عنوان :
تعداد صفحات : ۴۹
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در این مقاله درباره باید ها و نباید های استفاده از ماهواره و قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره ای بحث می شود.
پرتاب نخستین ماهواره به فضا شادیها و نگرانیهای همزمانی را در بشر برانگیخت،شادی از این جهت بودکه آرزوی دیرین انسان برای دستیابی به آسمان پررمز و راز،جامه عمل و تحقق میپوشید و دروازههای دنیایی شگفت و بس پهناور به روی او گشوده میشد.بلندپروازی و فزونیخواهی همیشگی به فرزند آدم نوید میداد که با بهرهمندی از منابع ناشناخته موجود درسیارات و ستارگان دیگر میتواند بهتربیندیشد و بر دیگران برتری جوید.
اما در مقابل نگرانیها هم نیز کم نبود، نگرانی از این که باز هم آدمیان فرصتها را به تهدید تبدیل کنند و از یافتههای جدید خویش بهرههایی بردارند که آرامش موجود را برهم بزند. همین ماهواره ها چون در دستان عده ای سودجو و سلطه گر قرار گرفته اند دردسرهایی را هم فراهم کرده اند از جمله این ماهواره ها، ماهواره های تلویزیونی هستند که برخی از برنامه های آن بجای پیشرفت مادی و معنوی انسان ها، باعث کشاندن بسیاری از انسانها، به ورطه فساد و بزهکاری شده اند.
برخی از برنامه های تلویزیونی ماهواره؛ با ایجاد جاذبه های کاذب حیوانی و تحریک نفسانی و غریزی تماشاگر، او را تسلیم خود می کند و هر آنچه را که می خواهد، به تماشاگر تلقین می کند محور اصلی برنامه های مبتذل ماهواره ای، سه عنصر وهم، شهوت و غضب می باشد. فیلمهای تخیلی یا ترسناک از قوه وهم و خیال، برنامه های جنسی از شهوت و برنامه های خشن از عنصر غضب استفاده می کنند و در استفاده کردن از این امور هیچ حد و مرزی را هم به رسمیت نمی شناسند. وقتی چنین رسانه ای در خانواده هایی قرار میگیرد که روزانه هفت ساعت تلویزیون تماشا می کنند واضح است که اکثر نابسامانی های اجتماعی از کجا شروع می شود.
منع قانونی ماهواره به معنای مخالفت با علم و تکنولوژی نیست. آنچه باعث می شود که بزرگان دین نسبت به ماهواره حساسیت به خرج دهند به خاطر جنبه های منفی این ابزار است که می تواند اثرات بسیار مخرب و بدی بر خانواده ها، جوانان و… داشته باشد اما در عین حال این ابزار در مراکز علمی و تحقیقی برای دستیابی به اطلاعات و تحقیقات جدید علمی به شکل کنترل شده مورد استفاده قرار می گیرد.
واژه های کلیدی: ماهواره، قانون ممنوعیت، تهدید،
ماهواره، فرصت یا تهدید ۱
نگهداری و استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره جرم است ۱۸
مقدمه: ۲۰
آیا استفاده از ماهواره آزاد می شود؟ ۲۲
باید و نباید استفاده از ماهواره ۲۷
ممنوعیت استفاده از ماهواره، تقابل قانون با عمل ۳۲
بشقاب های دردسر ساز ۳۷
قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره ای تغییر نکرده است ۴۵
منابع: ۴۶
۱٫ جمعی از مولفان، روانشناسی اجتماعی، انتشارات سمت و پژوهشکده حوزه و دانشگاه، چاپ اول، ۱۳۸۲، ص ۳۱۰٫
۲٫ حاجتی، میر احمد رضا، عصر امام خمینی، قم، انتشارات بوستان کتاب، چاپ نهم، ۱۳۸۲، ص ۲۲۱٫
۳٫ همان، ص ۲۶۴٫
۴٫ روزنامه کیهان، آیت الله جوادی آملی، ۹/۷/۱۳۷۳، ص ۱۸٫
۵٫ فصل نامه پژوهش و سنجش، شماره ۳۰ و ۳۱،تابستان و پاییز ۱۳۸۱،سال نهم
۶٫ تکنوپولی تسلیم فرهنگ به تکنولوژی،نیل پستمن،ترجمه دکتر صادق طباطبایی،انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران،چاپاول،۱۳۷۲
۷٫ طلوع ماهواره و افول فرهنگ،دکتر صادق طباطبایی،انتشارات اطلاعات، چاپ اول،تهران ۱۳۷۷
از دیر باز بشر در تلاش بوده است تا بر عنصر زمان و مکان به عنوان عوامل مانع ارتباط سریع مستقیم میان انسانها فائق آید. از زمانی که پیامهای انسانی توسط قاصدکها و کبوتران نقل مکان داده میشد تا پیدایش وسایل نقلیه و ظهور تلگراف و بیسیم و سرانجام عصر امواج ، مراحل تاریخی پیروز آمدن انسان بر موانع زمان و مکان تاریخ رسانههای ارتباط جمعی شاهد هستیم . ظهور صنعت چاپ و پس از آن اختراع فتوگرافی و بالاخره فیلم و سینما ، چهرههای فرهنگی جوامع را پیوسته دگرگون ساخته است.یکی از آرزوهای بشر از آغازتاریخ تا امروز ، برقراری ارتباط با همنوعان خود در مناطق دور ونزدیک بوده است و از این رو همواره در راه ایجاد این ارتباط و تکامل آن تلاشهای زیادی کرده است.
طبق اظهار اکثر منابع موثق،ایدهی استفاده از ماهواره برای ارتباط مخابراتی بین دونقطه از کرهی زمین اولین بار توسط یک نویسنده بریتانیایی به نام آرتورسی کلارک مطرح شده است،آقای کلارک خاطر نشان کرده است که اگر ماهواره در فاصلهی حدود ۳۶هزار کیلومتری از سطح زمین در فضا قرار گیرد سرعت زاویه آن با سرعت زاویه زمین برابر خواهد بود و در نتیجه ماهواره همواره بالای یک نقطه از زمین قرار خواهد داشت و ثابت به نظر میرسد. به علت محدودیتهای فناوری،عملی شدن این نظریه تا سال ۱۹۵۷ طول کشید. با پرتاب اولین قمر مصنوعی به فضا که توسط اتحادجماهیرشوروی موسوم به «اسپوتنیک» در چهارم اکتبر سال ۱۹۵۷ صورت گرفت،( باادامهی تلاشها، در سوم نوامبر همان سال «اسپوتنیک۲» نیز که سگی به نام «لایکا» درآن بود به فضا پرتاب شد.) عرصه جدیدی در ارتباطات بینالمللی گشوده شد و فضا به تسخیر انسان درآمد. ارسال ماهواره توسط شوروی سابق ،آمریکا را در یک شوک علمی _ سیاسی فرو برد و این کشور نیز در پی تلاشهای گوناگون د ر۳۱ ژانویه ۱۹۵۸ ،نخستین ماهواره خود به نام «اکسپلورر۱» را به فضا پرتاب کرد. دریافت برنامههای ارسالی این ماهوارهها درآغاز متضمن استفاده از ایستگاههای تقویتکننده زمینی یا آنتنهای حجیم عمودی بود که امکان دریافت تصاویر ارسالی ماهوارهها را برای گیرندههای شخصی فراهم میآورد. از همین رهگذر ،برنامههای ارسالی ماهوارهای تحت نظارت و کنترل مراجع ذیصلاح قرار میگرفت و با توجه به مصالح ملی آن کشورها پالایش میشد تا به این ترتیب کشور گیرنده از ارزشهای مذهبی_فرهنگی سنتهای بومی خود محافظت کند.
امّا این ابزار پیشگیری کننده چندان دوام نیاورد و خیلی زود کارایی خود را از دست داد. درنتیجه پیشرفتهای فنی که در دهه ۸۰ به وقوع پیوست امکان دخالت دولتها در پالایش برنامههای ماهوارهای منتفی شد و تقابل حاکمیت ملی دولتها و اصل جریان آزاد اطلاعات جامعهبینالمللی را با تلاطمی عظیم و سهمناک مواجه ساخت و تاجایی پیشرفت که ماهوارههای پخش مستقیم برنامههای تلویزونی خطرناکتر از قدرتهای هستهای توصیف شدهاند. برهمین اساس و در کنار استفادههای مختلف از ماهواره،با ارسال اولین ماهواره مخابراتی (تلهاستار) بهمدار زمین، به تدریج ماهوارهها ،به ویژه ماهوارههای پخش مستقیم به یکی از مهمترین وسایل ارتباطی بینالمللی تبدیل شدند.
در هریک از مقاطع رشد و توسعه وسائل ارتباط جمعی ، شاهد نگرانیها و اعتراضات بخشی از جامعه علیه رشد وسیلهای نو در پیام رسانی بودهایم. اعتراضات کلیسا و سایر مقامهای وابسته به کانون های قدرت ، چه دینی و چه غیر دینی در اروپا نسبت به رشد با سوادی و گسترش رسانههای نوشتاری از دیدگاه ایدئولوژیک قابل درک مینماید. ابراز نگرانی ناقدان در گذشته ، گاه با انگ بدبینی و گاه واپسگرایی مواجه بوده است. برخی از نمونههای این نگرانی را در جامعه خود نیز شاهد بوده و هستیم.
پرتاب نخستین ماهواره به فضا شادیها و نگرانیهای همزمانی را در بشر برانگیخت،شادی از این جهت بودکه آرزوی دیرین انسان برای دستیابی به آسمان پررمز و راز،جامه عمل و تحقق میپوشید و دروازههای دنیایی شگفت و بس پهناور به روی او گشوده میشد.بلندپروازی و فزونیخواهی همیشگی به فرزند آدم نوید میداد که با بهرهمندی از منابع ناشناخته موجود درسیارات و ستارگان دیگر میتواند بهتربیندیشد و بر دیگران برتری جوید.
اما در مقابل نگرانیها هم نیز کم نبود، نگرانی از این که باز هم آدمیان فرصتها را به تهدید تبدیل کنند و از یافتههای جدید خویش بهرههایی بردارند که آرامش موجود را برهم بزند.این دلهره ،به ویژه آنگاه جدّیتر مینمود، که با پایان جنگ جهانی دوم، جنگ سرد تبلیغاتی اندک اندک جاگزین قدرتنماییهای فیزیکی میشد و هر بازیکنی درمیدان سیاست میکوشید با اشاره به توانمدیهای ناشناخته و ویرانگر خویش قدرت مانور را از طرف مقابل گرفته و نتیجه را از پیش به سود خود اعلام کند.
امروزه برقرای ارتباط از طریق ماهوارهها به عنوان یک حقیقت مسلم پذیرفته شده است . مقدار زیادی از حجم ترافیک بینالمللی و محلی کشورها به طور روز افزون به کمک سیستمهای ماهوارهای منتقل میشود و ماهوارهها د رسرویس های متنوع و مهمی از قبیل پخش تلویزیونی ،ارتباطات دریایی،هواشناسی و تحقیقات فضایی و غیره به کار میروند.
به گفته بسیاری از اندیشمندان ،مهمترین عاملی که چهرهی قرن بیستویکم و شیوهی زندگی فرزندان ما را تعیین خواهد کرد، فناوری است که به ویژه در زمینه ارتباطات در صدد است تا جهانی متفاوت با آنچه که میشناسیم بنا کند. پیشگامان دنیای آینده مدتهاست که به زندگی ما راه یافتهاند و ماهوارههای بینالمللی نیز که برنامههای آنها به طور مستقیم از طریق گیرندههای خانگی دریافت می شوند رو به افزایش هستند. دگرگونی مهمی که در پی این اتفاقها رخ خواهد داد، به ویژه در کشورهای جهان سوم چنان اهمیت دارد که نه فقط دولتمردان بلکه همه ما باید بیندیشیم.
در دنیای امروز با گسترش ارتباطات ،کشیدن دیوار آهنی چاره کار نیست. ترویج و تبلیغ فرهنگ اسلامی تنها نیز از طریق ایجاد تحول درونی ممکن است و لاغیر. البته جامعه اسلامی باید دارای چهره مناسبی هم باشد،شکی نیست. اما تحولی که ایجاد میشود نباید فقط در ظاهر باشد. اگر چنین باشد، اوضاع به مراتب از این که هست وخیمتر خواهد شد. شعار دادن در برنامههای تلویزیونی کسی را متحول نمیکند.
آنچه گفته شد نه به معنای تسلیم د ربرابر قوه قاهره فناوری و صنعت پیشرفته ارتباطات ( و ازآن جمله ماهواره) است و نه به معنای تجویز سیاست منع و ترس و انزواطلبی . ماهواره، اینترنت و سایر فناوریهای ارتباطی واقعیتهای هستند که ناگزیر از پذیرش آنها هستیم و لابد کسی تردید ندارد که برگشت به عصر ماقبل آنها دیگر ممکن نیست.از سوی دیگر به رسمیت شناختن یک واقعیت هیچ ملازمهای با بهت زدگی و تسلیم ندارد و نباید در مواجهه با هجوم فرهنگ بیگانه گرفتار حالت خودباختگی شد.اولاً ظهور این رسانههای قدرتمند را تنها نباید تهدید تلقی کرد. درکنار همهی تهدیدهای که میتوان از کارکردهای ماهواره تصور کرد، فرصتهای فراوانی نیز قابل بهرهبرداری است که اجازه قهر با این پدیده مؤثر را به خردمندان نمیدهد. ما نیز مانند برخی ملتهای دیگر میتوانیم با تقویت بنیانهای فرهنگی و اجتماعی ، بیش از آن که به محدودیت بیندیشیم،مصونیت را هدف بگیریم، به ویژه آن که باورهای عمیق دینی درکشور ما گنجینهای تمام ناشدنی و مؤثر در دست سیاستگذاران فرهنگی است.
مهمترین کوشش برای حفظ هویت فرهنگی ملل در عصر اطلاعات و در عین حال بقا در این جامعهی شبکهای،استفاده خردمندانه و برنامهریزی شده از رسانهها و فناوری ارتباطی جدید به ویژه ماهوارهها، اینترنت و سایر امکانات این عصر برای ایجاد شرایطی جدید جهت همزیستی میان تمدنها ، فرهنگها و اقوام ونژادهای گوناگون است. با این وضع کشورها باید بتوانند ساختارهای مناسب را برای حضور در این عصر جدید فرهنگی ابداع کنند تا از صحنه حذف نشوند. چنانکه اریکفروم معتقد است: «تاریخ بشر گورستان فرهنگهای بزرگی است که پایان فاجعهآمیز آنها بدان سبب بوده است که نتوانستند در برابر چالشها،واکنشی برنامهریزی شده ، خردمندانه و آزادی بروز دهند» باید اذعان داشت، درسطح جهان، رسانههای ملی و محلی در امر هویتبخشی و حفظ هویت جوامع تحت پوشش خود زمانی موفقیت بیشتری خواهند داشت که هم بتوانند از تحمیق مخاطبانشان جلوگیری کنند و هم قادر باشند مخاطبان دیگر رسانهها را به خود جلب کنند و این میسر نیست جز با استفاده از ابزارهای رسانهای نوین مانند شبکههای ماهوارهای و رایانهای و تکیه بر امتیازهای فرهنگ خودی_ به ویژه تقویت پوشش رسانهای خردهفرهنگها_ از طریق رسانههای مقاوم.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .