت پیمانکاری محسوب شود. در قراردادهایی که طی مدتی کمتر از یک سال تکمیل می شود اگر فعالیت انجام شده آنقدر اهمیت داشته باشد که عدم شناسایی درآمد و هزینه در یک دوره مالی، نتایج عملیات را مخدوش کند قرارداد باید بلند مدت به شمار آید، مشروط بر اینکه در طول دوره های مالی مختلف رویه یکنواختی در اجرا بکار گرفته شود.

انواع قراردادهای پیمانکاری

قرارداد پیمانکاری را در صورتی که مخالف قانون نباشد، می توان به انواع مختلف بین کارفرما و پیمانکار منعقد کرد. قراردادهای متداول پیمانکاری به شرح زیر است:

مراحل اجرای طرح

مراحل اجرای طرحهای بلند مدت پیمانکاری در مؤسسات بخش عمومی و بخش خصوصی تفاوت ماهوی ندارد و مؤسسات بخش خصوصی در اجرای عملیات پیمانکاری کمابیش از تشریفات مورد عمل بخش عمومی پیروی می کنند. طرحهای بلند مدت پیمانکاری معمولاً در سه مرحله مطالعات مقدماتی، مطالعات تفصیلی و اجرا و نظارت انجام می شود که هر یک از این مراحل شامل اقدامات معینی به شرح زیر است:

مرحله اول: مطالعات مقدماتی طرح

۱٫مطالعات شناسایی طرح      ،         ۲٫تهیه طرح مقدماتی

مرحله دوم: شناسایی تفصیلی طرح

۱٫تهیه نقشه های تفصیلی      ،         ۲٫تهیه اسناد و مدارک مناقصه

مرحله سوم: اجرای طرح:

۱٫ارجاع کار به پیمانکار          ،         ۲٫انعقاد قرارداد پیمانکاری

۳٫عملیات اجرایی                 ،         ۴٫تنظیم و پرداخت صورت وضعیتها

۵٫تحویل موقت                   ،         ۶٫تحویل قطعی

مرحله اول: مطالعاتی مقدماتی طرح

مطالعات مقدماتی طرح شامل اقدامات زیر است:

۱٫مطالعات شناسایی طرح

مطالعات این مرحله شامل تحقیقات و بررسیهای مربوط به تعیین هدف طرح، شناخت اجزای تشکیل دهنده، داده ها و ستانده ها همچنین امکانات فنی و اجرایی طرح با توجه به نوع مصالح ساختمانی، ماشین آلات و تجهیزات، نیروی انسانی، سایر امکانات و محدودیتها و بالاخره حجم سرمایه گذاری (ریالی و ارزی)، طول مدت اجرای طرح، تشخیص و بررسی اجمالی گزینه های احتمالی و توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی (امکان سنجی اولیه) طرح است.

حاصل این مطالعات به شکل گزارشی تدوین می شود که مبنای تصمیم گیری در مورد پذیرش طرح (توصیه به سرمایه گذاری) یا رد طرح (توصیه به خودداری از سرمایه گذاری) قرار می گیرد.

۲٫تهیه طرح مقدماتی

پس از اتمام و تصویب گزارش شناخت طرح، اقدامات مربوط به تهیه طرح مقدماتی بوسیله کارفرما آغاز می شود. مطالعات این مرحله شامل تحقیقات، بررسیها و آزمایشهای لازم به منظور طراحی و تهیه نقشه های مقدماتی و مشخصات کلی طرح و انجام مطالعات برای گزینه یابی، انتخاب مناسبترین گزینه و توجیه پذیری آن است. فعالیتهای مربوط به تهیه طرح مقدماتی را می توان به شرح زیر تقسیم کرد:

       ·بررسی گزینه های مختلف برای اجرای طرح و تعیین نکات مثبت و منفی هر گزینه

       ·تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از بکارگیری هر گزینه

       ·مقایسه گزینه ها و انتخاب مناسبترین گزینه

       ·توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی گزینه انتخابی.

مطالعات این مرحله باید به اندازه ای جامع باشد که بتوان بر پایه آن ابعاد و حجم کار و مخارج اجرای طرح و هزینه بهره برداری را برای تصمیم گیری منطقی و توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی (امکان سنجی نهایی) برآورد کرد.

 

مرحله دوم: مطالعات تفصیلی طرح

پس از پذیرش و تصویب طرح مقدماتی، مطالعات تفصیلی برای تهیه طرح نهایی آغاز می شود. این مطالعات شامل اقدامات زیر است:

۱٫تهیه نقشه های تفصیلی

طراحی تفصیلی و اجرایی طرح شامل بررسیها، تحقیقات، کاوشهای سطحی و زیر سطحی، نقشه برداریها، طراحی های دقیق و آزمایشهای لازم به منظور تعیین مشخصات فنی طرح، مقادیر دقیق کار، برنامه زمانی اجرای کار، منابع تهیه مصالح و تهیه نقشه های تفصیلی و اسناد و مشخصات اجرایی طرح برای گزینه انتخابی است که در مرحله طرح مقدماتی پیشنهاد و توجیه شده است.

۲٫تهیه اسناد و مدارک مناقصه

اسناد مناقصه شامل شرایط عمومی و خصوصی پیمان، مشخصات فنی عمومی و خصوصی، مقادیر کار و برآورد هزینه اجرای طرح بر اساس آخرین فهرست بها، استعلام و یا به وسیله مشاور از روی نقشه های کلی و تفصیلی است.

اسناد و مدارک مناقصه باید به شکلی تنظیم و فراهم شود که پیمانکار در صورت تمایل به شرکت در مناقصه، بدون هیچ گونه ابهامی بتواند بر اساس آنها، مبلغ پیشنهادی خود را برای اجرای طرح به سادگی و دقت محاسبه کند.

شروع اقدامات مربوط به اجرای طرح موکول به اتمام مطالعات تفصیلی و پذیرش طرح و اطمینان یافتن از وجود اعتبار مورد نیاز تا اتمام و تکمیل کار و نیز تأمین سایر منابع از قبیل زمین، پروانه ساختمان و آب و برق است.

مرحله سوم: اجرای طرح

۱٫ارجاع کار به پیمانکار

اجرای طرحهای بلند مدت پیمانکاری معمولاً به ترتیب زیر به مؤسسات پیمانکاری واگذار می شود:

۱٫۱٫دعوت از پیمانکاران برای اجرای طرح

پس از آماده شدن اسناد و مدارک مناقصه و اطمینان از مهیا بودن زمین یا محل اجرای طرح، به یکی از روشهای زیر از پیمانکاران برای اجرای طرح دعوت می شود:

یک نمونه از فرمهای مربوط به دعوتنامه شرکت در مناقصه در پیوست شماره ۲ در صفحه ۸۷ و ۸۸ این پروژه ارائه شده است.

۱٫۲٫شرکت در مناقصه

چنانچه کادر فنی پس از مطالعه اسناد و مدارک مناقصه، اجرای طرح را با توجه به امکانات پیمانکار، عملی و اقتصادی تشخیص دهد و پیمانکار تمایل به شرکت در مناقصه داشته باشد قیمت کل کار را از روی نقشه ها محاسبه و با افزودن سود مورد انتظار به آن پیشنهاد می کند. قیمت پیشنهادی نباید به صورت تخفیف یا افزودن بر ارقام برآوردی مندرج در اسناد و مدارک مناقصه باشد.

هریک از پیمانکاران برای تضمین اجرای طرح به قیمتی که پیشنهاده کرده اند، باید ضمانتنامه ای از بانک دریافت و به کارفرما تسلیم کنند. بنابراین، ضمانتنامه شرکت در مناقصه در واقع ضمانت بانک از پیمانکار در مقابل کارفرماست، مبنی بر اینکه اگر برنده مناقصه حاضر به عقد قرارداد نشود بانک بنا به تقاضای کارفرما وجه ضمانتنامه را به وی پرداخت خواهد کرد (یک نمونه از ضمانتنامه شرکت در مناقصه در پیوست شماره ۳ در صفحه ۸۹ ارائه شده است).

صدور ضمانتنامه شرکت در مناقصع از طرف بانکها موکول به دریافت وثیقه از طرف پیمانکار است. پیشنهاد دهندگان می توانند به جای ضمانتنامه بانکی سپرده نقدی نیز به عنوان تضمین به حساب مناقصه گزار واریز کنند.

قیمت پیشنهادی پیمانکار برای اجرای طرح، همراه با سایر اسناد ذکر شده در آگهی مناقصه، در دو پاکت جداگانه، پاکت «الف» حاوی اسناد مناقصه از جمله ضمانتنامه شرکت در مناقصه و پاکت «ب» حاوی قیمت پیشنهادی در موعد مقرر به دستگاه مناقصه گزار تسلیم می شود.

۱٫۳٫ انتخاب پیمانکار

در مناقصه مربوط به طرحهای عمرانی، برنده مناقصه بوسیله کمیسیون مناقصه و به ترتیب زیر انتخاب می شود:

دستگاه مناقصه گزار پس از اتمام مدت مناقصه، کمیسیون تعیین برنده مناقصه را تشکیل می دهد. این کمیسیون هنگام گشودن پیشنهادها نخست پاکتهای «الف» را باز می کند و پس از بررسی چنانچه مدارک این پاکتها کامل باشد و پیمانکار تمامی شرایط مندج در آگهی مناقصه را رعایت کرده باشد و کلیه مدارک (از جمله ضمانتنامه شرکت در مناقصه)را ارسال کرده باشد پاکتهای «ب» را که حاوی برگ پیشنهاد قیمت است باز می کند.

پس از گشودن پاکتهای «ب» قیمت پیشنهادی پیمانکاران واجد شرایط مشخص می‌شود. آنگاه این قیمتها از مبلغ کمتر به بیشتر مرتب شده و در جدول مقایسه پیشنهادها درج می شود.

کمیسیون مناقصه با رعایت مفاد آیین نامه تعیین برنده مناقصه و سایر مقررات و دستور عمل ها، پس از ارزیابی پیشنهادهای رسیده از بین پیشنهادهایی که تمامی شرایط مناقصه را دارا باشد و از لحاظ قیمت خارج از اعتدال نباشد، مناسبترین پیشنهاد را از نظر مالی و سایر شرایط انتخاب و به عنوان برنده مناقصه معرفی می کند. پس از اعلام نتیجه چنانچه برنده مناقصه حاضر به بستن قرارداد نشود سپرده یا ضمانتنامه وی به نفع کارفرما ضبط خواهد شد و از شخصی که پیشنهادش در مرتبه دوم است برای بستن قرارداد دعوت می شود.

۲٫انعقاد قرارداد پیمانکاری

پس از آن که پیمانکار از طریق مناقصه عمومی، مناقصه محدود یا ترک مناقصه انتخاب شد قرارداد پیمانکاری بر اساس قیمت پیشنهادی او تنظیم می شود و عملیات اجرایی پیمان به ترتیب زیر انجام می گیرد:

۲٫‌۱٫ گرفتن ضمانتنامه حسن انجام تعهدات

پیمانکار قبل از بستن قرارداد، باید برای تضمین حسن انجام تعهدات خود معادل پنج درصد (۵%) مبلغ اولیه پیمان، ضمانتنامه از بانک بگیرد و یا سپرده ی نقدی به حساب کارفرما واریز کند. ضمانتنامه یاد شده باید تا تاریخ صورتمجلس تحویل موقت معتبر باشد و تا هنگامی که تحویل موقت انجام نشده پیمانکار مکلف است آن را به دستور کارفرما تمدید کند. بنابراین، ضمانتنامه انجام تعهدات در واقع ضمانت بانک از پیمانکار در مقابل کارفرماست، مبنی بر اینکه اگر پیمانکار نتواند قرارداد پیمانکاری را طی مدت مقرر بنحوی صحیح انجام دهد بانک بنا به تقاضای کارفرما وجه ضمانتنامه را به وی پرداخت خواهد کرد.

بانکها برای صدور ضمانتنامه انجام تعهدات علاوه بر وثیقه و کارمزد معمولاً ده درصد(۱۰%) مبلغ ضمانتنامه را به عنوان سپرده نقدی از پیمانکار مطالبه می کنند.

یک نمونه از ضمانتنامه حسن انجام کار در پیوست شماره ۴ در صفحه ۹۰ ارائه شده است .

۲٫‌۲٫تنظیم قرارداد پیمانکاری

پس از آنکه ضمانتنامه انجام تعهدات به کارفرما تسلیم شد قرارداد پیمانکاری بین کارفرما و پیمانکار بسته می شود. هزینه تنظیم قرارداد پیمانکاری در دفتر اسناد رسمی به عهده پیمانکار است. به موجب ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه کشور در کلیه پیمانهای کارهای ساختمانی و تأسیساتی مربوط به طرحهای عمرانی باید دفترچه پیمان مورد استفاده و عمل قرار گیرد.

مهمترین نکاتی که در قرارداد پیمانکاری نوشته می شود شامل نکات زیر است:

   ·مشخصات طرفین قرارداد چنانچه پیمانکار شخص حقیقی باشد مشخصات فردی و در صورتی که شخص حقوقی(شرکت یا مؤسسه) باشد نام و شماره و تاریخ ثبت آن در اداره ثبت، نام دارندگان امضای مجاز برای اسناد تعهدآور در قرارداد نوشته می شود.

   ·موضوع پیمان عبارت است از اجرای کامل عملیات موضوع پیمان بر اساس مفاد پیمان و مدارک و مشخصات فنی و نقشه های پیوست و همچنین رعایت شرایط عمومی پیمانها به آن که کلاً به رؤیت و مهر و امضای پیمانکار می رسد و جزو لاینفک پیمان تلقی می شود و پیمانکار با اطلاع از کمیت و کیفیت آنها تعهد را پذیرفته است.

یک نمونه از قرارداد و همچنین شرایط عمومی پیمانها در پیوست شماره ۵ در صفحات ۹۱ الی ۱۱۷ ارائه شده است .

   ·مبلغ پیمان مبلغی است که پیمان بر اساس آن بسته می شود و با توجه به شرایط عمومی پیمان مبلغی به آن اضافه یا از آن کسر می گردد.

   ·مدت پیمات مدتی است که پیمانکار تعهد می کند طی آن موضوع عملیات پیمان را اجرا کند. مدت پیمان شامل دو بخش زیر است.

الف- مدت تشکیل و تجهیز کارگاه.

ب-مدت اجرای عملیات که از پایان مدت تشکیل کارگاه آغاز می شود.

شروع پیمان عبارتست از تاریخ اولین صورتمجلس تحویل کارگاه که پس از مبادله پیمان تنظیم می شود.

       ·تأییدات و تعهد پیمانکار پیمانکار با امضای قرارداد موارد زیر را تأیید می کند:

الف-کلیه اسناد، مدارک و نقشه ها را کاملاً مطالعه کرده و از مفاد آن مطلع شده است.

ب-نسبت به تأمین کارگران ساده و متخصص به تعداد کافی اطمینان دارد و همچنین میزان دستمزد و هزینه حمل و نقل را تا پای کار در محاسبه خود منظور کرده است.

ج-در مورد تهیه مواد و مصالح در حدود مشخصات تعیین شده در محل یا از نقاط دیگر اطمینان دارد.

د-هزینه ناشی از اجرای قوانین کار و تأمین اجتماعی و قوانین و آیین نامه های مربوط به مالیات و عوارض را در تاریخ تسلیم پیشنهاد در محاسبات خود منظور کرده است.

هـ – هنگام تسلیم مبلغ پیشنهاد برای اجرای طرح، سود مورد انتظار را جزو آن منظور کرده است.

بطور کلی پیمانکار با امضای قرارداد تأیید می کند که هنگام تسلیم پیشنهاد قیمت برای اجرای طرح، مطالعات کافی به عمل آورده و هیچ نکته ای که در آینده بتواند در مورد آن به جهل خود استناد کند وجود ندارد.

       ·تعهدات و اختیارات کارفرما: کارفرما با امضای قرارداد تعهد می کند که:

الف- کلیه زمینهایی را که برای تأسیس و ایجاد کارگاه و انجام عملیات موضوع پیمان مورد نیاز است در تاریخهایی که در برنامه تفصیلی اجرایی منضم به پیمان پیش بینی شده است، رایگان به پیمانکار تحویل دهد.

ب- به منظور تقویت بنیه مالی پیمانکار و انجام سریع تجهیز کارگاه و سایر مقدمات ضروری طرح، درصدی از مبلغ اولیه پیمان را به وی پیش پرداخت کند.

ج-در فواصل زمانی معین، صورت وضعیت کارهایی را که پیمانکار از شروع پیمان تا تاریخ تنظیم صورت وضعیت انجام داده شده است تأیید کند و بر اساس نرخهای منضم به پیمان، تقویم و به پیمانکار بپردازد.

   ·دوره تضمین کارها: حسن انجام عملیات موضوع پیمان از تاریخ تحویل موقت برای مدتی که در قرارداد مشخص شده تضمین می شود. هزینه بهره برداری و نگاهداری عملیات موضوع پیمان در دوره تضمین به عهده کارفرماست.

   ·نظارت در اجرای عملیات:نظارت در اجرای تعهداتی که پیمانمار طبق مفاد پیمان و اسناد و مدارک پیوست آن می پذیرد به عهده کارفرما یا نماینده وی و یا دستگاه نظارت معرفی شده از سوی کارفرماست و پیمانکار موظف است کارها را بر طبق پیمان و دستورات دستگاه نظارت یا نماینده وی در حدود مشخصات اسناد و مدارک پیوست پیمان اجرا کند.

   ·جبران خسارت:اگر کسی به انجام دادن امری یا خودداری از انجام دادن امری تعهد کند در صورت تخلف مسئول جبران خسارت طرف مقابل است مشروط بر اینکه جبران خسارت تصریح شده باشد و یا بر حسب قانون موجب ضمان باشد. ضرر شامل کلیه زیانهایی است که بر اثر انجام ندادن تعهدات یا تأخیر در آن به متعهدله وارد شده باشد.

خسارت با جریمه های پرداختی از طرف پیمانکار، که ناشی از تأخیر در تکمیل کارها یا علتهای دیگر باشد معمولاً در مواد جداگانه ای در قراردادهای پیمانکاری پیش بینی می شود.

۲٫‌۳٫ ابطال ضمانتنامه در مناقصه

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.