مقاله قالی جیرفت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله قالی جیرفت

تعداد صفحات : ۱۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله با شیوه بافت قالی جیرفت، روش رنگرزی، ابزار اولیه قالی بافی، طرح قالی و … آشنا می شویم.

اسفندقه در دوران گذشته منطقه ای عشایرنشین بوده که با گذشت زمان مردم آنجا به یکجانشینی روی آوردند که اسفندقه خود شامل چند بخش می باشد. دولت آباد فردوس. آشور که بخش مرکزی آن معروف به دولت آباد اسفندقه می باشد که راه های ارتباطی آن به جیرفت و بافت و سیرجان می باشد.

اغلب بافنده ها برای بافتن از یک طرح الگو می گیرند ولی در اسفندقه بافندگان طرحی را پیش روی خود ندارند طرحی را می بافند که نسل به نسل به آنها رسیده که این طرح همان طرح گل سرخ معروف است با برگ های سبز.

واژه های کلیدی: اسفندقه، قالی، بافت گل سرخ، رنگرزی، دفتین، قیچی، هونگ

فهرست مطالب

پیشگفتار       ۲
شیوه بافت قالی      ۳
رنگرزی      ۴
روش رنگرزی      ۴
ابزار اولیه قالی بافی      ۵
انواع دار      ۷
طرح قالی اسفندقه      ۷
ابزار و لوازم بافت      ۷
موقعیت جغرافیایی اسفندقه      ۸
موقعیت آب و هوایی      ۹
وجه تسمیه اسفندقه      ۹
قالی گل سرخ      ۹
ماده اولیه      ۱۰
اندازه قالی     ۱۰
طرح های حاشیه      ۱۱
نتیجه گیری      ۱۴
منابع و مآخذ      ۱۵

منابع و مآخذ :

صنایع دستی شهرستان جیرفت ، تعدادی کارگاه بافندگی.

صنایع دستی شهرستان جیرفت .

کارگاه بافت محلی.

پیشگفتار :

  از جمله دلایل من برای انتخاب این موضوع علاقه شخصی ام به سنت هنر و صنایع دستی شهرم بوده است و تمامی تلاشم این بوده که در این باب مطالب مفید ، بجا و کاملی را ارائه نمایم.

 امیدوارم با توجه به مشکلاتی که در این باره من متحمل شده ام مطالب خوبی را جمع آوری کرده باشم که در این زمینه من برای جمع آوری اطلاعات به سازمان صنایع دستی شهرستان جیرفت مراجعه کرده و از یکی از کارکنان آنجا در این باره کمک خواستم که تا حدودی مفید واقع شد. بعد از یک جمع بندی کلی از اطلاعات سازمان صنایع دستی به تعدادی از کارگاههای بافندگی مراجعه کردم در این باره نحوه بافت فرش های دستباف طرحهای آنها سؤالاتی پرسیده و در این باره عکسهایی هم گرفتم. امیدوارم تمامی مطالبی را که جمع آوری کرده ام مفید باشند و اطلاعات جامعی را در اختیار خوانندگان قرار دهد.

و همچنین به دلیل نبود منابع مکتوب و کتاب مرجع معتبر و کمبود وقت بیشتر مطالب تحقیقم کم می باشد.

 شیوه بافت قا لی :

 پس از پایان چله کشی کار بافت آغاز می شود که مرحله زنجیربافی در ابتدای بافت صورت
می گیرد  و برای این کار از یک نخ چله چند لایی استفاده می کنند نخ چله را از دور تارهای چله به صورت دوتایی رد می کنند که یک ردیف را تا آخر ادامه داده و به همین ترتیب ردیف برگشتی را نیز انجام می دهند و در آخر کار دو سر این را به راست روهای طرفین می بندند پس از زنجیربافی کار گلیم بافی را انجام می دهند در این مرحله از دو نوع پود نازک و ضخیم استفاده می شود که آنها را با استفاده از سیخ از وسط تارها عبور داده و به روی ردیفی که قبلاً بافته شده می نشانند تعداد این ردیف ها با توجه به ابعاد و اندازه ها از ۵ تا ۱۵ بار متغیر است و سپس ملیله بافی صورت می گیرد که طی بافت گلیم و بعد از چند ردیف بافتن آن از نخ خامه به رنگ دلخواه و به صورت دو لایه لا به لای تارها به صورت دوتایی عبور می دهند و روی ردیف گیس بافی شده بوسیله دفتین محکم می کنند که در اینجا ردیف بعدی بر عکس ردیف اول انجام می گیرد.

   یعنی این بار تارهای جلویی در پشت و تارهای پشت در جلو قرار می گیرند ملیله بافی به خواست و سلیقه بافنده انجام شده و هم در بافت ترکی و هم در بافت فارسی استفاده می شود پس از ملیله بافی کار بافت قالی بر اساس نقشه آغاز می گردد که از دو گروه فارسی و ترکی بر حسب منطقه بافت استفاده می شود لازم به ذکر است که در چله کشی بعد از محاسبات تعداد چله بر اساس نقشه و رجشمار ، چند اتر مناسب با ظرافت قالی برای شیرازه یا کناره در طرفین اختصاص می دهند برای شروع کار چند نخ خامه را به تناسب ریزی و درشتی قالی انتخاب می کنند. سپس آن را به صورت کلاف باریکی در آورده تا به حالت آزاد بماند بعد از هر رج بافت و بعد از رد کردن پود درشت و ریز و قیچی کردن ، کلاف را یکبار به دور تارهای مخصوص کناره می پیچند و این کار تا آخر ادامه پیدا می کند.

  پس از پایان بافت کار بریدن و پایین آوردن قالی را انجام می دهند ، ابتدا لازم به توضیح است که عمل زنجیربافی و گلیم بافی را عیناً در بالای قالی نیز به همان ترتیب پایین انجام می دهند سپس چله های اضافی را به فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر خط کشی می کنند و بعد از شل کردن چله ها با قیچی با فاصله ۵ سانتی متر از کناره ها و وسط قالی به صورت یک در میان قیچی می کنند که علت آن بخاطر یکنواخت و یک اندازه شدن چله هاست ، عدم دقت در این کار باعث سرکجی قالی می شود و از زیبایی قالی کاسته می شود.

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.