مقاله عوارض عصبانیت و راه های کنترل آن

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله عوارض عصبانیت و راه های کنترل آن

تعداد صفحات : ۱۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از حالات که موجب انحراف طبع ازمجاری مستقیم خود میگردد خشم است وقتی غضب برارکان وجود استیلا یافت و سر تا پای انسان را در حصار کشید روح یک حالت عصیان و سرکشی بخود گرفته، زیرا حجاب(( خشم)) دیده عقل را بسته قوه ادراک و تمیزرااز وی سلب میکند، شخص خشمگین گاهی چنان دچار هیجان شدید میشود که در چهره حیوانی بی ادراک خود نمائی میکندو واقع بینی و احساس خود راازدست میدهدو مرتکب اعمال و جنایات هولناکی میگردد که حتی ممکن است خود را دچار خسران ابدی ساخته هنگامی متوجه میشود که بعواقب ناشی از آ ن برخورده ودر عمیقترین دره بد بختی سرنگون شده است.

بنابراین خشم آتشی است فروزنده هر که بردباری پیشه کند خاموشش ساخته وهر که آزادش گذارد خود او نخستین کسی است که بدا ن آتش هم میسوزد.و همچنین برای مقابله با خشم وغضب حلم و بردباری را توصیه میفرماید زیرابرای رهائی از درد جانکاه خشم بنیروی حلم وبردباری نیاز مبرم داریم.

واژه های کلیدی: خشم، عصبانیت، صبر و بردباری،

فهرست مطالب

خشم۳
عصبانیت۴
ویژگی فرد عصبانی۴
درمان عصبانیت۵
اثرات شوم خشم۵
پیشوایان دین۸
مشکلات جسمانی۱۳
خشونت رفتاری اکتسابی۱۶
روش های برخورد باعصبانیت۱۶
عصبی شدن۱۴
بررسی علت واقعی عصبانیت۱۴
شیوه های برخورد با علت عصبانیت ۱۴
بر خورد با عصبانیت سایرین۱۶
منابع ۱۸

منـابـع :

رفتارهای بهنجار و نابهنجار
مؤلف: دکتر شکوه نوابی نژاد
چاپ و صحافی: آرین
تاریخ چاپ: ۱۳۷۵
بررسی مشکلات اخلاقی و روانی
مؤلف: سید مجتبی موسوی لاری
ناشر: دفتر اتنشارات اسلامی
تاریخ چاپ: ۱۳۶۱

خشم:‏

 محرک خشم در نوجوانی بیشتر اجتماعی است. به نظرمیرسد مهمترین علل خشم در بین دانش آموزان دوره راهنمائی: عبارتند از: سر به سر گذاردن،رفتار غیر عادلانه بزرگسالان،تحمیل

عقیده،زور گوئی خواهر یا برادر،دوروغ گفتن به نوجوانان،پزدادن به او،با گوشه و کنایه و تمسخر با او حرف زدن و… برای دانش آموزان دبیرستانی احتمالا‌‌مهمترین علل خشم عبارتنداز:تبیعض معلم،والدین واعضای خانواده و دوستان ونیز رفتارغیر منصفانهً آنان‏

علاوه برعلل اجتماعی خشم،عوامل دیگری چون قطع فعالیتهای عادی چون مطالعه و خواب نیز شکست و ناکامی در فعالیتهاوطر حهای انجام شده نیزدر نوجوانان خشم می آفریند. پاسخهای ناشی از خشم-حرف زدن و صحبت کردن متداول ترین واکنش نوجوانان عصبانی است. او به فحاشی و ناسزاگوئی به طرفی که اورا خشمگین کرده می پردازد. اوسعی میکند انتقام بگیرد،امّا نه با کتک زدن(مانند یک کودک) بلکه باتحقیرتمسخردیگران،دراوان نوجوانی،همزمان با خشم،رفتار کودکانه ای در نوجوان مشاهده میشود،او گهگاه پایش را به زمین میکوبد،لگد میزند یا چیزی پرتاب میکند ودختران نیزغالباگریه میکنند. در اواخرنوجوانی جز گریه و لگد زدن غالب این رفتارها از بین میرود. شیوه های درمان خشم نیز متناسب با علل و محرکهای به وجود آورنده خشم به کار گرفته میشود.

عصبانیت:

عصبانیت معمولا با پریدن ازجا همراه است و در درجات گوناگون رخ میدهد. دانش آموزی که معلم اورا برای درس جواب دادن صدا میکند ممکن است کمی عصبانی شود،اما اگر درس را بلد باشد و بتواند پاسخ مناسب بدهد،به تدریج از عصبانیت وی کاسته میشود ودرسی که معلم ازاو دریافت می دارد،در حقیقت اورا در حفظ موقعیتش یاری میدهد. از سوی دیگر اگردرخارج از دفترمدیر مدرسه،منتظرنوبت برای دریافت مجازات یا تنبیه است،افکار مغشوش و نومید کننده اورا آرام نمی گذارد؛ و هنگامی که تنبیه و تذکربه اتمام میرسد این نشانه هانیز خود به خود ناپدیدمیشوند؛ ولی در موقعیتی مشابه،این نشانه ها دو باره در فرد بروز میکند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

ویژگیهای فرد عصبانی:

شخص عصبانی به محرکهائی که افراد نادیده می گیرند،معمولا واکنش بیش از حد نشان میدهد. رفتارهای عصبی گاه عاداتی مانند جویدن ناخن،بازی کردن با مو، روی میززدن و تکان دادن پا را در فرد به وجود می آورد. این نوع واکنشها را تنها با شناخت و تشخیص این که چه هستند،و نیز کوشش آگاهانه برای شکستن این عادات،میتوان از بین برد.

یکی از انواع رفتارهای عصبی که می تواند در پاره ای از موارد مفید هم باشد عبارت از آمادگی برای واکنش نشان دادن است. مثلا حساسیت بیش از حد در واکنش نشان دادن به یک صدا،گاه زندگی یک سربازدر جبهه و سنگر را می تواند نجات دهد. است تا سودمند . یک تعارض حل نشدنی در شخص ممکن است دل درد عصبی و اما در غا لب موارد پاسخهای بسیار سریع به محرکها،بیشتر زیان آور یا نوع دیگری از تنشهای درونی را به همراه داشته باشد. هرگاه راه معینی برای بیرون ریختن این حالت درونی چه مستقیم و چه بصورت  حالات دفاعی بدن وجود نداشته باشد، فرد به حالت عصبیت دچار میشود.

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.