مقاله مدیریت، برنامه ریزی و کنترل پروژه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله مدیریت، برنامه ریزی و کنترل پروژه

تعداد صفحات : ۲۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

‌ ‌در این‌ نوشتار، مروری‌ بر چرخه‌ حیات‌ پروژه‌ با ذکر نکات‌ مهم‌ و لازم‌الاجرا در هر مرحله‌ داشتیم. و همچنین سعی‌ کرده‌ایم‌ تا با تاکید بر سه‌ عامل‌ حیاتی‌ زمان، هزینه‌ و کیفیت، نکاتی‌ در جهت‌ تدوین‌ یک‌ نظام‌ مناسب‌ برای‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ بیان‌ کنیم، سپس‌ گذری‌ بر وضعیت‌ و مشکلات‌ فعلی‌ پروژه‌های‌ داخل‌ کشور در آن‌ مرحله‌ و بعضا ارائه‌ راه‌حلهایی‌ برای‌ آنها، داشته‌ایم.

طراحی‌ سیستم‌ مدیریت‌ پروژه، متناسب‌ با پرژوه، یکی‌ از مسائلی‌ است‌ که‌ باید در این‌ مرحله‌ از پروژه‌ مدنظر قرار گرفته‌ و تدوین‌ شود. هیچ‌گاه‌ به‌ ادعاها و تبلیغاتی‌ که‌ در مورد قابلیتهای‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ و برآورده‌شدن‌ نیازهای‌ شما بااستفاده‌ از یک‌ نرم‌افزار یا سیستم‌ دستی‌ از پیش‌ طراحی‌ شده، وجود دارد، بیش‌ از حد اهمیت‌ ندهید. مطمئن‌ باشید رویه‌ محتاطانه‌ شما و صرف‌وقت‌ در این‌ مرحله‌ از پروژه، نتیجه‌ مطلوب‌ خود را به‌هنگام‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ امور پروژه‌ در مراحل‌ بعدی، به‌دست‌ خواهد داد.

واژه های کلیدی: مدیریت، برنامه‌ریزی‌، کنترل‌ پروژه، زمان، هزینه‌ ، کیفیت

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه:    ۲
۱ – مراحل‌ پروژه‌    ۲
۱-۱ تعریف    ۲
۲-۱ مراحل‌ پروژه:    ۲
۳-۱ مدیریت، برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه:    ۳
۴-۱ کارفرما، مشاور و پیمانکار:    ۳
۵-۱ جایگاه‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه:    ۴
۲ – مراحل‌ اجرای‌ یک‌ پروژه‌    ۴
۱-۲ مرحله‌ نظری    ۴
۲-۲ مرحله‌ طرح و برنامه‌ریزی    ۷
۳-۲ مرحله‌ اجرا:    ۱۲
۴-۲ مرحله‌ پایانی:    ۱۶
۳ – حرف‌ آخر    ۱۸
منابع‌ و مآخذ    ۱۹

منابع‌ و مآخذ

۱ – علی‌ حاج‌ شیرمحمدی، مدیریت‌وکنترل‌ پروژه، انتشارات‌ جهاد دانشگاهی‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ اصفهان، بهار ۱۳۷۵٫
۲ – مرتضی‌ نادری، شناسایی‌ و امکان‌سنجی‌ طرحها، نشریه‌ توسعه، مرداد ۱۳۷۷٫
۳ – مهدی‌ غضنفری‌ و ماهور ملت‌پرست، کاربرد تئوری‌ فازی‌ در آنالیز پروژه‌های‌ سرمایه‌گذاری‌ به‌روش‌ منافع‌ – مخارج‌ – ششمین‌ همایش‌ دانشجویی‌ مهندسی‌ صنایع، دانشگاه‌ صنعتی‌ شریف، اسفند ۱۳۷۷٫
۴ – حمید آلادپوش، دانش‌ مدیریت‌ پروژه، ناشر: مرکز فرهنگی‌ – انتشارات‌ حامی، نوبت‌ اول، ۱۳۷۷٫
۵ – مهران‌ محجوب‌ و بهراد معین‌زاده، سیستم‌ مدیریت‌ پروژه، نشریه‌ صنایع، بهار وتابستان‌ ۱۳۷۶٫
۶ – نیک‌ ابلنسکی، مهندسی‌ مجدد و مدیریت‌ دگرگون‌سازی‌ سازمانها، نشر اروین، چاپ‌ دوم، ۱۳۷۶٫
۷ – شرکتهای‌ دولتی‌ و مناقصه‌ها، نشریه‌ توسعه، آذر ۱۳۷۸٫
۸ – درباره‌ متن‌ جدید شرایط‌ عمومی، شرایط‌ خصوصی‌ و پیمان، نشریه‌ توسعه، آذر ۱۳۷۸٫
۹ – موافقتنامه، شرایط‌ عمومی‌ و شرایط‌ خصوصی‌ پیمان، نشریه‌ ۴۳۱۱ (سازمان‌ برنامه‌ و بودجه، معاونت‌ امور فنی، ۲۷/۰۰/۷۸)
۱۰ – احمدعلی‌ پیروزفرد، پیمانهای‌ شرکت‌ ملی‌ گاز و معضل‌ اجناس‌ عهده‌ کارفرما، نشریه‌ توسعه، آذر ۱۳۷۸٫
۱۱ – مجموعه‌ مقالات‌ نخستین‌ همایش‌ راهبردی‌ مهندسی‌ ارزش‌ در طرحهای‌ عمرانی، نشریه‌ ۱۹-۹-۲-۳ سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ کشور، معاونت‌ فنی.
۱۲ – DR.S.S. BEAUCHEMIN, T23E PROJECT CONTROL UPDATE 01/12/98

مقدمه:

‌ ‌نیم‌قرن‌ از به‌کارگیری‌ تکنیک‌های‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ می‌گذرد، باوجود این، به‌نظر می‌رسد که‌ در کشور ما تا دستیابی‌ به‌ یک‌ نظام‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ مطلوب، راهی‌ طولانی‌ در پیش‌ است. چرا که‌ بسیاری‌ از پیش‌نیازها و ملزومات‌ موردنیاز، پایه‌گذاری‌ نشده‌ و بعضاً‌ فراموش‌ شده‌اند.
‌ ‌خوب‌ است‌ توجه‌ کنیم‌ که‌ دستیابی‌ به‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ ایده‌آل‌ در پروژه‌ای‌ میسر است‌ که‌ خود در مسیر ایده‌آل‌ حرکت‌ کند. گرچه، کنترل‌ پروژه‌ نیز به‌نوبه‌ خود در هدایت‌ پروژه‌ در مسیر صحیح، نقشی‌ اساسی‌ دارد، ولی‌ باید دید که‌ در پروژه‌های‌ داخلی‌ کشور، فعالیت‌ کنترل‌ پروژه‌ در چه‌ محدوده‌ای‌ است‌ و در حالت‌ ایده‌آل‌ چگونه‌ باید باشد.

‌ ‌در این‌ نوشتار، ضمن‌ بررسی‌ چرخه‌ حیات‌ یک‌ پروژه‌ بحثی‌ در مورد وضعیت‌ پروژه‌ها، نقایص‌ موجود و راههای‌ رفع‌ آنها خواهیم‌ داشت.

۱ – مراحل‌ پروژه‌

۱-۱ تعریف

: یک‌ پروژه‌ مجموعه‌  ای‌ از فعالیتهاست‌ که‌ برای‌ دستیابی‌ به‌منظور یا هدف‌ خاصی‌ انجام‌ می‌گیرند. پروژه‌ها شامل‌ فعالیتهایی‌ هستند که‌ باید در تاریخهای‌ معین، با هزینه‌هایی‌ معین‌ و کیفیت‌ تعیین‌ شده‌ای، اجرا شوند.

‌ ‌لازمه‌ موفقیت‌ هر پروژه، دستیابی‌ توامان‌ به‌ هر سه‌ عامل‌ زمان، هزینه‌ و کیفیت‌ معین‌ است‌ و خارج‌شدن‌ هریک‌ از سه‌ عامل‌ مذکور از حدود تعیین‌شده، می‌تواند به‌ انجام‌ پروژه‌ای‌ ناموفق‌ و غیراقتصادی‌ منجر شود.

سه‌ عنصر کارفرما، پیمانکار و مشاور، نقش‌ اصلی‌ را در کنترل‌ زمان، هزینه‌ و کیفیت‌ دارند.

۲-۱ مراحل‌ پروژه:

معمولاً، پروژه‌ها را به‌ چهار یا پنج‌ مرحله‌ تقسیم‌ می‌کنند. در این‌ نوشتار، چهار مرحله‌ زیر را در هر پروژه‌ تعریف‌ می‌کنیم:

۱ – مرحله‌ نظری; ۲ مرحله‌ طرح‌ و برنامه‌ریزی; ۳ – مرحله‌ اجرا; ۴ – مرحله‌ پایانی.

۳-۱ مدیریت، برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه:

۱-۳-۱ مدیریت‌ پروژه: مدیریت‌ پروژه‌ به‌کارگیری‌ دانش، مهارتها، ابزار و تکنیک‌های‌ لازم‌ در اداره‌ جریان‌ اجرای‌ فعالیتها، به‌منظور رفع‌ نیازها و انتظارات‌ متولیان‌ از اجرای‌ پروژه‌ است.

مدیریت‌ پروژه‌ در اجرای‌ این‌ مهم‌ از دو بازوی‌ قدرتمند برنامه‌ریزی‌ و کنترل، بهره‌ می‌گیرد.

۲-۳-۱ برنامه‌ریزی: فرآیند برنامه‌ریزی، تعیین‌ توالی‌ و توازی‌ فعالیتهای‌ لازم‌ برای‌ اجرای‌ یک‌ پروژه، با درنظر گرفتن‌ زمان‌ مورد نیاز برای‌ اجرای‌ هر فعالیت‌ و کیفیت‌ تعیین‌ شده‌ برای‌ آن‌ فعالیت‌ است.
‌ ‌در واقع، نخستین‌ گام‌ در تهیه‌ برنامه، شناخت‌ کامل‌ فعالیتها و درک‌ اقتصادی‌ترین‌ حالت‌ در تنظیم‌ سه‌ عامل‌ زمان، هزینه‌ و کیفیت‌ است.

۳-۳-۱ کنترل‌ پروژه: فرآیندی‌ است‌ در جهت‌ حفظ‌ مسیر پروژه‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ یک‌ تعادل‌ اقتصادی‌ موجه‌ بین‌ سه‌ عامل‌ زمان، هزینه‌ و کیفیت‌ در حین‌ اجرای‌ پروژه، که‌ از ابزار و تکنیک‌های‌ خاص‌ خود در انجام‌ این‌ مهم‌ کمک‌ می‌گیرد. در واقع‌ کنترل‌ اجرای‌ دقیق‌ و کامل‌ برنامه‌ تدوین‌ شده‌ برای‌ پروژه‌ است، به‌طوری‌ که‌ هنگام‌ خروج‌ از برنامه، بتوان‌ با تشخیص‌ علل‌ و طرح‌ اقتصادی‌ترین‌ فعالیتها، پروژه‌ را به‌ نزدیکترین‌ حالت‌ ممکن‌ در مسیر اولیه‌ و اصلی‌ خود بازگرداند. کنترل‌ پروژه‌ در این‌ راه‌ از سه‌ عامل‌ زیر بهره‌ می‌گیرد:

  تعیین‌ وضعیت‌ واقعی‌ پروژ ه  مقایسه‌ وضعیت‌ واقعی‌ با برنامه    در نظر گرفتن‌ اقدام‌ اصلاحی.

یادآوری: منظور از عامل‌ هزینه، هزینه‌ای‌ است‌ که‌ صرف‌ تهیه‌ منابع‌ (نیروی‌ انسانی، تجهیزات، مواد اولیه‌ و مصالح) می‌شود.

۴-۱ کارفرما، مشاور و پیمانکار:

براساس‌ تعریف‌ سازمان‌ برنامه‌ و بودجه:

کارفرما، شخص‌ حقوقی‌ است‌ که‌ یک‌ سوی‌ امضاکننده‌ پیمان‌ است‌ و عملیات‌ موضوع‌ پیمان‌ را براساس‌ اسناد و مدارک‌ پیمان، به‌ پیمانکار واگذار کرده‌ است. نمایندگان‌ و جانشینهای‌ قانونی‌ کارفرما، در حکم‌ کارفرما هستند;

مهندس‌ مشاور، شخص‌ حقوقی‌ یا حقیقی‌ است‌ که‌ برای‌ نظارت‌ در اجرای‌ کار، در چارچوب‌ اختیارات‌ تعیین‌شده‌ در اسناد و مدارک‌ پیمان، از سوی‌ کارفرما به‌ پیمانکار معرفی‌ می‌شود;

پیمانکار، شخص‌ حقوقی‌ یا حقیقی‌ است‌ که‌ سوی‌ دیگر امضاکننده‌ پیمان‌ است‌ و اجرای‌ موضوع‌ پیمان‌ را براساس‌ اسناد و مدارک‌ پیمان، به‌عهده‌ گرفته‌ است. نمایندگان‌ و جانشینهای‌ قانونی‌ پیمانکار، در حکم‌ پیمانکارند.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله چگونگی ارتباطات در داخل سازمانها و مشاوره مدیریت با کارکنان
  • مقاله نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی
  • مقاله مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله مدیریت و حسابداری در شهرداری ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.